اخبار سلامت

آموزش شستشوی گوش در خانه

آموزش شستشوی گوش در خانه

شستشوی گوش

یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به مراکز پزشکی شستشوی گوش است. دلیل اینکه افراد برای شست و شوی گوش به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند مسدود شدن مجرای گوش و کاهش حس شنوایی، حتی احساس درد یا التهاب در گوش است. در گوش تمام انسان ها، مایع چسبناک و زرد رنگی توسط غده های مجرای گوش تولید می شود. این مایع وظیفه حفاظت از گوش را دارد. به این صورت که با گیر انداختن آلودگی‌ها، کاهش سرعت رشد باکتری و میکروب در گوش ، به تمیزی کانال خارجی گوش کمک می کند. خارش و سوزش ناگهانی، شنیدن صدای سوت بلند و … همه خبر از گرفتگی گوش و جرم می دهند. در این زمان است که شستشوی گوش می تواند کمک کننده باشد. در ادامه به آموزش شستشوی خانگی گوش و عوارض شستشوی خانگی گوش  اشاره خواهیم کرد.

 

انواع روش های شستشوی گوش

بهترین و کم عارضه ترین روش شست و شوی گوش زمانی است که پزشک این کار را انجام دهد. چرا که پرده گوش به شدت حساس است و به راحتی آسیب می بیند. اگر سابقه جراحی گوش هم دارید که تحت هیچ شرایطی شست و شوی خانگی گوش را انجام ندهید زیرا می تواند خطر ساز باشد و منجر به آلودگی و عفونت گوش شود. با این حال چنانچه گوش درد، صدای زنگ در گوش یا همان وزوز گوش و کاهش شنوایی در گوش آسیب‌ دیده دارید احتمالا  دچار گرفتگی گوش شده ‌اید. در این زمان بهتر است قبل از بروز عفونت یا کاهش شدید شنوایی شست و شوی گوش انجام دهید. با توجه به اینکه شست و شوی گوش نیاز به تخصص دارد، حتما به پزشک گوش و حلق و بینی یا دکتر عمومی  مراجعه کنید.
روش ‌های شست و شوی گوش:

  1. شست و شوی گوش توسط پزشک با دستگاه
  2. شست و شو با قطره گوش
  3. شست و شوی گوش با آب و سرنگ
  4. شستشوی خانگی گوش

 

عوارض شستشوی خانگی گوش

عوارض شستشوی خانگی گوش

 

شستشوی گوش در خانه

شست و شوی گوش در خانه به دقت و با احتیاط باید انجام شود. اول ازپزشک مشاوره بگیرید و در صورت تایید این مراحل را دنبال کنید:

  1. تمیزی دست ‌ها: قبل از هر چیز، دست‌های خود را به دقت بشویید تا هیچ گونه آلودگی به گوش نرود.
  2. مواد مورد نیاز: برای شست و شوی گوش، شما به یک محلول شستشوی گوش نیاز دارید. می‌توانید از محلول نمکی خالص استفاده کنید یا محلول‌های آماده از داروخانه را بخرید.
  3. موقعیت صحیح: برای شست و شوی گوش، بخوری پایین و کمی به عقب تمایل داشته و گوش خود را به سمت بالا بکشید.
  4. قطره ‌اندازی: با دقت محلول را به گوشی خود قطره ‌اندازی کنید. تا زمانی که احساس می‌کنید محلول داخل گوش شما وارد شده است، به خودتان وقت دهید.
  5. پاکسازی: سپس گوش خود را به مدت 10-15 دقیقه در وضعیت افقی نگه دارید تا محلول به درستی درون گوش تخلیه شود.
  6. پاکسازی گوش: با یک دستمال نرم نخی گوش خود را به دقت پاک کنید. از گوش پاک کن ها یا ابزارهای تیز که داخل گوش برود تا ایجاد آسیب نکند بپرهیزید.
  7. تکرار: اگر نیاز باشد، می ‌توانید مراحل بالا را تکرار کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

توجه: اگر مشکل گوش دارید یا ناراحتی ادامه دارد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. ایشان می ‌توانند شما را بهتر راهنمایی کنند و در صورت لزوم اقدامات بیشتری انجام دهند.

 

در چه مواقعی شست و شوی گوش را انجام دهیم ؟

شستشوی گوش باید در موارد خاص و با دقت انجام شود. موارد زیر نشان‌ دهنده زمان‌هایی هستند که شست و شوی گوش ممکن است لازم باشد:

  • تجمع و گرفتگی گوش: اگر احساس می‌کنید گوش یا گوش ها به علت تولید بیش از حد مایعات (سونوس ‌های گوش) یا گرفتگی مواد تولید شده نیاز به شستشو دارد.
  • عفونت گوش: اگر توسط پزشک تشخیص داده شود که گوش شما عفونی شده است، او ممکن است شستشوی گوش را توصیه کند.
  • پس از شنا: درصورت ورود آب به گوش ها بعد از شنا، شستشوی گوش برای خارج کردن آب می‌تواند مفید باشد.
  • دستورات پزشک: اگر پزشک شما شستشوی گوش را به شما دستور داده است، حتماً دقیقاً به دستورات او عمل کنید.

اگر احساس می‌کنید گوش شما مشکلی دارد یا نیاز به شستشو دارد، بهتر است ابتدا با پزشک یا متخصص گوش و حلق مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما راهنمایی دقیق ‌تری برای شست و شوی گوش در موارد خاص ارائه دهند و از عوارض شستشوی خانگی گوش جلوگیری کنند.

 

بیشتر بخوانید: ھر آنچه که باید درباره کاشت حلزون گوش بدانید!

 

شستشوی خانگی گوش

شستشوی خانگی گوش

 

شستشوی خانگی گوش  با قطره

برای شست و شوی گوش با قطره باید:

استفاده از یک قطره محلول نمکی خالص یا محلول شستشوی گوش از داروخانه به شما کمک می‌کند. بخوری پایین و سمتی کمی به عقب تمایل داشته و گوش خود را به سمت بالا بکشید. با دقت محلول را به گوشی خود قطره‌اندازی کنید و سپس گوش خود را به سمت پایین بگردانید تا محلول داخل گوش بماند. سپس گوش خود را به مدت 10-15 دقیقه در وضعیت افقی نگه دارید تا محلول به درستی درون گوش تخلیه شود. با یک دستمال نرم گوش خود را به دقت پاک کنید. اگر مشکل گوش دارید یا ناراحتی ادامه دارد، حتما برای شست و شو به پزشک مراجعه کنید. ایشان می ‌توانند شما را بهتر راهنمایی کنند.

 

چه افرادی نباید از قطره گوش استفاده کنند؟

 افرادی که پرده گوش آنها آسیب دیده باشد نباید از قطره برای شست و شوی گوش استفاده کنند. چرا که استفاده از قطره باعث ورود مواد شیمیایی به گوش میانی، عفونت و التهاب در گوش می ‌شود. چنانچه پرده گوش شما آسیب دیده است برای شست و شو حتما ازپزشک مشاوره بگیرید.

 

عوارض شستشوی خانگی گوش

بهبود شنوایی، رهایی از حس سنگینی در گوش ها، پاکسازی عفونت همگی از مزایای شست و شو هستند. اما باید بدانید که انجام این فرایند می تواند عوارض و خطراتی هم به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که برخی افراد نباید شستشوی خانگی گوش را انجام دهند. زیرا خطر سوراخ شدن پرده گوش و آسیب دیدن حتمی است. افراد مبتلا به اوتیت خارجی شدید یا بیماری گوش میانی هستند و سابقه آسیب به پرده گوش در اثر ورود اجسام فلزی تیز در گوش، جراحی پرده گوش و پرتودرمانی گوش را دارند، نباید شست و شوی گوش انجام دهند.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.