زنان و زایمان

آشنایی کامل با انواع تست بارداری خانگی

آشنایی کامل با انواع تست بارداری خانگی

تست بارداری خانگی

 

انواع تست بارداری خانگی هورمونی به نام hCG (مخفف گونادوتروپین جفتی انسان) را در ادرار شما تشخیص می دهند. هنگامی که یک اسپرم و یک تخمک به هم می پیوندند و شروع به رشد می کنند، برخی از سلول ها (که به زودی به جفت تبدیل می شوند) شروع به تولید hCG می کنند.

 

تست بارداری خانگی چگونه کار می کنند؟

سطح hCG در اوایل بارداری به سرعت افزایش می یابد، و این همان چیزی است که تست  بارداری خانگی آن را بررسی می کند.

تست‌ بارداری در خانه معمولاً به یکی از دو روش کار می‌کنند: نوار را در جریان ادرار خود نگه دارید (ترجیحاً اول صبح، زمانی که سطح hCG ادرار شما بیشترین است)، یا در یک فنجان ادرار کرده و غوطه‌ور کنید.

سپس نوار را صاف قرار دهید و مدت زمان داده شده روی جعبه (معمولاً 1 تا 5 دقیقه، بسته به آزمایش) صبر کنید.

برای دقیق ترین نتایج، بهتر است حداقل تا زمانی که قرار بود پریودتان شروع شود ( حداقل یک روز بعد از آن، در حالت ایده آل هفته بعد از آن) صبر کنید. قبل از این، ممکن است hCG کافی در ادرار شما وجود نداشته باشد تا در آزمایش بارداری تشخیص داده شود.

اگر در تست بارداری در خانه خود نتیجه منفی دریافت کردید، ممکن است برای گفتن این موضوع که باردار نیستید خیلی زود باشد. سعی کنید چند روز صبر کنید، سپس دوباره بررسی کنید و تست را تکرار کنید. معمولاً منفی کاذب در آزمایش بارداری (به دلیل آزمایش خیلی زود، استفاده از نوار منقضی شده یا پیروی نکردن دستورالعمل ها) رایج است، اما گاهی اوقات مثبت کاذب هم اتفاق می افتد.

 

تست بارداری در خانه

تست بارداری در خانه

 

 تشخیص بارداری از روی شکم

تشخیص بارداری از روی شکم یکی از انواع تست بارداری خانگی است که امروزه نیز کاربرد دارد. این روش بر اساس تغییراتی است که در بدن زن باردار در طول بارداری ایجاد می‌شود.

علائم بارداری از روی شکم عبارتند از:

  • بزرگ شدن شکم: یکی از اولین علائم بارداری، بزرگ شدن شکم است. این علامت معمولاً از حدود هفته‌های 12 تا 14 بارداری قابل مشاهده است.
  • تغییر رنگ پوست شکم: پوست شکم زنان باردار معمولاً رنگ پریده‌تر می‌شود. این علامت معمولاً از حدود هفته‌های 16 تا 20 بارداری قابل مشاهده است.
  • تغییر شکل شکم: شکل شکم زنان باردار معمولاً به تدریج از حالت گرد به حالت کشیده تغییر می‌کند. این علامت معمولاً از حدود هفته‌های 20 تا 24 بارداری قابل مشاهده است.
  • ظاهر شدن رگ‌های خونی در شکم: رگ‌های خونی در شکم زنان باردار معمولاً برجسته‌تر می‌شوند. این علامت معمولاً از حدود هفته‌های 24 تا 28 بارداری قابل مشاهده است.

برای تشخیص بارداری از روی شکم به عنوان یکی از انواع تست بارداری خانگی ، باید به تغییراتی که در شکم زن باردار ایجاد می‌شود، دقت کرد. این تغییرات معمولاً به تدریج و در طول بارداری ایجاد می‌شوند. البته توجه داشته باشید که اگر شک دارید باردار هستید، بهترین کار این است که برای انجام آزمایش خون یا ادرار به پزشک مراجعه کنید.

 

چه زمانی باید تست بارداری در خانه داد؟

اگر از نظر جنسی فعال بوده اید (حتی از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنید) و قاعدگی شما دیر شده است، احتمالاً ایده خوبی است که آزمایش بارداری انجام دهید. در حالی که دلایل دیگری وجود دارد که ممکن است پریود شما دیر شود، آزمایش بارداری در خانه محل خوبی برای شروع است.

 

همچنین اگر علائم اولیه بارداری را تجربه کرده اید، مانند:

  • حساسیت سینه
  • حالت تهوع
  • افزایش حس بویایی
  • خستگی
  • بیزاری از غذا

 

چگونه بهترین تست بارداری خانگی را انتخاب کنیم؟

برای این فهرست، از چندین پزشک و ماما نظرسنجی کردیم تا نظرات تخصصی آنها را دریافت کنیم، مطالعات تحقیقاتی را خواندیم، از برخی والدین پرسیدیم .

در حالی که بسیاری از برندها ادعا می کنند 99 درصد دقت دارند، این بستگی به زمان آزمایش شما دارد. دقیق ترین زمان برای انجام آزمایش از روز عقب افتادگی  قاعدگی و هفته بعد از آن شروع می شود.

اتفاق نظر متخصصان بهداشت و درمان این بود که واقعاً مهم نیست که از چه تست بارداری خانگی استفاده می‌کنید – همه آنها کم و بیش یکسان عمل می‌کنند، فقط به ترجیحات شما بستگی دارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره دکتر زنان آنلاین رایگان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک متخصص زنان به راحتی مشاوره و ویزیت آنلاین رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

هنگام انجام تست بارداری خانگی چه چیزی مهم است؟

  • اطمینان حاصل کنید که تست منقضی نشده است.
  • منتظر بمانید (خیلی زود آزمایش نکنید).
  • دستورالعمل های روی جعبه را دقیقا دنبال کنید.

اگر شما با هر یک از موارد زیر مواجه شدید، حتما ازپزشک مشورت بگیرید:

  • نتیجه آزمایش مثبت بگیرید
  • نتیجه منفی بگیرید اما هنوز پریودتان شروع نشده است
  • علائم دیگری که شما را نگران می کند (درد شدید شکم، حالت تهوع و غیره) دارید.

بیشتر بخوانید: آزمایش بارداری بتا چیست و چگونه انجام می شود؟

آزمایش بارداری در خانه

آزمایش بارداری در خانه

 

چگونه تست بارداری خانگی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

در انتخاب تست بارداری به موارد زیر توجه کنید:

نوع و روش جمع آوری برخی از تست های بارداری نواری هستند، برخی از آنها باید مستقیماً روی آنها ادرار کنید، در حالی که برخی دیگر باید ابتدا در یک فنجان ادرار کنید. این که کدام نوع را انتخاب می کنید تا حد زیادی به اولویت شما بستگی دارد.

سرعت: برخی از تست‌ها، مانند تست بارداری تشخیص سریع ، می‌توانند به سرعت یک دقیقه به شما نتایج بدهند، در حالی که برخی دیگر از شما می‌خواهند تا پنج دقیقه صبر کنید.

هزینه: قیمت تست ها می توانند متغیر باشد.

 

چه نوع تست بارداری خانگی دیگری وجود دارد؟

چه به صورت نواری ، در خانه یا مطب پزشکان، آزمایش‌ بارداری در خانه همگی وجود هورمون بارداری hCG را آزمایش می‌کنند.

اگر به ماما یا مطب دکتر خود مراجعه کنید، ممکن است آزمایش خون بارداری را نیز انجام دهند که به بررسی وجود همان هورمون، hCG، در خون شما می‌پردازد.

آزمایش‌های بارداری ادرار به تنهایی معمولاً بسیار دقیق هستند، بنابراین آزمایش‌های بارداری خون عمدتاً تنها در صورتی استفاده می‌شوند که نیاز به دانستن سطح دقیق hCG درخون شما وجود داشته باشد (به عنوان مثال، اگر نگرانی برای سقط جنین یا سایر عوارض بارداری وجود دارد).

 

تست بارداری خانگی با قند

تست بارداری خانگی با قند یکی از انواع تست بارداری خانگی تشخیص حاملگی است. این تست بر اساس این اصل عمل می کند که هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) که در دوران بارداری در بدن زن افزایش می یابد، می تواند قند را در ادرار تجزیه کند. برای انجام این تست، به یک ظرف کوچک، یک قاشق غذاخوری قند و ادرار صبحگاهی خود نیاز دارید.

مراحل انجام تست بارداری خانگی با قند به شرح زیر است:

  1. یک قاشق غذاخوری قند را در ظرف کوچک بریزید.
  2. یک قطره ادرار صبحگاهی خود را به ظرف اضافه کنید.
  3. ظرف را به آرامی تکان دهید.

اگر ظرف شروع به کف کردن کرد، ممکن است باردار باشید. اگر ظرف کف نکرد، ممکن است باردار نباشید، اما نتیجه تست قطعی نیست. برای اطمینان از بارداری، باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون یا ادرار انجام دهید یا از سایر انواع تست بارداری خانگی استفاده کنید. توجه داشته باشید که این تست فقط یک روش آزمایشی است و ممکن است نتایج دقیقی ارائه ندهد.

جهت افزایش دقت تست بارداری خانگی با قند به نکات زیر توجه کنید:

  • از ادرار صبحگاهی خود استفاده کنید، زیرا غلظت hCG در این زمان روز بیشترین مقدار را دارد.
  • از ادرار تازه استفاده کنید.
  • ظرف را به آرامی تکان دهید.

اگر نتیجه تست بارداری خانگی با قند مثبت بود، باید به پزشک مراجعه کنید تا بارداری خود را تأیید کنید.

 

تست بارداری با گلاب چگونه است؟

تست بارداری با گلاب نیز یکی دیگر از انواع تست بارداری خانگی تشخیص حامگی است که در بسیاری از فرهنگ ها استفاده می شود. این روش بر اساس این فرض است که اگر یک زن باردار باشد، ادرار او با گلاب واکنش نشان می دهد و رنگ آن تغییر می کند. برای انجام این تست، ابتدا مقداری گلاب را در یک کاسه کوچک بریزید. سپس، یک قطره ادرار صبحگاهی خود را به گلاب اضافه کنید. اگر باردار باشید، رنگ گلاب تغییر می کند و معمولاً صورتی یا قرمز می شود.

اما اگر باردار نباشید، رنگ گلاب تغییر نمی کند. البته، این تست به اندازه تست های بارداری آزمایشگاهی دقیق نیست و نتایج آن همیشه قابل اعتماد نمی باشد. با این حال، می تواند یک روش سرگرم کننده و ارزان برای تشخیص بارداری باشد.

در اینجا مراحل انجام تست بارداری با گلاب به عنوان یکی از انواع تست بارداری خانگی آورده شده است:

  1. یک کاسه کوچک گلاب تهیه کنید.
  2. یک قطره ادرار صبحگاهی خود را به گلاب اضافه کنید.
  3. منتظر بمانید تا گلاب رنگ خود را تغییر دهد.
  4. اگر رنگ گلاب تغییر کرد، شما باردار هستید. اگر رنگ گلاب تغییر نکرد، شما باردار نیستید.

توجه داشته باشید که این تست فقط یک روش سرگرم کننده و ارزان برای تشخیص بارداری است و نتایج آن همیشه قابل اعتماد نیستند. اگر فکر می کنید باردار هستید، بهتر است از یک تست بارداری آزمایشگاهی استفاده کنید.

 

تست بارداری با موبایل

تست بارداری با موبایل نیز یکی دیگر از انواع تست بارداری خانگی تشخیص حاملگی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این روش بر اساس استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در ادرار است. hCG هورمونی است که پس از لقاح تخمک توسط اسپرم ترشح می شود و در ادرار زنان باردار قابل تشخیص است.

برای انجام تست بارداری با موبایل، ابتدا باید یک اپلیکیشن مخصوص این کار را دانلود کنید. پس از دانلود اپلیکیشن، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اپلیکیشن را باز کنید و دستورالعمل های آن را دنبال کنید.
  2. ادرار خود را در یک ظرف جمع آوری کنید.
  3. ادرار خود را در ظرفی که اپلیکیشن مشخص می کند بریزید.
  4. اپلیکیشن نتایج تست را به شما اعلام می کند.

تست بارداری با موبایل معمولاً در حدود 10 دقیقه طول می کشد. دقت این تست بسته به اپلیکیشن مورد استفاده متفاوت است، اما در مجموع دقت بالایی دارد. معایب تست بارداری با موبایل عبارتند از:

  • هنوز در مراحل توسعه است.
  • در همه کشورها از جمله در ایران در دسترس نیست.

اگر فکر می کنید باردار هستید، بهتر است از یک تست بارداری آزمایشگاهی استفاده کنید. تست بارداری آزمایشگاهی دقت بیشتری دارد و می تواند نتایج قطعی تری ارائه دهد.

 

تست بارداری آنلاین رایگان (تست حاملگی آنلاین)

تست بارداری آنلاین رایگان وجود ندارد که بتواند با دقت یک تست بارداری آزمایشگاهی نتایجی ارائه دهد. تست‌های بارداری آنلاین بر اساس الگوریتم‌هایی کار می‌کنند که علائم بارداری را مانند تاریخ آخرین قاعدگی، علائم بدنی و تغییرات خلقی شناسایی می‌کنند. این الگوریتم‌ها ممکن است از دقت بالایی برخوردار باشند، اما نمی‌توانند به اندازه یک تست بارداری آزمایشگاهی دقیق باشند. لذا بهتر است از روش های آنلاین به عنوان یکی از انواع تست بارداری خانگی استفاده نشود.

اگر فکر می‌کنید باردار هستید، بهترین راه برای اطمینان از بارداری انجام تست بارداری آزمایشگاهی است. تست‌های بارداری آزمایشگاهی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ موجود هستند و می‌توانید آنها را بدون نسخه خریداری کنید. این تست‌ها معمولاً در عرض چند دقیقه نتایج را ارائه می‌دهند. اگر نتایج تست بارداری آزمایشگاهی شما مثبت است، باید به پزشک مراجعه کنید تا بارداری خود را تأیید کنید و برای مراقبت‌های بعدی برنامه‌ریزی کنید.

 

کدام تست بارداری زودترین نتایج را می دهد؟

تست حاملگی بعد از چند روز نشان میدهد؟ بعضی تست ها می توانند تا 6 روز قبل از قاعدگی شما حاملگی را تشخیص دهند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که دقت آنچنان بالا نیست. هنوز هم ایده آل است که بعد از قاعدگی از دست رفته برای بهترین نتایج آزمایش کنید. بیشتر آزمایش بارداری در خانه می‌توانند تا ۹۹ درصد در روز عقب افتادن قاعدگی دقیق باشند.

 

کدام تست بارداری خانگی دقیق تره؟

دقت انواع تست بارداری خانگی در حدود 99% است. با این حال، دقت آنها بسته به عوامل مختلفی مانند زمان انجام تست، میزان hCG در ادرار و نوع تست متفاوت است.

  • زمان انجام تست: دقت تست های بارداری خانگی در اوایل بارداری کمتر است. بهترین زمان برای انجام این تست ها حداقل 14 روز پس از تخمک گذاری است.
  • میزان hCG در ادرار: میزان hCG در ادرار در طول بارداری افزایش می یابد. بنابراین، تست های بارداری خانگی که از خطوط رنگی استفاده می کنند، در اوایل بارداری ممکن است دقت کمتری داشته باشند.
  • نوع تست: تست های بارداری خانگی در دو نوع کیفی و کمی موجود هستند. تست های کیفی فقط وجود hCG در ادرار را تشخیص می دهند، در حالی که تست های کمی میزان hCG را نیز اندازه گیری می کنند. تست های کمی دقت بیشتری نسبت به تست های کیفی دارند.

جهت افزایش دقت انواع تست بارداری خانگی به نکات زیر توجه کنید:

  • تست را در اولین ادرار صبح انجام دهید.
  • دستورالعمل های تست را به دقت دنبال کنید.
  • از تست معتبر استفاده کنید.

در کل، تست های بارداری خانگی دقت نسبتا بالایی دارند. با این حال، اگر نتایج تست شما مثبت است، بهتر است برای تأیید بارداری خود به پزشک مراجعه کنید.

 

در کدام هفته سیکلم باید تست بارداری بدهم؟

برای دقیق ترین نتایج، یک هفته پس از عقب افتادن قاعدگی، تست بارداری خانگی انجام دهید. برخی از تست‌های بارداری خانگی می‌توانند حاملگی را زودتر تشخیص دهند، اما اگر بدن شما HCG کافی تولید نکرده باشد، احتمال منفی کاذب در این موارد بیشتر است. حتی اگر زودتر آزمایش کنید، بهتر است روزی که قاعدگی را از دست داده اید و یک هفته بعد از قاعدگی عقب افتاده تست را تکرار کنید.

پیشنهاد مقاله: روش های جدید آزمایش بارداری برای ارزیابی سلامت مادر و جنین

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. The Best Pregnancy Tests

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.