قلب و عروق

کدام درد قلب خطرناک است؟

کدام درد قلب خطرناک است؟

درد قلب

وقتی درد قفسه سینه دارید، اولین فکر شما ممکن است این باشد که این یک حمله قلبی است. با این حال، سایر شرایط کمتر جدی نیز می توانند باعث درد قفسه سینه شوند. درد قفسه سینه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به اورژانس است. درد قفسه سینه بسته به فرد متفاوت است. همچنین در موارد زیر متفاوت است: کیفیت – شدت – مدت زمان – محل. ممکن است مانند یک درد تیز، کوبنده یا یک درد مبهم باشد. ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی مرتبط با قلب یا به دلیل یک علت رایج باشد که زندگی را تهدید نمی کند.

 

علائم درد قلب در زنان

شایع ترین علامت حمله قلبی در زنان مانند مردان است – نوعی درد قفسه سینه، فشار یا ناراحتی که بیش از چند دقیقه طول می کشد یا می آید و می رود. اما درد قفسه سینه همیشه شدید یا حتی قابل توجه ترین علامت نیست، به ویژه در زنان. زنان اغلب درد حمله قلبی را فشار یا سفتی توصیف می کنند و امکان حمله قلبی بدون درد قفسه سینه وجود دارد. زنان بیشتر از مردان در معرض علائم حمله قلبی غیر مرتبط با درد قفسه سینه هستند، مانند:

  • ناراحتی گردن، فک، شانه، قسمت بالایی پشت یا بالای شکم
  • تنگی نفس
  • درد در یک یا هر دو بازو
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تعریق
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • خستگی غیر معمول
  • سوزش سر دل

این علائم ممکن است مبهم باشند و به اندازه درد کوبنده قفسه سینه که اغلب با حملات قلبی همراه است قابل توجه نباشند. این ممکن است به این دلیل باشد که زنان نه تنها در شریان‌های اصلی خود بلکه در شریان‌های کوچک‌تری که خونرسانی به قلب می‌کنند نیز دچار انسداد می‌شوند – وضعیتی به نام بیماری عروق کوچک قلب یا بیماری عروق کرونر.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

درمان سریع قلب درد در خانه

درمان‌های خانگی زیر فقط زمانی باید استفاده شوند که فرد توسط پزشک معاینه شده باشد و مطمئن باشد که درد قفسه سینه ناشی از چیزی جدی مانند حمله قلبی نیست. همچنین، این داروها برای افراد مبتلا به آنژین صدری مناسب نیستند. افراد مبتلا به آنژین باید درمانی را که پزشک به آنها داده است دنبال کنند.

 

انواع قلب درد

انواع قلب درد

 

آسپرین

اگر فردی دچار درد قفسه سینه شود، ممکن است بخواهد آسپرین مصرف کند. یک مسکن، مانند آسپرین، می تواند به کاهش درد قلبی مرتبط با موارد کمتر شدید کمک کند. برخی از متخصصان سلامت ممکن است استفاده مداوم از آسپرین را با دوز پایین توصیه کنند که ممکن است به جلوگیری از حملات قلبی کمک کند. با این حال، آسپرین به دلیل افزایش خطر خونریزی همچنان بحث برانگیز است.

 

پیشنهاد مقاله: درد و سوزش قفسه سینه نشانه چیست؟

تغییر موقعیت

هنگامی که درد قلب ایجاد می شود، دراز کشیدن بلافاصله با سر بالا از بدن ممکن است قلب درد را کمی تسکین یابد. زمانی که درد به دلیل رفلاکس باشد، وضعیت کمی عمودی کمک می کند.

 

بسته بندی سرد

یکی از علل شایع درد قلب یا قفسه سینه، کشیدگی عضلات است. در این موارد، فرد می‌تواند به دلیل فشار ناشی از ورزش، فعالیت‌های دیگر یا ضربه‌های شدید در قفسه سینه درد داشته باشد. در هر یک از این موارد، یخ زدن با کیسه سرد یک روش پذیرفته شده برای کمک به کاهش تورم و توقف درد است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص قلب و عروق و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

نوشیدنی های گرم:

هنگامی که درد فرد به دلیل گاز یا نفخ است، یک نوشیدنی گرم ممکن است به از بین بردن گاز کمک کند. مایع داغ همچنین می تواند به تقویت هضم کمک کند. ممکن است برخی از نوشیدنی ها از این نظر بهتر از بقیه باشند. به عنوان مثال، مشخص شده است که چای هیبیسکوس دارای فواید متعددی فراتر از کمک به نفخ است.

 

چه دردی درد قلبی نیست؟

تشخیص اینکه درد قفسه سینه مربوط به قلب است یا ناشی از چیز دیگری می تواند دشوار باشد. معمولاً در صورتی که درد قفسه سینه در موارد زیر رخ دهد کمتر احتمال دارد که به دلیل مشکل قلبی باشد:

  • طعم ترش یا احساس دوباره ورود غذا به دهان
  • مشکل در بلع
  • دردی که با تغییر وضعیت بدن بهتر یا بدتر می شود.
  • دردی که با تنفس عمیق یا سرفه بدتر می شود.
  • حساسیت زمانی که به سینه خود فشار می دهید.
  • دردی که ساعت ها ادامه دارد.

علائم کلاسیک سوزش سر دل می تواند ناشی از مشکلات قلب یا معده باشد.

 

قلب درد

قلب درد

 

چه دردی درد قلب است؟

درد قفسه سینه اغلب با بیماری قلبی همراه است. اما بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی می گویند که ناراحتی خفیفی دارند که واقعا آن را درد نمی نامند. ناراحتی قفسه سینه به دلیل حمله قلبی یا مشکل قلبی دیگر ممکن است به شرح زیر باشد:

  • فشار، پری، سوزش یا سفتی در قفسه سینه.
  • درد له کننده یا سوزاننده که به پشت، گردن، فک، شانه ها و یک یا هر دو بازو گسترش می یابد.
  • دردی که بیش از چند دقیقه طول می کشد، با فعالیت بدتر می شود، از بین می رود و عود می کند یا شدت آن متفاوت است.
  • تنگی نفس.
  • عرق سرد.
  • سرگیجه، سبکی سر یا ضعف.
  • ضربان قلب تند یا تپش قلب.
  • حالت تهوع یا استفراغ.

 

برای درد قلب چی بخوریم؟

پس از حمله قلبی، ایده خوبی است که یک برنامه غذایی سالم برای قلب در نظر بگیرید که غذاهای کامل مانند میوه ها و سبزیجات، آجیل، دانه ها، حبوبات، ماهی، گوشت بدون چربی و غلات کامل را در اولویت قرار دهد. شما باید از غذاهایی که حاوی قندهای اضافه شده، نمک و چربی های ناسالم هستند اجتناب کنید. پس از حمله قلبی، درمان بر پیشگیری از حمله قلبی آینده یا هر گونه عوارض مرتبط مانند سکته مغزی متمرکز است. آنچه می خورید بر عملکرد بدن شما از جمله قلب شما تأثیر می گذارد. تغییر عادات غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی دیگر کمک کند.

یک رژیم غذایی سالم برای قلب می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • میوه ها و سبزیجات
  • آجیل و دانه ها
  • لوبیا و حبوبات
  • ماهی و غذای دریایی
  • غلات کامل
  • روغن های گیاهی مانند روغن زیتون
  • تخم مرغ (شما می توانید تا شش عدد در هفته بخورید)
  • گوشت لخم – گوشت کم چربی
  • مرغ بدون پوست

 

پیشنهاد ویژه: هفت نشانه بیماری قلبی

مدت زمان درد قلبی

دوره های درد ناشی از بیماری عروق کرونر معمولا کمتر از یک ساعت طول می کشد. بیماری عروق کرونر به ندرت باعث ایجاد اپیزودهایی می شود که بیش از 12 ساعت بدون تغییرات الکتروکاردیوگرافی سکته حاد میوکارد طول بکشد. علائم همراه درد قفسه سینه اغلب سرنخ های تشخیصی را ارائه می دهند. درد حمله قلبی ممکن است با فشار قفسه سینه شروع شود که می آید و می رود. اگر درد مداوم شد، فوراً به پزشک مراجعه کنید و یا با اورژانس تماس بگیرید. اگر به طور مداوم برای چندین روز، هفته یا ماه درد قفسه سینه دارید، بعید است که ناشی از حمله قلبی باشد.

 

تفاوت درد قلب و معده

  • محل و تشعشع درد: درد قفسه سینه قلب معمولا در سمت چپ یا مرکزی قفسه سینه احساس می شود، در حالی که درد معده ممکن است در قسمت فوقانی شکم یا پایین قفسه سینه منتشر و متمرکز شود. درد قلبی اغلب به بازوها، گردن، فک یا پشت تابش می‌کند، در حالی که درد معده معمولاً ماهیتی موضعی دارد.
  • ماهیت و شدت درد: درد قفسه سینه قلب معمولاً به عنوان یک احساس سفت، سنگین یا فشردن توصیف می شود که در صورت اخاذی افزایش می یابد. از سوی دیگر، درد ناشی از گاز با درد تیز، کوبنده یا گرفتگی مشخص می شود.
  • علائم مرتبط: تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه، تعریق و غیره برخی از علائم رایجی هستند که همراه با درد قفسه سینه مربوط به قلب هستند. از سوی دیگر، درد معده در قفسه سینه ممکن است با نفخ، آروغ بیش از حد و تسکین پس از دفع گاز همراه باشد.

 

تصویر دکتر آوا فرزانه

آوا فرزانه

قلب و عروق

تصویر دکتر سعید امیری پویا

سعید امیری پویا

قلب و عروق

تصویر دکتر الهام شاه ابراهیمی

الهام شاه ابراهیمی

قلب و عروق

تصویر دکتر بهزاد حاجی مرادی

بهزاد حاجی مرادی

قلب و عروق

تصویر دکتر عیسی عابدینی صدر

عیسی عابدینی صدر

قلب و عروق

تصویر دکتر زهرا کیان پور

زهرا کیان پور

قلب و عروق

تصویر دکتر مجتبی یوسفی

مجتبی یوسفی

قلب و عروق

تصویر دکتر افروزه کرمی

افروزه کرمی

قلب و عروق

تصویر دکتر مهشید فیضی

مهشید فیضی

قلب و عروق

تصویر دکتر حمیدرضا رحمن پور

حمیدرضا رحمن پور

قلب و عروق

تصویر دکتر علیرضا جبلی

علیرضا جبلی

قلب و عروق

تصویر دکتر فریده رفیعی

فریده رفیعی

قلب و عروق

تصویر دکتر عباس قندرچی محمره

عباس قندرچی محمره

قلب و عروق

تصویر دکتر جمیل اسماعیلیان

جمیل اسماعیلیان

قلب و عروق

تصویر دکتر شیوا عطاری پور اصفهانی

شیوا عطاری پور اصفهانی

قلب و عروق

تصویر دکتر محمد رضایی

محمد رضایی

قلب و عروق

تصویر دکتر محسن صدقی پور

محسن صدقی پور

قلب و عروق

تصویر دکتر یاسر تاسه زر

یاسر تاسه زر

قلب و عروق

تصویر دکتر مهرداد حسین زاده

مهرداد حسین زاده

قلب و عروق

تصویر دکتر زیبا بوستانی

زیبا بوستانی

قلب و عروق

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/chest-pain
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/21209-chest-pain
  3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/chest-pain/symptoms-causes/syc-20370838
  4. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-disease/in-depth/heart-disease/art-20046167
  5. https://www.medicalnewstoday.com/articles/321133
  6.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.