ارتوپدی

علت درد پاشنه پا

علت درد پاشنه پا

علت درد پاشنه پا

پاشنه، یک بالشتک پوشیده از بافت چربی است که با وجود تحمل فشار وزن بدن و حرکت، شکل خود را حفظ می کند. تعدادی از علت درد پاشنه پا عبارت است از چاقی، پوشیدن کفش های نامناسب، دویدن و پریدن روی سطوح سخت، شیوه راه رفتن غیرعادی، صدمات و برخی بیماری ها. از جمله این بیماری ها می توان به فاشئیت پلانتار یا التهاب کف پا اشاره کرد.

فاشئیت پلانتار، التهاب رباطی است که در طول پا قرار دارد که معمولاً به دلیل کشیدگی بیش از حد ایجاد شده و منجر به درد زیر پاشنه پا به خصوص پس از بیدار شدن از خواب و یا پس از نشستن یا دراز کشیدن طولانی مدت و به عبارتی پس از استراحت، می شود. خار پاشنه بیماری دیگری است که به صورت یک رشد استخوانی بروز می کند و معمولاً در هنگام لمس دردناک نیست.

بیماری سیور نیز یکی از علل درد پاشنه پا بوده و در اثر فشار روی صفحه رشد در استخوان پاشنه ایجاد می شود.

 

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

التهاب کف پا یکی از علل شایع درد در کف پا است. این مشکل، زمانی رخ می دهد که فاشیای کف پا بیش از حد کشیده شده و دچار پارگی می شود. گاهی اوقات این التهاب ممکن است به دلیل راه رفتن یا دویدن زیاد باشد و گاهی ممکن است ناشی از تغذیه نامناسب باشد.

کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، ویتامین D و چندین ویتامین B ( شامل ویتامین های B1، B6 و B12) ممکن است باعث این نوع درد پا شود. سایر ترکیبات مانند متیل سولفونیل متان (MSM) و ویتامین C نیز برای بدن مهم هستند. این مواد مغذی دارای خواص ضد التهابی هستند که از ایجاد فاشئیت کف پا جلوگیری می کنند.

 

علت درد پاشنه پای راست

علت درد پاشنه پای راست

 

علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن

درد پاشنه پا هنگام راه رفتن ممکن است به چند دلیل رخ دهد. بسیاری از این علل به راحتی قابل تشخیص و درمان هستند. مشکلاتی که منجر به درد پاشنه پا هنگام راه رفتن می شوند عبارتند از:

 

فاشئیت کف پا:

ممکن است صبح، درست پس از بلند شدن از رختخواب متوجه درد پاشنه پا شوید، اگرچه این درد معمولاً پس از چند دقیقه حرکت بهبود می یابد. گاهی ممکن است برای مدت کوتاهی پس از فعالیت بدنی درد بدتر شود. فاشئیت کف پا به درمان های محافظه کارانه پاسخ بسیار خوبی می دهد.

 

پیشنهاد مقاله: واریس پا و روش ھای درمان آن

تاندونیت آشیل:

درد پاشنه آشیل عموما در ورزشکاران به ویژه در بین دوندگان و بسکتبالیست ها رایج است. درد ممکن است در صبح هنگام بیدار شدن و یا بعد از فعالیت بدتر شود.

 

خار پاشنه:

التهاب کف پای مزمن یا تاندونیت آشیل می تواند باعث ایجاد رسوب کلسیم یا خار پاشنه شود. خار پاشنه معمولاً به آهستگی و در طی چند ماه ایجاد می شود و در بین ورزشکارانی که فعالیت های آنها با دویدن و پریدن زیاد همراه است، رایج است. خار پاشنه معمولاً بی خطر است، اگرچه می تواند در برخی از افراد باعث درد پاشنه پا شود.

 

بورسیت

بورس به کیسه های حاوی مایعی گفته می شود که برای جلوگیری از سایش تاندون بر روی استخوان زمانی که روی آن می لغزد، در اطراف بسیاری از مفاصل بدن وجود دارند. بورس ها ممکن است به دلیل ضربات و فشار مککر دچار التهاب (بورسیت) شوند که با علائمی مثل درد و تورم و قرمزی و لنگش همراه باشند.

 

درمان درد پاشنه پا در منزل

دارو:

داروهای خانگی و مسکن های بدون نسخه (NSAIDs) ممکن است برای درد خفیف تا متوسط پاشنه پا موثر باشند. اگر درد شدید یا ناگهانی دارید، به پزشک عمومی مراجعه کنید زیرا ممکن است درد پاشنه پا ناشی از آسیب جدی تری باشد.

 

یخ

یک بطری کوچک پر از آب را به مدت یک شب در فریزر نگه دارید. آن را در یک حوله بپیچید و صبح آن را به آرامی در امتداد پاشنه و پای خود بچرخانید.

 

ماساژ

یک توپ تنیس یا یک توپ کوچک را در امتداد کف پای خود از انگشتان پا تا پاشنه بغلتانید. این کار می تواند به کاهش تنش کمک کند. همچنین می توانید پای خود را روی یک غلتک فومی بغلتانید. همچنین می توانید با گرفتن پا در دست و اعمال فشار ملایم در امتداد ناحیه پا و پاشنه با انگشت شست، ماساژ سنتی تری انجام دهید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی استاپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

حرکات کششی

گاهی می توان ازبرخی حرکات کششی برای رهایی از درد پاشنه پا کمک گرفت.
توجه داشته باشید که اگر درد پاشنه پای شما شدید است یا با علائمی مثل تورم و قرمزی همراه است و یا به مدت طولانی با آن دست و پنجه نرم می کنید، حتما به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

 

کمبود ویتامینD و درد پاشنه پا

همانطور که گفته شد یکی از علل درد پاشنه پا، ابتلا به التهاب کف پا می باشد. این وضعیت اغلب با درد مبهم و احساس تپش مشخص می شود. فاشیای کف پا معمولاً فقط یک پا را درگیر می کند، با این حال، در حدود یک سوم موارد می تواند هر دو پا را درگیر کند. کمبود D می تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد.

تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین D می تواند در درمان التهاب کف پا نقش موثری داشته باشد. همچنین شواهد قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد ترکیب این ویتامین در رژیم غذایی نیز می تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

ویتامین D در افراد مبتلا به التهاب کف پا، توانایی کاهش التهاب و تورم را دارد و می تواند به طور موثر دردهای مرتبط با این بیماری را تسکین دهد. به علاوه، این ویتامین در افزایش عملکرد کلی سیستم ایمنی نیز نقش دارد.

 

علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب

اگر صبح ها با درد پاشنه پا از خواب بیدار می شوید، ممکن است هنگامی که روی تخت دراز کشیده اید، در ناحیه پاشنه پای خود احساس سفتی یا درد داشته باشید. گاهی ممکن است وقتی صبح ها بعد از خارج شدن از رختخواب متوجه این درد شوید. درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب می تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

علل درد پاشنه پا

علل درد پاشنه پا

 

فاشئیت پلانتار یا التهاب کف پا

فاشئیت پلانتار وضعیتی است که در آن فاسیای کف پا، یک رباط ضخیم در پایین پای شما، تحریک می شود. علائم شامل سفتی یا درد در پاشنه یا پا است که ممکن است در هنگام صبح به دلیل خون رسانی ضعیف به ناحیه پاشنه و پا در هنگام استراحت، بدتر شوند. این عارضه معمولا در دوندگان و ورزشکارانی که به پاهای خود فشار زیادی می آورند، دیده می شود.

 

التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل، یک نوار بافتی است که عضله ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند، التهاب تاندون آشیل میتواند منجر به احساس سفتی و درد در ناحیه پاشنه شود. علائم ممکن است در صبح بدتر شوند زیرا گردش خون در این قسمت از بدن می تواند در زمان استراحت محدود شود.

 

آرتریت روماتوئید (RA)

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) در معرض افزایش خطر ابتلا به فاشئیت کف پا هستند. این بیماری می تواند منجر به بروز درد پاشنه در صبح شود گاهی ممکن است پزشک به منظور بهبود علائم، استفاده از آتل شب را برای خم نگه داشتن پای در هنگام شب تجویز کند.

 

پیشنهاد ویژه: علایٔم خار پاشنه و روش ھای درمان آن

شکستگی استرسی

شکستگی استرسی یک نوع شکستگی ناکامل به شکل ترک کوچک در استخوان بوده و شایع ترین محل آن، کف پا می باشد. شکستگی استرسی ممکن است در اثر تکنیک نامناسب یا فعالیت شدید ورزشی رخ دهد. گاها با درد و تورم در طی روزها یا هفته ها همراه است.

 

کم کاری تیرویید

کم کاری تیروئید می تواند باعث درد پاشنه پا در صبح شود. اختلال در مواد شیمیایی و هورمون ها در بدن می تواند منجر به التهاب و تورم در پاها، مچ پا و پاشنه پا شود. همچنین می تواند باعث سندرم تونل تارسال شود که در آن عصب تیبیا تحت فشار قرار گرفته یا آسیب می بیند.

 

کلسترول بالا و درد پاشنه پا

کلسترول بالا می تواند گردش خون در عروق شما را دچار اختلال کند و سرعت خونی که به پاهای شما می رسد را کاهش داد. همین موضوع باعث درد پاشنه پا می شود. علاوه بر آن، می تواند منجر به التهاب تاندون ها شود. اگر تاندون آشیل دچار التهاب شود، منجر به بروز درد پاشنه پا می گردد. همچنین تحقیقات نشان داده است که در افرادی که مبتلا به کلسترول بالا هستند، احتمال بروز فاشئیت کف پا که با درد پاشنه پاهمراه است، بیشتر است.

 

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/foot-problems-heel-pain
  2. https://www.upstep.com/a/answers/plantar-fasciitis/can-vitamin-b12-deficiency-cause-plantar-fasciitis
  3. https://plantarpeople.com/taking-vitamin-d-and-plantar-fasciitis-together/
  4. https://www.healthline.com/health/heel-pain-in-the-morning
  5. https://www.hingehealth.com/resources/articles/heel-pain/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.