هماتولوژی (سرطان ها)

انواع سرطان خون و راه های درمان آن

انواع سرطان خون و راه های درمان آن

سرطان خون

سرطان خون، همانند بسیاری از سرطان ها در جوامع مختلف در حال زیاد شدن است .این بیماری تولید و عملکرد سلول های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد.اغلب ایتن سرطان از مغز استخوان شروع می شود دقیقا در محلی که سلول ها تولید می شوند، سلول های بنیادی در مغز استخوان به سه نوع سلول خونی (گلبول های سفید ،گلبول های قرمز و پلاکت و..) تبدیل می شوند.

ایجاد مشکل در روند تکاملی هر کدام از این سه رده می تواند دردسر ساز باشد و آغاز کننده این بیماری شود، در واقع با تقسیم بی رویه و بدون کنترل سلول ها زمینه ایجاد بیماری فراهم می شود.هنگامی که این اختلال ایجاد شود عملکرد این سلول ها مختل شده و می تواند منجر به ایجاد بیماری های نقص ایمنی یا بیماری های مختلف دیگر شود، در این مطلب سعی می شود به این نکاتی همانند اینکه علائم اولیه سرطان خون چیست؟ و راه های درمانی و … اشاره کنیم.

پیشنهاد مقاله: انواع سرطان خون و نحوه درمان آن

علایم اولیه سرطان خون چیست

بیمارانی که مبتلا به این بیماری می شوند ممکن است طیف مختلفی از علائم رااز بسیار خفیف تا بسیار شدید تجربه کنند.برخی از این علائم عبارت اند از:

  • کاهش وزن غیر قابل توجیه
  • کبودی یا خونریزی های بی دلیل
  • تنگی نفس
  • تعریق شبانه
  • عفونت های مکرر و بسیار شدید
  • تب هایی که علت مشخصی برایشان پیدا نمی شود.
  • راش های پوستی
  • درد در استخوان یا مفاصل
  • خستگی هایی که با استراحت و خواب بهبود نمی یابد.
  • کبودی و رنگ پریدگی

بسیاری از علائم بالا با علائم بیماری های دیگر مشابه هستند که در این مرحله پزشک معالج با انجام تست های تشخیصی و بررسی های اختصاصی تر به تشخیص سرطان خون پی می برد.

  

درمان سرطان خون

درمان سرطان خون

 

انواع سرطان خون

  1. لوسمی

لوسمی نوعی از این سرطان است که منجر به درگیری و تولید بیش از حد گلبول های سفید خون می شود ،گلبول های سفید نقش محافظتی و دفاع از بدن در برابر بروز عفونت ها را دارند اما این زیاد شدن گلبول های سفید در سرطان به معنی افزایش قدرت بدن در برابر عفونت ها نیست بلکه این سلول های تولید شده نا کار آمد و غیر مفید می باشند و برعکس موجب تضعیف سیستم ایمنی می شوند و مانع از تولید مناسب دیگر سلول های خونی نیز می شوند.

  1. لنفوم

این نوع از سرطان خون سیستم لنفاتیک را مورد هدف قرار می دهد،لنف نود ها و کلا این شبکه نیز در تقویت سیستم ایمنی و تولید سلول های دفاعی نقش دارند که در صورت مختل بودن این سیستم ،تضعیف سیستم ایمنی در فرد رخ می دهد.

  1. میلوما

این بیماری پلاسماسل ها را در گیر می کند.که این سلول های خونی در تولید آنتی بادی ها و محافظت از بدن در برابر بروز بیماری ها و عفونت های مختلف نقش دارند حال اگر این سلول ها درگیر شوند سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و مستعد پذیرش انواع عفونت ها می باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علت ایجاد این بیماری چیست؟

در بسیاری از تحقیقات علت مشخصی در ایجاد این بیماری ذکر نمی شود. و متناسب با نوع سرطان خون برخی عوامل ممکن است کم یا بیش در شدت بیماری و زمان ایجاد آن موثر باشند. مانند سن، جنس، سابقه بیماری های خاص و داروهای مصرفی، سایقه خانوادگی مثبت و سابقه قبلی شیمی درمانی یا رادیو تراپی

 

علایم اولیه سرطان خون چیست

علایم اولیه سرطان خون چیست

 

راه های تشخیص

پزشک و تیم درمان برای پی بردن به سرطان خون و تشخیص قطعی آن از روش های مختلفی استفاده می کنند. برخی از این روش ها عبارت اند از:

  • نمونه خون
  • نمونه مغز استخوان
  • تصویربرداری همانند سی تی اسکن، پت اسکن و تصاویر ایکس ری
  • معاینه فیزیکی

پیشنهاد ویژه: سرطان چیست + هر آنچه که درباره سرطان باید بدانید

درمان

بسیاری از روش های درمانی برای کنترل این بیماری به کار می گیرند. و به علت گستردگی ناحیه درگی در این بیماری درمان این بیماری نیز بسیار دشوار و گاها غیر ممکن است. اما درمان های موجود بیشتر به سمتی می روند که این بیماری را در فاز رمیشن قرار دهند. منظور از فاز رمیشن این است که درمان های مورد استفاده باعث می شود تا علائم بیماری برای مدت طولانی نشان نمی دهند و کیفیت زندگی فرد افزایش پیدا کند.

در مواردی که علائم سرطان خون در شما بروز پیدا می کند و برای مدت طولانی باقی می ماند حتما با پزشک معالج مطرح کنید به خصوص اگر ریسک فاکتور های بالا را دارید. مراجعه زودهنگام و انجام بررسی های مربوطه می تواند در تشخیص و درمان به موقع بسیار کمک کند تا نتیجه بهتری نیز از درمان به دست آید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.hematology.org/education/patients/blood-cancers
  2. https://bloodcancer.org.uk/understanding-blood-cancer/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.