پوست و مو

خواص رزماری برای مو چیست؟

خواص رزماری برای مو چیست؟

خواص رزماری برای مو

از لحاظ تاریخی، خواص رزماری برای مو و تحریک رشد مو می باشد. به طور گسترده ای به عنوان ادویه هنگام پخت و پز به خصوص در (Rosmarinus officinalis) رزماری غذاهای مدیترانه ای استفاده می شود. همچنین برای خوشبو کردن در صابون ها و لوازم آرایشی استفاده می شود. به طور سنتی از رزماری برای این موارد استفاده می شود: بهبود حافظه، تسکین درد و اسپاسم عضلانی، تحریک رشد مو، درمان آلوپسی و ….

در یک مطالعه روی 84 فرد مبتلا به آلوپسی آره آتا (بیماری که در آن مو معمولاً به صورت تکه‌ای می‌ریزد)، افرادی که به مدت 7 ماه هر روز پوست سر خود را با رزماری و سایر روغن‌های ضروری (از جمله اسطوخودوس، آویشن و چوب سدر) ماساژ می‌دادند، تجربه قابل توجهی داشتند. رشد مجدد مو در مقایسه با کسانی که پوست سر خود را بدون روغن های ضروری ماساژ می دهند. اما این مطالعه به خوبی طراحی نشده بود و نمی توان گفت که آیا رزماری باعث رشد مو شده است یا خیر

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

خواص رزماری برای مو و دیگر خواص آن

رزماری دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد آپوپتوز، ضد تومور، ضد درد و محافظت کننده عصبی است. علاوه بر این، اثرات بالینی مهمی بر خلق و خو، یادگیری، حافظه، درد، اضطراب و مشکلات خواب نشان می دهد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است که باعث تحریک رشد مو و کاهش ریزش مو می شود. همچنین به کاهش التهاب پوست سر کمک می کند. علاوه بر این، حتی به تحریک خون رسانی به فولیکول های مو و تقویت مو کمک می کند. می توان از آن برای کاهش ریزش مو و بهبود سلامت پوست سر استفاده کرد.

رزماری حاوی کارنوزیک اسید است، ترکیبی که به ترمیم آسیب بافتی و بهبود گردش سلولی کمک می کند. همچنین نشان داده شده است که این ماده از اتصال DHT، هورمونی که در ریزش مو نقش دارد، به گیرنده آن جلوگیری می کند، بنابراین رشد مو را در موش های مورد استفاده در مطالعات افزایش می دهد. مطالعات علمی نشان می دهد که هم روغن رزماری و هم ماینوکسیدیل می توانند برای تقویت رشد مو موثر باشند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که اثربخشی روغن رزماری همانند ماینوکسیدیل در درمان آلوپسی آندروژنتیک است و عوارض جانبی کمتری گزارش شده است.

 

خواص روغن رزماری

خواص روغن رزماری

 

برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو مفید است. اسید کارنوزیک موجود در گیاه رزماری برای بهبود بافت و آسیب عصبی مفید است. به دلیل این خاصیت رزماری، استفاده از آن بر روی پوست سر و مو، اعصاب پوست سر را جوان می کند و در نتیجه باعث رشد مو می شود. عصاره برگ رزماری رشد مو را در موش ها افزایش می دهد.

 

پیشنهاد مقاله: خواص زرده تخم مرغ برای پوست چیست؟

خواص جوشانده رزماری برای مو

  • جوشانده رزماری با مهار تغییرات هورمونی که منجر به ریزش مو می شود، رشد مو را تقویت می کند، گردش خون را در فولیکول های مو بهبود می بخشد، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و التهاب روی پوست سر را کاهش می دهد – همه اینها سلامت پوست سر را بهبود می بخشد.
  • اگر بعد از شامپو کردن موهایتان از جوشانده رزماری به عنوان آبکشی استفاده می کنید، می توانید مخلوط را روی موهای خود بریزید، آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس بگذارید حدود 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.
  • رزماری همچنین می تواند به درمان شوره سر کمک کند.
  • همچنین باعث افزایش جریان گردش خون در کف سر میشود و منجر به کاهش التهابات و حساسیت‌های پوست سر میشود.
  • آبرسانی و رفع خشکی مو هم از خواص آن است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین توسط دکتر متخصص پوست و مو  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

طرز استفاده روغن رزماری برای مو

  • پس از مخلوط کردن حدود 5 قطره اسانس رزماری با یک قاشق چایخوری روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل)، بعد از حمام یا دوش گرفتن به طور مساوی روی پوست سر خود ماساژ دهید. شستشوی روغن بعد از آن اختیاری است – اگرچه اگر آبکشی کردید، اجازه دهید روغن حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل روی پوست سرتان بماند.
  • روغن رزماری را می‌توان به هر اونس( 30 میلی لیتر) از محصولات مو، مانند شامپو یا نرم‌کننده، به نسبت ۲ تا ۳ قطره در هر اونس از آن محصول مو اضافه کرد. این روش دیگری برای استفاده از روغن رزماری برای رشد مو است.
  • راه دیگر استفاده از روغن رزماری برای مو، استفاده از آن در یک محصول خانگی برای مو است، مانند دستور شامپو یا نرم کننده که از رزماری و سایر روغن های ضروری استفاده می کند.
  • ماساژ روغن رزماری روی پوست سر باعث بهبود گردش خون در این ناحیه می شود و در نتیجه رشد مو را تقویت می کند.

این روغن شگفت انگیز برای درمان خشکی و خارش پوست سر مفید است.

 

طرز استفاده روغن رزماری برای مو

طرز استفاده روغن رزماری برای مو

 

عوارض رزماری برای مو

اسانس رزماری بسیار غلیظ است، بنابراین اگر بیش از حد از آن استفاده کنید یا آن را به اشتباه بمالید (مثلاً روی قسمتی از پوست سر که قبلاً آسیب دیده است)، این احتمال وجود دارد که این کار باعث آسیب نیز شود! هنگام استفاده از این روش مراقب باشید و قدرت این روغن ها را دست کم نگیرید. استفاده بیش از حد آن به دلیل ماهیت قوی آن می تواند باعث خشکی یا تحریک پوست سر شود. درمان های جوشانده رزماری باید بر اساس نیاز استفاده شود.

  • روغن رزماری می تواند باعث خارش و سوزش چشم شود. بنابراین اجازه ندهید وارد چشم شود و اگر وارد شد سریع چشمان خود را بشویید.
  • روغن می تواند منجر به تحریک پوست شود. برای جلوگیری از این امر، روغن رزماری را با روغن حامل رقیق کنید.
  • ممکن است استفاده از روغن رزماری برای رشد مو برای زنان باردار و شیرده بی خطر نباشد.
  • به افراد مبتلا به صرع یا فشار خون بالا توصیه می شود از روغن رزماری برای مو استفاده نکنند.
  • مصرف روغن رزماری در مقادیر زیاد می تواند باعث حساسیت به آفتاب، قرمزی پوست و استفراغ شود.
  • می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

 

پیشنهاد ویژه: 10 مورد از خواص روغن کنجد برای پوست

جوشانده رزماری تا چند روز قابل استفاده است؟

محصول نهایی حاصل از جوشاندن شاخه های رزماری در آب را در یک بطری صاف کرده و شاخه های رزماری را جدا کنید. محلول را می توان در یخچال نگهداری کرد و در صورت نگهداری مناسب به مدت یک تا دو هفته استفاده کرد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://scandinavianbiolabs.com/blogs/journal/rosemary-oil-vs-minoxidil#:~:text=to%20hair%20regrowth.-,Effectiveness,with%20fewer%20reported%20side%20effects.
  2. https://www.hindustantimes.com/lifestyle/fashion/super-herb-benefits-of-rosemary-water-for-great-hair-101676275607798.html#:~:text=It%20contains%20antioxidants%20and%20anti,follicles%20and%20strengthen%20the%20hair.
  3. https://www.hairmdindia.com/blog/rosemary-oil-for-hair-growth-benefits-and-side-effects/
  4. https://www.mountsinai.org/health-library/herb/rosemary

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.