روانشناسی

راه‌های درمان تنبلی کودکان

راه‌های درمان تنبلی کودکان

تنبلی کودکان

هیچ بچه ای تنبل به دنیا نمی آید. تنبلی یک عادت است. به عنوان والدین باید به خاطر داشته باشید که یک کودک تنبل به یک بزرگسال تنبل تبدیل می شود. و تنبلی کودکان انبوهی از مشکلات را به همراه دارد. از یک طرف چاقی و مسائل مربوط به سلامتی را به همراه دارد. از سوی دیگر عملاً توانایی دستیابی به نتایج مثبت در هر سرمایه گذاری را در بزرگسالی از بین می برد و این مشکلات خاص خود را به همراه دارد. پس بهترین کار این است که از تنبلی فرزندتان جلوگیری کنید. اگر او قبلاً این ویژگی را کسب کرده است ناامید نشوید. با حوصله و حساسیت می توان کارها را درست کرد.

برای این، ابتدا باید بفهمید که آیا فرزند شما واقعاً تنبل است یا خیر؟ در ادامه مطلب به راه های درمان تنبلی کودکان میپردازیم.

 

با کودک تنبل چگونه بر خورد کنم؟

نکات زیر به شما کمک می کند که چگونه با تنبلی کودکان برخورد کنید.

  1. کارها را برای آنان خیلی آسان نکنید: از آسان کردن کارها برای فرزندتان بپرهیزید.
  2. نمونه خوبی باشید: کودک تمایل دارد اعمال شما را بدون در نظر گرفتن خوب یا بد بودن تقلید کند. کودکان از آنچه می بینند یاد می گیرند.
  3. انتظارات را تعیین کنید: بسته به سن فرزندتان کارهای مناسب سن کودکتان را انجام دهید. تصور نکنید که او می داند که چگونه کارها یا وظایف را انجام دهد. با کلمات ساده توضیح دهید و در صورت لزوم در حضور او به کارها بپردازید.
  4. تقویت های مثبت بدهید:یادگیری تشویق و ستایش فرزندتان در زمانی که او خوب عمل می کند انگیزه بزرگی است که باعث می شود همیشه کارهای بیشتری انجام دهد.
  5. کارهای زیاد برای فرزندتان را کاهش دهید: انجام کار بیش از حد برای فرزندتان مهارت ها و تمرین های مهم برای رشد و تسلط در زندگی را از او می گیرد.
  6. فعالیت های خارج از منزل کودکان را تشویق کنید: قرار گرفتن در معرض طبیعت باعث افزایش انرژی و احساس خوب می شود. بنابراین چند تمرین انجام دهید یا حیاط را با کودک خود پاکسازی کنید. یا فقط با کودک خود قدم بزنید زیرا این کار می تواند به کاهش تنبلی کودکان کمک کند.

 

کودک تنبل

کودک تنبل

 

پیشگیری و درمان تنبلی کودکان

  • دلیل را کشف کنید: دلیل هرچه که باشد مهم است که تنبلی را با عوامل ناتوان کننده ای مانند سلامت جسمانی ضعیف، نقص، اضطراب ذهنی یا افسردگی اشتباه نگیرید.
  • کودک را فعال نگه دارید: به کودک به کودکان اجازه دهید که فعالیت بدنی داشته باشند.
  • ایجاد انگیزه در آنها: سعی کنید در فرزندانتان برای انجام کارها انگیزه ایجاد کنید تا آنها با ذوق و انگیزه به آن کار بپردازند.
  • همیشه تشویق کنید: تشویق برای کودکان محرکی خاص است.
  • در مورد مسئولیت پذیری با کودکتان صحبت کنید: از مزایای مسولیت پذیری به زبان کودکانه با آنها صحبت کنید.
  • از یک روانشناس کمک بگیرید: یک روانشناس متخصص می‌تواند شما را در این مسیر همراهی کند و راهکارهای مناسب فرزند شما را به شما ارائه دهد.

 

پیشنهاد مقاله: راهنمایی برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان

کند بودن کودک

اگر فرزند شما نسبت به سایر بچه‌ها زمان زیادی برای پاسخ دادن به دستورالعمل‌ها یا انجام کارهای خاص نیاز دارد یا در اصلاح عامه کند است این میتواند از سرعت پردازش پایین باشد. سرعت پردازش سرعتی است که شما اطلاعات را دریافت می کنید، آن را درک می کنید و شروع به پاسخگویی می کنید. می تواند اطلاعات شفاهی باشد، مانند آنچه مردم می گویند. ممکن است اطلاعات بصری مانند حروف و اعداد باشد. بچه ها همچنین ممکن است با حرکت مشکل داشته باشند. به خاطر داشته باشید که سرعت پایین پردازش ارتباطی به باهوش بودن بچه ها ندارد و بچه ها ممکن است با یک چیز زمان زیادی بگذرانند اما در چیز دیگر سریع عمل کنند.

 

پیشرفت در کودکان کند(کودکانی با سرعت پردازش پایین)

وقتی بچه ها با سرعت کمتری در بعضی زمینه ها حرکت می کنند به راحتی می توان فکر کرد که تنبل یا بی انگیزه هستند. اما وقتی صحبت از سرعت پردازش پایین می شود اینطور نیست. بچه هایی که به آرامی کارها را پردازش می کنند اغلب می خواهند سریعتر حرکت کنند و تلاش برای ادامه دادن می تواند باعث اضطراب زیادی برای آنان شود. بسیاری از کودکانی که متفاوت یاد می گیرند و متفاوت فکر می کنند چنین چالش هایی دارند. و با پشتیبانی می توانند پیشرفت کنند .

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تنبلی کودکان

این خبر خوبی است که تنبلی یک ویژگی شخصیتی نیست. این نتیجه محیطی است که کودکان در آن زندگی کرده اند. که برای والدین به این معنی است که باید چیزی را تغییر دهند. نمی‌گویم که والدین قصد داشتند بچه‌های تنبل تربیت کنید اما گاهی اوقات تربیت بچه‌ها از بین می‌رود و ما باید مختصات خود را تنظیم کنیم. همه چیز از شما شروع می شود.اگر می‌خواهید از تنبلی فرزندتان جلوگیری کنید باید تغییرات اساسی در تربیت خود ایجاد کنید.

 

تنبلی ذهنی در کودکان

گاهی اوقات کودکان در سطح مناسبی از استعداد هوش و ذهن قرار دارند اما به علت استفاده زیاد از موبایل، تبلت و یا لپ تاپ و یا استفاده نکردن از ذهن برای انجام کارها به علت نازپروردگی، فرار از مسئولیت و…. کارکرد عملکرد مغز را پایین می‌آورند. در این حالت ما با پدیده تنبلی ذهنی در کودکان مواجه هستیم. تنبلی ذهنی در کودکان را میتوان با انجام مهارت های ذهنی، شناختی، حافظه، توجه و تمرکز توسط متخصص از بین برد هم چنین در منزل با سپردن مسئولیت و کنترل استفاده از وسایلی مانند موبایل، تبلت و…. کنترل کرد.

 

دلایل تنبلی کودکان

دلایل تنبلی کودکان

 

دلایل اصلی تنبلی کودک

علیرغم تفاوت در خلق و خو اکثر کودکان به گونه ای به دنیا می آیند که کنجکاو، اجتماعی، با انگیزه و شاد باشند. وقتی یک کودک در سطح همسالان خود عمل نمی کند اغلب مشکلی وجود دارد.

شایع ترین دلایل زمینه ای برای “تنبلی” کودک عبارتند از:

  1. افسردگی (غمگینی، بی تفاوتی، بی حالی، مشکلات تمرکز)
  2. اضطراب (ترس از شکست یا ناامیدی، کمال گرایی)
  3. نقص شناختی (ADHD، ناتوانی یادگیری، آسپرگر)
  4. کمبود مهارت (هرگز آموزش داده نشده، نمی داند چگونه مشکل را حل کند)
  5. وابستگی آموخته شده (همبستگی و اتکای بیش از حد به دیگران)
  6. عدم علاقه به کار (عدم تمایل به انجام کار ناخواسته)
  7. پرخاشگری منفعل (ابراز خشم غیر مستقیم)

 

تنبلی کودکان در انجام تکالیف

در اینجا چند دلیل برای تنبلی کودکان در انجام تکالیف آورده شده است، با هم به آنها میپردازیم:

 

مشکلاتی یادگیری

شاید در تمام این مدت کودک برای انجام تکالیف تنبلی نداشته باشد اما در فرآیند یادگیری مشکل دارد. ممکن است مطالبی که آموزش داده می شود درک آن برای کودک بسیار دشوار باشد و او نمی داند چگونه آن را حل کند. در نتیجه کودکان برای یادگیری بی انگیزه می شوند و تنبلی کودکان را دلیل این کار بدانید.

 

مشکلات خواب

مشکلات خواب می تواند دلیل تنبلی کودک در انجام تکالیف باشد. با خواب دوباره انرژی کودکان جمع می شود تا بتوانیم با اشتیاق فعالیت ها را انجام دهیم. اگر کودکی مشکل خواب داشته باشد مسلماً بر عملکرد او در یادگیری تأثیر می گذارد. او به دلیل کمبود انرژی در تمرکز مشکل خواهد داشت.

 

پیشنهاد ویژه: اضطراب تحصیلی کودکان و درمان آن

نداشتن علاقه

اگر کودک چیزی را بیاموزد که با علاقه اش مطابقت نداشته باشد ممکن است انگیزه ای برای یادگیری آن نداشته باشد. راه های مختلفی برای افزایش انگیزه کودکان وجود دارد.

 

اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی می تواند باعث حواس پرتی باشد که دلیل “تنبلی” کودکان در یادگیری و انجام تکالیف می شود.

 

سوء تغذیه

سوء تغذیه یا کمبود تغذیه می تواند بر فعالیت های یادگیری کودکان تأثیر بگذارد. تغذیه خوب و کافی برای اینکه کودک بتواند واضح فکر کنید و تمرکز کنید و همچنین انرژی لازم را داشته باشد نیاز است.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

پیشگیری و درمان تنبلی کودکان چگونه است؟

در هر مرحله از تنبلی کودکتان هستید می‌توانید با راهکارهای ساده‌ای همچون ایجاد انگیزه، انجام فعالیت بدنی، تقویت مثبت و... از تنبلی او جلوگیری کنید پدر بحث درمان از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

با کودک تنبل چگونه برخورد کنم؟

میتوانید مسولیت و مسولیت پذیری را برای کودکان توضیح دهید، محرک آنها باشید، خیلی کارها را آسان نکنید.

دلایل اصلی تنبلی کودک چیست؟

نداشتن انگیزه، افسردگی و اضطراب، وابستگی به دیگران، خواب ناکافی و....از دلایل تنبلی در کودکان است.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.psychologytoday.com/us/blog/self-reg/201703/why-is-my-child-so-mentally-lazy?amp
  2. https://medium.com/@justus_frank/are-your-children-lazy-d57c10cfd7ad
  3. https://www.psychologytoday.com/us/blog/hide-and-seek/201410/the-psychology-of-laziness?amp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.