عمومی

از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد + سن عمل لوزه در کودکان

از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد + سن عمل لوزه در کودکان

عمل لوزه در کودکان

در بسیاری از کودکان، لوزه ها به طور مکرر با باکتری ها و ویروس ها آلوده می شوند که باعث تورم و دردناک شدن آنها می شود. عمل لوزه در کودکان (آدنوئیدها) می تواند این مشکلات را حل کند. کودک شما ممکن است لوزه ها و آدنوئیدهای بزرگتر از حد متوسط ​​داشته باشد که تا حدی راه هوایی او را مسدود می کند. و می تواند تنفس از طریق بینی را برای آنها دشوار کند. در نتیجه، کودک شما ممکن است از طریق دهان نفس بکشد و هنگام خواب با صدای بلند خروپف کند.

که می تواند منجر به وضعیتی به نام آپنه خواب شود که در آن کودک شما برای چند ثانیه در هنگام خواب نفس نمی کشد و سپس دوباره شروع می کند که به شدت خواب آنها را مختل کند. همچنین ارتباطی بین لوزه های بزرگ و آدنوئیدها و وضعیتی به نام چسبندگی گوش وجود دارد. این زمانی اتفاق می افتد که گوش میانی توسط یک ماده چسبنده مسدود می شود که بر شنوایی کودک شما تأثیر می گذارد.

 

علائم لوزه و لوزه سوم در کودکان

بیشتر لوزه ها و آدنوئیدهای بزرگ شده هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. با این حال، بزرگ شدن لوزه ها یا آدنوئیدها می تواند به صدا کیفیتی مانند گرفتگی بینی بدهد .کودکانی که لوزه‌های بزرگ یا آدنوئید دارند، ممکن است کام و موقعیت دندان‌هایشان غیرعادی باشد. کودکان همچنین ممکن است تمایل به تنفس از طریق دهان داشته باشند. بزرگ شدن لوزه ها همچنین می تواند باعث خونریزی بینی، بوی بد دهان و سرفه شود.

علائم احتمالی بزرگ شدن لوزه ها یا آدنوئیدها شامل موارد زیر است:

  • خرناس
  • مکث در تنفس در هنگام خواب
  • تنفس بیشتر از طریق دهان
  • تنگی نفس
  • خواب بی قرار، بیداری مکرر، شب ادراری
  • مشکل در بلع، گفتار
  • سرماخوردگی های مکرر

 

روش های عمل لوزه در کودکان

روش های عمل لوزه در کودکان

 

درمان لوزه کودکان

اگر پزشکان فکر کنند که علت بزرگ شدن لوزه و لوزه سوم آلرژی است، ممکن است یک اسپری کورتیکواستروئید بینی یا سایر داروها مانند آنتی هیستامین ها را از طریق دهان تجویز کنند. اگر به نظر می رسد علت عفونت باکتریایی باشد، پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کنند. اگر این داروها مؤثر نباشند پزشکان ممکن است برداشتن آدنوئیدها (به نام آدنوئیدکتومی) و احتمالاً برداشتن لوزه ها (به نام تونسیلکتومی) را در طول همان عمل توصیه کنند.

برداشتن لوزه و آدنوئیدکتومی جراحی بسیار رایجی برای کودکان است. کودکانی که از این عمل ها بهره مند می شوند شامل کسانی هستند که دارای موارد زیر هستند:

  • آپنه انسدادی خواب
  • ناراحتی شدید هنگام صحبت کردن و تنفس
  • عفونت های متعدد گلو

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

پزشکان ممکن است فقط آدنوئیدکتومی (لوزه سوم)را برای کودکانی که موارد زیر را دارند توصیه کنند:

  • عفونت های مکرر گوش و تجمع مداوم مایعات در گوش میانی
  • خونریزی های مکرر بینی یا انسداد بینی که باعث تغییر صدا یا اختلال در خواب می شود
  • عفونت های مکرر سینوسی

برداشتن لوزه ها و آدنوئیدهای بزرگ شده زمانی مفید است که بزرگ شدن باعث ناراحتی شدید، مشکلات تنفسی یا عفونت های مکرر شود.

 

پیشنهاد مقاله: لیست پزشکان متخصص کودکان برای لوزه سوم

آیا علائم لوزه در کودکان خطرناک است؟

بزرگ شدن لوزه ها و آدنوئیدها زمانی مشکل محسوب می شوند که باعث مشکلات جدی تری مانند موارد زیر شوند:

  • عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی: تنفس مداوم از طریق دهان به دلیل بزرگ شدن آدنوئیدها احتمال ابتلا به این عفونت ها را افزایش می دهد.
  • عفونت های گوش میانی و چسبندگی گوش: اگر آدنوئیدهای بزرگ شده مانع از جریان هوا به گوش میانی شوند ، مواد موم مانند زیادی داخل گوش ایجاد می شوند که می توانند باعث چسبندگی داخل گوش و مشکلات شنوایی و گفتاری شوند.
  • ناهماهنگی فک، دهان باز و تغییر موقعیت زبان: که می توانند در نتیجه تنفس مداوم از طریق دهان ایجاد شوند.
  • آپنه انسدادی خواب: برخی از کودکان با لوزه های بزرگ و آدنوئیدها برای مدت کوتاهی در طول خواب خروپف می کنند و تنفس را متوقف می کنند. در نتیجه سطح اکسیژن خون ممکن است پایین باشد و کودکان در طول روز مکررا از خواب بیدار شوند و خواب آلود باشند. به ندرت، آپنه انسدادی خواب ناشی از بزرگ شدن لوزه ها و آدنوئیدها عوارض جدی مانند فشار خون بالا در ریه ها (فشار خون ریوی) و تغییرات در قلب به دلیل فشار خون ریوی دارد. آپنه خواب شدید و طولانی مدت به دلیل بزرگ شدن لوزه های پالاتین می تواند بر رشد فیزیکی کودک نیز تأثیر بگذارد.
  • کاهش وزن یا عدم افزایش وزن: کودکان ممکن است به دلیل درد ناشی از عفونت یا به دلیل اینکه تنفس مستلزم تلاش فیزیکی مداوم است، به اندازه کافی غذا نخورند.

 

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص گوش، حلق و بینی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علائم لوزه در کودکان چقدر طول می کشد؟

مدت زمان تورم لوزه ها بسته به علت و شدت عفونت می تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، موارد خفیف لوزه ناشی از ویروس ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد که ممکن است پس از مقابله با سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد شود. موارد شدیدتر ناشی از عفونت های باکتریایی ممکن است چند هفته طول بکشد. اندازه آدنوئیدها تا سن 6 سالگی افزایش می یابد، سپس به آرامی کوچک می شوند. آدنوئیدها معمولاً در سن 16 سالگی از بین می روند.

 

عمل برداشتن لوزه ها

عمل برداشتن لوزه ها

 

سن عمل لوزه در کودکان

جراحی لوزه در کودکان می تواند در هر سنی باشد. اکثر مردم فکر می کنند که لوزه های کودکان در حدود 12 سالگی برداشته می شود، اما برداشتن لوزه ممکن است در هر سنی مورد نیاز باشد. لوزه های بزرگ شده همیشه نیازی به برداشتن ندارند.

 

پیشنهاد ویژه: التهاب لوزه

شربت برای لوزه کودک

اگر کودک شما به دلیل عفونت باکتریایی مانند استرپتوکوک گروه A که باعث گلودرد استرپتوکوکی می شود، لوزه دارد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. این داروها به صورت قرص یا شربت هستند و به مدت 10 تا 14 روز از راه دهان مصرف می شوند. شربت برای کودکان خردسال راحت تر است. عفونت های ویروسی که باعث بزرگ شدن لوزه ها می شوند خود به خود و بدون دارو از بین می روند. تا آن زمان، پزشک ممکن است به کودک شما توصیه کند که مایعات زیادی بنوشد، گلو را با آب گرم شستشو دهد و مسکن‌های بدون نسخه مصرف کند.

سفیکسیم: پزشکان این آنتی بیوتیک را برای افراد مبتلا به التهاب لوزه تجویز می کنند. این دارو به صورت خوراکی به صورت قرص، کپسول یا شربت مصرف می شود.

 

بهترین فصل برای عمل لوزه سوم؟

فصل خاصی برای عمل لوزه توصیه نشده است اما با توجه به اینکه کودکان از 10 روز تا دو هفته به زمان ریکاوری نیاز دارند، تابستان زمان مناسبی برای عمل برداشتن لوزه های کودکان است و فرصتی ایده آل بدون ایجاد اختلال در تایم مدرسه است.

 

سوالات متداول

آیا علائم لوزه در کودکان خطرناک است؟

بزرگ شدن لوزه ها و آدنوئیدها زمانی مشکل محسوب می شوند که باعث مشکلات جدی تری مانند موارد زیر شوند: عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی:، عفونت گوش میانی و علائم چسبندگی گوش ‌و مشکلات شنوایی ،آپنه انسدادی خواب و …

بهترین فصل برای عمل لوزه سوم؟

فصل خاصی برای عمل لوزه توصیه نشده است اما با توجه به اینکه کودکان از 10 روز تا دو هفته به زمان ریکاوری نیاز دارند، تابستان زمان مناسبی برای برداشتن لوزه های کودکان است.

علائم لوزه در کودکان چقدر طول می کشد؟

مدت زمان تورم لوزه ها بسته به علت و شدت عفونت می تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، موارد خفیف لوزه ناشی از ویروس ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد. اندازه آدنوئیدها تا سن 6 سالگی افزایش می یابد، سپس به آرامی کوچک می شوند. آدنوئیدها معمولاً در سن 16 سالگی از بین می روند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.msdmanuals.com/home/children-s-health-issues/ear-nose-and-throat-disorders-in-children/enlarged-tonsils-and-adenoids-in-children
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK536881/
  3. https://www.webmd.com/children/what-to-know-about-a-tonsillectomy-in-children

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.