رژیم و تغذیه سالم

بو کردن غذای کپک زده ممنوع!

بو کردن غذای کپک زده ممنوع!

بو کردن غذای کپک زده

کپک ها قارچ های میکروسکوپی هستند که روی مواد گیاهی یا جانوری زندگی می کنند.. آن ها بخشی از محیط طبیعی ما هستند. کپک ها به دلیل تجزیه و هضم مواد آلی نقش مهمی در محیط زیست دارند. کپک ها می توانند با تولید هاگ های میکروسکوپی همانند گیاهان، تکثیر شوند. بسیاری از هاگ‌ها آنقدر کوچک هستند که به راحتی در هوا شناور می‌شوند و حتی ملایم‌ترین نسیم‌ها می‌توانند آن‌ها را در مسافت‌های طولانی حمل کنند.

 

تاثیر بو کردن غذای کپک زده بر سلامت افراد

زمانی که شما یک غذای کپک زده را بو می کنید، ممکن است اسپورها یا قارچ وارد بدن مان شوند. پس از بو کردن غذای کپک زده احتمال بروز واکنش های آلرژیکی همچون خس خس سینه، گرفتگی یا آبریزش بینی، خارش چشم یا آبریزش از چشم، راش یا کهیر وجود دارد. بو کردن مواد غذایی کپک زده در برخی موارد ممکن است اسپور‌ها یا قارچ سیاه منجر به عفونت نادری به موکورمایکوزیس شود . در این بیماری، اسپور‌ها وارد سوراخ‌های بینی، سینوس‌ها، چشم، ریه و حتی مغز می‌شود.

موکورمایکوزیس یک عفونت تهاجمی قارچی کشنده است که بیشتر افراد با نقص ایمنی از جمله دیابت، هپاتیت، نارسایی کلیوی، اختلالات خونی، لوسمی، لنفوم، پیوند عضو، بدخیمی، افراد تحت درمان با کورتون ها، سوختگی و افراد دیالیزی را درگیر می کند. علائم و نشانه های اولیه موکورمایکوزیس شامل سردرد، درد و ناراحتی در چشم، کاهش دید، دوبینی، تورم اطراف چشم، درد و تورم صورت، بی حسی در اطراف چشم یا کام یا صورت یا بینی و لثه،، دندان درد ، درد یا ناراحتی هنگام جویدن، گرفتگی بینی، ترشحات خونی یا آبکی بینی یا ترشحات تیره می باشد.

این عفونت معمولا به دنبال استنشاق اسپورها در مخاط بینی و سینوسهاى اطراف بینی به وجود می آید و احتمال دارد که به سمت مغز پیش رود. تشخیص زودرس و درمان به موقع این عفونت جهت افزایش میزان بقای بیماران مبتلا، پیش از تهاجم عروقی ، ایجاد نکروز و انتشار عفونت به سایر ارگان ها حیاتی است. بنا به آنچه که گفته شد همواره به یاد داشته باشید که هیچ گاه بو کردن غذای کپک زده جایز نیست.

 

مواد غذایی کپک زده

مواد غذایی کپک زده

 

آیا همه کپک ها مضر هستند؟

کپک ها باعث تخریب بیولوژیکی مواد طبیعی به صورت فاسد شدن مواد غذایی یا آسیب به اموال می شوند. برخی از بیماری‌های حیوانات و انسان‌ها می‌تواند ناشی از کپک‌ها باشد که معمولاً در نتیجه حساسیت آلرژیک به هاگ‌ های آن ها یا ناشی از ترکیبات سمی تولید شده توسط کپک‌ها ایجاد می‌شود. اصطلاح “کپک سمی” به کپک هایی اطلاق می شود که مایکوتوکسین تولید می‌کنند. علائم ناشی از آلرژی به کپک عبارتند از آبریزش، خارش چشم، سرفه مزمن، سردرد یا میگرن، مشکل در تنفس، بثورات پوستی، خستگی، مشکلات سینوسی، گرفتگی بینی و عطسه مکرر.

کپک ها همچنین نقش مهمی در بیوتکنولوژی و علوم غذایی در تولید انواع غذاها، نوشیدنی ها، آنتی بیوتیک ها، داروها و آنزیم ها دارند. بنابراین برخلاف آنچه تصور می شود، کپک ها همیشه مضر نیستند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

فواید کپک ها

با وجود شهرت تا حدودی منفی، کپک نقش اساسی در طبیعت و حتی در سلامت ما دارد. از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا کمک به هضم غذا، کاهش واکنش های آلرژیک و موارد دیگر. بنابراین، بدون بحث بیشتر، اجازه دهید این مزایا را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

 

تقویت سیستم ایمنی

قرار گرفتن در معرض کپک های بی ضرر در محیط، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک کند. هنگامی که بدن ما با هاگ های کپک مواجه می شود، سلول های ایمنی ما را برای شناسایی و مبارزه با مواد خارجی آموزش می دهد. این قرار گرفتن در معرض کپک ها می تواند به ما در ایجاد مقاومت در برابر بیماری ها و عفونت ها کمک کند. قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از کپک ها در اوایل زندگی، خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش می دهد.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض بیش از حد کپک، به ویژه در محیط های بسته، می تواند منجر به مشکلات سلامتی، از جمله مشکلات تنفسی و آلرژی شود.

 

پیشنهاد مقاله: آیا دانه های سیاه داخل گوجه فرنگی مضر است؟

کمک به هضم غذا

انواع خاصی از کپک ها مانند Aspergillus oryzae در تولید مواد غذایی استفاده می شود و به فرآیند گوارش کمک می کند. به عنوان مثال، در غذاهای ژاپنی، از این کپک برای تخمیر دانه های سویا برای تهیه میسو و سس سویا استفاده می شود. همچنین، فرآیند تخمیر، پروتئین‌های پیچیده و کربوهیدرات‌ها را به ترکیبات ساده‌تری تبدیل می‌کند که بدن ما به راحتی می‌تواند آن‌ها را هضم کند. علاوه بر این، آنزیم‌های تولید شده توسط کپک‌ها در طی تخمیر، باکتری‌های سالم روده را تقویت می‌کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

خواص ضد آلرژی

برخی از کپک ها دارای خواص ضد حساسیت هستند و در کاهش واکنش های آلرژیک موثرند. این قارچ ها ترکیباتی تولید می کنند که می توانند پاسخ ایمنی را که باعث آلرژی می شود، سرکوب کند.

 

منبع غنی آنتی بیوتیک

یکی از مهم ترین کمک های کپک به سلامت انسان، کشف پنی سیلین است. این آنتی بیوتیک انقلابی از کپک پنی سیلیوم گرفته شده است و از زمان کشف آن در سال 1928 جان افراد بی شماری را نجات داده است. پنی سیلین با به صورت مهار رشد باکتری های مضر عمل می کند.

 

کپک های غذایی

کپک های غذایی

 

خواص ضد سرطان

تحقیقات در مورد خواص بالقوه کپک برای مبارزه با سرطان ادامه دارد. برخی از ترکیبات تولید شده توسط کپک ها، مانند تاکسول، در درمان انواع مختلف سرطان موثر بوده است. این ترکیبات با مهار تقسیم سلولی در سلول های سرطانی، از رشد و گسترش آن ها جلوگیری می کنند.

 

تقویت رشد گیاهان

فواید کپک ها تنها به سلامتی انسان محدود نمی شود، بلکه نقش مهمی در حفظ سلامت محیط زیست ما نیز دارد. کپک ها به تجزیه مواد آلی در خاک کمک می کنند و آن را به مواد مغذی تبدیل می کنند که گیاهان می توانند جذب کنند. برخی از کپک‌ها، مانند قارچ‌های میکوریزا، حتی با ریشه‌های گیاه روابط همزیستی ایجاد می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند آب و مواد مغذی را به طور موثرتری جذب کنند. بنابراین، کپک نقشی حیاتی در ترویج رشد گیاه و حفظ حاصلخیزی خاک دارد.

 

پیشنهاد ویژه: حقایقی درباره پنی سیلین شلغم

تخمیر و تولید مواد غذایی

کپک ها نقش مهمی در تولید برخی غذاها و نوشیدنی ها دارند. از پنیر و نان گرفته تا آبجو و شراب، بسیاری از غذاهایی که ما از آن ها لذت می بریم، طعم و بافت منحصر به فرد خود را مدیون کپک هستند. این کپک های غذایی از طریق تخمیر، قندها را به الکل و دی اکسید کربن تجزیه می کنند و طعم ها و عطرهای متمایز ایجاد می کنند

 

چگونه از غذا در مقابل کپک زدن محافظت کنیم؟

  • هنگام سرو غذا، برای مقابل به هاگ های موجود در هوا، روی آن درپوش بگذارید.
  • از پوشش پلاستیکی برای پوشاندن غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات و سالاد ها که می خواهید تازه بمانند استفاده کنید.
  • کنسرو های باز شده مواد غذایی فاسد شدنی را در ظروف تمیز خالی کنید و آن ها را به سرعت در یخچال بگذارید.
  • مواد فاسد شدنی را بیش از 2 ساعت بیرون از یخچال نگذارید.
  • از باقیمانده غذا در عرض 3 تا 4 روز استفاده کنید تا کپک فرصتی برای رشد نداشته باشد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncdhd.org/what-are-molds
  2. https://www.moldbacteria.com/mold/lets-understand-moulds.html
  3. https://www.ultimatemoldcrew.ca/mold-health-benefits/
  4. https://www.webmd.com/allergies/mold-allergy-basics

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.