گوش و حلق و بینی

برای پیشگیری و درمان سنگ لوزه چه اقداماتی لازم است؟

برای پیشگیری و درمان سنگ لوزه چه اقداماتی لازم است؟

پیشگیری و درمان سنگ لوزه

سنگ های لوزه ای (Tonsil Stones) در واقع توده‌های کوچک و سنگ‌ریزه‌مانندی هستند که در لوزه‌های شما ایجاد می‌شوند. این سنگ‌ها از رسوب مواد معدنی مانند کلسیم، بقایای مواد غذایی و میکروب‌ها به‌وجود می‌آیند. نشانه اصلی این عارضه، بوی بد دهان است؛ اما برخی از افراد علائم دیگری مانند سرفه و گلودرد را نیز تجربه می‌کنند. سنگ لوزه معمولا زیان‌آور نیست؛ اما در صورت ایجاد ناراحتی، پزشک به‌راحتی آن را بیرون می‌آورد. در ادامه این مطلب توضیحات کاملی در مورد پیشگیری و درمان سنگ لوزه ارائه شده است.

 

بیماری سنگ لوزه چیست؟

سنگ های لوزه ای شبیه سنگ‌ریزه‌های سفید و زرد در گلوی شما هستند. ممکن است شما یک یا چند عدد از این سنگ‌ریزه‌ها داشته باشید. این سنگ‌ریزه‌ها عموما کوچک هستند؛ اما اگر بزرگ شوند، می‌توانید در خانه آن‌ها را دفع کنید. در موارد نادر احتیاج به جراحی وجود دارد. به‌ویژه اگر سنگ‌ریزه‌ها بعد از دفع شدن مجددا ظاهر شوند، حتما باید برای جراحی به پزشک مراجعه کنید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

علائم سنگ لوزه چیست؟

پیش از پرداختن به نحوه پیشگیری و درمان سنگ لوزه، لازم است به علائم این بیماری اشاره کنیم. رایج‌ترین نشانه سنگ لوزه، بوی بد دهان (هالیتوزیس) است. سایر علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • بدمزگی دهان؛
  • گلو درد؛
  • سرفه؛
  • گوش درد؛
  • مشکلات بلع؛
  • احساس گیر کردن چیزی در گلو.

همان‌طورکه پیش از این گفتیم، پیشگیری و درمان سنگ لوزه کار سختی نیست و عموما سنگ‌های لوزه‌ای مشکل‌ساز نیستند؛ اما در صورت بزرگ شدن می‌توانند مشکلاتی را در بلعیدن غذا ایجاد کنند. در برخی از موارد، سنگ لوزه می‌تواند انواع دیگر عفونت‌های لوزه را تحریک کند.

 

سنگ های لوزه ای

سنگ های لوزه ای

 

عوامل ابتلا به سنگ لوزه چیست؟

بیماری سنگ لوزه زمانی اتفاق می‌افتد که باقی‌مانده‌های مواد غذایی و معدنی در چین های لوزه‌ای به دام می‌افتند و سپس به‌ اصطلاح کلسیفیه یا کلسیمی می‌شوند. چین های لوزه‌ای یا کریپت‌های لوزه، چین و شکن‌هایی هستند که پس از هر عفونت در لوزه‌ها شکل می‌گیرند و بزرگتر می‌شوند. درصورت ابتلای مکرر به عفونت‌های لوزه‌ای، احتمال بزرگ‌تر شدن چین های لوزه‌ای در شما بیشتر می‌شود و طبیعتا بیشتر در معرض ابتلا به سنگ لوزه هستید. به‌طورکلی درصورت داشتن شرایط زیر، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ لوزه خواهید بود:

  • به التهاب لوزه (عفونت مکرر لوزه‌ها) دچار شده‌اید؛
  • چین های لوزه‌ای شما بزرگ شده‌اند؛
  • بدن شما کم‌آب شده است.
  • در سنین نوجوانی قرار دارید.

 

پیشنهاد مقاله: از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد + سن عمل لوزه در کودکان

نحوه تشخیص سنگ لوزه

پیشگیری و درمان سنگ لوزه کار چندان سختی نیست. تشخیص این بیماری نیز بسیار ساده است؛ سنگ‌های لوزه‌ای در برخی از موارد به‌صورت اتفاقی کشف می‌شوند. برای مثال ممکن است دندان‌پزشک شما حین معاینه آن‌ها را ببیند. به‌طورکلی برای تشخیص سنگ لوزه، اقدامات زیر توسط پزشک انجام می‌شود:

  • معاینه فیزیکی، مشاهده داخل دهان و گلو؛
  • تصویربرداری از گلو در صورت عدم مشاهده واضح توده؛
  • خارج کردن سنگ‌ها از گلو با استفاده از پین دندان‌پزشکی.

 

عکس سنگ لوزه

با مشاهده عکس سنگ لوزه، تشخیص این بیماری برای شما آسان‌تر می‌شود. سنگ‌های لوزه‌ای بزرگ به آسانی در آینه قابل مشاهده هستند. درصورت بزرگ بودن این سنگ‌ها و از بین نرفتن آن‌ها با راهکارهای خانگی، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

چگونه سنگ لوزه را خارج کنیم؟

پیشگیری و درمان سنگ لوزه معمولا کار سختی نیست. در بیشتر موارد شما می‌توانید سنگ‌های لوزه را در منزل و بدون مراجعه به پزشک از گلو خارج کنید. اما در این‌جا راهکارهایی ارائه شده است که می‌تواند برای شما مفید باشد:

  • آب‌نمک گرم غرغره کنید؛
  • با شدت زیادی سرفه کنید تا سنگ‌ها خارج شوند؛
  • از دستگاه واترپیک (دستگاه شستشوی دهان و دندان) برای شستن سنگ‌ریزه‌ها استفاده کنید؛
  • غرغره کردن محلول سرکه سیب و آب می‌تواند مفید باشد؛
  • با یک سواب پنبه‌ای (اپلیکاتور پنبه‌ای) سنگ‌های لوزه را به‌آرامی بیرون بیاورید. این کار با اجسام دیگری مانند مسواک قابل انجام است؛ به شرطی که آرام آن را به گلو فرو ببرید و به خود آسیب نرسانید.

 

درمان قطعی سنگ لوزه توسط پزشک

پیش‌تر برای پیشگیری و درمان سنگ لوزه یک سری راهکارهای خانگی ارائه دادیم؛ اما اگر در خانه نتوانسته‌اید سنگ‌های لوزه را بیرون بکشید، پزشک می‌تواند طی یک معاینه ساده این کار را برای شما انجام دهد. اگر سنگ لوزه آزار و اذیتی برای شما ندارد، لازم نیست کاری برای از بین بردن آن انجام دهید. درواقع سنگ‌های لوزه‌ای اغلب به‌صورت خود‌به‌خود و بدون درمان از بین می‌روند. به‌خاطر داشته باشید اگر به‌صورت مکرر این عارضه را تجربه می‌کنید و سنگ‌ها پس از دفع مجددا تشکیل می‌شوند، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به شرایط شما روش‌های خاص درمانی را ارائه می‌دهد.

 

توده لوزه

توده لوزه

 

درمان سنگ لوزه با دارو

در صورت بروز هرگونه درد و ناراحتی در لوزه، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه استفاده کنید؛ اما اگر به عفونت دچار شده‌اید، پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. آنتی‌بیوتیک برای بلندمدت راه حل خوبی نیست. اگر علائم سنگ لوزه به‌صورت مکرر برمی‌گردد، شاید لازم باشد که گزینه‌های درمانی دیگر مانند جراحی را بررسی کنید.

 

برداشتن لوزه

پزشک بسته به علائم شما ممکن است عمل لوزه برداری تانسیلکتومی (به انگلیسی: Tonsillectomy ) را پیشنهاد کند. لوزه برداری برای درمان عفونت‌های مکرر پیشنهاد می‌شود. این روش امروزه کمتر رایج است، اما در برخی از شرایط پزشکان آن را به‌عنوان تنها راه حل درمانی تجویز می‌کنند.

 

پیشگیری از سنگ لوزه

باوجود اینکه پیشگیری از ابتلا به سنگ لوزه همیشه مقدور نیست؛ در بسیاری از موارد این عارضه اجتناب ناپذیر است. برای مثال ممکن است تغذیه برخی از افراد به نحوی باشد که آن‌ها را مستعد عفونت لوزه کند و باقی‌مانده غذاها در چین های لوزه‌ای گیر کنند؛ اما با رعایت یک سری موارد می‌توانید احتمال تشکیل توده لوزه را تا حد خوبی کاهش دهید:

  • به‌صورت مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مسواک زدن روی زبان نیز لازم است؛
  • سیگار را ترک کنید؛
  • به صورت مرتب (هر شب قبل از خواب) از دهان‌شویه استفاده کنید؛
  • آب کافی بنوشید؛
  • از مصرف نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های حاوی قند خودداری کنید؛
  • تا حد امکان از مصرف فست فود، غذاهای آماده و چرب خودداری کنید.

 

آیا سنگ لوزه خطرناک است؟

تا این‌ قسمت از مطلب راهکارهایی را برای پیشگیری و درمان سنگ لوزه ارائه داده‌ایم. خوب است بدانید که این بیماری بسیار رایج است و به‌ندرت باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی فرد می‌شود. بسیاری از افراد از وجود سنگ‌های لوزه‌ای در گلوی خود اطلاعی ندارند و مشکلی هم برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود. سنگ لوزه در خانه و با روش‌های ساده قابل درمان است.. اما اگر به‌صورت مکرر با تشکیل سنگ لوزه مواجه می‌شوید، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشنهاد ویژه: احساس تپش قلب در گلو نشانه چیست؟

ارتباط سنگ لوزه و سرطان

سنگ های لوزه‌ ای به‌هیچ‌عنوان نشان‌دهنده سرطان نیستند. این توده‌ها ابعاد کوچکی دارند و در بخش‌های مختلف لوزه تشکیل می‌شوند. توده لوزه ممکن است دردناک باشد و ناراحتی‌هایی مانند بوی بد دهان ایجاد کند؛ اما نشان‌دهنده سرطان نیست و ممکن است با عفونت‌های رایج مربوط به دهان و دندان در ارتباط باشد. سرطان لوزه وقتی اتفاق می‌افتد که سلول‌های لوزه به‌صورت غیر قابل کنترل رشد کنند و به‌صورت تومور درآیند. شکل ظاهری تومور لوزه با سنگ‌های لوزه‌ای بسیار متفاوت است.

 

سخن پایانی

سنگ‌های لوزه‌ای خطرناک نیستند و نمی‌توانند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کنند. اما اگر به‌صورت مکرر ایجاد شوند، ممکن است ناراحتی‌هایی را به‌وجود آورند. خارج کردن سنگ لوزه در منزل منعی ندارد؛ اما اگر راهکارهای خانگی، مشکل را برطرف نکرد باید به پزشک مراجعه کنید. در این مطلب راهکارهایی را برای پیشگیری و درمان سنگ لوزه ارائه دادیم. درصورت وجود هرگونه مشکل سلامتی و یا نیاز به مشاوره، می‌توانید از طریق پلتفرم از پزشک با پزشکان مجرب به‌صورت آنلاین در ارتباط باشید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.