روانشناسی

ترس های رایج کودکان را بشناسید!

ترس های رایج کودکان را بشناسید!

ترس های رایج کودکان

همانطور که کودکان رشد می کنند و دنیای اطراف خود را کشف می کنند با تجربه ها و چالش های جدید روبرو می شوند، ترس های رایج کودکان شروع می‌شود. در دنیای یک کودک خردسال خیلی چیزها جدید و ناآشنا هستند. وقتی بی تجربگی یک کودک نوپا را همراه با مهارت های استدلال محدود آنها در نظر می گیرید به راحتی می توانید درک کنید که چرا یک کودک نوپا ممکن است با انواع ترس به مجموعه ای از اتفاقات روزمره واکنش نشان دهد. این مقاله را با موضوع ترس های رایج کودکان را بشناسید! تا انتها مطالعه کنید تا با ترس کودکان در سنین مختلف و همچنین راهکارهای درمان آشنا شوید.

 

روانشناسی ترس کودکان

تقریباً همه افراد از چیزی می ترسند و بچه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کودکان کوچکتر ممکن است از تاریکی بترسند یا نگران جدایی از والدین باشند. نوجوانان ممکن است نگران نمرات خود، پذیرفته شدن توسط همسالان یا شرمسار شدن خود باشند. حتی بزرگسالان نیز می توانند فوبیای عمیق و در عین حال غیرمنطقی از چیزهای معمولی مانند ارتفاع، مارها، هواپیما یا فضاهای بسته داشته باشند. در حالی که برخی از ترس ها برای حفظ کودکان طبیعی و سالم هستند، ترس های وسواسی یا غیرمنطقی این گونه نیستند. اگر ترس پایدار شد یا در فعالیت‌های معمول دوران کودکی اختلال ایجاد کرد از یک متخصص کمک بخواهید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

درمان ترس های رایج کودکان

اگر اضطراب یا ترس فرزندتان در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کند ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. با پزشک اطفال فرزندتان صحبت کنید و از یک درمانگر، روانشناس، مددکار اجتماعی، مشاور یا روانپزشک که تجربه کار با کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات اضطرابی را دارد بخواهید تا به شما و فرزندتان کمک کند. این مهم است که به دنبال متخصصی باشید که از رویکرد شناختی رفتاری و یا مواجهه درمانی برای درمان استفاده کند که ثابت شده است و برای کودکان و نوجوانان در مواجهه با تری بسیار موثر است.

بسته به نیاز کودک شما درمان ممکن است چند ماه، یک سال یا بیشتر طول بکشد. درمان می تواند به بسیاری از کودکان و نوجوانان کمک کند تا ترس های خود را برطرف کنند و به آنها را غلبه کنند.

 

انواع ترس در کودکان

انواع ترس در کودکان

 

ترس در کودکان زیر 2 سال

هنگامی که نوزادان حدود 8 تا 9 ماهه هستند می توانند چهره افرادی را که می شناسند تشخیص دهند. به همین دلیل است که چهره های جدید می توانند برای آنها ترسناک به نظر برسند. حتی دیدن یک پرستار یا خویشاوند جدید باعث ترس آنها میشود. آنها ممکن است گریه کنند یا به والدین خود بچسبند تا احساس امنیت کنند. کودکان نوپا احساس اضطراب جدایی می کنند. هنگامی که 10 ماه تا 2 سال دارند بسیاری از کودکان نوپا شروع به ترس از جدایی والدین می کنند. آنها نمی خواهند والدین آنها را در مهدکودک یا هنگام خواب ترک کنند.

آنها ممکن است گریه کنند، به پدر و مادر خود بچسبند و سعی کنند نزدیک والدین خود بمانند. این ها نمونه ای از ترس های رایج کودکان در این سنین است.

 

پیشنهاد مقاله: سلامت روان در کودکان

ترس در کودکان ۳ سال

بچه های خردسال از چیزهایی که  “تخیلی” هستند می ترسند. کودکان 4 تا 6 ساله می توانند تصور کنند و خیال‌پردازی کنند اما آنها همیشه نمی توانند تشخیص دهند که چه چیزی واقعی است و چه چیزی تخیلی است. برای آنها هیولاهای ترسناکی که خیالبافی می کنند واقعی به نظر می رسند. آنها از چیزی که ممکن است زیر تخت یا در کمدشان باشد می ترسند. بسیاری از تاریکی در هنگام خواب می ترسند. برخی از کودکان این سنین از خواب های ترسناک می ترسند. برخی دیگر از ترس های رایج کودکان خردسال ممکن است از صداهای بلند مانند رعد و برق یا آتش بازی نیز باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ترس های رایج در کودکان ۸ ساله

بچه های بزرگتر ممکن است نگران صدمه دیدن، آب و هوا یا خطر باشند. وقتی بچه ها ۸ سال یا بزرگتر هستند واقعیت را از تخیلات می دانند. در این سن آنها ممکن است شروع به ترس از چیزهایی کنند که ممکن است در زندگی واقعی اتفاق بیفتد. برای مثال: برخی ممکن است از آسیب دیدن توسط افراد «بد» بترسند. برخی ممکن است از بلایای طبیعی، هوای طوفانی، خشونت یا چیزهایی که در رسانه ها می شنوند احساس ترس کنند. برخی ممکن است نگران جدایی های خانوادگی یا از دست دادن یکی از عزیزان باشند.

 

مهمترین ترس کودکان

مهمترین ترس کودکان

 

عوارض ترس شدید در کودکان

ترس شدید در کودکان باعث عوارض زیر می‌شود:

  1. عصبی بودن
  2. افت تحصیلی
  3. عدم اعتماد به نفس
  4. خواب با کیفیت نامناسب
  5. تنگی نفس
  6. سرگیجه
  7. تپش قلب
  8. معده درد
  9. سردرد

 

روش برداشتن ترس بچه

در اینجا نحوه کمک به رفع ترس های رایج کودکان آورده شده است:

  • با گفتن «اشکال ندارد، شما در امان هستید، من اینجا هستم»، به نوزاد، کودک نوپا یا کودک بسیار خردسال خود دلداری دهید. بگذارید فرزندتان بداند که برای محافظت از او آنجا هستید. در آغوش گرفتن و با کلمات آرامش بخش به کودک کمک کنید تا احساس امنیت کند.
  • همانطور که کودک شما رشد می کند صحبت کنید و گوش دهید. آرام و آرامش بخش باشید. به کودک خود کمک کنید تا احساسات را در قالب کلمات بیان کند. به او کمک کنید چیزهای جدید را امتحان کند.
  • در حالی که کودک خود را در آغوش می گیرید به او کمک کنید تا به فرد جدیدی عادت کند و اجازه دهید او احساس امنیت کند. به زودی فرد جدید دیگر غریبه به نظر نمی رسد.
  • در ابتدا اجازه دهید کودک نوپایتان برای مدت کوتاهی از شما دور باشد. وقتی نیاز به جدایی از فرزندتان دارید بگویید که برمی گردید، یک بغل و لبخند بزنید و بروید. بگذارید فرزندتان یاد بگیرد که شما همیشه برمی گردید.
  • برای کودک خردسالی که از تاریکی می ترسد، یک برنامه خواب آرام بخش داشته باشید. برای فرزندتان داستان بخوانید یا آواز بخوانید. بگذارید احساس امنیت و عشق کنند.
  • به کودک خود کمک کنید به آرامی با ترس ها روبرو شود. برای مثال هیولاهای زیر تخت را با هم بررسی کنید. با حضور شما و با حمایت اجازه دهید فرزندتان ببیند که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. به فرزندتان کمک کنید تا احساس شجاعت کند و در هنگام مواجهه با ترس از او تمجید کنید.
  • تصاویر، فیلم‌ها یا نمایش‌های ترسناک را که کودکان می‌بینند محدود کنید. اینها می توانند باعث ترس شوند.

 

پیشنهاد ویژه: تقویت هوش هیجانی در کودکان و تاثیر آن

سخن پایانی

همه ترس ها بد نیستند. در واقع کمی ترس به عنوان یک بیمه نامه عمل می کند. «بدون ترس، ما با سر به سمت چیزهایی که نباید برویم، میرویم. این میتواند برای کودکان و بزرگسالان حادثه آفرین باشد. برخی ترس‌ها ماهیتی تکاملی دارند. برخی از کودکان اختلالات اضطرابی را تجربه می کنند که اغلب یک واکنش عاطفی قوی به یک تجربه شدید است. اما بیشتر ترس های رایج کودکان قابل پیش بینی است و در سنین بالا تر رفع می‌شود.

 

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر شانی احمدی

شانی احمدی

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رضا کاکرودی

رضا کاکرودی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر داوود لکی

داوود لکی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7914291/
  2. https://www.cdc.gov/childrensmentalhealth/depression.html
  3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/specific-phobias/symptoms-causes/syc-20355156
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9401133/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.