روانشناسی

راهکارهای حفظ سلامت روان و مدیریت اضطراب جنگ

راهکارهای حفظ سلامت روان و مدیریت اضطراب جنگ

مدیریت اضطراب جنگ

وقتی اخبار و تصاویر فوری درباره جنگ، مرگ و ویرانی به رسانه ها سرازیر می شود، می تواند بسیار ترسناک و نگران کننده باشد. برای برخی این امر ممکن است بر سلامت عاطفی تأثیر بگذارد و باعث ایجاد اضطراب و استرس شود. معمولاً این استرس ها از نگرانی ناشی می شود که ممکن است در جایی که شما زندگی می کنید اتفاقات مشابهی بیفتد. این یک واکنش رایج است. در واقع برخی از کارشناسان این پدیده را «اختلال استرس جنگ»، «استرس جنگ» یا «اضطراب جنگ» نامیده‌اند.

اگر چنین احساسی دارید در اینجا نکاتی برای شناخت علائم اضطراب جنگ، مدیریت اضطراب جنگ و دریافت کمک در صورت لزوم وجود دارد.شناخت راهکارهای حفظ سلامت روان و مدیریت اضطراب جنگ میتواند در صورت لزوم برای ما بسیار کمک کننده باشد

 

هراس از جنگ

ترس و هراس از جنگ در بین افراد مخصوصا نوجوانان رایج است و در بین دختران بیشتر از پسران شایع است. اطلاعات کمی در مورد تأثیر ترس از جنگ بر سلامت روان نوجوانان وجود دارد. از یک طرف نگرانی در مورد جنگ با جنبه های مثبت سلامت روان مرتبط است. از سوی دیگر ترس از جنگ با پریشانی روانی مرتبط است. با این حال خطر درک بالای جنگ ممکن است نه تنها به پریشانی روانی گذرا، بلکه به اختلال روانی طولانی مدت تر در میان افراد و نوجوانان آسیب پذیر مرتبط باشد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

تاثیرات روانی جنگ

یک جنگ نه تنها با خود تخریب گسترده ای در زندگی و منابع انسانی به همراه دارد بلکه زخم ها و آسیب های روانی نادیده زیادی را نیز به همراه دارد که تأثیری ماندگار بر ذهن قربانیان خود می گذارد. در ادامه تأثیر روانی شدید جنگ بر ذهن سربازان و غیرنظامیان را بررسی می‌کند:

 

استرس جنگ

استرس جنگ

 

اضطراب از وقوع جنگ

هنگامی که با احساس اضطراب، نگرانی و ترس سر و کار دارید، درمان می تواند ابزار ارزشمندی باشد. اگر احساس می‌کنید به دلیل اضطراب جنگ بیشتر از حد معمول مضطرب هستید از درمانگر خود بخواهید جلسات هفتگی بیشتری داشته باشد یا در صورت مفید بودن از درمانگر خود کمک بیشتری بخواهید. به درمانگر خود بگویید چه احساسی دارید و از او بخواهید تا مهارت‌ها و ایده‌هایی برای کمک به پیشگیری و مدیریت اضطراب جنگ و علائم اضطراب شما ارائه دهد.

در درمان یاد می گیرید که لازم نیست هر چیزی را که فکر می کنید باور کنید، به خصوص افکار اضطرابی که می توانند بدترین نوع سناریو یا افکار منفی خودکار باشند. یادگیری مهارت های شناسایی این افکار و راه های مقابله با آنها می تواند کلید مدیریت اضطراب جنگ باشد. اگر برای شما داروهایی برای اضطراب تجویز شده است مطمئن شوید که به اندازه کافی دارو دارید و طبق دستور مصرف می کنید.

 

پیشنهاد مقاله: بیماری شیزوفرنی چیست و چه علائمی دارد؟

علائم اضطراب جنگ

اضطراب جنگ می تواند به تدریج شما را منزوی کند یا می تواند به طور ناگهانی در پاسخ به یک محرک ظاهر شود. علائم می تواند در ذهن شما یا در بدن شما یا هر دو باشد. علائم فیزیکی اضطراب ممکن است شامل ضربان قلب، وجود درد در معده، حالت تهوع یا سرگیجه باشد. برخی افراد دچار حملات پانیک تمام عیار می شوند. برای دیگران اضطراب جنگ به عنوان نگرانی هایی که از کنترل خارج می شوند، مشکل در خواب، بی قراری یا کابوس ها ظاهر می شود. دیگران ممکن است احساس بی حسی کنند.

به خاطر داشته باشید که اضطراب اغلب پاسخ مناسبی به استرس‌های زندگی است و مقدار کمی از اضطراب تطبیقی ​​است و به بدن شما سیگنال می‌دهد که تهدید را جدی بگیرد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مدیریت استرس جنگ

قابل درک است که می خواهید پوشش اخبار مربوط به جنگ و رویدادهای جاری را از نزدیک دنبال کنید. اما مهم است که توجه داشته باشید این خبرها چگونه بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر می گذارد. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از محرک ها و مدیریت استرس جنگ آورده شده است.

شما باید:

  1. محتوای محرک را نادیده بگیرید: از برخی موضوعات، کلمات یا عباراتی که می توانند باعث اضطراب یا استرس شوند اجتناب کنید. اگر اخبار بیش از حد بر شما تأثیر می گذارد پوشش خبری خاص را کاهش دهید، مکث کنید یا از آن فاصله بگیرید.
  2. زمان صرف شده برای گوش دادن به اخبار جنگ را محدود کنید: با گوشی‌های هوشمند، دریافت به‌روزرسانی‌های روزانه، خبرنامه‌ها، اعلان‌ها و هشدارهای دقیقه به دقیقه درباره اخبار فوری آسان است. این کار به راحتی می تواند کنترل و مدیریت اضطراب جنگ را برای شما کاهش دهد. برخی سایت‌ها یا برنامه‌های خبری را خاموش یا حذف کنید. به‌خصوص اگر آنها شما را تحت فشار و استرس قرار میدهند.
  3. استفاده از اطلاعات رسانه های اجتماعی صحیح:  علاوه بر پوشش خبری جریان اصلی، به‌روزرسانی مداوم یا پیمایش مداوم در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی برای یافتن زوایای جدید پوشش جنگ و می‌تواند باعث اضافه بار اطلاعات شود. همچنین ممکن است در معرض اخبار جعلی یا اطلاعات نادرست قرار بگیرید سعی کنید از منابع مورد اطمینان استفاده کنید.

 

ترس از جنگ

ترس از جنگ

 

روش‌های مقابله با اضطراب جنگ

برای مدیریت اضطراب جنگ میتوانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • تشخیص دهید که اضطراب طبیعی است: بدانید که احساس اضطراب یا استرس در هر شرایطی طبیعی است و مهم است که آن را تشخیص دهید و بدانید که اینها احساسات مهمی هستند. اگر اضطراب شما بر توانایی شما برای انجام فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد از روانشناس خودکمک بگیرید.
  • در ارتباط بمانید: گذراندن وقت با دوستان یا عزیزان می تواند در کنترل اضطراب شما کمک کننده باشد.
  • زمان‌هایی را برای دریافت اخبار تعیین کنید: با اخبار 24 ساعته و پخش مداوم در رسانه‌های اجتماعی، پذیرش هر اتفاقی که می‌افتد می‌تواند وسوسه انگیز باشد اما این می‌تواند باعث اضطراب و ناراحتی شود. بهتر است زمان‌های مشخصی را در طول روز کنار بگذارید تا از آخرین اخبار مطلع شوید و بقیه زمان را به خود استراحت دهید.
  • بیرون بروید: سعی کنید بیرون بروید و از هوای تازه و مناظر لذت ببرید. حضور در طبیعت می تواند تاثیر مثبتی بر احساس شما داشته باشد.
  • توجه خود را به جای دیگری معطوف کنید: در صورت امکان سعی کنید سرگرمی ها و فعالیت های دیگری را که از آنها لذت می برید ادامه دهید که ممکن است به خود و ذهن شما فرصت دهد تا به دور از فکر کردن به وضعیت فعلی استراحت کنید.
  • استراحت: سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید. اگر شب از خواب بیدار می شوید و نگران هستید. از چک کردن تلفن یا دستگاه های دیگر خودداری کنید. سعی کنید چیزی را پیدا کنید که می تواند حواس شما را پرت کند مانند یک کتاب خوب یا یک موسیقی ملایم.
  • خوب غذا بخورید: سعی کنید با تغذیه سالم از خود مراقبت کنید.
  • مراقب مصرف الکل باشید: افزایش مصرف الکل در این زمان می تواند وسوسه انگیز باشد اما به یاد داشته باشید که این می تواند در طولانی مدت اوضاع را بدتر کند.
  • دست یاری دراز کنید: لطفا به تنهایی عذاب نکشید. با دوستان یا عزیزان خود صحبت کنید در صورت نیاز از یک روانشناس کمک بگیرید.

 

حفظ سلامت روان و مدیریت اضطراب جنگ

اضطراب شما تصمیم گیرنده نیست، بلکه شما تصمیم گیرنده هستید.

دلیلی وجود دارد که مهمانداران هواپیما به مسافران دستور می‌دهند که در مواقع اضطراری در حین پرواز ابتدا ماسک اکسیژن خود را بپوشند. به مراقبت از خود مانند اکسیژن خود فکر کنید. اگر از خود مراقبت نکنید زمان، انرژی، منابع یا توانایی مراقبت از کسی که به شما نیاز دارد را نخواهید داشت.

  1. یاد بگیرید چگونه برای مدیریت اضطراب جنگ چگونه مدیتیشن کنید.
  2. ورزش
  3. به موسیقی یا صداهای آرام بخش گوش دهید.
  4. اسانس های منتشر آرامبخش استفاده کنید.
  5. بیرون بروید.
  6. مراقب برنامه خواب خود باشید.
  7. خوب غذا بخورید.
  8. هیدراته بمانید.

 

پیشنهاد ویژه: نحوه برخورد والدین با اضطراب در نوجوانان

کاهش استرس و اضطراب کودکان در جنگ

به عنوان والدین یا قیم، با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوید که در مورد جنگ یا تهدید جنگ با کودک یا نوجوان خود صحبت کنید. صحبت در مورد کودکان در سن مدرسه، صحبت در مورد تهدید جنگ و شرایط بحرانی در سراسر جهان اشکالی ندارد. با این حال هر چه کودک کوچکتر باشد باید بیشتر در مورد دادن اخبار مربوط به بحران محافظت شود. در مورد مدیریت اضطراب جنگ و کاهش استرس در کودکان موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. فضایی برای گفتگو ایجاد کنید:

به کودک فضایی بدهید تا با آرامش در مورد تجربیات، افکار و احساسات خود صحبت کند. ممکن است کودکان هنوز واژگانی برای توصیف آنچه می خواهند بگویند نداشته باشند. حضوری آرام و امیدوارانه داشته باشید، حتی اگر کودک به شدت واکنش نشان می دهد و فضایی برای احساسات منفی بگذارید. چنین احساسات منفی ممکن است در بازی کودک ظاهر شود.

  1. کودک را از نگرانی خود محافظت کنید:

حتی اگر شخصاً تحت تأثیر عدم اطمینان و نگرانی هستید مهم است که با کودک تا حد امکان آرام صحبت کنید و احساس امنیت را به او منتقل کنید. معمولاً ترس های کودک واکنش های عاطفی شدیدی را در بزرگسالان برانگیخته است. اگر کودکی مکالمه ای را شروع کرد و شما بسیار مضطرب شدید می توانید گفتگو را به تعویق بیندازید یا از بزرگسال دیگری که کودک با او احساس امنیت می کند بخواهید تا با او صحبت کند. مهم این است که کودک بتواند احساسات خود را در محیطی قابل قبول و امن بیان کند.

  1. مردم برای صلح کار می کنند:

به این نکته اشاره کنید که در حالی که مسائل موجود در اخبار نگران کننده است، بسیاری از بزرگسالان برای حل این وضعیت تلاش می کنند. گسترش جنگ، درگیری و بحران به به نفع کسی نیست.

 

سخن پایانی

برای اکثر افراد مبتلا به اضطراب جنگ، علائم به اوج خود می رسد و سپس به تدریج برطرف می شود. با این حال علائم شدید اضطراب ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشد به ویژه اینکه قرار گرفتن در معرض اخبار می‌تواند باعث ایجاد خطراتی از جمله تجربیات آسیب‌زا، افسردگی، نگرانی و…. شود. اگر اضطراب جنگ شروع به تداخل با کار، خواب، یا احساس کلی رفاه شما کرد با روانشناس خود در مورد اینکه درمان به چه صورت است و در مدیریت اضطراب جنگ چگونه میتواند به شما کمک کند صحبت کنید. برای صحبت با کودکان در مورد جنگ، این مطلب می تواند منبع مفیدی باشد.

 

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه ضیافر

فاطمه ضیافر

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9707168/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3627513/
  3. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-speed-of-life/202212/what-is-it-like-to-live-with-fear-of-war?amp
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1472271/
  5. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-70554-5_17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.