زنان و زایمان

روش های جدید آزمایش بارداری برای ارزیابی سلامت مادر و جنین

روش های جدید آزمایش بارداری برای ارزیابی سلامت مادر و جنین

آزمایش بارداری

شاید بتوان در اوایل بارداری تست بتا ، بیبی چک و انواع آزمایش بارداری در خانه را به عنوان آزمایش های بارداری تلقی کرد ولی بعد از تایید بارداری ،آزمایش ها کاملا تخصصی شده و نشان دهنده سلامت مادر و جنین هستند. در سه ماه آخر بارداری، کودک شما در حال افزایش وزن است، ناخن های انگشتان دست و پایش رشد می کند و چشمان خود را باز و بسته می کند. احتمالاً احساس خستگی زیادی می‌کنید و ممکن است دچار تنگی نفس شوید. این کاملا طبیعی است. همچنین باید حرکت بیشتری از کودک احساس کنید.

اگر بارداری شما سالم و کم خطر است، باید تا هفته 36 هر دو تا چهار هفته یک بار در ویزیت های قبل از زایمان شرکت کنید و شاید نیاز به آزمایش بارداری داشته باشید. سپس نوبت به معاینات هفتگی تا زایمان شما فرا می رسد.

در قرار ملاقات های شما، پزشک شما را وزن کرده و فشار خون شما را بررسی می کند. پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که یک نمونه ادرار ارائه دهید، که از آن برای بررسی عفونت، پروتئین یا قند استفاده می کند. وجود پروتئین در ادرار در سه ماهه سوم می تواند نشانه پره اکلامپسی باشد. قند در ادرار می تواند نشان دهنده دیابت بارداری باشد.

پزشک شکم شما را اندازه گیری می کند تا رشد کودک را بررسی کند. آنها ممکن است دهانه رحم شما را از نظر گشاد شدن بررسی کنند. آنها همچنین ممکن است برای بررسی کم خونی به شما آزمایش خون بدهند، به خصوص اگر در اوایل بارداری کم خون بودید. این وضعیت به این معنی است که شما گلبول های قرمز سالم کافی ندارید.

بیشتر بخوانید: تشخیص دیابت بارداری

انواع آزمایش بارداری

انواع آزمایش بارداری

 

سونوگرافی ها

ممکن است سونوگرافی انجام دهید تا وضعیت، رشد و سلامت کودک را تایید کند. پایش الکترونیکی ضربان قلب جنین را بررسی می کند تا مطمئن شود قلب نوزاد به درستی می زند.

 

غربالگری استرپتوکوک گروه B

بسیاری از ما باکتری های استرپتوکوک گروه B را در روده، رکتوم، مثانه، واژن یا گلو خود حمل می کنیم. معمولاً برای بزرگسالان مشکلی ایجاد نمی کند، اما می تواند باعث عفونت های جدی و بالقوه کشنده در نوزادان شود. پزشک شما را برای استرپتوکوک گروه B در هفته های 36 تا 37 آزمایش می کند تا مطمئن شود که کودک شما در معرض آن قرار نگرفته است.این جز ازمایش های تخصصی بارداری است.

آنها واژن و راست روده شما را سواب می‌کشند و سپس سواب‌ها را از نظر وجود باکتری بررسی می‌کنند. اگر آزمایش برای باکتری مثبت باشد، قبل از زایمان به شما آنتی بیوتیک می دهند تا کودک شما در معرض استرپتوکوک گروه B قرار نگیرد.

 

تست های STI

در طول سه ماهه سوم، پزشک ممکن است عفونت های مقاربتی (STIs) را نیز بررسی کند. بسته به عوامل خطر، پزشک ممکن است موارد زیر را آزمایش کند:

  • کلامیدیا
  • اچ‌آی‌وی
  • سیفلیس
  • سوزاک

اینها می توانند نوزاد شما را در حین زایمان آلوده کنند. حتما ازمایش بارداری را انجام دهید.

 

تست های سلامت جنین

پزشک شما ممکن است آزمایش های دیگری را انجام دهد اگر مشکوک باشد که کودک شما در معرض خطر برخی شرایط است یا آنطور که انتظار می رود رشد نمی کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت متخصص زنان و زایمان مشاوره آنلاین رایگان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آمنیوسنتز

اگر پزشک فکر کند کودک شما ممکن است به عفونت باکتریایی به نام کوریوآمنیونیت مبتلا باشد، ممکن است آمنیوسنتز به شما پیشنهاد شود. همچنین اگر نگران کم خونی جنینی باشند، ممکن است از این آزمایش استفاده کنند. این آزمایش اغلب در سه ماهه دوم برای تشخیص مشکلات کروموزومی مانند سندرم داون انجام می شود. همچنین برای آزمایش عملکرد ریه جنین استفاده می شود.

 

در طول آمنیوسنتز، پزشک یک سوزن بلند و نازک را از طریق شکم به داخل رحم شما وارد می کند. آنها نمونه ای از مایع آمنیوتیک را برداشت خواهند کرد. آنها برای تعیین محل دقیق نوزاد شما با سونوگرافی این کار را انجام خواهند داد تا سوزن آن به جنین صدمه نزند.

 

تست غیراسترس

ضربان قلب کودک شما را تست بدون استرس (NST) در حین حرکت اندازه گیری می کند. اگر کودک شما به طور معمول حرکت نمی کند یا اگر تاریخ زایمان خود را پشت سر گذاشته باشید، ممکن است این ازمایش بارداری توصیه شود. همچنین می تواند تشخیص دهد که جفت سالم است یا خیر.

بر خلاف تست استرس برای بزرگسالان، که به طور هدفمند به قلب برای نظارت بر عملکرد آن فشار می آورد، NST فقط شامل قرار دادن یک مانیتور جنین بر روی برآمدگی نوزاد به مدت 20 تا 30 دقیقه است. اگر حاملگی پرخطر دارید، پزشک ممکن است NST را به صورت هفتگی انجام دهد.

گاهی اوقات ضربان قلب کند می شود زیرا کودک شما چرت می زند. در این مورد، پزشک ممکن است سعی کند جنین را به آرامی بیدار کند. اگر ضربان قلب آهسته بماند، پزشک ممکن است مشخصات بیوفیزیکی را تجویز کند. این اطلاعات NST را با یک معاینه اولتراسوند ترکیب می کند تا درک بهتری از وضعیت کودک به دست آورد.

 

<yoastmark class=

 

تست استرس انقباض یا چالش اکسی توسین

این تست ضربان قلب جنین را نیز اندازه گیری می کند، اما این بار – درست حدس زدید – با کمی استرس. هر چند استرس زیادی ندارد. این فقط به اندازه کافی تحریک نوک سینه ها یا اکسی توسین (پیتوسین) کافی برای تحریک انقباضات خفیف خواهد بود. هدف این است که ببینیم قلب نوزاد چگونه به انقباضات واکنش نشان می دهد.

اگر همه چیز طبیعی باشد، ضربان قلب ثابت می ماند حتی زمانی که انقباضات جریان خون را به جفت محدود می کند. اگر ضربان قلب ناپایدار باشد، پزشک ایده بسیار بهتری از واکنش نوزاد پس از شروع زایمان خواهد داشت. این به آنها کمک می کند تا در آن زمان اقدامات مناسبی مانند تسریع زایمان یا انجام سزارین انجام دهند.

 

کشش خانگی

با نزدیک شدن به موعد زایمان، ممکن است در مورد ارزیابی سلامت جنین خود بیشتر احساس نگرانی کنید. آن طبیعی است. در صورت هرگونه سوال یا نگرانی از تماس با پزشک خود دریغ نکنید. اضطراب شما بر کودک تأثیر می گذارد، بنابراین بهتر است خودتان را راحت کنید.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. The Third Trimester: Which Test Could Save Your Baby?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.