روماتولوژی

خواندن جواب آزمایش روماتیسم، تفسیر و نکات مهم

خواندن جواب آزمایش روماتیسم، تفسیر و نکات مهم

خواندن جواب آزمایش روماتیسم

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب و درد مفاصل  می شود و با گذشت زمان می تواند منجر به آسیب مفصلی نیز شود. تشخیص آرتریت روماتوئید (RA) ممکن است زمان ببرد، تشخیص عمدتاً بر اساس یافته های معاینه پزشکی و علائم بیمار است، که ممکن است شامل درد، تب و خستگی و حساسیت و تورم مفاصل باشد. آزمایش‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری می‌توانند به پزشک در تشخیص کمک کنند. در حال حاضر درمان قطعی برای روماتیسم وجود ندارد، اما می توان علائم بیماری را کنترل کرد. در این مقاله به بررسی خواندن جواب آزمایش روماتیسم می پردازیم.

 

آزمایش روماتیسم مفصلی چیست؟

شواهد بیماری روماتیسم ممکن است در خون مشاهده شود، بنابراین آزمایش خون نقش مهمی در تشخیص روماتیسم دارد. در زیر برخی از آزمایشاتی که ممکن است پزشک تجویز کند آورده شده است:

 

شمارش کامل خون (CBC)

این آزمایش خون، تعداد سلول‌های خونی مختلف را اندازه‌ گیری می‌کند و می‌تواند به تشخیص کم‌خونی که در افراد مبتلا به RA رایج است، کمک کند.

 

سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR)

ESR می‌تواند میزان التهاب بدن شما را با اندازه گیری سرعت جدا شدن گلبول‌های قرمز خون از سایر سلول‌های خون و جمع‌آوری رسوب در انتهای لوله آزمایش اندازه ‌گیری کند. از آنجایی که التهاب می‌تواند ناشی از بیماری هایی غیر از روماتیسم باشد، نتایج باید همراه با نتایج سایر آزمایش‌ها در هنگام تشخیص روماتیسم در نظر گرفته شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

پروتئین واکنشیC یا (CRP)

CRP پروتئینی است که توسط کبد تولید می شود و سیگنال التهاب را نشان می دهد. سطوح بالای CRP در روماتیسم رایج است. از آنجایی که CRP بالا ممکن است همراه با بسیاری از بیماری ها و شرایط دیگر باشد، CRP بالا به خودی خود به این معنی نیست که شما مبتلا به آرتریت هستید. نتایج باید در زمینه علائم شما و همچنین نتایج سایر آزمایشات تفسیر شود.

 

فاکتور روماتوئید (RF)

فاکتور روماتوئید پروتئینی است که توسط سیستم ایمنی ساخته می شود و ممکن است به بافت های سالم حمله کند. سطوح بالای فاکتور روماتوئید می تواند به پزشک شما در تشخیص RA کمک کند. با این حال، سطوح RF ممکن است در سایر بیماری های خودایمنی نیز بالا باشد، بنابراین آزمایش RF به تنهایی نمی تواند برای تشخیص روماتیسم استفاده شود.

 

آزمایش خون برای تشخیص روماتیسم

آزمایش خون برای تشخیص روماتیسم

 

تست آنتی بادی ضد CCP یا (anti CCP)

این آزمایش برای نوعی از اتو آنتی بادی است که در خون 60 تا 80 درصد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یافت می شود. این آزمایش اغلب همراه با تست RF انجام می شود.

 

آزمایش آنتی بادی ضد هسته ای (ANA)

آنتی بادی های ضد هسته ای (ANA) نوعی اتوآنتی بادی هستند، پروتئینی که به بافت های بدن حمله می کند. وجود ANA ها می تواند نشان دهنده یک وضعیت خودایمنی از جمله روماتیسم باشد.

 

پیشنهاد مقاله: روماتولوژی چیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

تشخیص آرتریت روماتوئید

پزشکان روماتیسم را با موارد زیر تشخیص می دهند:

  • گرفتن سابقه پزشکی
  • انجام معاینه فیزیکی
  • تست های آزمایشگاهی
  • مطالعات تصویربرداری، مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی

تشخیص آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه ممکن است دشوار باشد زیرا:

  • این بیماری با گذشت زمان ایجاد می شود و تنها علائم کمی ممکن است در مراحل اولیه وجود داشته باشد.
  • هیچ آزمایش واحدی برای این بیماری وجود ندارد.
  • علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
  • علائم می تواند شبیه به سایر انواع آرتریت و بیماری های مفصلی باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روماتولوژی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

هزینه آزمایش خون روماتیسم

هزینه آزمایش روماتیسم با توجه به نوع آزمایش‌ و پارامترهای مورد آزمایش تعیین می شود. فاکتورهای مختلفی برای بررسی در آزمایش خون وجود دارد. متخصص ممکن است تمام این عوامل را بررسی کند یا فقط تعدادی از آنها را آزمایش کند. به همین دلیل نمی توان قیمت دقیق آزمایش خون را تعیین کرد. تصویربرداری هزینه بیشتری دارد. مراکز خصوصی و مراکز با تجهیزات به روزتر، هزینه بیشتری دریافت می کنند. اگر تحت پوشش بیمه هستید، ممکن است بیمه بخشی از هزینه آزمایش روماتیسم را بپردازد.

 

تفسیر آزمایش روماتیسم از طریق خون

تفسیر آزمایش روماتیسم از طریق خون

 

مارکر ANA در آزمایش روماتیسم

آنتی بادی ضد هسته ای (ANA)، وجود برخی از آنتی بادی های غیر معمول را در خون اندازه گیری می کند. ANA نوعی اتوآنتی بادی می باشد که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شود و به بافت ها و سلول های سالم حمله می کند. اگر ANA مثبت باشد، ممکن است یک اختلال خودایمنی داشته باشید، اما این آزمایش به تنهایی نمی تواند تشخیص قابل اعتمادی بدهد. اگر ANA منفی باشد، احتمالاً بیماری خود ایمنی ندارید.

بیماری هایی که ممکن است ANA در آنها مثبت باشد عبارتند از:

  • آرتریت روماتوئید
  • اسکلرودرمی
  • سندرم شوگرن
  • لوپوس
  • پلی میوزیت

 

پیشنهاد ویژه: تفاوت آرتروز و روماتیسم

میزان و‌رنج نرمال آزمایش RF Quantitative

فاکتور روماتوئید (RF) گروهی از پروتئین ها است که وقتی سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم حمله می کند، تولید می شود. اگر مقدار آنتی بادی RF در خون کمتر از 40 تا 60 u/mL باشد یا غلظت آن کمتر از 1:80 باشد، نرمال است، مقدار بیشتر از این محدوده نشان دهنده مثبت بودن نتیجه آزمایش است. حدود 70 تا 90 درصد از افراد دارای RF بالا به روماتیسم مبتلا هستند. اما افراد سالم هم می توانند RF داشته باشند. به طور کلی، اگر شما روماتوئید آرتریت دارید اما RF بالا ندارید، بیماری شما شدت کمتری خواهد داشت.

بیماری هایی که ممکن است RF در آنها مثبت باشد عبارتند از:

  • آرتریت روماتوئید
  • عفونت طولانی مدت
  • اندوکاردیت باکتریایی
  • سرطان
  • دیابت
  • لوپوس
  • درماتومیوزیت
  • مونونوکلئوزعفونی
  • سرطان خون
  • اسکلرودرمی
  • سندرم شوگرن

 

میزان نرمال آزمایش anti CCP

مقدار نرمال anti CCP در محدوده 20 u/ml یا کمتر می باشد. آنتی بادی (anti CCP)، پروتئین هایی هستند که بدن هنگام التهاب می سازد و در بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ظاهر می شود، علاوه بر این، anti-CCP می تواند قبل از بروز علائم RA ظاهر شود، که می تواند به پزشکان در تشخیص زودهنگام بیماری کمک کند. نتایج این آزمایش به همراه نتایج آزمایش خون RF در تایید تشخیص آرتریت روماتوئید بسیار مفید است. با این حال، دانستن این نکته مهم است که برخی از افراد حتی با آزمایش خون طبیعی به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند. آنتی بادی anti CCP فاکتور اختصاصی بیماری روماتیسم است و در بیماری های التهابی دیگر یافت نمی شود.

 

خلاصه مطالب

هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد که بتواند آرتریت روماتوئید را تایید کند. با این حال، آزمایش‌های خون متعدد می‌تواند به تشخیص صحیح آرتریت روماتوئید کمک کند. آزمایش خون نشان دهنده وجود التهاب و پروتئین های سیستم ایمنی است که اغلب در آرتریت روماتوئید ظاهر می شوند، نتایج این آزمایشات را می توان همراه با تست های تصویربرداری و ارزیابی علائم برای تشخیص آرتریت روماتوئید استفاده کرد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.arthritis.org/diseases/more-about/testing-for-rheumatoid-arthritis
  2. https://www.healthline.com/health/rheumatoid-arthritis/rheumatoid-arthritis-test
  3. https://www.webmd.com/osteoarthritis/blood-tests
  4. https://www.arthritis.org/health-wellness/about-arthritis/understanding-arthritis/blood,-fluid-and-tissue-tests-for-arthritis
  5. https://www.niams.nih.gov/health-topics/rheumatoid-arthritis/diagnosis-treatment-and-steps-to-take

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.