روانشناسی

سلامت روان در کودکان

سلامت روان در کودکان

سلامت روان در کودکان

سلامت روانی کودکان به معنای رسیدن به نقاط عطف رشد و عاطفی و یادگیری مهارت های اجتماعی سالم و نحوه مقابله با مشکلات است. داشتن سلامت روان در کودکان باعث بالا رفتن کیفیت زندگی میشود و می توانند در خانه، مدرسه و جوامع خود به خوبی عمل کنند.

اختلالات روانی در میان کودکان به‌عنوان تغییرات جدی در نحوه یادگیری، رفتار یا کنترل احساسات کودکان توصیف می‌شود که باعث پریشانی و مشکلاتی در گذراندن روز می‌شود. بسیاری از کودکان گهگاه دچار ترس و نگرانی می شوند یا رفتارهای مخرب از خود نشان می دهند.

اگر علائم جدی و مداوم باشد و در مدرسه، خانه یا فعالیت های بازی تداخل داشته باشد ممکن است کودک دچار اختلال روانی تشخیص داده شود. در ادامه میخواهیم به مبحث مهم سلامت روان در کودکان بپردازیم‌.

 

سلامت روان در کودکان

سلامت روان کودک بهزیستی کامل و رشد مطلوب کودک در حوزه های عاطفی، رفتاری، اجتماعی و شناختی است. سلامت روان کودکان اغلب متفاوت از سلامت روان بزرگسالان است و به دلیل نقاط عطف رشد منحصر به فردی که کودکان تجربه می کنند چندوجهی تر است. ویژگی های کودک (به عنوان مثال، جنسیت، ژنتیک) تعیین کننده های مهمی در رفاه آن کودک هستند.

با این حال سلامت روان کودک همچنین شامل آن دسته از شرایطی است که مستقیماً بر سلامت روان تأثیر می گذارد یا آن را تغییر می دهد از جمله جنبه های خانواده ، جامعه و جامعه گسترده تر کودک.

 

سلامت روانی کودکان

سلامت روانی کودکان

 

اهمیت سلامت روان کودکان

داشتن سلامت روان کلیدی برای رشد سالم و رفاه هر کودک است. کودکان به سلامت روانی خوبی نیاز دارند نه تنها برای اینکه بتوانند با چالش ها کنار بیایند و با تغییرات سازگار شوند بلکه بتوانند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند، روابط سالمی با دیگران ایجاد کنند و از زندگی لذت ببرند.

سلامت روان در کودکان می تواند تحت تأثیر چیزهای زیادی باشد مانند شرایط خانوادگی، زندگی مدرسه و رویدادهای زندگی. در حالی که کودکان در هر سنی می توانند مشکلات روانی را تجربه کنند در سنین 12 تا 16 سالگی بیشتر در معرض خطر هستند.

اگر فرزند شما یا کودکی که می شناسید دارای مشکلات سلامت روانی است بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که قبل از بدتر شدن وضعیت از متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

 

پیشنهاد مقاله: علائم اضطراب جدایی در کودکان، علل و درمان

نشانه های سلامت روان کودک

کودکانی که از سلامت روانی خوبی برخوردارند در محیط خود احساس دوست داشتن و امنیت می کنند . آنها همچنین بیشتر اوقات نسبت به خود احساس خوشحالی و مثبت می کنند. آنها در مواقع سخت یا زمانی که همه چیز آنطور که آنها انتظار دارند پیش نمی رود با خود مهربان هستند. این به این معنی است که آنها از امتحان کردن چیزهای جدید یا چالش برانگیز احساس خوبی دارند.

آنها از زندگی لذت می برند، خوب یاد می گیرند و با خانواده و دوستان به خوبی کنار می آیند. و آنها می توانند احساسات غمگین، نگران کننده یا عصبانی را مدیریت کنند و از زمان های سخت بازگردند. این ها قسمتی از نشانه های داشتن سلامت روان در کودکان است.

 

سلامت روان چیست

سلامت روان شامل رفاه عاطفی، روانی و اجتماعی ما می شود. این بر نحوه تفکر، احساس و عمل ما تأثیر می‌گذارد و به نحوه مدیریت استرس، ارتباط با دیگران و انتخاب کمک می‌کند. سلامت روان در هر مرحله از زندگی، از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی مهم است. در طول زندگی، اگر مشکلات سلامت روانی را تجربه کنید ممکن است بر تفکر، خلق و خو و رفتار شما تأثیر بگذارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

نقش پدر و مادرها در سلامت روان فرزندان

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان برای بهبود سلامت روان و کمک به جلوگیری از ایجاد مشکلات روانی انجام داد. به عنوان مثال، خواب کافی، خوب غذا خوردن و انجام فعالیت بدنی منظم برای کودکان نیز مانند بزرگسالان مهم است. اما نقش والدین در سلامت روان کودکان بسیار پر رنگ است.

روابط طولانی مدت و ایمن و مطمئن مانند با خانواده کودک (شامل خانواده گسترده و مراقبین) از تأثیرگذارترین عوامل در زندگی کودک محسوب می شود. مشکلات سلامت روان در کودکان ممکن است به صورت کشمکش‌های مکرر یا شدید با احساسات، افکار، رفتارها، یادگیری یا روابط آنها ظاهر شود.

به عنوان یک والدین یا بزرگسال نگران چند قدم ساده برای حمایت از سلامت روان کودک وجود دارد. اینها چیزهایی مانند علاقه مندی فعال به کودک، تشویق آنها به صحبت در مورد آنچه در زندگی آنها اتفاق می افتد و آگاهی از تغییرات در رفتار خود هستند.

 

نشانه های سلامت روان کودک

نشانه های سلامت روان کودک

 

چه چیزی میتواند بر سلامت روان کودک موثر باشد

تأثیر عوامل خطر اغلب منجر به پیامدهای بد سلامت روان در کودکان می شود. وجود عوامل خطر متعدد، آسیب پذیری کودک را در برابر تجربه یک مشکل افزایش می دهد. خطرات ممکن است ناشی از:

  • تولد زودرسو وزن کم هنگام تولد
  • سلامتجسمانی ضعیف
  •  قومیت
  • روابط همسالان و خانواده
  • وضعیت سلامت روانی والدین (به ویژه مادر)
  • سوء مصرف الکلیا مواد مخدر والدین
  • و خشونت خانوادگی باشد.

بسیاری از کارشناسان وضعیت اجتماعی-اقتصادی (به عنوان مثال، تحصیلات والدین یا درآمد) را به عنوان پیش بینی کننده قوی رفاه روانی ذکر می کنند. بعلاوه، گروه‌های آسیب‌پذیر ویژه کودکان آنهایی هستند که مورد آزار جسمی یا جنسی قرار گرفته‌اند، آن‌هایی که تحت سرپرستی هستند و کودکان پناهنده.

یکی دیگر از گروه‌های آسیب‌پذیر کودکان، کودکانی هستند که مشکل یادگیری دارند (مثلاً مشکلات در یادگیری و درک در مقایسه با کودکان هم سن و سال) در معرض افزایش خطر ابتلا به مشکل سلامت روان هستند.

 

پیشنهاد ویژه: اضطراب تحصیلی کودکان و درمان آن

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنیم؟

علائم زیر ممکن است نشان دهنده نیاز به کمک حرفه ای باشد:

  1. کاهش عملکرد مدرسه
  2. نمرات ضعیف علیرغم تلاش های قوی
  3. نگرانی یا اضطراب دائمی
  4. امتناع مکرر از رفتن به مدرسه یا شرکت در فعالیت های عادی
  5. بیش فعالی یا بی قراری
  6. کابوس های مداوم
  7. نافرمانی یا پرخاشگری مداوم
  8. کج خلقی های مکرر
  9. افسردگی، غمگینی یا تحریک پذیری

شناسایی، تشخیص و درمان به موقع می تواند به کودکان کمک کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند. به یاد داشته باشید که کودکان در طول رشد دچار تغییراتی می شوند که بر بیان و تنظیم عاطفی تاثیر می گذارد و کاملا طبیعی است که تفاوت های فاحشی را در نحوه اداره هر مرحله فرزندتان مشاهده کنید.

 

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر مرجان قاضی زاده

مرجان قاضی زاده

روانشناسی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیه امیری

سمیه امیری

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید علیزاده

سعید علیزاده

روانشناسی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.cdc.gov/childrensmentalhealth/index.html
  2. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/childrens-health/in-depth/mental-illness-in-children/art-20046577
  3. https://www.nimh.nih.gov/health/publications/children-and-mental-health
  4. https://www.apa.org/topics/children/mental-health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.