روانشناسی

بهترین فاصله سنی بین دو فرزند چقدر است؟

بهترین فاصله سنی بین دو فرزند چقدر است؟

فاصله سنی بین دو فرزند

وقتی زوج‌ها می‌خواهند فرزند دوم خود را داشته باشند معمولاً در مورد فاصله سنی بین دو فرزند تردید دارند و به دنبال بهترین فاصله سنی بین بچه اول و دوم هستند. در واقع این یک تصمیم کاملا شخصی است که ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد اما اگر به فکر یک مادر و یک فرزند سالم هستید باید موارد خاصی را در نظر بگیرید. برخی ممکن است بخواهند دو سال فاصله بگذارند، بسیاری ممکن است بخواهند تا پنج سال صبر کنند. در اینجا ما چند نکته را ذکر کرده ایم که به شما در تعیین فاصله بین بارداری ایده آل کمک می کند و پاسخ سوال بهترین فاصله سنی دو فرزند چقدر است؟ را برای شما مشخص میکند.

 

بهترین فاصله سنی بین دو فرزند

طبق سازمان بهداشت جهانی حداقل 24 ماه باید بین فرزند اول و دوم شما فاصله باشد. در این زمان بدن مادر از اولین بارداری خود به طور کامل بازیابی می شود زیرا او مواد مغذی را که در اولین بارداری از دست داده است دوباره پر می کند. اگر 24 ماه نباشد، حداقل فاصله 18 ماهه در هر صورت باید حفظ شود. این زمان میتواند بهترین فاصله سنی بین دو فرزند باشد.

 

فاصله سنی بین بچه اول و دوم

فاصله سنی بین بچه اول و دوم

 

عوامل تاثیر گذار در انتخاب بهترین فاصله سنی دو فرزند

برخی از والدین ترجیح می‌دهند فرزندانشان از نظر سنی نزدیک باشند در حالی که برخی دیگر فاصله سنی بیشتر را ترجیح می‌دهد. فاصله سنی مختلف مزایا و معایب خاص خود را دارد. با این حال عوامل زیر ممکن است در انتخاب فاصله سنی تاثیر بگذارد:

  • سن، سلامتی و باروری والدین
  • وضعیت مالی و اهداف شغلی والدین
  • ترجیحات و انتظارات شخصی والدین
  • شخصیت و خلق و خو و نیازهای فرزندان پیشین
  • دسترسی و مقرون به صرفه بودن مراقبت از کودکان و آموزش
  • هنجارها و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

بهترین فاصله سنی بین دو فرزند از نظر روانشناسی

مطالعات روانشناسی نشان داده اند که فاصله سنی بین بچه‌ها با فاصله کمتر از دو سال یک عامل خطر برای هر دو بچه است. ظاهراً به این دلیل که هیچ یک از بچه‌ها توجه کافی را از طرف مادر برای ایجاد پیوند نزدیک مادر و فرزندی که بچه‌ها برای شکوفایی به آن نیاز دارند جلب نمیکنند. با این حال داده‌های بعدی نشان می‌دهد که این تنها زمانی صادق است که بچه‌ها در فقر زندگی می‌کنند که استرس بیشتری را برای خانواده ایجاد می‌کند.

 

پیشنهاد مقاله: آشنایی با بلوغ جنسی کودکان

کودکان در زمانی که نزدیکترین خواهر و برادرشان حدود دو سال از هم فاصله داشتند، دیدگاه منفی تری نسبت به خود و والدینشان داشتند. با این حال اگر فاصله بین خواهر و برادر کمتر از یک سال یا بیش از چهار سال باشد، منفی بودن ناپدید میشود. بچه‌های زیر چهار سال هنوز آماده نیستند تا با والدین خود شریک شوند و در نتیجه رنجش شدید نسبت به خواهر و برادرهای جدید و کاهش عزت نفس را تجربه می‌کنند. البته اگر بچه ها در فاصله یک سال از یکدیگر به دنیا بیایند فرزند بزرگتر از تازه وارد رنجیده نمی شود زیرا از زمان قبل از آمدن خواهر یا برادر مطلع نیست.

بر اساس تمام تحقیقات ترکیبی تا به امروز ادعا می کند که فاصله ایده آل برای محافظت از عزت نفس و کاهش رقابت، چهار سال یا بیشتر است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

فاصله سنی یک سال بین فرزندان

فاصله بین 12 تا 18 ماهگی: وقتی فاصله سنی بین دو فرزند 12 تا 18 ماه باشد تمایل به ایجاد پیوند قوی تری دارند. اولین نفر برای درک حس حسادت خیلی جوان است. این دو با هم همبازی می شوند. اما نیازهای شدید بچه های کوچک ممکن است بر سلامت مادر تأثیر بگذارد. شب‌های بی‌خوابی که ممکن است یک یا دو سال طول بکشد، شیر دادن به بچه‌ها یا آموزش آنها با هم، هر مسئولیتی دو چندان می‌شود. همچنین این شکاف کمتر ممکن است بر سلامت مادر تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد که وقتی فاصله بین دو کودک کمتر از 18 ماه باشد ممکن است مشکلاتی مانند زایمان زودرس، سن بارداری کم و وزن کم هنگام تولد ایجاد شود.

 

فاصله سنی بین بچه دوم و سوم

فاصله سنی بین بچه دوم و سوم

 

فاصله سنی ۴ سال بین فرزندان

وقتی چهار سال یا بیشتر فاصله سنی بین دو فرزند وجود دارد اولین فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شده است و مستقل شده و احساس امنیت می کند. در این زمان بدن مادر نیز از اولین بارداری، شیردهی و تولد به طور کامل بهبود می یابد. والدین می توانند به هر دو کودک توجه کنند زیرا هر دو بچه خواسته ها و علایق جداگانه ای دارند. با این حال باردار شدن بعد از چندین سال دوباره ممکن است برای بدن شما سخت تر باشد.

کارشناسان همچنین می گویند که پس از سه سال یا بیشتر بارداری دوم می تواند به معنای خطرات بیشتری در بارداری و زایمان باشد. اگر تا پنج سال صبر کنید، ممکن است به فشار خون بالا، اختلالات کلیوی و حتی دیابت مبتلا شوید.

 

پیشنهاد ویژه: راه‌های درمان تنبلی کودکان

فاصله سنی 7 سال بین فرزندان

شکاف های سنی بزرگتر فرصت لذت بردن از هر کودک را به عنوان فردی فراهم می کند. شما زمان خواهید داشت که در چند سال توجه خود را به آنها معطوف کنید. همچنین به این معنی است که می توانید هزینه بچه دار شدن را در مدت طولانی تری تقسیم کنید و احتمالاً از بسیاری از تجهیزات کودک خود مجددا استفاده کنید. با این حال این امکان نیز وجود دارد که خواهر و برادرهایی که فاصله سنی زیادی دارند کمتر به یکدیگر نزدیک شوند.

همچنین این احتمال وجود دارد که فرزند بزرگتر شما از یک خواهر یا برادر کوچکتر دلخور شود. از طرفی خواهر و برادرهایی که بیش از 18 ماه اختلاف سنی دارند ممکن است نسبت به کودکانی که نزدیکتر به هم متولد می شوند از نظر رشدی بهتر عمل کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها زمان بیشتری را با والدین خود داشتند.

 

کلام پایانی

علاوه بر تمام آنچه گفته شد، باید اضافه کنم که این یک انتخاب کاملا فردی است. ما همیشه کنترل زمانی که این معجزات کوچک در زندگی‌مان ظاهر می‌شوند را نداریم و اگر آماده باشیم فرزندانمان را اولویت اصلی خود قرار دهیم تقریبا همیشه می‌توانیم والدین خوبی برای آنها باشیم.

 

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر مرجان قاضی زاده

مرجان قاضی زاده

روانشناسی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیه امیری

سمیه امیری

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید علیزاده

سعید علیزاده

روانشناسی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/how-raise-happy-cooperative-child/202104/age-gap-when-have-second-child?amp
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5327865/
  3. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0012-1649.28.4.685
  4. https://www.jstor.org/stable/1130737?origin=crossref

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.