قلب و عروق

تست ورزش قلب چگونه است و چقدر طول میکشد؟ + تفسیر نتایج

تست ورزش قلب چگونه است و چقدر طول میکشد؟ + تفسیر نتایج

تست ورزش قلب

در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با تست ورزش را برایتان فراهم نموده ایم گرچه تست ورزش و تفسیر آن کاری بسیار تخصصی است و حتما متخصص قلب باید این نتیجه گیری را انجام دهد اما دانستن مطالب زیر در رابطه با تست ورزش خالی از لطف نیست.

 

تست ورزش قلب چقدر طول میکشد؟

تست استرس معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد که شامل زمان آماده‌سازی و زمان انجام تست واقعی می‌شود. بخش تمرین و فعالیت بدنی این تست فقط حدود 15 دقیقه طول می کشد که شامل راه رفتن روی تردمیل یا رکاب زدن با دوچرخه ثابت است. اگر نمی توانید ورزش کنید، دارو را از طریق IV دریافت خواهید کرد. دارو اثر ورزش را روی قلب فرد تست دهنده ایجاد می کند.

 

اقدامات قبل از تست ورزش قلب

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما معمولاً در مورد سابقه پزشکی شما و اینکه چند وقت یکبار و چقدر سخت ورزش می کنید سؤالاتی می پرسد. این به ارائه‌دهنده کمک می‌کند تصمیم بگیرد که چقدر می‌توانید در طول آزمایش ورزش کنید. ارائه دهنده شما معمولاً به قلب و ریه های شما گوش می دهد تا مشکلاتی را که ممکن است بر نتایج آزمایش شما تأثیر بگذارد بررسی کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

تست ورزش قلب چند دقیقه است؟

همانطور که بالاتر نیز توضیح داده شد بخش تمرین و اصلی آن حدود ۱۵ دقیقه است اما به طور کلی با زمان اماده سازی حدودا ۱ ساعت به طول می انجامد.

 

تست استرس قلب

تست استرس قلب

 

تفسیر تست ورزش

تفسیر تست ورزش کاری بسیار پیچیده است که حتما تحت نظر متخصص باید صورت پذیرد اما ما مطالبی را برایتان فراهم نموده ایم که به درک هرچه بهتر نتیجه به شما کمک خواهد کرد. این مطلب به سؤالات شما که “آیا نتیجه تمرین مشکل  خاصی دارد؟” پاسخ می دهد. و “اگر چنین است، آیا نقص به دلیل بیماری قلبی یا بیماری ریوی است؟”

  • به mVO2 (حداکثر جذب اکسیژن) نگاه کنید. اگر کاهش یابد، اختلال غیرطبیعی در ورزش وجود دارد. اگر طبیعی باشد، بیمار می تواند به طور معمول ورزش کند و دچار اختلال نمی شود.
  • به دلیل توقف ورزش نگاه کنید. بیشتر اوقات، بیماران به دلیل خستگی پا یا تنگی نفس متوقف می شوند. با این حال، اگر بیمار درد قفسه سینه داشته باشد، ممکن است سرنخی از ایسکمی میوکارد باشد. اگر بیمار درد ساق پا داشت، ممکن است سرنخی باشد که به دلیل لنگش محدود شده است. اگر از دوچرخه افتادند یا نتوانستند دهانه را در جای خود نگه دارند، آزمایش نامعتبر است.
  • به ضربان قلب نگاه کنید. اگر بیمار به حداکثر ضربان قلب پیش‌بینی‌شده برسد، ورزش توسط سیستم قلبی عروقی محدود می‌شود. ضربان قلب پیش بینی شده طبیعی = (220 – سن). هر چیزی بیش از 90٪ از حداکثر غیر طبیعی در نظر گرفته می شود. توجه: افراد عادی توسط سیستم قلبی عروقی خود محدود می شوند، بنابراین اگر mVO2 طبیعی باشد (نشان دهنده عدم اختلال در ورزش)، پس بیمار باید به حداکثر ضربان قلب پیش بینی شده برسد. اگر بیمار از مسدود کننده بتا (دسته ای از داروها مانند پروپرانول) استفاده می کند، به حداکثر ضربان قلب نمی رسد و بنابراین تجزیه و تحلیل ضربان قلب نامشخص خواهد بود.
  • به mVE (حداکثر تهویه در دقیقه) نگاه کنید. یک فرد عادی باید mVE کمتر از 75 درصد پیش بینی شده داشته باشد، به عبارت دیگر، ورزش یک فرد عادی هرگز توسط ریه های او محدود نمی شود. راه دیگری برای گفتن این موضوع این است که همه ما با 25 درصد بیشتر از نیاز واقعی به ریه متولد می شویم. حداکثر تهویه دقیقه‌ای پیش‌بینی‌شده را می‌توان با معادله [FEV1 x 40] محاسبه کرد یا با تنفس بیمار با حداکثر سرعت ممکن در حالی که به مدت 30 ثانیه در حالت استراحت نشسته است و سپس نتیجه را در 2 ضرب کرد (به این حالت حداکثر تهویه داوطلبانه یا MVV می‌گویند. ). تفاوت بین حداکثر تهویه دقیقه پیش بینی شده و حداکثر تهویه دقیقه واقعی در طول CPET “ذخیره تهویه” است. اگر mVE بیش از 85 درصد پیش‌بینی‌شده باشد (یعنی ذخیره تهویه کمتر از 15 درصد باشد، بیمار به‌طور غیرطبیعی به دلیل بیماری ریوی محدود شده است.)
  • به اشباع اکسیژن نگاه کنید. افت قابل توجه بیش از 4٪ است. وقتی یک فرد عادی ورزش می کند، اشباع اکسیژن کاهش نمی یابد. اگر اشباع اکسیژن کاهش یابد، احتمالاً بیماری ریوی وجود دارد.
  • به فشار خون نگاه کنید. به طور معمول، فشار سیستولیک در حین ورزش بالا می رود اما فشار دیاستولیک ثابت می ماند. اگر فشار دیاستولیک افزایش یابد، فشار خون بالا می تواند علت محدودیت بیمار باشد. به طور معمول، در اوج ورزش فشار خون باید کمتر از 220/90 باشد.
  • به EKG نگاه کنید. اگر تغییرات ایسکمیک وجود داشته باشد، ممکن است بیماری قلبی دلیل محدودیت ورزش باشد.

 

پیشنهاد مقاله: کدام درد قلب خطرناک است؟

مثبت بودن تست ورزش قلب

یافته اولیه که منجر به تست تحمل ورزش “مثبت” می شود، افت قطعه ST در مانیتور ECG است. زمانی که یک یا چند لید قلبی نشان دهنده افت ST از 1 میلی متر یا بیشتر باشد، آزمایش مثبت تلقی می شود. احتمال و شدت CAD (بیماری سرخرگ کرونری) به طور مستقیم با میزان فرورفتگی و افت قطعه ST مرتبط است. همچنین با کمترین حجم کاری که در آن افت رخ می دهد، مرتبط است.

اگر درد قفسه سینه قابل توجهی در طول آزمایش ایجاد شود، تست ورزش خاتمه می یابد و مثبت تلقی می شود. اگر با افت قطعه ST نیز همراه باشد، بیشتر پیش بینی کننده CAD است. علائم دیگر مانند سبکی سر، سرگیجه یا سیانوز محیطی ممکن است نشان دهنده برون ده قلبی ناکافی باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص قلب و عروق را داشته و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اصطلاحات تست ورزش

کلمات و اختصاراتی که در تست ورزش اورده شده است معنی و مفهومشان را به طور خلاصه و‌مفید در متن زیر توضیح داده ایم:

  • CO2: دی اکسید کربن
  • تست ورزش قلبی ریوی:  CPX
  • C(a-v)o2 : اختلاف اکسیژن شریانی وریدی
  • EOB : تنفس نوسانی
  • Feco2 :کسر دی اکسید کربن در هوای مصرف شده
  • کسر Feo2 : از اکسیژن در هوای مصرف شده
  • FEV1 : حجم بازدم اجباری طی 1 ثانیه
  • معادل متابولیک MET:
  • MVV : حداکثر تهویه داوطلبانه
  • اکسیژن:  O2
  • شیب بازده جذب اکسیژن:  OUES
  • RER: نسبت تبادل تنفس
  • V̇co2: خروجی دی اکسید کربن
  • Vd: حجم فضای مرده
  • V̇e Minute : تهویه
  • V̇E/V̇co2 : معادل تهویه دی اکسید کربن
  • V̇E/V̇o2 : معادل تهویه اکسیژن
  • جذب اکسیژن: V̇o2
  • VT :آستانه تهویه

 

تست ورزش قلب

تست ورزش قلب

 

نحوه خواندن تست ورزش قلب

چندین بخش‌ وجود دارد که پزشکان در تفسیر نتایج آزمایش استرس قلب به آنها توجه می کنند و از آنها استفاده می کنند. این موارد عبارتند از:

  • ECG پایه: این ثبت فعالیت الکتریکی قلب شما در حالت استراحت است. پزشک به دنبال هر گونه ناهنجاری است که بدون استرس ظاهر می شود. این ممکن است شامل تغییرات در ریتم یا سرعت با تغییر وضعیت، مانند نشستن، ایستادن یا دراز کشیدن باشد.
  • تغییرات ECG: تغییرات خاصی در فعالیت قلب وجود دارد که می تواند به پزشکان در مورد سلامت قلب شما بگوید. هنگامی که در شرایط استرس قرار گیرند، ممکن است تغییراتی رخ دهدو به این معنی باشد که عضله قلب شما خون اکسیژن دار کافی دریافت نمی کند.
  • وجود آریتمی: تغییرات در ریتم قلب ممکن است معنای خاصی داشته باشد یا نداشته باشد. اگر آنها در هنگام استرس وجود داشته باشند، پزشکان به نوع تغییر و تعداد دفعات وقوع آن نگاه می کنند. آنها همچنین می خواهند بدانند که آیا تغییرات با استراحت ناپدید می شوند یا خیر.
  • پاسخ فشار خون: افزایش یا کاهش فشار خون در هنگام استرس می تواند به پزشکان سرنخ هایی در مورد سلامت قلب شما بدهد. اگر فشار خون سیستولیک بیش از 10 میلی‌متر جیوه کاهش یابد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که عضله قلب خون کافی دریافت نمی‌کند.
  • علائم در طول آزمایش: پزشکان هر گونه علائمی را که در طول آزمایش گزارش دهید، در نظر می گیرند. این می تواند شامل درد قفسه سینه، خستگی یا تنگی نفس باشد.
  • ظرفیت ورزش: در تست‌های ورزشی، برای پزشکان مهم است که بدانند ورزش چقدر طول کشیده است. آنها همچنین می خواهند بدانند که شما چقدر آن را تحمل کرده اید. این ممکن است به عنوان METS (معادل متابولیک) گزارش شود. MET ها تخمینی از مقدار انرژی است که در طول ورزش مصرف می کنید. آنها می توانند به پزشکان بگویند که شما چقدر می توانید ورزش کنید.
  • داده های تصویربرداری: اگر تصویربرداری بخشی از تست استرس بود، پزشکان این داده ها را درج خواهند کرد. تمرکز اصلی پرفیوژن یا وجود جریان خون کافی است. آنها به دنبال مناطقی با جریان خون ضعیف هستند و اندازه و محل آنها را یادداشت می کنند. کاهش یا عدم وجود جریان خون می تواند نشان دهنده انسداد یا آسیب عضله قلب یا مرگ باشد.
  • دلیل پایان دادن به آزمون: دلایل زیادی برای توقف آزمون وجود دارد. پزشکان می خواهند بدانند که آیا شما خواسته اید که آن را متوقف کنید یا علائمی را تجربه کرده اید که آنقدر شدید است که آن را متوقف کنید. دلایل دیگر ممکن است شامل رسیدن به ضربان قلب هدف یا تغییرات ECG باشد.

 

پیشنهاد ویژه: احساس تپش قلب در گلو نشانه چیست؟

هزینه تست ورزش قلب ۱۴۰۲

براساس تعرفه های مصوب دردرمانگاه ها ومطب در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ قیمت آزاد حدودا بین ۱۵۰ تا۴۰۰ هزار تومان میباشد. البته این مبالغ با بیمه کاهش یافته و در درمانگاه های دولتی مبلغ ناچیزی پرداخت خواهید کرد.

 

خلاصه

به طور کلی تست ورزش در افرادی که دچار دیابت و فشارخون هستند، درد قفسه سینه را تجربه کرده اند و یا احساس تنگی نفس دارند در صورتی که شرایط ممنوع بودن آن را نداشته باشند تحت نظر پزشک توصیه میشود. این تست حدودا ۱ ساعت زمان میبرد و اطلاعات مهمی را راجع به سلامتی قلب و ریه شما به پزشک گزارش میدهد.

 

تصویر دکتر افروزه کرمی

افروزه کرمی

قلب و عروق

تصویر دکتر آوا فرزانه

آوا فرزانه

قلب و عروق

تصویر دکتر سعید امیری پویا

سعید امیری پویا

قلب و عروق

تصویر دکتر الهام شاه ابراهیمی

الهام شاه ابراهیمی

قلب و عروق

تصویر دکتر بهزاد حاجی مرادی

بهزاد حاجی مرادی

قلب و عروق

تصویر دکتر عیسی عابدینی صدر

عیسی عابدینی صدر

قلب و عروق

تصویر دکتر زهرا کیان پور

زهرا کیان پور

قلب و عروق

تصویر دکتر مجتبی یوسفی

مجتبی یوسفی

قلب و عروق

تصویر دکتر مهشید فیضی

مهشید فیضی

قلب و عروق

تصویر دکتر حمیدرضا رحمن پور

حمیدرضا رحمن پور

قلب و عروق

تصویر دکتر علیرضا جبلی

علیرضا جبلی

قلب و عروق

تصویر دکتر فریده رفیعی

فریده رفیعی

قلب و عروق

تصویر دکتر عباس قندرچی محمره

عباس قندرچی محمره

قلب و عروق

تصویر دکتر جمیل اسماعیلیان

جمیل اسماعیلیان

قلب و عروق

تصویر دکتر شیوا عطاری پور اصفهانی

شیوا عطاری پور اصفهانی

قلب و عروق

تصویر دکتر محمد رضایی

محمد رضایی

قلب و عروق

تصویر دکتر محسن صدقی پور

محسن صدقی پور

قلب و عروق

تصویر دکتر یاسر تاسه زر

یاسر تاسه زر

قلب و عروق

تصویر دکتر مهرداد حسین زاده

مهرداد حسین زاده

قلب و عروق

تصویر دکتر زیبا بوستانی

زیبا بوستانی

قلب و عروق

منابع علمی این مطلب

  1. https://hospitalmedicaldirector.com/interpreting-the-cardiopulmonary-exercise-test/
  2. https://emedicine.medscape.com/article/811577-overview
  3. https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIR.0b013e3181e52e69
  4. https://www.healthgrades.com/right-care/heart-health/how-to-interpret-your-stress-test-results

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.