روانشناسی

اختلال روان پریشی، علت و درمان

اختلال روان پریشی، علت و درمان

اختلال روان پریشی

اختلال روان پریشی کلمه ای است که معمولاً به اشتباه برای توصیف شرایط یا مسائل مختلف سلامت روان استفاده می شود. استفاده صحیح از اختلالات روان پریشی به مجموعه ای از علائم از جمله هذیان و توهم اشاره دارند که زمانی اتفاق می افتد که فرد قطع ارتباط با واقعیت را تجربه می کند. این علائم ممکن است به دلایل مختلف از شرایط سلامت روان گرفته تا آسیب‌ها و عفونت‌ها رخ دهند. در حالی که این علائم می تواند برای فردی که آنها را دارد یا برای افراد اطراف آنها نگران کننده باشد اغلب می توان به طور موثر این علائم را درمان کرد.

در برخی موارد این علائم می‌توانند با درمان هر چیزی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شوند یا علت اصلی آن متوقف شوند. ما اینجا هستیم تا اختلال روان پریشی،علت و درمان آن را توضیح دهیم و با این اختلال بیشتر آشنا شویم.

 

علت بیماری سایکوز چیست؟

پزشکان علت دقیق اختلالات روان پریشی را نمی دانند. محققان بر این باورند که بسیاری از چیزها در پیدایش این اختلال نقش دارند. برخی از اختلالات روان پریشی معمولاً در خانواده ها ایجاد می شوند، به این معنی که این اختلال ممکن است تا حدی ارثی باشد. موارد دیگری نیز ممکن است بر رشد آنها تأثیر بگذارد از جمله استرس، سوء مصرف مواد مخدر و تغییرات عمده زندگی. فرد مبتلا به اختلال روان پریشی خاص، مانند اسکیزوفرنی، ممکن است در قسمت هایی از مغز که تفکر، ادراک و انگیزه را کنترل می کند مشکلاتی داشته باشد.

در اسکیزوفرنی متخصصان بر این باورند که گیرنده های سلول عصبی که با یک ماده شیمیایی مغز به نام گلوتامات کار می کنند ممکن است در مناطق خاصی از مغز به درستی کار نکنند. این نقص ممکن است به مشکلات تفکر و ادراک کمک کند. این شرایط معمولاً برای اولین بار زمانی که فرد در اواخر نوجوانی، 20 یا 30 سالگی است ظاهر می شود. آنها تمایل دارند مردان و زنان را به طور یکسان تحت تأثیر قرار دهند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

افسردگی روان پریشانه

این یک نوع نادر اما جدی افسردگی است که می تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد. بیشتر احتمال دارد بر افرادی که قبلاً به بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی مبتلا هستند تأثیر بگذارد. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می‌شود، اما فکر می‌کنند از دست دادن خواب، تغییرات هورمونی و ژن‌های شما می‌توانند نقش داشته باشند. همراه با توهم و هذیان ممکن است تغییرات خلقی مانند غم و/یا شادی داشته باشید. اگر شما یا کسی که می شناسید این علائم را دارید فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

 

بیماری روان پریشی

بیماری روان پریشی

 

راههای درمان سایکوز

اغلب اختلال روان پریشی با ترکیبی از داروها و روان درمانی که نوعی مشاوره است درمان می شود.

  • دارو: نوع اصلی دارویی که پزشکان برای درمان اختلالات روان پریشی تجویز می کنند «ضد جنون ها» هستند. اگرچه این داروها باعث درمان نیستند اما در مدیریت علائم اختلالات روان پریشی مانند هذیان، توهم و مشکلات فکری مؤثر هستند و تا حد زیادی آنها را کنترل می‌کنند. پزشکان معمولاً ابتدا داروهای جدیدتر را تجویز می کنند زیرا عوارض جانبی کمتر و قابل تحمل تری نسبت به داروهای ضد روان پریشی قدیمی دارند. برخی از داروها به صورت تزریقی در دسترس هستند و فقط باید یک یا دو بار در ماه یا حتی هر سه ماه یکبار مصرف شوند. مدیریت این امر می تواند آسان تر از یادآوری مصرف یک قرص روزانه باشد اما بعضی داروها باید به صورت روزانه مصرف شوند.
  • روان درمانی: انواع مختلفی از مشاوره وجود دارد از جمله درمان فردی، گروهی و خانوادگی که می تواند به فردی که دارای اختلال روان پریشی است کمک کند.

اکثر افراد مبتلا به اختلالات روان پریشی به صورت سرپایی درمان می شوند به این معنی که در بیمارستان بستری نمی‌شوند اما گاهی اوقات افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند مثلاً اگر علائم شدید دارند در خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران هستند یا به دلیل بیماری نمی توانند از خود مراقبت کنند.

 

پیشنهاد مقاله: ارتباط اضافه وزن و اختلالات روانی چیست؟

آیا روان پریشی قابل درمان است؟

اختلالات روان پریشی گروهی از بیماری های جدی هستند که ذهن را تحت تاثیر قرار می دهند. آنها فکر کردن، قضاوت درست، واکنش عاطفی، برقراری ارتباط موثر، درک واقعیت و رفتار مناسب را برای فرد سخت می کنند. وقتی علائم شدید باشند افراد مبتلا به اختلال روان پریشی در ارتباط با واقعیت مشکل پیدا می‌کنند و اغلب قادر به اداره زندگی روزمره نیستند. اما حتی اختلالات روان پریشی شدید نیز معمولا قابل درمان هستند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تست روان پریشی

هیچ آزمایشی وجود ندارد که پزشک شما بتواند از آن برای تشخیص روان پریشی استفاده کند. در عوض متخصصین چندین سوال از شما می پرسند، مانند:

  1. اگر شرایط سلامت روانی در خانواده شما وجود دارد آنها را بیان کنید.
  2. چه دارویی مصرف میکنید و چه از داروهای بدون تجویزی استفاده میکنید.
  3. اخیراً چه نوع روحیاتی داشته اید؟
  4. چقدر خوب می توانید فعالیت های معمول خود را انجام دهید؟
  5. اگر توهم یا هذیان داشته اید، آن ها چگونه بوده اند؟

 

اختلالات روان پریشی

اختلالات روان پریشی

 

داروی روان پریشی

داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات روان پریشی شامل آنتی سایکوتیک های معمولی و آنتی سایکوتیک های غیر معمول است. داروهای هر دوی این دسته‌ها می‌توانند علائم را کنترل کنند و پزشک با شما همکاری می‌کند تا تعیین کند کدام یک برای مدیریت بیماری شما بهترین است.

 

طول درمان بیماری روان پریشی

در حالی که برخی از علائم شما ممکن است برای مدتی باقی بمانند اما در نهایت از بین می‌روند و به شما این امکان را می‌دهند که به روال معمول روزانه خود بازگردید. اکثر افراد در صورت دریافت درمان مناسب بهبود می یابند. ممکن است هرگز یک دوره روان پریشی دیگر نداشته باشید اما طول درمان بسته به علت و تشخیص زود هنگام اختلال روان پریشی متفاوت است.

 

پیشنهاد ویژه: اختلالات روانشناختی در کودکان، شناسایی و مداخله

آیا اختلال روان پریشی درمان قطعی دارد؟

هر فردی که برای یک اختلال روان پریشی تحت درمان قرار می گیرد ممکن است به روش درمانی متفاوت پاسخ دهد. برخی به سرعت بهبود را نشان خواهند داد. برای دیگران ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا علائم تسکین یابد. برخی از افراد ممکن است نیاز به ادامه درمان برای مدت طولانی داشته باشند. برخی مانند کسانی که چندین دوره شدید داشته اند ممکن است نیاز به مصرف نامحدود دارو داشته باشند. در این موارد دارو معمولاً با حداقل دوز ممکن برای به حداقل رساندن عوارض جانبی تجویز می شود.

درمان بستگی به نوع اختلال روان پریشی و فردی دارد که آن را دارد. اما این اختلالات قابل درمان هستند و اکثر افراد با درمان و مراقبت های پیگیری دقیق بهبودی خوبی خواهند داشت.

 

سخن پایانی

اختلالات روان پریشی اختلالات سلامت روان هستند که در آن فرد ارتباط خود را با واقعیت از دست می دهد. افراد مبتلا به این نوع اختلالات ممکن است علائمی مانند هذیان یا توهم را تجربه کنند. درمان بسته به علت آن متفاوت است اما اغلب شامل ترکیبی از داروهای تجویزی و مشاوره است. از آنجایی که بینش ممکن است در بیماری روان پریشی مختل شود تشخیص اینکه چه زمانی علائم عود می کنند یا چه زمانی نیاز به تنظیم دارویی است می تواند دشوار باشد. بنابراین داشتن یک برنامه روتین برای مصرف داروها و مراجعه به نوبت های پزشکی می تواند به این روند کمک کند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nimh.nih.gov/health/publications/understanding-psychosis
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK539912/
  3. https://www.psychologytoday.com/us/conditions/psychotic-disorder-due-another-medical-condition?amp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.