رژیم و تغذیه سالم

آیا سویا جایگزین گوشت است؟

آیا سویا جایگزین گوشت است؟

سویا جایگزین گوشت
فهرست مطالب

سویا ممکن است به سلامت قلب، علائم یائسگی و کاهش خطر برخی سرطان ها کمک کند. اما سویا  ممکن است تأثیر منفی بر رشد، هضم، بلوغ جنسی، سلامت تیروئید و خطر سرطان سینه داشته باشد. سویا جایگزین گوشت یکی از بحث برانگیزترین موضوعات تغذیه است. از یک طرف، سرشار از مواد مغذی است و به نظر می‌رسد رژیم‌های غذایی حاوی آن با مزایای سلامتی مانند کاهش سطح قند خون، بهبود سلامت قلب، علائم یائسگی کمتر و شاید حتی کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مرتبط باشد.

از سوی دیگر، برخی از مردم نگران سلامت رژیم غذایی غنی از سویا هستند. به عنوان مثال، برخی از این ترس دارند که خوردن بیش از حد سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد، عملکرد تیروئید را مختل کند یا اثرات زنانه در مردان داشته باشد.

 

آیا سویا جایگزین گوشت می شود؟

سویا و غذاهای بدست آمده از آن برای قرن ها بخشی از رژیم غذایی انسان بوده است. با این وجود، دلایلی که مردم ممکن است سویا را جایگزین گوشت نکنند عبارت است از:

 

اثرات تقلید استروژن

اغلب تصور می شود که ایزوفلاون های سویا شبیه هورمون تولید مثل زنانه استروژن هستند. اگرچه از نظر ساختار شبیه به این هورمون هستند، ایزوفلاون های سویا اثرات ضعیف تر و کمی متفاوت تر از استروژن دارند.

 

پروتئین های گیاهی

پروتئین های گیاهی

 

خطر سرطان

برخی افراد بر این باورند که ایزوفلاون های سویا ممکن است خطر سرطان سینه یا آندومتر را افزایش دهد. با این حال، بیشتر مطالعات هیچ اثر منفی پیدا نمی کنند. در برخی موارد، آنها حتی ممکن است محافظت در برابر برخی سرطان ها را ارائه دهند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

عملکرد تیروئید

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که برخی از ترکیبات موجود در سویا ممکن است عملکرد غده تیروئید را کاهش دهد. با این حال، مطالعات انسانی تأثیرات منفی اندکی یا بدون هیچ اثر منفی، به ویژه در انسان‌هایی که عملکرد تیروئید سالم دارند، نشان می‌دهد.

 

اثرات زنانه در مردان

برخی نگران هستند که ایزوفلاون سویا ممکن است تولید هورمون مردانه تستوسترون را کاهش دهد. با این حال، مطالعات انسانی یک پیوند ضعیف بین این دو پیدا می کند.

 

پیشنهاد مقاله: حقایقی درباره پنی سیلین شلغم

خطر برای نوزادان

برخی نگرانند که شیر خشک سویا ممکن است بر رشد مغز، صفات جنسی، تیروئید یا سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد. با این حال، مطالعات معمولاً هیچ گونه اثرات منفی طولانی مدت را در نوزادان سالم و کامل نشان نمی دهد.

 

مقایسه گوشت با سویا

پروتئین گوشت (حیوانی) دارای فوایدی برای سلامتی است که نمی‌توان آن را با سویا جایگزین کرد، حتی با مکمل‌های مناسب. امگا هایی که ما واقعاً به آن نیاز داریم، مانند EPA، DHA و ARA در غذاهای گیاهی وجود ندارند. با این حال، آنها به وفور در پروتئین حیوانی یافت می شوند. ویتامین‌های ضروری مانند B12، آهن، روی، کراتین و D3 همگی مواد مغذی ضروری هستند که در پروتئین‌های گیاهی یافت نمی‌شوند. و در واقع سویا نمیتواند کاملا جایگزین گوشت باشد.

 

فواید سویا

حاوی مواد مغذی مختلف است

دانه های سویا به طور طبیعی سرشار از پروتئین هستند و حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن شما هستند. آنها همچنین سرشار از چربی های گیاهی، فیبر و چندین ویتامین مهم، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید هستند.

 

ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند

چندین مطالعه نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از سویا ممکن است به کاهش کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) کمک کند. در حال حاضر، به نظر می رسد افرادی که دارای عوامل خطر بیماری قلبی هستند، مانند کلسترول بالا، چاقی یا دیابت نوع 2، از جمله افرادی هستند که بیشترین سود را از مصرف گوشت سویا می برند.

 

ممکن است به محافظت از سلامت قلب کمک کند

رژیم های غذایی غنی از حبوبات، از جمله سویا، ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. به نظر می‌رسد که ایزوفلاون‌های سویا ممکن است به کاهش التهاب رگ‌های خونی و بهبود خاصیت ارتجاعی آنها کمک کنند – دو عاملی که از سلامت قلب شما محافظت می‌کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین متخصص دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ممکن است فشار خون را کاهش دهد

سویا و غذاهای تهیه شده از آنها به طور کلی سرشار از آرژنین هستند، اسید آمینه ای که اعتقاد بر این است که به تنظیم سطح فشار خون کمک می کند. واضح است که تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است، اما در حال حاضر، اثرات کاهش فشار خون سویا، در صورت وجود، بسیار ناچیز به نظر می رسد.

 

مصرف گوشت سویا

مصرف گوشت سویا

 

ممکن است قند خون را کاهش دهد

یک بررسی نشان می‌دهد که ایزوفلاون‌های سویا ممکن است به کاهش کمی قند خون و سطح انسولین در زنان یائسه کمک کند. ایزوفلاون های سویا همچنین ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند، وضعیتی که در آن سلول ها دیگر به طور معمول به انسولین پاسخ نمی دهند. با گذشت زمان، مقاومت به انسولین می تواند منجر به سطح قند خون بالا و دیابت نوع 2 شود

 

ممکن است سلامت استخوان را بهبود بخشد

سطوح پایین استروژن که در دوران یائسگی تجربه می‌شود ممکن است باعث خروج کلسیم از استخوان‌ها شود. از دست دادن استخوان در نتیجه ممکن است باعث شود زنان یائسه دچار استخوان های ضعیف و شکننده شوند، وضعیتی که به عنوان پوکی استخوان شناخته می شود. برخی شواهد نشان می دهد که مصرف 40 تا 110 میلی گرم ایزوفلاون سویا در روز ممکن است از دست دادن استخوان را کاهش دهد و سلامت استخوان را در زنان یائسگی بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ها مورد نیاز است.

 

پیشنهاد ویژه: آیا دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی مضر است؟

ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد

رژیم های غذایی غنی از سویا نیز با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط است. به عنوان مثال، یک بررسی اخیر از 12 مطالعه نشان می دهد که زنان با مصرف بالای سویا قبل از تشخیص سرطان، در مقایسه با کسانی که کمترین میزان مصرف را دارند، 16 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری قرار دارند.

 

ممکن است خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان را کاهش دهد

سویا جایگزین گوشت ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان نیز کمک کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد ایزوفلاون های سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر را تا حدود 19٪ کاهش دهد. علاوه بر این، برخی از مطالعات رژیم غذایی غنی از سویا را با خطر 7 درصدی کمتر سرطان های دستگاه گوارش و 8 تا 12 درصد کمتر خطر سرطان روده بزرگ و روده بزرگ، به ویژه در زنان مرتبط دانسته اند.

 

بهترین جایگزین گوشت قرمز برای کودکان

سویا غنی از پروتئین است ولی نه همه انواع مورد نیاز برای رشد کودکان.توجه داشته باشید که کودک را از مصرف گوشت محروم نکنید! همه غذاهای مبتنی بر سویا یکسان نیستند. شایان ذکر است که همه غذاهای سویا به یک اندازه مغذی یا مفید نیستند. به طور کلی، هرچه یک غذای سویا کمتر فرآوری شده باشد، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید بیشتری ممکن است داشته باشد. از سوی دیگر، هر چه یک ماده غذایی سویا فرآوری شده تر باشد، نمک، شکر، چربی و مواد افزودنی ان احتمالاً بیشتر است. مصرف گوشت سویا به صورت فراوری شده کار مناسبی برای سلامتی نیست.

 

چه چیزی را جایگزین گوشت کنیم؟

تقریباً 20 اسید آمینه وجود دارد که بدن انسان از آنها برای ساخت پروتئین استفاده می کند. گوشت ساده ترین راه برای دریافت آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن است. سویا و دیگر پروتوئین های گیاهی فاقد یک یا چند آمینواسید ضروری است که آن را به یک پروتئین ناقص تبدیل می کند.در نتیجه گوشت را نمیتوان با چیزی جایگزین کرد. توجه کنید که سویا جایگزین گوشت نیست.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/nutrition/is-soy-bad-for-you#bottom-line
  2. https://meats2u.com/soy-protein-vs-meat-protein-a-side-by-side-comparison/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.