روانشناسی

بیماری شیزوفرنی چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری شیزوفرنی چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری شیزوفرنی چیست

حتما برای شماهم این سوال پیش آمده که بیماری شیزوفرنی چیست؟ بیماری شیزوفرینیا یا اسکیزوفرنی یک اختلال روانی مزمن و شدید است که بر نحوه تفکر، عمل، ابراز احساسات، درک واقعیت و ارتباط فرد با دیگران تأثیر می گذارد. شیزوفرنی به اندازه سایر بیماری های روانی عمده رایج نیست و کمتر از 1٪ از جمعیت بزرگسال را مبتلا می کند اما می تواند یکی از مزمن ترین و ناتوان کننده ترین بیماری باشد.

این بیماری معمولاً در سال های نوجوانی یا اوایل دهه 20 شروع می شود. این اختلال را می توان با ترکیبی از دارو، بستری، درمان های روانشناختی و سایر اشکال حمایت رفتاری درمان کرد. تا انتها این مطلب رو بخوانید تا بدانید بیماری شیزوفرنی چیست و چه علائمی دارد؟

 

تفاوت شیزوفرنی و اسکیزوفرنی

در اصل اسکیزوفرنی و شیزوفرنی نام یک بیماری یکسان روانی است که فقط از نظر تلفظ در زبان انگلیسی به آن اسکیزوفرنی و در برخی از زبانهای دیگر مثل فرانسه و حتی آلمانی شیزوفرنی تلفظ می شود. تفاوت شیزوفرنی و اسکیزوفرنی تنها مربوط به شیوه تلفظ نام این بیماری است. پس اگر میخواهید بدانید بیماری شیزوفرنی چیست؟ بهتره که بدانید همان بیماری اسکیزوفرنی است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

بیماری شیزوفرنی پارانوئید چیست

فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است تفکر هذیانی از جمله افکار پارانوئید را تجربه کند. ممکن است فرد نتواند بین این تفکر و تفکر واقعی تمایز قائل شود. اسکیزوفرنی بر ادراک فرد تأثیر می گذارد و می تواند شامل توهم و هذیان باشد. وقتی این اتفاق می افتد تشخیص اینکه چه چیزی واقعی است و چه چیزی واقعی نیست می تواند دشوار باشد. “شیزوفرنی پارانوئید” نامی قدیمی برای زیرشاخه ای از شیزوفرنی است.

فرد مبتلا به اسکیزوفرنی می تواند پارانویا را به عنوان یک علامت تجربه کند. هذیان های پارانوئیدی می توانند باعث ترس در فرد شوند که دیگران آنها را تماشا می کنند یا سعی می کنند به آنها آسیب برسانند. به عنوان مثال فردی که دچار توهم می شود ممکن است باور کند که رسانه هایی مانند تلویزیون یا اینترنت برای آنها پیام های خاصی ارسال می کنند و آنها را کنترل می‌کنند. این احساسات و باورها می تواند باعث ترس و اضطراب شدید شود، زندگی روزمره را مختل کند و توانایی فرد را برای مشارکت در کار و روابط از جمله روابط با خانواده، محدود میکند.

 

بیماری شیزوفرینیا

بیماری شیزوفرینیا

 

فرق سایکوز با شیزوفرنی

حال که فهمیدیم بیماری شیزوفرنی چیست بهتر است درباره تفاوت آن با سایکوز هم صحبت کنیم. سایکوز و شیزوفرنی دو اصطلاحی هستند که ممکن است با هم استفاده می شوند. در حالی که این اصطلاحات مرتبط هستند اما دو شرایط منحصر به فرد را توصیف می کنند. سایکوز زمانی را توصیف می کند که شخص ارتباط خود را با واقعیت از دست داده است. این در واقع یکی از چندین علامت شیزوفرنی یعنی یک اختلال سلامت روان است. با این حال افراد بدون اسکیزوفرنی نیز می توانند سایکوز شوند.

 

پیشنهاد مقاله: اختلال روان پریشی، علت و درمان

طول عمر بیماران شیزوفرنی

خود بیماری شیزوفرنی از علت شایع مرگ و میر نیست. اما افراد مبتلا به این بیماری نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند امید به زندگی کمتری دارند. همین امر سبب همین امر ارتباط مستقیمی با شرایط سلامتی از جمله بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های کبدی دارد. همچنین در افراد دارای بیماری شیزوفرنی آمار خودکشی بالاتر است. اما خبر خوب این است با پیشرفت و دسترسی به خدمات پزشکی و روانشناسی در مورد این بیماری آمار امید به زندگی این افراد روبه افزایش است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

افراد مشهور مبتلا به شیزوفرنی

در ادامه میخواهیم بدانیم نام افراد مشهور ابتلا به بیماری شیزوفرنی چیست؟

  • ونسان ون گوگ

توهمات از جمله شنیدن صداها یکی از علائم رایج اسکیزوفرنی است. برخی از محققان می گویند که رفتارهای ون گوگ ممکن است از این اختلال ناشی شده باشد. طبق یک روایت، ون گوگ در جریان مشاجره با نقاش همکار پل گوگن شنید که شخصی در گوشش گفت: «او را بکش». در عوض ون گوگ یک چاقو برداشت و بخشی از گوش خود را برید. برخی از روانپزشکان فکر می کنند که او ممکن است در عوض افسردگی یا اختلال دوقطبی داشته باشد.

  • ادوارد انیشتین

کوچکترین فرزند آلبرت انیشتین در حالی که در سن 20 سالگی به شیزوفرنی مبتلا شده بود در حال تحصیل در رشته پزشکی بود. تا زمانی که این فیزیکدان مشهور در سال 1955 درگذشت. اینشتین جوان بیش از 30 سال بود که پدرش را ندیده بود.

  • جان نش جونیور

در سن 30 سالگی او به عنوان یکی از درخشان ترین ریاضیدانان جهان شناخته می شد. سپس پارانویا، هذیان‌ها و سایر علائم شیزوفرنی شکل گرفت. نزول نش به بیماری روانی 20 سال به طول انجامید. اما او به آرامی پیشرفت کرد و برای تدریس در دانشگاه پرینستون بازگشت. او در سال 1994 برنده جایزه نوبل اقتصاد شد.

  • زلدا فیتزجرالد

این نویسنده، هنرمند و نماد مد دهه 1920 با اف. اسکات فیتزجرالد، نویسنده گتسبی بزرگ ازدواج کرد. زلدا در طول ازدواج سخت و ناخوشایند خود، چندین فروپاشی روانی داشت و تشخیص داده شد که مبتلا به اسکیزوفرنی است. او دو دهه آخر عمر خود را در بیمارستان های روانی و خارج از آن گذراند. فیتزجرالد در سال 1948 در آتش سوزی در یکی از این بیمارستان ها درگذشت. او 47 ساله بود.

 

بیماری شیزوفرنی چیست

بیماری شیزوفرنی چیست

 

مصاحبه با بیمار شیزوفرنی

فقط یک متخصص سلامت روان می تواند شیزوفرنی را در شما تشخیص دهد. روانشناس و روانپزشک افرادی هستند که در زمینه سلامت روان تخصص دارد. هیچ آزمایش واحدی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد و این بیماری معمولا پس از ارزیابی تشخیص داده می شود. ممکن است مجبور شوید چند بار قبل از تشخیص شما به روانپزشک مراجعه کنید. این به این دلیل است که آنها باید ببینند که شما چند بار علائم را تجربه می کنید.

اگر نگران هستید که ممکن است علائم اسکیزوفرنی داشته باشید یا اینکه بخواهید بدانید بیماری شیزوفرنی چیست، می توانید به متخصص مراجعه کنید. هر چه زودتر درمان شوید بهتر است.

در طول مصاحبه متخصص در مورد سلامت روان شما صحبت خواهد کرد. از شما سوال خواهد پرسید. مصاحبه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. علائم و تجربیات شما
  2. احساسات، افکار و اعمال شما
  3. سلامت و تندرستی جسمانی شما
  4. روابط اجتماعی و خانوادگی
  5. استفاده از مواد مخدر یا الکل و….
  6. تجربیات گذشته، از جمله مشکلات مشابه

مصاحبه بالینی یک آزمون یا امتحان نیست. بلکه برای یافتن تشخیص و کمک مناسب برای شما است. هرچه بازتر و صادق تر باشید برای متخصص تشخیص راحت تر خواهد بود. به آنها کمک می کند تا درمان و حمایت مناسب را به شما ارائه دهند. هنگامی که متخصص سلامت روان شما را ارزیابی کرد، ممکن است فکر کند که شما دچار شیزوفرنی هستید اما تا ارائه تشخیص نهایی صبر کنید.

 

پیشنهاد ویژه: اسکیزوفرنی پارانوئید چیست؟ و درمان آن

تست شیزوفرنی

متخصص سلامت روان می‌تواند اسکیزوفرنی یا اختلالات مرتبط با آن را بر اساس ترکیبی از سؤالاتی که می‌پرسند، علائمی که توصیف می‌کنید یا با مشاهده اعمال شما تشخیص دهد. آنها همچنین برای رد سایر علل احتمالی علائم شما سؤالاتی می پرسند. سپس آنچه را که پیدا می کنند با معیارهای مورد نیاز برای تشخیص اسکیزوفرنی مقایسه می کنند.

 

سخن پایانی

اسکیزوفرنی نحوه تفکر، احساس و عمل شما را تغییر می دهد. این ممکن است شما را متفاوت از دیگران قرار دهد. علائم نیز می توانند بیایند و بروند. هیچ کس همیشه همه آنها را ندارد. آنها معمولاً بین سنین 16 تا 30 سالگی شروع می شوند. اغلب قبل از شروع علائم آشکار، تغییر تدریجی در فرد ایجاد می شود. گاهی اوقات به این مرحله پرودروم گفته می شود. افراد مبتلا به این عارضه معمولاً تا زمانی که پزشک یا مشاور به آنها نگوید از ابتلای خود به آن آگاه نیستند. آنها حتی متوجه نمی شوند که مشکلی جدی وجود دارد.

اگر آنها متوجه علائمی مانند ناتوانی در فکر کردن صحیح شوند، ممکن است آن را به خاطر چیزهایی مانند استرس یا خستگی تحت درمان قرار دهند. اگر نگران این هستید که شما یا شخصی که می شناسید علائم اسکیزوفرنی را نشان می دهد با یک متخصص صحبت کنید. هرچه درمان را زودتر شروع کنید میتواند بهتر باشد.

 

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر مرجان قاضی زاده

مرجان قاضی زاده

روانشناسی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر بهنوش ده آرا

بهنوش ده آرا

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/schizophrenia/symptoms-causes/syc-20354443
  2. https://www.nimh.nih.gov/health/topics/schizophrenia
  3. https://www.nimh.nih.gov/health/statistics/schizophrenia
  4. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/schizophrenia/diagnosis-treatment/drc-20354449
  5. https://www.psychologytoday.com/us/conditions/schizophrenia?amp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.