رژیم و تغذیه سالم

حقایقی درباره پنی سیلین شلغم

حقایقی درباره پنی سیلین شلغم

پنی سیلین شلغم

آخرین باری که هوس شلغم کردید کی بود؟ هرگز؟ استفاده از شلغم به اندازه هم خانواده هایش مانند کلم پیچ، گل کلم، آروگولا و کلم در سبد غذایی افراد، رایج نیست. اما با توجه به خواص زیادی که دارد؛ ارزش بررسی را دارد. شلغم به همراه گیاهانی مانند چغندر، تربچه، هویج و کرفس بخشی از خانواده سبزیجات ریشه ای است. شلغم مواد مغذی بی شماری از جمله ویتامین C، فیبر غذایی، آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها و … را فراهم می کند. در ادامه این مطلب، به این می پردازیم که آیا پنی سیلین شلغم واقعی است؟

از فصل بهار تا زمستان، شلغم را می توان برای یک شام دلپذیر برشته کرد یا برای تقویت تغذیه به سوپ ها و خورش های دلچسب اضافه کرد.

 

درباره پنی سیلین شلغم

شلغم حاوی مقادیر زیادی گلوکوزینولات بوده که به ایزوتیوسیانات ها تجزیه می شود. ایزوتیوسیانات ها گروهی از ترکیبات بوده که قادر به مهار رشد میکروبی و باکتریایی هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که ایزوتیوسیانات‌ها با باکتری‌های رایج بیماری‌زا مانند ای کلای و استافیلوکوکوس اورئوس مبارزه می‌کنند. با این حال لازم به ذکر است که شلغم حاوی پنی سیلین نمی باشد و وجود پنی‌سیلین در شلغم درست نمی باشد. تنها به دلیل وجود مواد آنتی باکتریال و خواص ضد میکروبی و ضد التهابی در برطرف کردن علائم التهابی و سرماخوردگی موثر است.

 

خاصیت شلغم

خاصیت شلغم

 

شلغم و سرما خوردگی

شلغم می تواند قهرمان گمنام سلامت سیستم ایمنی بدن شما باشد. شلغم غنی از ویتامین C است، یک ماده مغذی که با آوردن گلبول های سفید خون به محل های عفونت، از سیستم ایمنی حمایت می کند تا عوامل بیماری زا را از بین ببرد. ویتامین C مدت هاست که به دلیل توانایی آن در جلوگیری از سرماخوردگی مورد مطالعه قرار گرفته است. تاکنون، تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین C گرچه به نظر نمی ‌رسد که از سرماخوردگی پیشگیری کنند، با این حال در کاهش شدت و طول مدت بیماری بسیار کمک کننده هستند.

بهتر اسن که به جای استفاده از مکمل های ویتامین C، ابتدا ویتامین C کافی را از غذاهای کامل دریافت کنید. فقط یک فنجان شلغم خام می تواند 30 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

خواص شلغم

همان طور که اشاره کردیم، شلغم خاصیت آنتی باکتریال و ضد التهاب داشته و همچنین به دلیل داشتن ویتامین C فراوان در کاهش شدت علائم سرما خوردگی و تسریع روند بهبود بسیار موثر است. با این حال خاصیت شلغم بسیار بیشتر از آنچه که گفته شد می‌باشد و در ادامه این مطلب سلیر خواص درمانی شلغم به آن ها می پردازیم.

 

پیشنهاد مقاله: خطرات حساسیت به آمپول پنی سیلین و راه های کنترل آن

فواید شلغم برای روده

شلغم مانند بسیاری از غذاهای کامل گیاهی حاوی فیبر فراوان است. فیبر، یک کربوهیدرات غیر قابل هضم می باشد که عملکردهای مهمی را در بدن، از جمله حفظ سطح قند خون و کلسترول در محدوده سالم، کمک به حرکات منظم روده و کمک به کنترل وزن را انجام می دهد. برای اکثر افراد، افزودن فیبر بیشتر به بشقاب غذایی ضروری است و معمولا فیبر کافی در رژیم غذایی روزانه بسیاری از افراد وجود ندارد. قرار دادن شلغم در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا چند گرم فیبر اضافی دریافت کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

شلغم به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مواد مغذی هستند که به حذف مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد به سلول ها آسیب می رسانند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را در طول زمان افزایش می دهند. رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار به طور مداوم با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و مرگ و میر به هر علت مرتبط بوده اند. جالب است که بدانید شلغم مملو از آنتی اکسیدان های قوی از جمله فلاونوئیدهایی مانند آنتوسیانین ها، و کوئرستین (مولکولی با خواص ضد التهابی و ضد هیستامینی) هستند.

 

خواص درمانی شلغم

خواص درمانی شلغم

 

خاصیت ضد سرطانی احتمالی شلغم

شلغم بخشی از خانواده سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم، آروگولا، کلم و کلم بروکسل است. سبزیجات چلیپایی مواد مغذی کلیدی مانند فیبر غذایی، ویتامین K و گلوکوزینولات ها را تامین می کنند. گلوکوزینولات ها ترکیبات حاوی گوگرد هستند که در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که آسیب DNA را کاهش می دهند و با فعالیت سرطان مبارزه می کنند. به نظر می رسد در انسان، خوردن سبزیجات غنی از گلوکوزینولات، پروتئین هایی را فعال می کند که به تجزیه هورمون هایی مانند استروژن در بدن (مقادیر زیاد آن می تواند منجر به سرطان سینه شود) کمک می کنند.

این ممکن است یکی از دلایلی باشد که نشان می‌دهد بازماندگان سرطان سینه که سبزیجات چلیپایی بیشتری مصرف می‌کنند، علائم یائسگی کمتری در مقایسه با افرادی که سبزیجات چلیپایی کمتری مصرف می‌کنند، دارند.

 

حفظ فشار خون در محدوده سالم با کمک شلغم

در حالی که نیترات های اضافه شده به پروتئین های فرآوری شده مانند گوشت و بیکن مشکوک به تشکیل ترکیبات سرطان زا (به نام نیتروزامین ها) در بدن هستند، تصور نمی شود که سبزیجات غنی از نیترات طبیعی همان خطر را داشته باشند. احتمالا است به دلیل این اتفاق آن است که سبزیجات، حاوی ترکیبات مفید دیگری هستند که می توانند از تشکیل نیتروزامین در بدن جلوگیری کنند، در حالی که گوشت های فرآوری شده از نظر ویتامین ها و مواد معدنی سالم غنی نیستند.

علاوه بر این، نیترات های موجود در سبزیجاتی مانند شلغم تولید اکسید نیتریک را در بدن تحریک می کنند. نیتریک اکسید، مولکولی است که می تواند به کاهش فشار خون و کاهش لخته شدن خون کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: برای کمبود ویتامین ب چه بخوریم؟

خطرات خوردن شلغم

با وجود اینکه مصرف شلغم خام بی خطر است، اما در صورت پخته شدن هضم آن آسان تر بوده و کمتر باعث ناراحتی دستگاه گوارش می شود. برخی از افرادی که سیستم گوارشی حساسی دارند، ممکن است پس از خوردن حدود دو سوم یک شلغم با سایز متوسط علائم گوارشی راتجربه کنند، زیرا سبزیجات ریشه‌ای مانند شلغم دارای الکل قند طبیعی به نام سوربیتول هستند. شلغم همچنین حاوی ترکیباتی به نام گواتروژن است که می تواند با فعالیت تیروئید تداخل ایجاد کند.

با این حال، به نظر می رسد غذاهای گواتروژن تنها زمانی که به صورت خام، در مقادیر بسیار زیاد و در افرادی که کمبود ید دارند مصرف شوند، خطراتی را ایجاد می کنند. حتی برای کسانی که به بیماری تیروئید مبتلا هستند، خوردن مقادیر متوسط ​​غذاهای حاوی گواتروژن پخته شده احتمالا بی خطر است و با توجه به مزایای تغذیه ای گسترده این غذاها، مصرف آن توصیه می شود. در نهایت، شلغم مانند تمام سبزیجاتی که در خاک رشد می‌کنند، ممکن است با آلاینده‌هایی مانند فلزات سنگین یا آفت‌کش‌ها در تماس باشد.

با این حال، اجازه ندهید این موضوع شما را از خوردن محصولاتی مانند شلغم دلسرد کند. بعید است که سطوح پایین این مواد خطراتی برای سلامتی افراد عادی ایجاد کند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.webmd.com/diet/benefits-turnips
  2. https://www.health.com/turnips-8404916
  3. https://www.healthline.com/nutrition/turnip-nutrition#benefits

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.