زنان و زایمان

آیا تغییرات فشار خون در دوران بارداری خطرناک است ؟

آیا تغییرات فشار خون در دوران بارداری خطرناک است ؟

فشار خون در بارداری

فشار خون بالا یا هایپرتانسیون، وضعیتی است که در آن فشارخون در سیستم عروقی بالاتر از حد معمول قرار می‌گیرد. فشار خون بالا می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی باشد و در صورت عدم کنترل مناسب، می‌تواند عوارض و مشکلات قلبی، مغزی و دیگر اعضای بدن را ایجاد کند. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بالا رفتن فشارخون شوند، از جمله ژنتیک، عوامل محیطی، سن، چاقی، عدم فعالیت بدنی مناسب، مصرف ناسالم غذاها (به خصوص غذاهایی که حاوی سدیم زیادی هستند)، مصرف مکمل‌های غذایی نامناسب، استرس و سبک زندگی نامناسب. فشار خون در دوران بارداری هم می‌تواند برای مادر و فرزند خطراتی ایجاد کند.  ما در این مطلب به فشار خون بالا و فشار خون پایین در زنان باردار اشاره خواهیم کرد.

 

فشار خون در دوران بارداری

فشار خون در دوران بارداری یکی از مسائلی است که باید به آن توجه کنید. در حقیقت، در دوران بارداری، فشارخون ممکن است تغییر کند و در برخی موارد مشکلاتی مانند فشارخون بالا یا هایپرتانسیون بارداری رخ دهد. هایپرتانسیون بارداری می‌تواند خطرات جدی برای مادر و جنین ایجاد کند. بنابراین، نظارت دقیق پزشک بسیار مهم است. در صورتی که در دوران بارداری فشارخون شما بالا رفته است، پزشک می‌تواند توصیه‌هایی ارائه کند تا این مشکل کنترل شود. بعضی از توصیه‌های معمول پزشکان برای کنترل فشارخون بالا در دوران بارداری شامل استراحت کافی، مصرف مایعات به میزان مناسب، رعایت رژیم غذایی سالم، محدودیت مصرف نمک، و در صورت لزوم، داروهای تجویز شده توسط پزشک است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مهمترین نکته این است که با پزشک خود مشورت کنید و همیشه پیروی از راهنمایی‌های حرفه‌ای او را رعایت کنید تا سلامتی خود و جنین را در دوران بارداری حفظ کنید. بهتر است برای کنترل فشار خون بالا، به متخصصین پزشکی مراجعه کرده و توصیه‌های آن‌ها را دنبال کنید.

 

فشار خون بالا

فشار خون بالا

 

فشارخون پایین

فشار خون پایین یا هیپوتانسیون، وضعیتی است که در آن فشارخون شما در سیستم عروقی پایین‌تر از حد معمول قرار می‌گیرد. معمولاً فشار خون پایین همراه با علائمی مانند سرگیجه، لرزش، احساس خستگی، افتادگی و سردی دست و پاها همراه است. علت فشارخون پایین می‌تواند متنوع باشد و شامل عواملی مانند عوارض داروها، عدم مصرف غذا به میزان کافی، کمبود مایعات، عفونت، مشکلات قلبی، عوامل استرس زا و اختلالات اتونومی نظیر بیماری‌های نوروپاتی اتونومیک باشد.

برخی روش‌های کمکی برای کنترل فشارخون پایین شامل تغییرات در رژیم غذایی (مثلاً مصرف بیشتر نمک و مایعات)، افزایش مصرف مواد حاوی کافئین (مانند قهوه)، استفاده از شلترهای پا برای تسریع عملکرد عروق و تمرینات تنفسی است. با این حال، اگر فشارخون پایین دارید و علائم شدیدی دارید یا این که این وضعیت به طور مداوم برای شما ایجاد می‌شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علت دقیق را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا در بارداری و نحوه کنترل آن

 

اضافه وزن و چاقی از دیگر دلایل فشار خون بارداری هستند. از این رو ازپزشک پیشنهاد می کند مادرانی که قصد بارداری دارند به توصیه پزشکان پیش از اقدام به بارداری درصورت داشتن اضافه وزن، از رژیم‌ها و ورزش برای کاهش آن کمک بگیرند. در طول دوران بارداری حفظ فعالیت‌های سبک روزانه به تمامی مادران توصیه می‌شود. چرا که عدم تحرک از اصلی‌ترین عوامل فشارخون بارداری شناخته می شود. همچنین دقت در رژیم غذایی در طول بارداری، استفاده از غذاهای سبک و کم‌نمک و کم‌چرب، مصرف غذاهای خانگی و سبزی و میوه تازه در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاثیر بسزایی دارد. به زنان باردار توصیه می‌شود برای کنترل فشارخون باراداری حتما از تمرینات استرس‌زدا مانند یوگا و مراقبه کمک بگیرند. این تمرینات برای  سهولت زایمان نیز بسیار موثر هستند. مصرف خوراکی‌های زیر هم می تواند کمک شایانی به فشار خون زنان باردار داشته باشد:

  • مواد غذایی حاوی منیزیم
  • ماهی
  • روغن ماهی
  • سیر
  • مکمل‌های C و E، در کنترل فشار خون بارداری موثر هستند.

 

فشار خون پایین

فشار خون پایین

 

کنترل فشارخون بارداری

همانگونه که عنوان کردیم در دوران بارداری، فشارخون ممکن است تغییر کند و مهم است که این تغییرات را به‌طور دقیق نظارت کنید. بالا رفتن فشارخون در دوران بارداری، به عنوان هایپرتانسیون بارداری یا پره‌اکلامپسی معروف است و یک مشکل جدی به حساب می آید. هایپرتانسیون بارداری می‌تواند خطرات جدی برای شما و جنین ایجاد کند، از جمله افزایش خطر مشکلات قلبی، عروقی، کلیه‌ای و نقص رشد جنین. بنابراین، نظارت دقیق پزشک و مراجعه منظم به مراکز بهداشتی در دوران بارداری بسیار مهم است. بهترین راه برای درمان و کنترل فشار خون بارداری، کنترل مداوم و پیشگیری از نوسان فشار است.

 

سخن آخر

اگر فشارخون بارداری در رنج طبیعی کنترل شود، مشکلات و عواقب خطرناک احتمالی آن پیش نخواهد آمد. در این صورت مادر و جنین، بارداری را به سلامت پشت سر می‌گذارند. کنترل و پیشگیری‌های لازم در فشارخون بارداری معمولا از طریق  مراجعه مداوم به پزشک برای معاینه منظم، آزمایشهای ادرار است. همچنین کنترل پروتئین خون، سونوگرافی‌ها برای بررسی رشد جنین و البته پیگیری و بررسی حرکت جنین از مادر همراه خواهد بود. لازم به ذکر است که مصرف داروها در دوران بارداری عوارض زیادی برای جنین به همراه دارد از این رو  پزشکان از تجویز دارو تا جای ممکن خودداری می‌کنند. درصورت شدت یافتن فشارخون ممکن است از برخی داروهای مخصوص استفاده شود که حتما باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.