زنان و زایمان

روش های تشخیص سرطان رحم و درمان آن

روش های تشخیص سرطان رحم و درمان آن

سرطان دهانه رحم

در تاریخ 2 آبان 1402 – توسط دکتر غزل روستایی بازنگری و بروزرسانی شد.

فهرست مطالب

 

بر اساس منبع مورد اعتماد موسسه ملی سرطان (NCI)، تقریباً از هر 100 زن، 3 نفر در مقطعی از زندگی خود به سرطان رحم مبتلا می شوند. بیش از 80 درصد از افراد مبتلا به سرطان رحم پس از دریافت نتیجه و تشخیص درست پزشک به مدت 5 سال یا بیشتر زنده می مانند. در این مقاله به تشخیص سرطان رحم و درمان سرطان رحم می پردازیم.

 

راه تشخیص سرطان رحم

برای تشخیص سرطان رحم چه باید کرد؟ رحم عضوی گلابی شکل در داخل شکم می باشد که جنین انسان در داخل آن رشد می کند. سرطان رحم اصطلاحی است که برای هر سرطانی که از داخل رحم شروع می شود استفاده می شود. سرطان آندومتر شایع ترین شکل سرطان دهانه رحم است. سارکوم رحم نیز نوعی کمتر شایع از سرطان رحم می باشد. سرطان آندومتر اغلب زود و در مراحل اولیه علامتدار و تشخیص داده می شود. راه تشخیص سرطان آندومتر و درمان آن چیست؟ بسته به عواملی مانند اینکه چقدر زود تشخیص داده شده و سن فرد چقدر است قابل درمان است.

 

تشخیص سرطان رحم با آزمایش خون

آزمایشات خون و تست سرطان رحم: آیا سرطان رحم در آزمایش خون مشخص میشود؟ اگر پزشک مشکوک باشد که سرطان شما پیشرفته است، احتمالاً باید آزمایش‌های دیگری را برای بررسی میزان پیشرفت سرطان انجام دهید. ابتدا باید آزمایش خون دهید و نتیجه را به پزشک نشان بدهید.

 

شمارش کامل خون (CBC)

آزمایشی است که سلول های مختلف خون مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها را اندازه گیری می کند. سرطان آندومتر می تواند باعث خونریزی شود که می تواند منجر به کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی) شود.

 

آزمایش خون برای تشخیص سرطان دهانه رحم

CA-125 ماده ای است که توسط بسیاری از سرطان های آندومتر و تخمدان، اما نه همه آنها، در جریان خون آزاد می شود. اگر خانمی مبتلا به سرطان آندومتر باشد، سطح بسیار بالای CA-125 خون نشان می دهد که سرطان احتمالاً به خارج از رحم گسترش یافته است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

اشعه ایکس قفسه سینه

ممکن است یک عکس رادیوگرافی ساده از قفسه سینه شما برای مشاهده اینکه آیا سرطان به ریه های شما سرایت کرده است یا خیر درخواست گردد.

 

توموگرافی کامپیوتری (CT)

سی تی اسکن یک روش مبتنی بر اشعه ایکس است که تصاویر دقیق و مقطعی از داخل بدن شما را نشان می دهد.

 

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

اسکن MRI در این روش از امواج رادیویی و آهنرباهای قوی به جای اشعه ایکس استفاده می گردد.

 

توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)

در این آزمایش گلوکز رادیواکتیو (قند) برای جستجوی سلول های سرطانی استفاده می گردد. از آنجایی که سلول های سرطانی از گلوکز (قند) با سرعت بیشتری نسبت به بافت های طبیعی استفاده می کنند، رادیواکتیویته تمایل به جمع شدن در سلول های سرطانی دارد. یک اسکنر می تواند رسوبات رادیواکتیو را شناسایی کند.

این آزمایش می تواند برای شناسایی مجموعه های کوچکی از سلول های سرطانی مفید باشد. اسکنرهای ویژه اسکن PET را با سی تی اسکن ترکیب می کنند تا مناطق گسترش سرطان را با دقت بیشتری مشخص کنند. گاهی اسکن PET بخشی رایج از کارهای اولیه سرطان آندومتر نیست، اما ممکن است برای موارد پیشرفته تر استفاده شود.

 

تشخیص سرطان رحم در خانه

اولین قدم جهت تشخیص سرطان رحم در خانه، بررسی شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی وی می باشد. در این روش، پزشک با استفاده از اسپکولوم و وارد کردن دو انگشت خود به واژن، به معاینه دستگاه تناسلی زنانه و رحم می پردازد. سپس برحسب نیاز ممکن است از سایر روش های تشخیصی مانند سونوگرافی، سی تی اسکن، ام ار آی، نمونه برداری یا… استفاده نماید.

 

از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟

اغلب سونوگرافی یکی از اولین بررسی هایی است که برای بررسی رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ در زنان مبتلا به مشکلات احتمالی زنانه استفاده می شود. سونوگرافی ترانس واژینال (TVUS) اغلب برای بررسی رحم بهتر است.

در این روش پس از وارد کردن پروب سونوگرافی به واژن، با استفاده از امواج صوت یا اولتراسوند، پزشک به بررسی رحم به صورت ویدئویی می پردازد. در این روش تصاویر رحم و ضمائم آن بر روی نمایشگر قابل بررسی می باشند. پزشک به طور زنده می تواند بافت و ضخامت آندومتر (لایه پوشاننده رحم) شما را بررسی نماید. توده های رحم، اندازه آن ها و سایر بررسی های آندومتر، تخمدان ها و ضمائم حین سونوگرافی مقدور می باشند.

 

بیوپسی آندومتر

رایج ترین آزمایش مورد استفاده برای سرطان آندومتر بیوپسی آندومتر است و در زنان یائسه بسیار دقیق است. در مطب پزشک قابل انجام است. یک لوله بسیار نازک و انعطاف پذیر از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود. سپس با استفاده از ساکشن، مقدار کمی از بافت آندومتر از طریق لوله خارج می شود. ساکشن حدود یک دقیقه یا کمتر طول می کشد. احساس ناراحتی حین نمونه برداری آندومتر شباهت زیادی به دردهای قاعدگی دارد و با مصرف یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن) قبل از عمل می توان به آن کمک کرد.

 

هیستروسکوپی

برای این روش، پزشک یک تلسکوپ کوچک را از طریق دهانه رحم وارد رحم می کند. این به پزشک اجازه می‌دهد هر چیز غیرطبیعی مانند سرطان یا پولیپ را جستجو کرده و بیوپسی کند. این معمولاً با استفاده از بی حسی موضعی (داروی بی حسی) در حالی که بیمار بیدار است انجام می شود.

 

اتساع و کورتاژ (D&C)

اگر نمونه بیوپسی آندومتر بافت کافی را فراهم نمی کند، یا اگر بیوپسی نشان دهنده سرطان باشد اما نتایج مشخص نباشد، باید D&C انجام شود. در این روش سرپایی دهانه رحم بزرگ شده (گشاد می شود) و از ابزار مخصوصی برای تراشیدن بافت از داخل رحم استفاده می شود. این ممکن است با یا بدون هیستروسکوپی انجام شود.

 

آزمایش تغییرات ژنی و پروتئینی در سلول های سرطانی

در صورتی که پزشک به سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز ارثی (HNPCC) به عنوان یک علت زمینه‌ای سرطان آندومتر مشکوک باشد، سلول‌های تومور را می‌توان برای تغییرات پروتئین و ژن مورد آزمایش قرار داد.

بیشتر بخوانید: کورتاژ تشخیص و مراقبت های پس از آن

 

 تشخیص سرطان رحم

تشخیص سرطان رحم

 

علائم سرطان رحم و تخمدان

علائم سرطان رحم و تخمدان شباهت های بسیاری با سایر بیماری های زنانه مانند عفونت ها و … دارند. لذا تشخیص سرطان رحم و افتراق آن از سایر بیماری ها از اهمیت بالایی در شروع درمان در زمان مناسب برخوردار است. شایع ترین و مهم ترین علائم عبارتند از:

  • خونریزی از واژن بین سیکل های قاعدگی
  • درد زیرشکم
  • خونریزی های قاعدگی حجیم و طولانی مدت
  • احساس درد حین دفع ادرار
  • احساس توده در لگن
  • تکرر ادرار
  • احساس درد غیر طبیعی حین رابطه جنسی
  • کاهش وزن ناخواسته
  • خستگی و بی اشتهایی
  • کمر درد
  • تغییر در اجابت مزاج و یبوست
  • خونریزی واژن بعد از یائسگی

 

سایر علائم بالقوه سرطان آندومتر عبارتند از:

  • ترشحات آبکی یا خونی از واژن
  • درد در ناحیه تحتانی شکم یا لگن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • کاهش وزن ناخواسته

خونریزی غیرطبیعی واژن می تواند ناشی از یائسگی یا سایر شرایط غیر سرطانی باشد. اما در برخی موارد، نشانه سرطان آندومتر یا انواع دیگر سرطان زنان است.

 

علائم سرطان رحم در زنان یائسه

علائم و تشخیص سرطان رحم در زنان یائسه، شباهت بسیاری با پیش از وقوع یائسگی دارد. مهم ترین علائم اختصاصی سرطان رحم در زنان یائسه عبارتند از:

  • خونریزی از واژن یا لکه بینی پس از یائسگی
  • درد یا گرفتگی زیر شکم
  • خروج ترشحات سفید رنگ و ضخیم از واژن
  • احساس توده و درد در لگن

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره انلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آشنایی با مراحل سرطان رحم

سرطان رحم به چند مرحله تقسیم می شود. هر چه مرحله بالاتر باشد، سرطان بیشتر گسترش یافته است:

  1.  به این معنی است که سرطان فقط در داخل رحم قرار دارد.
  2.  زمانی است که سرطان به بافت دهانه رحم گسترش یافته است.
  3.  به این معنی است که سرطان به خارج از رحم یا به بافت های مجاور مانند واژن، گره های لنفاوی و تخمدان ها گسترش یافته است.
  4.  به این معنی است که سرطان به اندام های دورتر مانند مثانه یا غدد لنفاوی دورتر گسترش یافته است.

هر یک از این موارد دارای مراحل فرعی است که دقیقاً محل گسترش سرطان را نشان می دهد.

اگر احتمال ابتلا به سرطان آندومتر وجود دارد، باید توسط متخصص زنان معاینه شوید.

 

سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی

اگر هر یک از علائم سرطان دهانه رحم را دارید باید فوراً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک در مورد علائم، عوامل خطر و سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. پزشک معاینه فیزیکی و معاینه لگن را نیز انجام خواهد داد.

 

عوامل خطر ابتلا به سرطان رحم

خطر ابتلا به سرطان رحم با افزایش سن، بیشتر می گردد. به طور کلی متوسط سن تشخیص سرطان رحم در 51 سالگی می باشد. سایر علل مرتبط با افزایش ابتلا و تشخیص سرطان رحم در زنان نیز عبارتند از:

  • چاقی
  • مصرف بیش از حد چربی حیوانی
  • سابقه ابتلا به سرطان رحم، تخمدان یا روده در بستگان درجه یک
  • شروع زودرس خونریزی های قاعدگی (پیش از 12 سالگی)
  • یائسگی دیررس
  • ناباروری یا نداشتن فرزند
  • هورمون درمانی پس از یائسگی
  • سابقه ابتلا به سرطان رحم یا تخمدان در گذشته
  • سابقه پرتودرمانی به لگن در گذشته
  • سابقه ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان
درمان سرطان رحم

درمان سرطان رحم

 

 درمان سرطان رحم

چندین گزینه درمانی برای سرطان رحم وجود دارد. برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک به نوع و مرحله سرطان و همچنین سلامت کلی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

انتخاب درمان یا ترکیبی از درمان‌ها برای شما به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع سرطان: برخی از انواع سرطان رحم تهاجمی تر از سایرین هستند. و برخی به درمان های خاص پاسخ متفاوتی می دهند.
  • درجه تومور: این نشان می دهد که سلول های سرطانی چقدر غیرطبیعی هستند و احتمال رشد و گسترش آنها چقدر است.
  • مرحله سرطان: مرحله پیشرفت سرطان توصیف می کند که سرطان تا چه اندازه فراتر از جایی که شروع شده گسترش یافته است.

یک تیم انکولوژی همچنین موارد زیر را در نظر می گیرند:

  • سن شما
  • شرایطی که می تواند بر میزان تحمل درمان های خاص مانند چاقی، دیابت یا سایر بیماری های همراه تأثیر بگذارد.

 

عمل جراحی

سرطان آندومتر اغلب با نوعی جراحی به نام هیسترکتومی درمان می شود. در طول هیسترکتومی، جراح رحم را برمی دارد. هیسترکتومی با نازایی در آینده و از دست رفتن قدرت باروری همراه می باشد. آنها همچنین ممکن است تخمدان ها و لوله های فالوپ را در روشی به نام سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه (BSO) بردارند. خروج تخمدان ها از بدن با شروع علائم یائسگی همراه می باشد. هیسترکتومی و BSO معمولاً در طول یک عمل انجام می شوند. جراح همچنین ممکن است گره های لنفاوی که با سلول های سرطانی آلوده شده اند را نیز از بدن خارج نماید.

خطرات احتمالی جراحی

  • خون ریزی
  • عفونت
  • آسیب به بافت های مجاور

برداشتن رحم به این معنی است که نمی توانید باردار شوید. علاوه بر این، اگر پیش از یائسگی هستید و تخمدان های خود را برداشته اید، یائسگی فوری را تجربه خواهید کرد.

 

پرتو درمانی

در این روش از پرتوهایی با انرژی زیاد برای نابودی سلول های سرطانی استفاده می کند. رادیوتراپی ممکن است پیش از جراحی جهت کوچک کردن اندازه تومور انجام گردد. همچنین چنانچه تشخیص سرطان رحم با تاخیر صورت گرفته باشد؛ و سرطان به بیرون از رحم گسترش یافته و قابل جراحی نباشد نیز از رادیوتراپی به تنهایی برای درمان سرطان رحم استفاده می گردد.

دو نوع اصلی پرتو درمانی برای درمان سرطان آندومتر استفاده می شود:

  • پرتودرمانی خارجی: یک دستگاه خارجی پرتوهای خارج از بدن را بر روی رحم متمرکز می کند.
  • داخلی: مواد رادیواکتیو در داخل بدن، در واژن یا رحم قرار می گیرند. این به عنوان براکی تراپی نیز شناخته می شود.

 

عوارض جانبی احتمالی

می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس خستگی
  • اسهال
  • یبوست
  • قرمزی پوست، لایه برداری یا تاول
  • تحریک مثانه، واژن یا روده

عوارض جانبی طولانی مدت ممکن است شامل آسیب به تخمدان ها و واژن باشد.

 

شیمی درمانی

یک درمان سیستمیک است، بنابراین می تواند به سلول های سرطانی در هر نقطه از بدن حمله کند. شیمی درمانی معمولاً شامل ترکیبی از دو یا چند دارو است. برخی به شکل قرص در دسترس هستند و برخی دیگر به انفوزیون داخل وریدی (IV) معمولاً به صورت چرخه ای نیاز دارند.

 

برخی از دلایلی که ممکن است به شیمی درمانی نیاز داشته باشید عبارتند از:

  • سرطان شما به خارج از رحم گسترش یافته است.
  • این یک نوع سرطان با رشد سریع همراه است.
  • شما باید سلول های سرطانی باقی مانده پس از جراحی را از بین ببرید.

 

عوارض جانبی

  • خستگی
  • حالت تهوع، استفراغ
  • کاهش اشتها، کاهش وزن
  • اسهال
  • یبوست
  • ریزش مو
  • زخم های دهان
  • افزایش خطر عفونت
  • کم خونی

 

درمان هدفمند و ایمونوتراپی

ایمونوتراپی و تارگت تراپی یا درمان هدفمند اغلب در سرطان های پیشرفته که به سایر روش های درمانی پاسخ نداده اند، مورد استفاده قرار می گیرند.

  • درمان هدفمند: یک روش نسبتاً جدید برای درمان سرطان آندومتر، درمان هدفمند (تارگت تراپی) می باشد. تارگت تراپی در حقیقت درمان با داروهایی است که برای هدف قرار دادن تغییرات خاصی در سلول‌های سرطانی ساخته شده‌اند. فقط تعداد کمی از این داروهای درمان هدفمند در حال حاضر در دسترس هستند، زیرا بسیاری از آنها هنوز در آزمایشات بالینی در حال مطالعه هستند.
  • ایمونوتراپی: به سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با سلول های سرطانی کمک می کند. سلول های سرطانی اغلب از سیستم ایمنی بدن پنهان می شوند. ایمونوتراپی به سیستم ایمنی در شناسایی سلول های سرطانی و حمله به آن ها کمک می کند.

 

عوارض جانبی احتمالی ایمونوتراپی

عوارض جانبی عبارتند از:

  • خستگی، ضعف
  • تب
  • حالت تهوع
  • سرفه
  • بثورات پوستی یا خارش
  • از دست دادن اشتها
  • درد عضلانی یا مفصلی

 

هورمون درمانی

سلول های سرطانی برای رشد به هورمون های بدن وابسته می باشند. هورمون درمانی شامل استفاده از داروهای مسدود کننده هورمون برای کاهش سطح هورمون های بدن است. این روش می تواند به کند کردن رشد سلول های سرطانی آندومتر کمک کند. هورمون درمانی اغلب در صورت تاخیر در تشخیص سرطان رحم (سرطان پیشرفته که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است) استفاده می گردد.

هورمون درمانی برای سرطان رحم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پروژستین ها
  • تاموکسیفن
  • آگونیست های هورمون آزاد کننده هورمون لوتئین کننده
  • مهارکننده های آروماتاز

 

عوارض جانبی احتمالی

عوارض جانبی بالقوه عبارتند از:

  • گرگرفتگی، تعریق شبانه
  • احتباس مایعات، افزایش اشتها
  • افزایش وزن
  • ایمونوتراپی

 

طول عمر بیماران سرطان رحم

به طور کلی جهت بررسی طول عمر مبتلایان به سرطان، جهت درک بهتر از عبارتی به نام بقاء 5 ساله استفاده می شود. بقاء 5 ساله در حقیقت به ما نشان می دهد که چند درصد از مبتلایان به این نوع سرطان پس از 5 سال زنده می مانند. بقاء 5 ساله در سرطان های مختلف برحسب میزان کشندگی آن ها متفاوت می باشد.

طول عمر بیماران سرطان رحم نیز به زمان تشخیص سرطان رحم، میزان گسترش آن در زمان تشخیص، سن فرد، وضعیت کلی سلامتی وی، نوع سرطان و میزان دسترسی وی به درمان بستگی دارد. به طور کلی بقاء 5 ساله پس از تشخیص سرطان رحم، حدود 81 درصد تخمین زده شده است.

این بدین معنی می باشد که 81 درصد بیماران به طور متوسط پس از 5 سال از تشخیص زنده می مانند. چنانچه سرطان پیش از گسترش به خارج از رحم شناسایی گردد، بقاء 5 ساله تا 95 درصد نیز افزایش می یابد که این نشان گر اهمیت تشخیص زودرس می باشد. چنانچه سرطان دیر و زمانی که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است شناسایی شود، بقاء 5 ساله به 17 درصد کاهش یافته و متاسفانه طول عمر بسیار کاهش می یابد.

 

تفاوت سرطان رحم و دهانه رحم

به قسمت فوقانی یا بالایی رحم، تنه رحم (Corpus) گفته می شود. دهانه رحم یا سرویکس قسمت تحتانی رحم می باشد که رحم را به واژن متصل می کند. سرطان رحم یا آندومتر (Uterine/ Endometrial cancer)، به رشد سلول های سرطانی در تنه یا قسمت فوقانی رحم اطلاق می گردد.

اما به رشد سلول های سرطانی در دهانه رحم یا سرویکس، سرطان دهانه رحم گفته می شود. توجه داشته باشید که نوع، علت ابتلا، درمان و تشخیص سرطان رحم با دهانه رحم کاملا متفاوت می باشند و نباید باهم اشتباه گرفته شوند. در مطلب دیگری از سایت ازپزشک، به طور کامل در رابطه با سرطان دهانه رحم (Cervical cancer) پرداخته شده است.

 

آیا تست پاپ اسمیر قادر به تشخیص سرطان رحم می باشد؟

خیر، تست پاپ اسمیر در تشخیص سرطان رحم نقش ندارد و فقط برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می شود. همان طور که توضیح داده شد، سرطان رحم با سرطان دهانه رحم کاملا متفاوت می باشد. متاسفانه هنوز روشی مقرون به صرفه برای غربالگری سرطان رحم تایید نشده است.

 

حمایت عاطفی

اگر از نظر عاطفی با تشخیص یا درمان سرطان خود مشکل دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. معمولاً افراد در مدیریت اثرات عاطفی و ذهنی زندگی با سرطان دچار مشکل می شوند. پزشک شما ممکن است شما را به یک گروه پشتیبانی حضوری یا آنلاین برای افراد مبتلا به سرطان ارجاع دهد. ممکن است برقراری ارتباط با دیگرانی که تجربه‌های مشابهی را تجربه می‌کنند، برای شما راحت باشد.

 

پیشگیری از سرطان رحم

 

علت سرطان رحم

در بیشتر موارد، علت سرطان رحم ناشناخته است. با این حال، کارشناسان بر این باورند که تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون در بدن اغلب نقش مهمی را ایفا می کند.

هنگامی که سطح هورمون های جنسی در نوسان است، در نتیجه آندومتر شما را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که تعادل به سمت افزایش سطح استروژن تغییر می کند، باعث تقسیم و تکثیر سلول های آندومتر می شود.

اگر تغییرات ژنتیکی خاصی در سلول های آندومتر رخ دهد، تبدیل به سرطان می شوند. آن سلول های سرطانی به سرعت رشد می کنند و تومور را تشکیل می دهند.

دانشمندان هنوز در حال بررسی تغییراتی هستند که باعث می شود سلول های طبیعی آندومتر به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

 

چندین عامل خطر دیگر

  • تغییرات در سطح هورمون های جنسی
  • شرایط پزشکی خاص
  • سابقه خانوادگی سرطان
  • زندگی با چاقی
  • سطوح هورمونی

 

موارد مرتبط به سابقه پزشکی شما هم می تواند بر سطح هورمون جنسی و خطر ابتلا به سرطان آندومتر تأثیر بگذارد، از جمله:

  • سال های قاعدگی: هر چه دوره های قاعدگی بیشتر در زندگی خود داشته باشید، بدن شما بیشتر در معرض استروژن قرار می گیرد. اگر اولین قاعدگی خود را قبل از 12 سالگی شروع کرده اید یا در اواخر زندگی یائسه شده اید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر باشید.
  • سابقه بارداری: در دوران بارداری، تعادل هورمون ها به سمت پروژسترون تغییر می کند. اگر هرگز باردار نشده اید، شانس شما برای ابتلا به سرطان آندومتر افزایش می یابد. این امر به ویژه اگر به دلیل مشکلات ناباروری قادر به باردار شدن نباشید، بیشتر صدق می کند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): در این اختلال هورمونی، سطح استروژن بالا و سطح پروژسترون به طور غیرعادی پایین است. اگر سابقه PCOS دارید، احتمال ابتلا به سرطان آندومتر افزایش می یابد.
  • تومورهای سلولی گرانولوزا: تومورهای سلولی گرانولوزا نوعی تومور تخمدان هستند که استروژن آزاد می کنند. اگر یکی از این تومورها را داشته اید، خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می دهد.

 

پیشگیری از سرطان رحم

برخی از استراتژی ها ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر و رحم کمک کنند:

کاهش وزن: اگر پزشک شما کاهش وزنتان را توصیه کرده است، در نتیجه کاهش وزن و حفظ آن می تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش دهد و همچنین می تواند خطر بازگشت هر نوع سرطان را کاهش دهد.

ورزش منظم داشته باشید: فعالیت بدنی منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم مرتبط است.

به دنبال درمان برای خونریزی غیر طبیعی واژن باشید: اگر دچار خونریزی غیرطبیعی واژینال شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

مزایا و معایب هورمون درمانی را در نظر بگیرید: اگر به استفاده از HRT فکر می کنید، از پزشک خود در مورد فواید و خطرات بالقوه استفاده از استروژن به تنهایی در مقابل ترکیبی از استروژن و پروژسترون (پروژسترون) سوال کنید.

از پزشک خود در مورد مزایای بالقوه داروهای ضد بارداری بپرسید: قرص های ضد بارداری و دستگاه های داخل رحمی (IUD) با کاهش خطر سرطان آندومتر مرتبط هستند. متخصص زنان می تواند به شما کمک کند تا در مورد مزایا و خطرات بالقوه استفاده از داروهای ضد بارداری مطلع شوید.

در صورت داشتن سابقه سندرم لینچ به پزشک خود اطلاع دهید: اگر خانواده شما سابقه سندرم لینچ را دارند، ممکن است پزشک آزمایش ژنتیک را توصیه کند. اگر سندرم لینچ دارید، ممکن است شما را تشویق کنند که رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ خود را برای جلوگیری از ایجاد سرطان در آن اندام ها خارج کنید.

سابقه خانوادگی خود را از نظر سرطان بررسی کنید: درصورتیکه متوجه شدید که سابقه خانوادگی شما شامل انواع خاصی از سرطان ها (مانند سرطان تخمدان یا روده بزرگ) است، از پزشک خود بپرسید که آیا آزمایش ژنتیک ایده خوبی است یا خیر.

 

داروهای برهم زننده تعادل استروژن و پروژسترون را در بدن شما:

 

درمان جایگزینی استروژن (ERT):

گاهی اوقات از ERT برای درمان علائم یائسگی استفاده می شود. برخلاف سایر انواع درمان جایگزینی هورمون (HRT) که ترکیبی از استروژن و پروژسترون (پروژسترون) است، ERT به تنهایی از استروژن استفاده می کند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد.

 

تاموکسیفن:

این دارو برای کمک به پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان سینه استفاده می شود. می تواند مانند استروژن در رحم شما عمل کند و ممکن است خطر سرطان آندومتر را افزایش دهد.

 

قرص های ضد بارداری خوراکی (قرص های ضد بارداری):

مصرف قرص های ضد بارداری خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می دهد. هرچه بیشتر آنها را مصرف کنید، خطر ابتلا به سرطان آندومتر کاهش می یابد.

 

دستگاه داخل رحمی:

استفاده از یک دستگاه داخل رحمی که به نام IUD شناخته می شود نیز با خطر کمتر سرطان آندومتر مرتبط است.

داروهایی که خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می دهند ممکن است خطر ابتلا به سایر بیماری ها را کاهش دهند. برعکس، داروهایی که خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می‌دهند، ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهند.

 

هیپرپلازی آندومتر:

یک وضعیت غیر سرطانی است که در آن اندومتر شما به طور غیرعادی ضخیم می شود. در برخی موارد، خود به خود از بین می رود. در موارد دیگر، ممکن است با HRT یا جراحی درمان شود.

نوع درمان HRT برای هیپرپلازی آندومتر معمولاً یک درمان مبتنی بر پروژسترون است، زیرا استروژن می تواند باعث رشد پوشش داخلی شود.

در صورت عدم درمان، هیپرپلازی آندومتر گاهی اوقات به سرطان آندومتر تبدیل می شود.

شایع ترین علامت هیپرپلازی آندومتر خونریزی غیر طبیعی واژن است.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. What’s the Prognosis for Uterine Cancer?

  2. Tests for Endometrial Cancer

  3. Everything You Need To Know About Endometrial (Uterine) Cancer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.