مادر و کودک

علت زور زدن نوزاد و درمان آن با متخصص اطفال

علت زور زدن نوزاد و درمان آن با متخصص اطفال

متخصص اطفال

وقتی نوزادی متولد می شود والدین نگرانی های زیادی در ارتباط با سلامتی او خواهند داشت و این نگرانی ها چندین برابر می شود اگر اولین فرزند باشد و به مراتب تجربه والدبن نیز کم باشد. یکی از شکایت های شایع والدین این است که نفخ نوزاد طبیعی است یا خیر و متخصص اطفال روزانه مراجعه کنندگان بسیاری را در ارتباط با این موضوع دارد. بنابراین داشتن کمی اطلاعات و دانستن علائم خطر می تواند بسیار کمک کننده باشد. در این مطلب سعی می کنیم به علل شایع این موضوع در نوزاد و زمان درست مراجعه به پزشک بپردازیم.

گاها زور زدن نوزاد همراه با قرمز شدن صورت جمع کردن پاها در شکم می باشد. که معمولا در اغلب موارد به دنبال انجام عمل دفع این اتفاق می افتد و خیلی نگران کننده نیست. مصرف غذاهای نفاخ توسط مادر و شیر مادر که به نوزاد می دهد. و همچنین مصرف برخی شیر های خشک میتواند تولید گاز در روده نوزاد را افزایش دهند و ایجاد صداهای اضافه در شکم افزایش یابد. در نوزادان سالم این اتفاق می افتد و هوای موجود در معده و روده ها ممکن است از سنین 2 الی 3 هفتگی شروع شود و تا 3 الی 4 ماهگی ادامه یابد.

پیشنهاد مقاله: از بین بردن نفخ شکم فوری با ویزیت آنلاین دکتر

نفخ نوزاد

یکی از علل این موضوع در نوزاد و گریه به علت تجمع گاز در شکم اوست که حس ناخوشایندی به او دست می دهد و کودک نیز هیچ راهی برای اعلام مشکل به جز گریه کردن ندارد، والدین نیز با مشاهده این علامت و گریه های طولانی نوزاد را نزد متخصص اطفال خواهند برد در این جا بررسی های لازم و معاینات صورت می گیرد و یکی از تشخیص ها نفخ نوزاد مطرح می شود. از علل ایجاد نفخ نوزاد میتوان به مصرف شیر سریع یا برعکس مصرف شیر خیلی آرام اشاره کرد که به دنبال مکیدن آرام شیشه شیرهوای زیادی نیز وارد دستگاه گوارش نوزاد می شود و احساس ناخوشی در وی میکند.

 

علت زور زدن نوزاد

علت زور زدن نوزاد

 

اگر نوزاد شیر خشک مصرف میکند حتما بعد از فراهم سازی کمی بگذارید در جایی ثابت بماند تا حباب های تولیدی خارج شود. سپس به نوزاد بدهید اگر نوزاد شیر مادر میخورد، مادر در انتخاب غذاهای مصرفی باید بسیار دقت کند چرا که مصرف غذاهای نفاخ توسط مادر می تواند منجر به ایجاد نفخ در نوزاد و زورزدن نوزاد شود.

کولیک نوزادی طبق نظر متخصص اطفال

در بسیاری از نوزادان سالم مسئله به نام کولیک وجود دارد که احتمالا این اسم را زیاد شنیدید. اغلب بارز ترین علامت در این کودکان گریه های طولانی به همراه زور زدن و پیچ خوردن نوزاد است. از دیگر علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گریه های شدید که می تواند حاکی از وجود درد در نوزاد باشد
  • گریه بدون دلیل برای مثال گریه نوزاد وقتی سیر است و پوشک وی نیز تعویض می شود.
  • گریه ها در زمان قابل پیش بینی که اغلب غروب می باشد اتفاق می افتد.
  • قرمزی چشم و صورت به دنبال زور و گریه
  • سفت کردن پاها و جمع کردن پاها به درون شکم،و گاها سفت کردن یا درد شکم

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

حال ممکن است این سوال ایجاد شود که علت ایجاد کولیک نوزادی چیست ،میبایست ذکر شود که تشخیص کولیک با متخصص اطفال است چرا که میبایست بررسی های لازم صورت گیرد و سپس مطرح شود .حال برخی از علل کولیک عبارت اند از:

  • سیستم گوارشی که هنوز تکمیل نشده است
  • عدم تعادل بین میکرو ارگانیسم های مفید در سیستم گوارشی
  • آلرژی های غذایی و عدم تحمل برخی مواد غذایی
  • مصرف بیشتر از حد شیر و بیشتر از حد تحمل نوزاد
  • در موارد نادر میگرن های شکمی
  • استرس و اضطراب خانواده

نوزادی که زودتر به دنیا می آید یا اصطلاحا پره ترم می باشد در ریسک بالاتری از جهت ابتلا به کولیک نوزادی قراردارد. این نوزادان با روش های مختلفی آرام می شوند. برخی از آن ها با نشستن در ماشین در حال حرکت ،صدای اشیا مانند صدای سشوار یا پنکه یا موزیک مشخصی ارام می شوند. گاها برخی قطره ها نیز به کاهش این علائم و این موضوع در نوزاد کمک میکند.

 

علت زور زدن نوزاد

علت زور زدن نوزاد

 

تشنج

برخی از حرکات در نوزاد مانند سفت کردن دست و پا و علت زور زدن نوزاد و خیره شدن به نقطه مشخصی می تواند نشان از وجود تیک باشد. و یاحتی این موضوع به دنبال سکون می تواند نشان از وجود تشنج باشد که حتما میبایست به متخصص اطفال مراجعه کنید. از راه حل ها این است که برای اینکه وضعیت را به خوبی به متخصص نشان دهید از نوزاد به هنگام این حرکات فیلم بگیرید. در این صورت پزشک راحت تر و با اطمینان بیشتری می تواند تشخیص خود را مطرح کند.

 

پیشنهاد ویژه: تب کودکان را جدی بگیرید! تشنج ناشی از تب و عوارض آن

بنابراین این موضوع در نوزاد علاوه بر اینکه در اکثر مواقع می تواند طبیعی باشد و مشکل جدی مطرح نیست. از طرفی می تواند نشان از وجود بیماری مشخصی باشد بنابراین برای علت این موضوع در نوزاد حتما توصیه می شود به متخصص اطفال برای انجام معاینات و بررسی ها مراجعه کنید.

 

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/colic/symptoms-causes/syc-20371074
  2. https://www.nhs.uk/conditions/baby/caring-for-a-newborn/soothing-a-crying-baby/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.