مادر و کودک

زردی نوزاد | انواع زردی نوزاد و سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

زردی نوزاد | انواع زردی نوزاد و سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

زردی نوزاد

اگر نوزاد تازه متول شده دارید و یا در اطرافیان خود نوزادی به رنگ زرد به دنیا آمده است، نگران نباشید. و این مطلب ازپزشک را تا انتها مطالعه نمایید. چون زردی نوزاد بسیار شایع است و درمان دارد. ما در این مطلب از مقالات پزشکان “ازپزشک” به هرآنچه که مربوط به زردی نوزاد باشد اشاره خواهیم کرد. از علل، درمان و همچنین پیشگیری. اگر نوزادتان به یرقان مبتلاست همراه ما باشید تا با درمان زردی بتوانید از آسیب‌های جدی‌تر به نوزاد خود جلوگیری کنید.

زردی نوزاد چیست

هر نوزادی در ابتدای تولد دچار زردی می شود و می‌توان گفت زردی و یرقان در نوزاد شایع ترین مورد محسوب می‌شود. به همین دلیل نوزادی که دچار زردی می‌شود را باید درمان کرد تا با خطرات جدی‌تر مواجه نشود.

در نوزادانی که کمی بزرگتر هستند یا در بزرگسالان، کبد قادر به تجزیه است. به این صورت که بیلی روبین  را از طریق دستگاه گوارش دفع می‌کند. بنابراین نوزادی که تازه متولد شده است قادر به تجزیه بیلی روبین نیست. یعنی اگر میزان بیلی روبین در بدن بیشتراز میزان طبیعی باشد، رنگ پوست و سفیدی چشم به زردی تغییر می‌کند. در این زمان است که به این وضعیت یرقان (زردی) هم گفته می‌شود.

این مطلب ما را بخوانید : بیماری های رایج کودکان | آشنایی با بیماری شایع کودکان و درمان آنها

در بیشتر مواقع یرقان با رشد کبد از بین می‌رود ونیاز به درمان خاصی ندارد. طول درمان یرقان معمولا 2 تا 3 هفته طول می‌کشد و بهبود می‌یابد.  اما اگر بیش از 3 هفته طول بکشد، ممکن است بیماری مهمی نوزاد را تهدید کند. به این صورت که اگر میزان بیلی روبین در نوزاد زیاد باشد ممکن است. خطراتی همچون ناشنوایی، فلج مغزی و یا دیگر بیماریها او را تهدید کند. بهترین متخصصان کودک توصیه می‌کنند تا هر نوزاد از بدو تولد، زردی اش مورد معاینه قرار بگیرد. تا اگر میزان بیلی رویبن در آن زیاد باشد  هر چه سریعتر مراحل درمان را طی کند.
ما در ادامه در رابطه با نوزادانی که بیشتر از سایرین دچار زردی هستند صحبت می‌کنیم. اگر شما هم نوزاد تازه متولد شده داریدو تمایل داریددر رابطه با یرقان بدانید، به ادامه مطلب دقت کنید.

زردی نوزاد درمان

زردی نوزاد درمان

چه عواملی موجب بروز یرقان می شود؟

  • نوزادان نارسی که زودتر از 37 هفته بارداری متولد شوند.
  • نوزادانی که به اندازه کافی شیر مادر خود را نخورده و مشکل تغذیه دارند.
  • نوزادانی که گروه خونی سازگاری با گروه خونی مادر ندارند.
  • کودکانی که در هنگام تولد دچار کبودی شده و یا خونریزی‌های داخلی دارند.
  • مشکلات کبد
  • عفونت
  • نبود آنزیم کافی در بدن
  • وجود ناهنجاری های فراوان در گلبول های قرمز

علائم زردی نوزاد چیست؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اولین نشانه یرقان، زرد شدن چشم و پوست آنهاست. زردی در نوزادان ممکن است 2 یا 4 روز بعد از تولد اتفاق بیفتد. بعد از 3 الی 7 روز هم میزان بیلی روبین در نوزاد به اوج می‌رسد. برای اینکه بدانید نوزاد تازه متولد شده شما زردی دارد یا خیر؟ کافیست انگشت خود را به آرامی روی پوست نوزاد فشار دهید. اگر آن نقطه زرد شد به احتمال خیلی زیاد نوزاد شما زردی دارد. شاید یرقان نوزاد در بیشتر مواقع طبیعی باشد اما اگر مدت زمان زیادی این زردی طول بکشد نیازبه پزشک دارد.
اگر میزان بیلی روبین خون افزایش یابد، نوزاد دچار اختلالات مغزی می‌شود که به صورت دائمی همراه او می‌ماند.

پس با دیدن علائم زیر در نوزاد خود، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • زردی کل بدن را بگیرد و زیادتر شود.
  • تب نوزاد بیش از 38 درجه سانتیگراد باشد.
  • عمق رنگ زرد بیشتر شود.
  • نوزاد تغذیه خوبی نداشته و مدام در حال گریه باشد.
  • نوزاد بی حال و کسل باشد.

 

تشخیص زردی در نوزاد | راه‌های تشخیص یرقان در نوزاد تازه متولد شده

تمام مادرانی که بعداز 72 ساعت از بیمارستان مرخص می‌شوند باید هرچندروز یکبار نوزادشان رابرای چکاپ نزد پزشک معالج ببرند. اگر نوزاد یراقان داشته باشد یک سری آزمایشات روی آن انجام می‌گیرد. نوزادی که در 24 ساعت اولیه زندگی خود از زردی رنج ببرد، باید روان میزان بیلی روبین آن اندازه‌گیری شود. و این کار توسط متخصص کودک و با انجام آزمایشاتی از پوست و خون مشخص می‌شود.

درمان یرقان

خبر خوب این است که زردی خفیف نوزاد با بزرگ شدن کبد آن خود به خود درمان می‌شود.  همچنین شیر دادن به نوزاد در طول روز باعث دفاع بیلی روبین از بدن می‌شود. اما زردی حادتر به درمان نیاز دارد. فتوتراپی یکی از بهترین و موثرترین راه‌های درمان زردی شدید است. در این روش با استفاده از نور، میزان بیلی روبین نوزاد مورد تجزیه قرار می‌گیرد.

در درمان زردی در نوزاد با فوتوتراپی،  کودک کاملا لخت در زیر نور آبی قرار می‌گیرد.
در موارد شدیدتر، باید به نوزاد خون منتقل شود. این خون جایگزین خون آسیب دیده کودک شده و روند درمان را تسریع ببخشد.
لازم به ذکر است یکی از راه‌ها که برای درمان یرقان کم خطر شناخته شده همین فتوتراپی است.

 

یرقان نوزاد

یرقان نوزاد

راه های پیشگیری از یرقان نوزاد

هیچ راهی برای پیشگیری از زردی وجود ندارد. اما توصیه می‌کنیم بعد از زایمان یک سری نکات از جمله گروه خونی نوزاد چک شود. تا در این حالت اگر نوزاد شما به زردی مبتلا باشد به طور قطعی درمان شود. اگر نوزادی از شیر مادر تغذیه نکرد باید روزانه 2 تا 3 بار شیر خشک دریافت کند. نوزادان نارس و کم وزن ممکن است مقدار بسیار کمی از شیر خشک تغذیه کنند.

اگر نگران کمبود تغذیه نوزاد خود هستید، “ازپزشک” مشاوره آنلاین بگیرید و از راه‌های درمان پزشک متخصص بهره ببرید.
برای درمان زردی نوزاد در خانه می‌توانید از دوراه فوتوتراپی در منزل و یا اجاره دستگاه زردی نوزاد استفاده کنید.

سخن آخر

امیدورایم مطلب زردی و یا یرقان نوزاد برای شما مفید واقع شده باشد. برای راهنمایی هرگونه بیماری، می‌توانید “ازپزشک” مشاوره آنلاین بگیرید و زیر نظر بهترین متخصصان تیم ویزیت شوید.   نیازی نیست در ترافیک‌ شهرهای شلوغ وقتتان را هدر بدهید یا برای ویزیت شدن ساعت‌ها در مطب منتظر بمانید. در خانه بمانید و نوزاد تازه متولد شده خود را به صورت آنلاین به یک پزشک متخصص نشان دهید. برای اینکار کافیست
اپلیکیشن ازپزشک را نصب کرده و با وارد کردن مشخصات شخصی، از بهترین دکتران مشاوره بگیرید.
در صورت استفاده از اپلیکیشن، نظرتان را در قسمت دیدگاه ثبت کنید.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.