پوست و مو

درمان خانگی میخچه پا با این 7 روش!

درمان خانگی میخچه پا با این 7 روش!

درمان خانگی میخچه پا

استفاده از کفش‌های نامناسب، پیاده‌روی‌های طولانی مدت و اصطکاک پوست پا با دیواره‌های کفش ازجمله دلایلی هستند که بسیاری از افراد را دچار میخچه پا می‌کند. برای درمان‌ خانگی میخچه پا گزینه‌¬های بسیاری وجود دارد و می‌توان به‌راحتی از دست آن خلاص شد. عدم توجه‌به میخچه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد، به‌همین جهت در ادامه این مطلب به معرفی و درمان‌های خانگی میخچه پا و موارد مشابه می‌پردازیم؛ اگر شماهم دچار میخچه شده‌اید و به‌دنبال راهی برای حل این مشکل هستید، با ما همراه شوید.

 

عکس ریشه‌ میخچه پا و هر آنچه راجع به میخچه باید بدانید

میخچه پا درواقع لایه‌ای از سلول‌های مرده است که به‌شکل ضخیم و خشنی روی سطح پوست ایجاد می‌شوند. این لایه‌های پوستی معمولا به رنگ سفید یا زرد روی انگشت‌ها یا کف پای انسان به‌وجود می‌آیند. زمانی‌که بخشی از پا و انگشتان دچار اصطکاک می‌شوند، فشار ناشی از اصطکاک سلول‌های پوست را از بین می‌برد؛ درنتیجه، بدن واکنش نشان می‌دهد و میخچه ایجاد می‌شود. میخچه در آقایان بیش‌تر از خانم‌ها شکل می‌گیرد اما بیماری پوستی نیست و خطری متوجه افراد مبتلا نخواهد بود.

میخچه‌ها دارای انواع مختلفی از جمله میخچه سخت، میخچه نرم و میخچه دانه‌ای هستند. اگر دارای میخچه هستید برای درمان آن می‌توانید از درمان خانگی میخچه پا استفاده کنید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

عکس میخچه پا و انواع آن

میخچه‌ها معمولا دارای شکل گرد و کوچکی هستند و انواع مختلفی دارند. به‌طورکلی میخچه‌ها در قسمت انگشتان یا بخش بالایی کف پا ایجاد می‌شوند و می‌توانند ظاهر‌های متفاوتی داشته باشند. میخچه‌های سفت معمولا بسیار کوچک، متراکم، سفت و ضخیم هستند و در بخش بالایی انگشتان پا و قسمت‌هایی که استخوان پا مشاهده می‌شود، ایجاد می‌شوند. میخچه‌های نرم نیز به‌طور معمول رنگ سفید یا خاکستری دارند و ارتجاعی (شبیه لاستیک) هستند. میخچه‌های نرم معمولا در لابه‌لای انگشتان پا رشد می‌کنند.

میخچه‌های دانه‌ای نیز بسیار کوچک هستند و در کف پا شکل می‌گیرند. از آن‌جایی‌که این میخچه‌های در کف پا ایجاد می‌شوند بهتر است فشار زیادی به آن‌ها وارد نشود؛ چرا که می‌تواند موجب تشدید میخچه شود. درمان خانگی میخچه پا برای انواع میخچه کاربرد دارد و بسته به نوع آن می‌توانید درمان مناسب را انتخاب کنید.

 

درمان میخچه انگشت پا

درمان میخچه انگشت پا

 

میخچه پاشنه

باتوجه‌به اینکه پاشنه پا دارای پوست ضخیم و سفتی هست به‌واسطه اصطکاک و فشار مداوم احتمال ایجاد میخچه در این قسمت بسیار زیاد است. نمای کلی میخچه پاشنه پا شامل 4 بخش می‌شود؛ این بخش‌ها مرکز، بافت اطراف، پینه و استخوان پا هستند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این بخش‌ها می‌پردازیم.

  • مرکز یا هسته میخچه: مرکز میخچه دارای یک برآمدگی کوچک و سفت است که معمولا با رنگ‌های خاکستری یا قهوه‌ای خود را نشان می‌دهد. در درمان خانگی میخچه پا درمان این بخش مرکزی ممکن است زمان‌بر باشد؛
  • بافت اطراف میخچه: بدیهی است که هسته میخچه به‌واسطه پوست‌ ملتهب و ضخیم از اطراف احاطه می‌شود. بافت اطراف میخچه بسیار کوچک‌تر از هسته است. درصورتی‌که این بافت را لمس کنید احتمالا با درد زیادی رو‌به‌رو خواهید شد.
  • پینه: در اطراف بافت ملتهب نیز بخش دیگری به نام پینه وجود دارد که از‌ پوست‌های ضخیم تشکیل شده است. پینه در واکنش به فشار و اصطکاک ایجاد می‌شود و ممکن است خشک و زرد رنگ باشد؛
  • استخوان پا: در بخش زیرین میخچه پاشنه پا برآمدگی یا تغییر شکل استخوان وجود دارد که موجب ایجاد فشار می‌شود.

 

پیشنهاد مقاله: علائم خار پاشنه و روش ھای درمان آن

درمان میخچه پشت پا

درمان‌ میخچه‌ها در نواحی مخلتف پا، دست و انگشتان کاملا مشابه است. در‌واقع درمان خانگی میخچه پشت پا و درمان‌های تخصصی میخچه، برای سایر نقاط بدن نیز قابل استفاده هستند. به‌همین‌علت درمان میخچه پشت پا نیز مشابه روش‌های قبلی قابل انجام است.

 

درمان خانگی میخچه پا

برای درمان میخچه انگشت پا بهتر است در ابتدا هرگونه فشار و اصطکاک موجود را از بین ببرید. سپس می‌توانید از درمان‌های خانگی میخچه پا که در ادامه اشاره می‌کنیم استفاده کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

استفاده از سنگ پا

یکی از ساده‌ترین و بهترین شیوه‌های درمان میخچه انگشت پا استفاده از سنگ پا است. ابتدا پاهایتان را ده دقیقه در آب گرم بگذارید و پس از نرم شدن پوست با سنگ پا سلول‌های مرده اطراف میخچه را از بین ببرید.

 

استفاده از سرکه سیب

اکثر پمادها و چسب‌ها دارای سالیسیلیک اسید هستند که پوست ضخیم را از بین می‌برد. سرکه سیب نیز به‌طور مشابهی عمل می‌کند و به‌عنوان یک گزینه درمان خانگی میخچه پا سلول‌های مرده پوست از بین برده و با خاصیت ضد باکتریایی خود باکتری‌های موجود را از بین خواهد برد.

 

روغن کرچک

استفاده از‌ روغن کرچک یکی از درمان‌های خانگی موثر محسوب می‌شود. کافی است بر روی یک پنبه‌ کمی روغن کرچک بریزید و آن را به‌کمک چسب نواری یا باند روی میخچه قرار دهید. پس از گذشت چند ساعت می‌توانید آن را بردارید و مجددا این کار را تکرار کنید.

 

درمان میخچه کف پا

درمان میخچه کف پا

 

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده لایه‌بردار طبیعی محسوب می‌شود که توانایی از بین بردن سلول‌های مرده کف پا را دارد. جوش شیرین دارای خاصیت ضد قارچ و باکتریایی است که مانع از عفونت پوست می‌شود. برای استفاده از جوش شیرین باید مقداری از آن را در آب مخلوط کنید تا یک ماده خمیری تشکیل شود. خمیر ایجاد‌ شده را بر روی میخچه قرار دهید و مدتی آن را روی میخچه نگه‌دارید.

 

استفاده از پیاز

در پیاز مواد مغذی و اسیدهای قوی وجود دارد که برای رفع عفونت میخچه بسیار کاربردی است. این اسیدها می‌توانند پوست ضخیم را نرم کنند و موجب شدن سلول‌های مرده شوند. برای استفاده از پیاز آب آن را روی پنبه بریزید و روی میخچه بمالید؛ سپس به مدت 2 روز میخچه را پوشیده نگه‌دارید.

 

پیشنهاد ویژه: علت درد پاشنه پا

لیموترش

درمان خانگی میخچه پا با لیموترش نیز امکان‌پذیر است. کافی است یک تکه از لیموترش را قبل از خواب با یک باند روی میخچه‌ قرار دهید و تا صبح نگه‌دارید. تکرار این کار می‌تواند به درمان میخچه کف پا کمک چشمگیری داشته باشد.

 

استفاده از سیر

به‌طورکلی سیر یک داروی قوی برای بیماری‌های پوستی محسوب می‌شود و میخچه نیز از این قاعده مستثنی نیست. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به رفع قارچ و باکتری‌های موجود در میخچه کمک می‌کند. برای درمان با سیر باید چند حبه آن را له کنید تا به‌صورت خمیری درآید، سپس آن را با یک باند از شب تا صبح روی میخچه قرار دهید.

 

درمان میخچه پا به صورت تخصصی

درمان‌ خانگی میخچه نیاز به صبر و صرف زمان طولانی برای درمان دارد و در بسیاری از موارد نیز موثر واقع نمی شود و با بروز عوارض متعددی نیز همراه می باشد. اگر درمان‌های خانگی جوابگو نباشند و مدت طولانی از به‌وجود آمدن میخچه بگذرد باید به سراغ درمان‌های تخصصی بروید. متخصصان پوستی برای درمان‌های تخصصی میخچه شیوه‌های مختلفی را استفاده می‌کنند. روش‌های مختلف درمان میخچه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استفاده از چسب مخصوص میخچه؛
  • جراحی میخچه؛
  • لیزر درمانی؛
  • کرایوتراپی.

به‌طورکلی شیوه‌های مختلفی به‌جز درمان خانگی میخچه پا وجود دارد که افراد مبتلا به میخچه می‌توانند به‌سادگی برای انجام آن‌ها اقدام کنند.

 

میخچه دست

همان‌طور‌که اشاره کردیم میخچه‌ها به‌طورکلی روی پوست‌ و سلول‌های مرده‌ای که در سطح‌های نازک و بدون مو وجود دارند، به‌وجود می‌آیند. علاوه‌بر پا، پاشنه پا و انگشتان پا؛ دست‌ها نیز‌ مستعد رشد میخچه‌ها هستند. میخچه دست معمولا در قسمت‌های ضخیم پوست کف دست شکل می‌گیرد. برای درمان میخچه دست می‌توانید از روش هایی مشابه با درمان خانگی میخچه پا استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب با میخچه و انواع آن آشنا شدیم و شیوه‌های مختلف درمان میخچه را نیز بررسی کردیم. درمان خانگی میخچه پا با استفاده از سیر، لیموترش، سنگ پا، سرکه سیب، روغن کرچک، جوش شیرین و پیاز امکان‌پذیر است؛ اما در‌صورتی‌که ماندگاری میخچه بسیار طولانی شود برای درمان‌های تخصصی همچون چسب میخچه، جراحی، لیزر درمانی و کرایوتراپی می‌توانید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.