ریه

آمبولی ریه چیست و چه خطری دارد!

آمبولی ریه چیست و چه خطری دارد!

آمبولی ریه چیست

آمبولی ریه وضعیت اورژانسی پزشکی برای زمانی است که یک شخص خون شدید در ریه‌ها را تجربه می کند. این موضوع به عنوان یک وضعیت حیاتی اضطراری شناخته می‌شود. اگرچه انواع مختلفی از عوامل می‌توانند منجر به آمبولی ریه شوند، اما در هر صورت، انسداد توپ‌خونی شدید موجب کاهش تامین اکسیژن به بدن می‌شود و در نهایت می‌تواند به عارضه جدی یا حتی مرگ منجر شود. اگر تمایل دارید بدانید علائم آمبولی ریه چیست باید بگوییم ممکن است شامل دل درد، ضیق نفس شدید، سرگیجه، خمیدگی، تنگی نفس و تغییر رنگ پوست (به سفیدی یا آبی تاشیده) باشد. در صورت مشاهده این علائم، فوراً به خدمات اورژانسی مراجعه کنید، زیرا زمان درمان آمبولی ریه بسیار حیاتی است. در ادامه بیشتر در رابطه با این بیماری توضیح می دهیم.

 

خطرات آمبولی ریه چیست؟

آمبولی ریه، وضعیتی است که در آن یکی از عروق خونی که به ریه‌ها اکسیژن می‌رساند (شریان ریه) انسداد یا ترشح خونی شدید در ریه‌ها رخ می‌دهد. این اتفاق معمولاً ناشی از شکستن یا تمیز کردن یک پنومونی (سفتی‌های خونی ریه) می‌باشد. عواملی که می‌توانند به آمبولی ریه منجر شوند شامل تروما، عفونت، بیماری‌های خونی، یا تشکیل اجسام خونی خودنمی‌باشد. این وضعیت نیازمند تشخیص سریع و درمان فوری است، زیرا اگر از دسترس پزشکی مناسب دیرتر شود، می‌تواند به مشکلات جدی یا مرگ منجر شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آمبولی ریه خطرات جدی برای سلامتی فرد دارد. این وضعیت اورژانسی پزشکی است و ممکن است به عواقب جدی و حتی مرگ منجر شود. برخی از خطرات آمبولی ریه عبارتند از:

  1. توقف تامین اکسیژن: آمبولی ریه باعث انسداد یا ترشح خونی شدید در ریه‌ها می‌شود، که منجر به کاهش تامین اکسیژن به بدن می‌شود. این موضوع می‌تواند به فقدان اکسیژن به مغز، قلب، و سایر اعضاء حیاتی منجر شود.
  2. ترومبوز عروقی دیگر: فردی که یک بار آمبولی ریه داشته باشد، ممکن است در آینده به تشکیل ترومبوز در دیگر عروق نیز دچار شود. این به عنوان “ترومبوز متعدد” شناخته می‌شود و ممکن است به وقوع افتد.
  3. آسیب به ریه‌ها: آمبولی ریه ممکن است به عوارض مستقیم در ریه‌ها منجر شود، مانند تخریب بافت ریه‌ای یا تشکیل جیب‌های هوایی (شریان‌ها) در ریه که می‌تواند تنفس را مختل کند.
  4. عوارض قلبی: آمبولی ریه می‌تواند به عوارض قلبی منجر شود، مانند افت فشار خون، ناتوانی قلبی، یا حتی حمل قلبی.
  5. مرگ: اگر درمان آمبولی ریه به موقع انجام نشود، این وضعیت ممکن است به مرگ منجر شود.

به علت خطرات جدی مرتبط با آمبولی ریه، درمان و مراقبت فوری در این وضعیت بسیار حیاتی است. اگر فکر می‌کنید کسی به آمبولی ریه مبتلا شده، باید فوراً به خدمات اورژانسی مراجعه کنید.

 

علایٔم آمبولی ریه

علایٔم آمبولی ریه

 

علل آمبولی ریه

عوامل آمبولی ریه می‌توانند متنوع باشند و معمولاً به دلیل انسداد یا ترشح خونی در عروق خونی که به ریه‌ها می‌رسانند، رخ می‌دهند. برخی از عوامل و علل شایع آمبولی ریه عبارتند از:

  • تشکیل یا ترشح اجسام خونی: این یکی از علل شایع‌ترین آمبولی ریه می‌باشد. این اجسام خونی ممکن است در عروق ریه‌ای تشکیل شود و به عنوان یک امبولی خونی به ریه‌ها حرکت کنند.
  • آسیب به عروق ریه‌ای: ضربه، تروما، یا جراحی ممکن است منجر به شکستن یا آسیب به عروق ریه‌ای شوند و به ترشح خون در ریه‌ها منجر شوند.
  • بیماری‌های خونی: بعضی از بیماری‌های خونی مانند فاکتور V لایدن و بیماری‌های ارثی نظیر هموفیلی می‌توانند خطر آمبولی ریه را افزایش دهند.
  • عفونت‌ها: برخی عفونت‌ها می‌توانند به تشکیل اجسام خونی در عروق ریه‌ای منتهی شوند.
  • عوامل ریسک: عواملی مانند سن، تنش، اضافه وزن، سیگار، بیماری‌های قلبی، و داروهای ضد پزشکی مانند داروهای ضد بارداری و هورمون‌ها نیز می‌توانند ریسک آمبولی ریه را افزایش دهند.

مهم است که در صورت بروز علائم مشکوک به آمبولی ریه، به سرعت به پزشک عفونی مراجعه کرده و تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

 

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث ایجاد سرطان ریه می شود؟

 

علائم آمبولی ریه چیست ؟

قطعا علائم آمبولی ریه می‌توانند متنوع باشند و بستگی به شدت انسداد خونی ریه‌ای و محل آن داشته باشند.  از علائم شایع آمبولی ریه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تنگی نفس شدید: این ممکن است شامل تنگی نفس، سختی در تنفس، و ایجاد احساس نیاز به تاکسیژن باشد.
  2. دل درد: در برخی از موارد، شخص ممکن است دچار دل درد یا درد در قفسه سینه شود.
  3. سرگیجه: سرگیجه، سردرد شدید، و احساس تعادل نادرست نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
  4. افت فشار خون: کاهش و افت فشار خون ممکن است رخ دهد.
  5. رنگ پوست: پوست ممکن است به رنگ آبی یا سفید تاشیده شود، به ویژه در مناطق دور دهان و لبه‌های ناخن‌ها.
  6. تب و لرز: افزایش دما و تب به علت آمبولی ریه ممکن است رخ دهد.

مهم است که اگر شما یا کسی دیگر علائم آمبولی ریه را تجربه کرد، فوراً به پزشک یا خدمات اورژانسی مراجعه کنید، زیرا زمان درمان در این موارد بسیار حیاتی است.

 

درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی ریه

 

درمان آمبولی ریه چیست ؟

بدون شک درمان آمبولی ریه معمولاً به محل و شدت انسداد خونی وابسته است. با این حال درمان آمبولی ریه شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تشخیص سریع: در مواجهه با شدت علائم آمبولی ریه، اولین قدم باید تشخیص سریع برای تأیید وجود آمبولی ریه باشد. این امر ممکن است شامل تاریخچه پزشکی، اعمال جسمانی، آنژیوگرافی (تصویربرداری عروق)، اسونوگرافی دوپلر، یا تست‌های خونی نظیر آنتی‌دیمر D شامل آزمایشات خونی خاص باشد.
  2. داروها: برای حل اجسام خونی و پیشگیری از انسداد بیشتر، داروهایی از جمله آنتی‌کوآگولانت‌ها (مانند هپارین و وارفارین) معمولاً تجویز می‌شوند. آنتی‌کوآگولانت‌ها به عنوان “ترمیم‌کننده‌های خون” عمل می‌کنند.
  3. سایر معالجات: در موارد شدید‌تر، ممکن است برای حذف اجسام خونی از ریه‌ها اقدام به جراحی (آمبولیکتومی) یا استفاده از روش‌های تصویربرداری به منظور آمبولوپلاستی کنند.
  4. مراقبت‌های حیاتی: شخص مبتلا به آمبولی ریه ممکن است نیاز به مراقبت‌های حیاتی داشته باشد تا زمانی که وضعیتش استحکام یابد. این ممکن است شامل اکسیژن‌دهی، نظارت بر فشار خون، و مانیتورینگ مستمر شدن علائم حیاتی (مثل ضربان قلب و نفس) باشد.

در هر صورت، درمان آمبولی ریه نیازمند نظارت پزشکی حرفه‌ای و درمان سریع است. اگر فکر می‌کنید کسی یا شما خودتان دچار آمبولی ریه شده‌اید، بلافاصله به خدمات اورژانسی مراجعه کنید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.