رژیم و تغذیه سالم

جدول برنامه غذایی نوزاد 6 ماهه

جدول برنامه غذایی نوزاد 6 ماهه

برنامه غذایی نوزاد 6 ماهه

وقتی کودک 6 ماهه است، تازه جویدن را یاد می گیرد. اولین غذاها باید نرم باشند تا قورت دادن آنها بسیار آسان باشد، مانند فرنی یا میوه ها و سبزیجات خوب له شده. وقتی فرنی خیلی آبکی است، مواد مغذی زیادی ندارد. برای اینکه مغذی تر شود،باید آن را پخت تا آنقدر غلیظ شود که از قاشق خارج نشود. هنگامی که می بینید به کودک نشان می دهد که گرسنه است به او غذا بدهید – مثلاً دستانش را روی دهانش بگذارید. پس از شستن دست‌ها، دو بار در روز فقط دو تا سه قاشق غذاخوری نرم به کودک بدهید. در این سن، معده کوچک است، بنابراین آنها فقط می توانند در هر وعده غذایی مقدار کمی غذا بخورند.

طعم یک غذای جدید ممکن است کودک  را شگفت زده کند. باید به آنها زمان داد تا به این غذاها و طعم های جدید عادت کنند. باید صبور بود و کودک را مجبور به غذا خوردن نکرد. به علائم سیری آنها توجه شود  و پس از آن غذا دادن به آنها را متوقف شود. همانطور که کودک رشد می کند، معده او نیز رشد می کند و می تواند با هر وعده غذایی غذای بیشتری بخورد. از 6 تا 8 ماهگی، دو تا سه بار در روز به کودک باید نصف فنجان غذای نرم داده شود.

کودک شما می تواند هر چیزی بخورد به جز عسل که تا 12 ماهگی نباید بخورد. می توانید شروع کنید به اضافه کردن یک میان وعده سالم، مانند میوه های له شده، بین وعده های غذایی. همانطور که کودک مقادیر فزاینده ای از غذاهای جامد دریافت می کند، باید به همان مقدار شیر مادر ادامه یابد. بسیاری از کودکان 6 ماهه تقریباً هر 3 تا 4 ساعت در طول روز غذا می خورند. برای نوزادان در این سن معمول است که 1 تا 2 بار در شب از خواب بیدار می شوند. برای شروع، کودک فقط به مقدار کمی غذای جامد، یک بار در روز، در زمانی که برای کودک و والدین مناسب است، نیاز دارد.

می‌توان از شیر گرفتن را با سبزیجات و میوه‌ها شروع کرد –فرم های له شده یا نرم پخته شده از جعفری، کلم بروکلی، سیب‌زمینی، سیب زمینی شیرین، هویج، سیب یا گلابی را امتحان کنید. همچنین می توانید برنج بچه مخلوط با شیر معمولی کودکتان را امتحان کنید. قبل از اینکه غذای پخته شده را به کودک خود بدهید، مطمئن شوید که کاملاً خنک شده است. مهم است که غذاهایی را که می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند، در مقادیر بسیار کم استفاده کنید تا بتوانید هر واکنشی را تشخیص دهید.

 

تغذیه نوزاد 6 ماهه

تغذیه نوزاد 6 ماهه

 

رژیم و برنامه غذایی نوزاد 6 ماهه

این غذاها را می توان از حدود 6 ماهگی به عنوان بخشی از رژیم غذایی کودکتان مانند سایر غذاها استفاده کرد:

  • شیر گاو (در پخت و پز یا مخلوط با غذا)
  • تخم مرغ (تخم مرغ نباید خام یا کمی پخته مصرف شود بلکه باید کامل پحته شود)
  • غذاهای حاوی گلوتن، از جمله گندم، جو و چاودار
  • آجیل و بادام زمینی (آنها را خرد شده یا آسیاب شده سرو کنید)
  • دانه ها (آنها را خرد شده یا آسیاب شده سرو کنید)
  • سویا
  • صدف (خام یا کمی پخته سرو نکنید)
  • ماهی

پس از استفاده و در صورت تحمل، به ارائه آن غذاها به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول کودک خود (برای به حداقل رساندن خطر آلرژی) ادامه دهید.

 

انواع پوره برای کودک 6 ماهه:

پوره هویج

با طعم شیرین و قوام صاف، هویج پوره شده معمولاً یکی از پذیرفته‌شده‌ترین غذاهای اولیه کودک از 6 ماهگی است. هویج سرشار از بتاکاروتن (که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود)، به سلامت چشم های کوچک کمک است.

 

پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی وقتی نوبت به شروع مواد جامد می رسد مناسب است و منبع خوبی از ویتامین E هستند. این مواد مغذی به بینایی سالم و عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند. A، B6، C و

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

پوره نخود سبز

از نظر سبزیجات سبز، نخودفرنگی یکی از بهترین پوره های اولیه برای شروع کودک است، زیرا بافت و طعم جالبی را ارائه می دهد اما تلخ نیست. همچنین سرشار از ویتامین نخودفرنگی A، ویتامین C، ویتامین K و پروتئین است که آن را به منبعی عالی از بسیاری از مواد مغذی مهم برای رشد اولیه کودک شما تبدیل می کند.

 

پوره لوبیا سبز

لوبیا سبز منبع خوبی از ویتامین K، ویتامین C و منگنز است که نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی، بینایی، لخته شدن خون و رشد استخوان دارد.

 

پیشنهاد مقاله: علت سفت شدن دست و پا نوزاد چیست؟

پوره میوه برای نوزاد شش ماهه:

پوره سیب

طعم شیرین سیب، آنها را به یکی دیگر از گزینه های مورد قبول برای اولین غذای کودک از 6 ماهگی تبدیل می کند. سیب  با فیبر غذایی برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

 

پوره گلابی

گلابی مانند سیب دارای ویتامین سی است که به سلامت سیستم ایمنی کمک میکند.

 

پوره موز

طعم ملایم موز برای اکثر نوزادان جذاب است و بافت آن به راحتی قابل دستکاری است. این میوه داراری فیبر است و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و دارای خواص آنتی اکسیدانی است. پوره موز را خودتان با پوست کندن، برش دادن و سپس له کردن میوه با چنگال درست کنید. برای قوام نازک تر، موز را در غذاساز بریزید و در صورت لزوم آب، شیر خشک یا شیر مادر را اضافه کنید.

 

پوره هلو

هلو با داشتن مقدار زیادی ویتامین C و A بسیار شیرین است و یکی دیگر از بهترین اولین غذاهای کودک است. رنگ زرد-نارنجی روشن آنها با آنتی اکسیدان های قوی همراه با یک وعده سالم فیبر برای کمک به هضم کودک تکمیل می شود.

نکته والدین: هلوها را قبل از مخلوط کردن، حدود 45 ثانیه بجوشانید تا نرم شوند. اگر هلو به اندازه کافی رسیده است، می توانید از جوشیدن و مخلوط کن صرف نظر کنید

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت پزشک متخصص شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

غذا برای وزن گیری نوزاد شش ماهه:

شیر مادر

شیر مادر رژیم غذایی ایده آل طبیعت برای نوزادان است. هنگامی که شیردهی به خوبی پیش می رود، نوزاد برای حدود شش ماه زندگی، مقادیر کافی شیر را برای تامین تمام نیازهای غذایی خود مصرف می کند. توصیه می شود که کودک در 6 ماه اول پس از تولد منحصراً با شیر مادر تغذیه شود. شیر مادر بهترین غذا برای افزایش وزن نوزادان است. این مغذی ترین، به راحتی قابل هضم، کاملا متعادل و سالم ترین غذای فوق العاده ای است که می تواند ایمنی کودک شما را برای زندگی ایجاد کند.

همچنین پیوند بین مادر و کودک را تقویت می کند. اگر کودک شما فعال است، سالم به نظر می رسد، آلرژی ندارد، 4 تا 6 مدفوع در روز دفع می کند و 6 تا 8 پوشک را خیس می کند، نشان دهنده این است که به اندازه کافی شیر مادر دریافت می کند. بعد از 6 ماهگی می توانید مایعات و غذاهای نیمه جامد را به همراه شیر مادر وارد رژیم غذایی کودک خود کنید.

 

موز

موز یک گزینه عالی برای اولین غذای جامد برای نوزادان است. در واقع، موز یک غذای عالی برای نوزادان، بچه‌ها و بزرگسالان در تمام سنین و مراحل است: به طور طبیعی شیرین، به اندازه‌ای نرم که با چنگال له شود، و رسیده با بسیاری از مواد مغذی کلیدی. موز می تواند بخشی از کیف کودک شما در سفر باشد و در هر کجا که هستید یک میان وعده مناسب را ایجاد می کند.

موز سرشار از پتاسیم است و حاوی مقادیر مختلفی از ویتامین‌های A، C، D و K، ویتامین‌های گروه B، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز و فیبر است. همچنین سرشار از کالری است و یکی از بهترین غذاها برای افزایش وزن نوزادان است.

 

حبوبات

حبوبات سرشار از مواد مغذی هستند. آنها سرشار از پروتئین، منیزیم، کلسیم، آهن، فیبر و پتاسیم هستند. بعد از 6 ماهگی می توانید آن ها را به شکل سوپ معرفی کنید که یکی از محبوب ترین خوراکی ها برای افزایش وزن کودک است. یک وعده غذایی مغذی و سرشار از فیبر، حبوبات را با برنج و سبزیجات بپزید.

 

برنامه غذایی نوزاد شش ماهه

برنامه غذایی نوزاد شش ماهه

 

محصولات لبنی

نوزادان پس از یک سالگی می توانند محصولات لبنی مانند شیر و ماست را به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول خود مصرف کنند. لبنیات غذای خوبی برای افزایش وزن کودک 2 ساله است. ماست کالری و  چربی و  مواد مغذی ای برای افزایش وزن سالم در کودک فراهم می کند. همچنین هضم را بهبود می بخشد، ایمنی را افزایش می دهد و به مشکلات معده کمک می کند. با تهیه اسموتی ها یا شیک های ماست، با اضافه کردن تکه های میوه به آن، می توان آن را جالب کرد. روغن زیتون یا کره شفاف شده ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش وزن نوزادان به روشی سالم است.

 

میوه های خشک و دانه ها

بادام، پسته، گردو، زردآلو، بادام هندی، کشمش و دانه هایی مانند کنجد، کدو تنبل، کتان، دانه چیا و غیره مواد مغذی کافی برای افزایش وزن کودکان را تامین می کنند و یکی از بهترین غذاها برای افزایش وزن نوزادان است. آنها را می توان به روش های جالب زیادی به غذا اضافه کرد. آنها را پودر کنید و به شیر کودک خود اضافه کنید یا پودر را روی غلات بپاشید. همچنین می توانید به سادگی به آنها یک مشت آجیل و دانه بدهید تا بخورند.

آجیل و میوه های خشک غذای بسیار خوبی برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان در تمام سنین و مراحل هستند، و این غذای عالی برای افزایش وزن نوزاد 2 ساله است.

 

پیشنهاد ویژه: علائم حساسیت به لبنیات در نوزادان چیست؟

طرز تهیه غذای کودک 6 ماهه:

سبزیجات غیر شیرین مانند کلم بروکلی، گل کلم و اسفناج را بگنجانید. این به کودک شما کمک می‌کند تا به طیف وسیعی از طعم‌ها (به جای طعم‌های شیرین‌تر مانند هویج و سیب‌زمینی شیرین) عادت کند و می‌تواند به جلوگیری از اینکه او در هنگام بزرگ‌تر شدن غذا خور باشد، کمک می‌کند. به یاد داشته باشید، نوزادان نیازی به نمک یا شکر اضافه شده به غذای خود (یا آب پخت و پز) ندارند. نوزادان نباید غذاهای نمکی بخورند زیرا برای کلیه‌هایشان مفید نیست و شکر می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

به تدریج مقدار و تنوع گروه های غذایی زیر را افزایش دهید. برای اینکه کودکتان به سرعت به بافت ها و طعم های مختلف عادت کند، سعی کنید به محض آماده شدن به سراغ غذاهای له شده و انگشتی (از پوره یا مخلوط) بروید. این به آن‌ها کمک می‌کند یاد بگیرند که چگونه بجوند، غذای جامد را در اطراف دهان خود حرکت دهند و غذاهای جامد را ببلعند. به کودکتان یک قاشق بدهید و اجازه دهید خودش شیر بخورد – ممکن است لازم باشد زیر صندلی کودک یک تشک بچسبانید!

فینگر فودها به آنها کمک می کند تا به بافت های مختلف عادت کنند. آنها عاشق چیدن تکه های غذا و تغذیه خود هستند. همچنین برای توسعه هماهنگی دست و چشم آنها خوب است.

 

آیا هنوز باید به نوزادم شیر مادر یا شیر خشک بدهم ؟

بله برای شروع، آنها همچنان بیشتر انرژی و مواد مغذی خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت خواهند کرد. شیر مادر یا شیر خشک باید نوشیدنی اصلی آنها در سال اول باشد، شما می توانید تا زمانی که هر دوی شما بخواهید به شیردهی ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که شکم کودک شما کوچک است و به سرعت پر می‌شود – بنابراین پس از خوردن غذای جامد به او شیر بدهید. در زمان صرف غذا، جرعه جرعه آب از فنجان باز یا بدون جریان به کودک خود بدهید. استفاده از فنجان باز یا فنجان بدون دریچه به کودک شما کمک می کند تا جرعه جرعه را یاد بگیرد و برای دندان هایش بهتر است.

اگر کودک شما کوچکتر از 6 ماه است، مهم است که ابتدا آب را با جوشاندن و سپس خنک کردن آن استریل کنید. نوشیدنی های شیرین مانند کدو حلوایی، نوشابه های گازدار، میلک شیک و آب میوه می توانند قند زیادی داشته باشند، بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی دندان از مصرف آنها اجتناب کنید – حتی نوشیدنی های نوزاد و نوپا نیز می توانند شیرین باشند. شیر گاو تا 12 ماهگی نوشیدنی مناسبی نیست، اما از 6 ماهگی می توان آن را در آشپزی یا مخلوط با غذا استفاده کرد.

 

صبحانه برای نوزاد 6 ماهه:

کودک معمولا پس از بیدار شدن مایل به خوردن شیر مادر یا شیر خشک هستند، البته می‌شود بعد از مصرف کمی شیر از پوره‌ها، فرنی ها یا حریره بادام جهت صبحانه استفاده کرد. البته اگر کودک مایل به مصرف این غذا ها باشد. کار والدین راحت تر است. باید توجه داشت که غذاهای کمکی حجم زیادی نداشته باشند؛ مثلا در برنامه غذایی کودک شش ماهه مصرف۳ تا ۴ قاشق مرباخوری فرنی کافی است.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.unicef.org/parenting/food-nutrition/feeding-your-baby-6-12-months#:~:text=From%206%E2%80%938%20months%20old,like%20mashed%20fruit%2C%20between%20meals.
  2. https://www.nhs.uk/start-for-life/baby/weaning/what-to-feed-your-baby/from-around-6-months/#start
  3. https://www.nurturelife.com/blog/best-first-baby-purees/
  4. https://www.philips.co.in/c-e/mo/avent-articles/top-5-foods-for-weight-gain-in-babies

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.