پوست و مو

بهترین دارو برای درمان میخچه پا

بهترین دارو برای درمان میخچه پا

درمان میخچه پا

میخچه و پینه در واقع لایه های ضخیم شده در پوست هستند و وقتی ایجاد میشوند که پوست سعی دارد در برابر فشار و اصطکاک محیطی از خود مراقبت کند. اکثرا در روی پاها و انگشتان پا یا دست ایجاد می شوند. اگر علامت دار نیست و اذیت نیستید، نیازی به درمان میخچه و پینه نیست، مگر اینکه باعث درد شوند یا ظاهر ناخوشاید آنها باعث آزار شود. در اکثر افراد مبتلا، به راحتی بعد از بین بردن منبع اصطکاک یا فشار میخچه و پینه ناپدید میشود. در این مقاله به بررسی درمان میخچه پا و همچنین علائم و نشانه های میخچه پا می پردازیم.

 

علائم و نشانه های میخچه

در زیر به بررسی علایم و نشانه های میخچه و پینه میپردازیم:

  • ناحیه ای ضخیم و خشن از پوست
  • ناحیه برآمده و سفت
  • حساسیت یا درد زیر پوست
  • پوسته پوسته شدن، خشک یا مومی شکل شدن

میخچه و پینه یکسان نیستند.

میخچه ها ظاهرا کوچکتر و عمیق تر از پینه هستند و مرکز سفتی دارند که با پوست متورم احاطه شده است. هنگام فشار دادن می توانند دردناک باشند. میخچه های سخت اغلب در بالای انگشتان پا یا لبه خارجی انگشت کوچک پا ایجاد می شوند. میخچه های نرم بین انگشتان پا تشکیل می شوند. در صورت دردناک یا ملتهب شدن میخچه، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر مبتلا به دیابت هستید یا اختلال در گردش خون دارید، قبل از خوددرمانی میخچه یا پینه به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اهمیت این موضوع در آن است که حتی یک آسیب جزئی به پای شما می تواند منجر به زخم باز عفونی و حتی نکروز شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

علل ایجاد میخچه و پینه

میخچه و پینه در اثر اصطکاک و فشار مکرر در ناحیه ای از پوست ایجاد می شوند. مثلا در اثر:

  • پوشیدن کفش و جوراب نامناسب. کفش های تنگ و پاشنه بلند می توانند قسمت هایی از پا را تحت فشار قرار دهند. همچنین اگر کفش‌ها گشاد باشد، ممکن است پاها مکرراً سر بخورد و به کفش ساییده شود. همچنین ممکن است پای به درز یا بخیه داخل کفش برخورد مکرر داشته باشد. جوراب هایی که مناسب نیستند نیز می توانند مشکل ساز باشند.
  • عدم استفاده از جوراب. همچنین پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب باعث ایجاد اصطکاک در پاها می شود.
  • ارثی بودن میخچه در خانواده. نوعی از میخچه که در نواحی غید نواحی شایع تشکیل می شود، ممکن است ناشی از ژنتیک باشد.
  • افراد مبتلا به دیابت یا افراد دچار اختلال خونرسانی در اندام ها به ویژه پاها بیشتر در خطر ایجاد میخچه هستند.

 

داروی میخچه پا

داروی میخچه پا

 

پیشگیری از ایجاد میخچه و پینه

  • پوشیدن کفش مناسب که فضای کافی و مناسب برای انگشتن پا داشته باشند. در صورت عدم امکان حرکت انگشتان در کفش احتمال زیاد این کفش تنگ است. اقدام به خرید کفش در ساعات پایانی روز که بیشترین تورم در پاها ایجاد شده به انتخاب بهتر کفش کمک میکند.
  • استفاده از پد های محافظ. پدهای نمدی، پدهای میخچه غیردارویی یا بانداژ را روی قسمت هایی که پا و انگشتان به کفش سایش دارند. همچنین می توان از جداکننده های انگشتان پا یا مقداری پشم بره بین انگشتان استفاده کرد..

 

پیشنهاد مقاله: 10 روش برای درمان ترک پوستی

تشخیص میخچه

پزشک احتمالاً با معاینه پاها میخچه و پینه را تشخیص می دهد. این معاینه به رد سایر علل ضخیم شدن پوست مانند زگیل و کیست کمک می کند. البته گاهی ممکن است تشخیص را با پاک کردن کمی پوست سخت شده تأیید شود. اگر خونریزی کرد یا نقاط سیاه (خون خشک) را آشکار کرد، زگیل است نه میخچه.

 

بهترین دارو برای درمان میخچه پا

درمان میخچه و پینه یکسان است. شامل اجتناب از اعمال فشار تکراری که باعث شکل گیری آنها شده است. پوشیدن کفش مناسب و استفاده از پدهای محافظ می تواند کمک کننده باشد. اگر میخچه یا پینه علیرغم تلاش‌های خود مراقبتی ادامه پیدا کرد یا دردناک شد، درمان‌های پزشکی می‌توانند تسکین دهند:

  • از بین بردن پوست اضافی: پزشک می تواند پوست ضخیم شده را برداشته یا با جراحی آن را از بین ببرد. این عمل به صورت سرپایی در مطب هم قابل انجام است .به هیچ عنوان خودتان این کار را امتحان نکنید زیرا ممکن است منجر به عفونت شود.
  • پچ های دارویی: همچنین ممکن است پزشک یک پچ حاوی 40٪ اسید سالیسیلیک را تجویز کند. چنین داروهایی بدون نسخه هم به فروش می رسند. پزشک به شما اطلاع می دهد که هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض این پچ دارید. قبل از استفاده از چسب جدید سعی کنید پوست ضخیم شده را با سنگ پا، سوهان ناخن یا تخته سنباده نازک کنید.

داروی میخچه پا برای رفع میخچه پا اگر ناحیه درگیر بزرگ است، اسید سالیسیلیک به صورت ژل یا مایع مناسبتر است که طبق تجویز پزشک استفاده گردد. و در نهایت عمل جراحی، پزشک ممکن است عمل جراحی را پیشنهاد دهد. درمان فوری میخچه پا می تواند تنها عمل جراحی باشد.

درمان میخچه های نرم دشوارتر است، چون آنها از فشارهای زمینه ای بین انگشت چهارم و پنجم، ناشی از برجستگی های استخوانی ایجاد می شوند. میخچه های نرم بهتر است با کفش مناسب و بهداشت بهتر پا درمان شوند تا احتمال عفونت کاهش یابد. استفاده از پودر ضد قارچ یا ضد باکتری پس از شستن ناحیه و استفاده از پشم بره یا فاصله‌دهنده انگشت پا، تکنیک‌های دیگری است که برای درمان میخچه‌های نرم استفاده می‌شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان میخچه با وازلین

ممکن است در نرم کردن میخچه های سفت کمی کمک کننده باشد.

 

رفع میخچه پا

رفع میخچه پا

 

درمان میخچه با کبریت

تاکنون تحقیقی در مورد تاثیر آن یافت نشده.

 

درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

در مواردی ممکن است کمک کننده باشد اما حتما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

 

درمان میخچه پا در منزل

ابتدا جهت تایید تشخیص حتما به پزشک مراجعه کنید. و در صورت تایید تشخیص آن عاملی که باعث اعمال فشار در ناحیه شده را از بین ببرید و سپس به درمان اقدام کنید. درمان هایی شامل اسید سالیسیلیک تا پوست سفت ناحیه را نرم کند و میخچه بهتر شود. حتما از کفش مناسب( نه تنگ  و نه گشاد) استفاده کنید.

 

پیشنهاد ویژه: درمان خانگی میخچه پا با این 7 روش!

پماد میخچه پا

کرم ها و لوسیون های حاوی اسید سالیسیلیک، لاکتات آمونیوم یا اوره کمک کننده هستند. این مواد به نرم شدن تدریجی میخچه های سفت کمک می کنند.

 

درمان خانگی میخچه پا با سیر

عصاره های سیر در برخی منابع ذکر شده ممکن است کمک کننده باشد.

 

جمع بندی:

میخچه و پینه در اثر اصطکاک دائم پوست و فشار مکرر ایجاد میشوند و معمولا در ناحیه پا و انگشتان پا که تحمل کننده وزن هستند دیده میشوند. در صورت از بین بردن اصطکاک و فشار کمتر بهتر میشوند. در صورت درد یا التهاب حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان شروع شود. چون گاهی ممکن است ظاهر میخچه شما را گول بزند و در واقع زگیل باشد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/corns-and-calluses/symptoms-causes/syc-20355946
  2. https://northwichfootclinic.co.uk/best-treatment-for-corns/#:~:text=Salicylic%20acid%20is%20a%20commonly,the%20recommended%20duration%20and%20frequency.
  3. https://emedicine.medscape.com/article/1089807-treatment?form=fpf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.