رژیم و تغذیه

بهترین مواد غذایی برای خواب راحت کدام است؟

بهترین مواد غذایی برای خواب راحت کدام است؟

مواد غذایی برای خواب راحت

بیشتر مردم شخصاً تجربه کرده اند که چگونه غذا و نوشیدنی می تواند بر انرژی و هوشیاری آنها تأثیر بگذارد. محققان، از جمله متخصصان تغذیه و متخصصان خواب، انواع مختلفی از مطالعات را برای کشف بهترین مواد غذایی برای خواب راحت انجام داده‌اند. اگرچه این تحقیق سرنخ های مهمی را ارائه می دهد اما قطعی نیست. رژیم غذایی و خواب هر دو پیچیده هستند به این معنی که هیچ غذای واحدی وجود ندارد که تضمینی برای کمک به خواب باشد و یا یک مواد غذایی خواب آور باشد با این حال برخی از غذاها و نوشیدنی ها وجود دارند که ممکن است خواب عالی را آسان تر کنند.

حال سوال مطرح شده این است بهترین مواد غذایی برای خواب راحت کدام است؟

 

اهمیت مواد غذایی برای خواب راحت

«یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند  به مدیریت سطح قند خون و کاهش التهاب کمک کند که این برای جلوگیری از درد و داشتن خواب سالم مهم است.» دریافت درشت مغذی های کافی  (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) همچنین به بدن شما در ایجاد مواد شیمیایی آرام بخش مانند سروتونین و ملاتونین کمک می کند و به شما کمک می کند احساس آرامش و خواب آلودگی داشته باشید.

 

برای بی خوابی چه دمنوشی بخوریم؟

سایر دمنوش‌های گیاهی از جمله چای بابونه، گل ساعتی و سنبل الطیب می‌توانند باعث خواب خوب شوند. تحقیقات نشان داده است که این گیاهان باعث کاهش مدت زمان به خواب رفتن فرد شده و کیفیت خواب گزارش شده را افزایش داده اند. نوشیدن یک نوشیدنی گرم هر شب می تواند به بدن و ذهن شما نشان دهد که تقریباً زمان خواب است. یک روال ثابت قبل از خواب مجموعه ای از اقداماتی که به شما کمک می کند خواب خوب و باکیفیتی داشته باشید بخش مهمی از بهداشت خواب است.

 

خوراکی برای خواب بهتر

خوراکی برای خواب بهتر

 

انواع دمنوش های خواب آور:

در ادامه به دمنوش های میپردازیم که به خواب شما کمک میکند:

 

دمنوش بابونه

چای یا دمنوش تهیه شده از گل بابونه مانند گل بابونه دارای فواید متعددی برای سلامتی از جمله بهبود کیفیت خواب، کاهش اضطراب و بی خوابی، تسکین علائم سرماخوردگی مانند التهاب و بهبود سلامت پوست است.

 

چای نعناع فلفلی

اعتقاد بر این است که نعناع فلفلی دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی است و همچنین به کاهش نفخ و ناراحتی معده کمک می کند. اگرچه از نظر بالینی ثابت نشده است که به خواب کمک می کند اما ممکن است هر گونه دردی را که می تواند مانع از خوابیدن شما شود را تسکین دهد.

 

دمنوش اسطوخودوس

بر کسی پوشیده نیست که اسطوخودوس اثرات آرام بخش و تسکین دهنده دارد.

 

پیشنهاد مقاله: بھترین مواد غذایی کم کالری کدامند؟

چای گل ساعتی

برای بهبود زمان خواب استفاده شده است.

 

چای سبز:

چای سبز که به عنوان سالم‌ترین چای در نظر گرفته می‌شود دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی از جمله بهبود سلامت روان، سلامت روده و عملکرد قلبی عروقی است.

 

چای بادرنجبویه

هر نوع دمنوش گیاهی مخلوط با بادرنجبویه یا به طور خاص چای بادرنجبویه، می‌تواند کمک‌کننده‌ای عالی برای خواب باشد زیرا استرس را آرام می‌کند و به بی‌خوابی و خواب سالم کمک می‌کند.

 

چای سنبل الطیب

گیاهی چند ساله که با گلهای خوشبو صورتی یا سفید شکوفا می شود. ریشه آن به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده برای تقویت خواب و کمک به رفع بی خوابی و خواب استفاده می شود.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

میوه برای خواب راحت

در استفاده از مواد غذایی برای خواب راحت نباید نقش میوه ها را نادیده گرفت. خوردن این میوه ها به شما در داشتم یک خواب راحت و با کیفیت کمک میکند:

 

کیوی

ممکن است بدانید که این میوه‌های سبز و شیرین به خوبی در سالاد میوه قرار می‌گیرند اما ممکن است ندانید که می‌توانند به خواب آرام‌تر نیز کمک کنند. مصرف دو عدد کیوی در یک ساعت قبل از خواب می تواند بیداری در اواسط خواب را تا 30 درصد کاهش دهد. اگر به نظر می رسد که نمی توانید در طول شب بخوابید سعی کنید میوه کیوی را به لیست خرید مواد غذایی برای خواب راحت اضافه کنید.

 

موز

اگرچه معمولاً ممکن است موز را با صبحانه بخورید اما در واقع حاوی سطوح بالایی از پتاسیم و منیزیم هستند .شل کننده های طبیعی ماهیچه ها که به بدن شما اجازه می دهد احساس راحتی و آمادگی بیشتری برای خواب داشته باشد. همچنین کربوهیدرات های موجود در موز می تواند خواب آلودگی شما را افزایش دهد. بنابراین اگر قبل از خواب کمی احساس بی قراری می کنید بهتر است قبل از خواب یک عدد موز بخورید.

 

گیلاس

گیلاس و آب گیلاس حاوی سطوح بالایی از ملاتونین هستند. هورمونی در مغز که تنظیم خواب شما را کنترل میکند.  نوشیدن آب گیلاس ترش می تواند خواب را در افرادی که از بی خوابی رنج می برند بهبود بخشد.

 

آناناس

یکی دیگر از خوراکی های میوه ای که قبل از خواب باید از آن لذت ببرید آناناس است. همچنین با داشتن ملاتونین بالا، محققان دریافتند که پس از خوردن آناناس نشانگرهای ملاتونین در بدن می تواند تا 266 درصد افزایش یابد. این بدان معناست که مصرف منظم این خوراکی شیرین قبل از خواب می تواند به شما کمک کند سریع بخوابید و مدت طولانی تری بخوابید.

 

مواد غذایی خواب آور

مواد غذایی خواب آور

 

هفت گیاه خواب آور

گیاهان دارای خواص قوی تقویت کننده خواب هستند که می توانند اعصاب شما را آرام کرده و خوابی راحت را به شما هدیه دهند. آنها به فرآیندهای طبیعی بدن قبل و حین خواب کمک می کنند. بنابراین اگر احساس نیاز به یک استراحت شبانه خوب دارید، می توانید این گیاهان طبیعی را امتحان کنید تا به خواب بهتری برسید. برخی از این گیاهان عبارتند از:

  • اسطوخودوس
  • بابونه
  • ریشه والرین
  • گل شور
  • ریحان
  • نعناع
  • رازک

 

قوی ترین داروی گیاهی خواب آور

از موثر ترین دارو های گیاهی و مواد غذایی برای خواب راحت میتوان به:

 

ریشه سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی است بومی آسیا و اروپا. ریشه آن معمولا به عنوان یک درمان طبیعی برای علائم اضطراب، افسردگی و یائسگی استفاده می شود و همچنین در خواب راحت بسیار موثر است.

 

پیشنهاد ویژه: مواد غذایی خون ساز را بھتر بشناسید!

اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس را می توان تقریباً در تمام قاره ها یافت. گلهای ارغوانی تولید می کند که پس از خشک شدن، مصارف خانگی متنوعی دارند. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که عطر تسکین دهنده اسطوخودوس خواب را بهبود می بخشد.

 

گل ساعتی

گل ساعتی که با نام Passiflora incarnata  نیز شناخته می‌شود یک داروی گیاهی محبوب  و قوی برای بی‌خوابی است.

 

طرز تهیه دمنوش خواب آور

همه چیز با یک فنجان چای خوب شروع می شود. 1 قاشق غذاخوری از گیاه دلخواه (بابونه، اسطوخودوس، علف لیمو) را به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی شعله ملایم دم بکشد. می توانید این چای را قبل از رفتن به رختخواب میل کنید تا اثربخشی آن را افزایش دهید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4023459/
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/expert-answers/valerian/faq-20057875
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21669584/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.