روانشناسی

ترایپوفوبیا یا ترس از فرورفتگی چیست؟ + نحوه درمان آن

ترایپوفوبیا یا ترس از فرورفتگی چیست؟ + نحوه درمان آن

ترایپوفوبیا

ترایپوفوبیا یا فوبیای سوراخ بیزاری از الگوهای محکم بسته بندی شده از سوراخ ها یا سایر الگوهای مشابه است مانند نمونه هایی که در لانه زنبوری، اسفنج های دریایی یا حباب های صابون یافت می شوند. اگر این اختلال را دارید این مناظر ممکن است باعث ایجاد احساس وحشت، لرزش و بیماری در شما شود. نام این مشکل از کلمات یونانی “trypa” به معنای سوراخ و “phobos” به معنای ترس گرفته شده است. اما این اصطلاح به یونان باستان باز نمی گردد. اصطلاح “Trypophobia” برای اولین بار در سال 2005 در یک انجمن وب ظاهر شد. ما اینجا هستیم تا در این مطلب به بررسی ترایپوفوبیا یا ترس از فرورفتگی چیست؟ + نحوه درمان آن بپردازیم

 

ترایپوفوبیا چیست؟

ترایپوفوبیا باعث میشود فرد با دیدن الگوهایی با تعداد زیادی حفره احساس انزجار یا ترس کند. آفتابگردان، لانه زنبوری، اسفنج و میوه های دانه دار می توانند این واکنش را ایجاد کنند. این اختلا نوعی اختلال اضطرابی است. بیشتر مردم ترس واقعی از سوراخ ها ندارند. مواجهه درمانی ممکن است به شما در مدیریت دافعه به الگوهای سوراخ کمک کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

عوامل ایجاد ترایپوفوبیا

محققان ایده های کمی در مورد عوامل ایجاد ترایپوفوبیا دارند.

  • واکنش قدرتمند ممکن است راهی برای محافظت از خود در برابر خطر باشد. برخی از سمی ترین حیوانات روی کره زمین مانند شاه مار کبری، ماهی بادکنکی و قورباغه دارت سمی دارای نقش های سوراخ مانند روی پوست خود هستند. این الگوها مانند الگوهایی هستند که افراد مبتلا به تریپوفوبیا را آزار می دهند.
  • بیماری های کشنده ای مانند سرخک و آبله و همچنین عفونت با انگل ها باعث ایجاد بثورات پوستی لکه دار می شوند. این اختلال می تواند واکنشی باشد که انسان برای اجتناب از بیمار شدن ایجاد کرده است.
  • همچنین ممکن است که تصاویر باعث ایجاد فوبیای سوراخ شوند. برخی از افراد ممکن است به ترکیب نور و تاریکی در تصاویر حفره ها حساس تر باشند. محققان می گویند که الگوهای سوراخ مانند نوعی انرژی بصری دارند که می تواند واکنش ناخوشایندی ایجاد کند.

 

ترس از فرورفتگی

ترس از فرورفتگی

 

منشأ ابتلا به ترایپوفوبیا چیست؟

کارشناسان نمی دانند چرا برخی افراد به ترایپوفوبیا مبتلا می شوند. یک نظریه این است که مغز خوشه هایی از سوراخ ها را با خطر مرتبط می کند. برای مثال ممکن است طرحی از سوراخ‌های کوچک را با پوست یک مار سمی یا چشم‌های رتیل مرتبط کنید. یا ممکن است سوراخ ها شما را به یاد بیماری های پوستی یا بثورات پوستی بیاندازند. نظریه دیگر این است که مغز شما انرژی و اکسیژن بیشتری را برای پردازش الگوهای سوراخ مصرف می کند و باعث ایجاد احساس پریشانی می شود. همچنین ممکن است یکی از ویژگی های اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) باشد.

 

پیشنهاد مقاله: راهکارهای حفظ سلامت روان و مدیریت اضطراب جنگ

علائم و نشانه های ترایپوفوبیا

ترس از حفره می تواند باعث:

  • لرز
  • خفگی یا خشکی دهان.
  • تنفس سریع و تپش قلب.
  • احساس شدید انزجار یا وحشت.
  • پوست رنگ پریده.
  • تعریق شدید ( هیپرهیدروزیس).
  • حالت تهوع.
  • لرزیدن یا لرزش

شود.

 

درمان ترایپوفوبیا

اگر ترایپوفوبیا بر توانایی شما برای شرکت در فعالیت های خاص یا لذت بردن از زندگی تأثیر می گذارد ممکن است از مواجهه درمانی بهره مند شوید. این درمان به تدریج شما را در معرض محرک های تریپوفوبیا قرار می دهد و به شما کمک می کند تا واکنش های خود را مدیریت کنید. این نوع روان درمانی به 9 نفر از هر 10 نفر کمک می کند تا بر اختلالات فوبی خاص غلبه کنند.

  • در طول مواجهه درمانی روانشناس: به شما تکنیک های تنفس و تمدد اعصاب را می آموزد که قبل و در حین قرار گرفتن در معرض استفاده کنید. تصاویر یا ویدئوهایی از خوشه‌ها یا الگوهای سوراخ‌ها را به شما نشان می‌دهد و در عین حال به شما در مدیریت پاسخ کمک می‌کند. به تدریج محرک ها را گسترش می دهد تا زمانی که چیزی را با الگوی سوراخ مانند اسفنج لمس کنید یا در دست بگیرید.
  • همچنین ممکن است درمان شناختی رفتاری(CBT) دریافت کنید. این درمان به تغییر ادراکات و پاسخ های شما به موقعیت هایی که باعث این اختلال می شود کمک می کند.
  • داروهای ضد اضطراب معمولاً به افراد مبتلا به اختلالات فوبی خاص کمک نمی کنند. اگر می دانید در موقعیتی قرار می گیرید که ممکن است باعث واکنش شود. متخصص داروی ضد اضطراب را برای کمک کوتاه مدت تجویز کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ریسک افزایش ترایپوفوبیا

موارد رایجی که می توانند باعث افزایش ترایپوفوبیا شوند عبارتند از:

دیدن موارد زیر

  1. سوراخ یا سنگریزه در بتن
  2. سوراخ های هوا در یک تکه نان
  3. الگوهایی در فراستینگ کیک یا پای
  4. سر یک گل نیلوفر آبی
  5. سوراخ های یک ماسک قدیمی
  6. مشکلات پوستیمانند زخم، جای زخم و لک
  7. حیوانات خالدار
  8. سر دوش
  9. ال ای دی در چراغ های راهنمایی
  10. لانه زنبوری
  11. توت فرنگی
  12. مرجان
  13. نان های دانه دار
  14. پنیر سوییسی

 

فوبیای سوراخ

فوبیای سوراخ

 

نحوه تشخیص ترایپوفوبیا

انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) تریپوفوبیا را به عنوان یک اختلال در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) خود نمی شناسد. این ممکن است به این دلیل باشد که این وضعیت اغلب ناراحت کننده است اما ناتوان کننده نیست. از آنجایی که این اختلال به عنوان یک اختلال شناخته نمی شود معیارهای مشخصی برای تشخیص آن وجود ندارد. با این حال آزمایش این اختلال وجود دارد. تکمیل تست آنلاین ترایپوفوبیا (که صرفاً برای اهداف تحقیقاتی است) ممکن است به تعیین اینکه آیا شما این بیزاری را دارید یا خیر. آزمون اطلاعات شخصی شما را جمع آوری نمی کند. شرکت شما در این تیت ناشناس است.

 

تست ترایپوفوبیا

نحوه انجام این تست بدین صورت است که تصاویر مختلف را به مدت یک تا هشت ثانیه نمایش می دهد. برخی از تصاویر دارای الگوها یا خوشه‌هایی از حفره‌ها هستند در حالی که برخی چنین نیستند. از شما می خواهد تخمین بزنید که چه مدت هر تصویر را دیدید. تخمین های شما را برای مشاهده تصاویر تریپوفوبیک و تصاویر خنثی (آنهایی که سوراخ ندارند) مقایسه می کند و در پایان آزمون نتیجه نسبتی را به شما می دهد. نسبت بالاتر از دو ممکن است نشان دهنده تریپوفوبیا باشد. حتما با یک متخصص سلامت روان مانند یک روانشناس در مورد یافته های آزمایش و واکنش های نامطلوب خود به الگوهای سوراخ صحبت کنید.

 

پیشنهاد ویژه: نحوه برخورد والدین با اضطراب در نوجوانان

تست ترایپوفوبیا آنلاین

اطلاعات زیادی در مورد ترایپوفوبیا وجود ندارند و تشخیص آن ممکن است سخت باشد. یک روانشناس یا پزشک در مورد علائم شما و تأثیر آنها بر زندگی روزمره شما سؤال می کند. در سایت آنلاین این اختلال یک گروه از محققان فهرستی از 17 سوال به نام پرسشنامه تریپوفوبیا ایجاد کردند. از افراد می‌خواهد که ناراحتی خود را در مقیاسی از 1 (“اصلا”) تا 5 (“بسیار”) وقتی که تصاویر محرک احتمالی را مشاهده می‌کنند ارزیابی کنند. چند خودآزمایی به صورت آنلاین در دسترس است از جمله اندازه گیری ضمنی.

قبل از انجام یکی از این تست ها به یاد داشته باشید که آنها شامل تصاویری هستند که ممکن است برای شما آزاردهنده باشد. با جستجو در منابع جستجوگر معتبر به راحتی میتوانید به این تست آنلاین دسترسی پیدا کنید.

 

بیماری پوستی ترایپوفوبیا

اصطلاح “Trypophobia skin” یک بیماری پوستی واقعی نیست، اما این اختلال ممکن است یک واکنش رایج به بیماری های پوستی باشد که می تواند با خوشه هایی از سوراخ ها، برجستگی ها یا گره ها ظاهر شود.  پوستی که دارای سوراخ‌ها، برآمدگی‌ها یا ندول‌ها و الگوهای تریپوفوبیک است نیز معمولاً در شخصیت‌های فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدیویی دیده می‌شود. این یک واکنش به این نوع پوست ها است که باعث نگرانی در افراد دارای اختلال ترایپوفوبیا میشود.

 

سخن پایانی

ترایپوفوبیا به انزجار یا ترس از الگوی سوراخ ها اشاره دارد. دیدن دسته‌هایی از سوراخ‌ها در غذاها، گل‌ها و اقلام روزمره مانند اسفنج‌ها می‌تواند باعث ایجاد احساس انزجار شود. این اختلال به عنوان یک مشکل اضطرابی شناخته می شود که می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر فکر می کنید به آن  مبتلا هستید از صحبت با روانشناس خجالت نکشید. (می توانید تست تریپوفوبیا را انجام دهید تا ابتلا به این اختلال را متوجه شوید.)

 

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30695985/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38424465/
  3. https://www.healthline.com/health/trypophobia
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10897704/
  5. https://link.springer.com/article/10.1007/s11031-019-09784-8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.