عفونی

تشخیص و درمان عفونت ناف

تشخیص و درمان عفونت ناف

دكتر ويزيت آنلاين

 

علت عفونت ناف چیست؟ درمان خانگی عفونت ناف بزرگسالان چیست؟ آلودگی و سایر میکروب ها می توانند در ناف باعث عفونت شوند. علائم ممکن است شامل ترشحات سفید، زرد، قهوه ای یا خونی با بوی نامطبوع باشد. اگر چنین نشانه هایی را در خود یافتید حتما از پزشک مشاوره بگیرید. در ادامه به راه های درمان عفون ناف خواهیم پرداخت.

 

دلیل ترشح ناف چیست؟

عفونت ناف که در اصطلاح پزشکی به آن امفالیت (Omphalitis) نیز گفته میشود، به رشد عوامل عفونی مانند انواع باکتری ها، قارچ ها و … در ناف گفته می شود. این عفونت اغلب سطحی می باشد و با شروع سریع درمان عفونت ناف، به راحتی برطرف می گردد. اما در صورت عدم درمان، عفونت ممکن است پیشرفت نماید و به لایه های عمقی شکم نیز نفوذ نماید و یک درگیری شدید و گسترده ایجاد نماید.

این عفونت در نوزادان شیوع بیشتری دارد و اغلب به دنبال عدم مراقبت صحیح از بند ناف و وزن کم زمان تولد ایجاد می شود. شیوع عفونت ناف در بزرگسالان کمتر می باشد و اغلب به دنبال بهداشت ضعیف، پرمویی ناف، مرطوب شدن آن (تعریق زیاد) و پیرسینگ به خصوص در افراد چاق و مبتلا به ضعف سیستم ایمنی دیده می شود.

 

علل ترشح ناف در بزرگسالان عبارتند از:

  • عفونت ها
  • عمل جراحی
  • کیست ها

 

عفونت باکتریایی

ناف به طور متوسط ​​خانه 67 نوع مختلف باکتری است. اگر این ناحیه را به خوبی تمیز نکنید، این باکتری ها می توانند باعث عفونت شوند. سوراخ کردن ناف(پیرسینگ) نیز می تواند عفونت ایجاد کند.

عفونت های باکتریایی باعث ترشحات بدبو می شود که ممکن است زرد یا سبز باشد. همچنین تورم و درد نیز دراطراف ناف ایجاد می شود. پزشک متخصص عفونی در زمینه تشخیص این عفونت ها پاسخگوی شماست.

عفونت قارچی

کاندیدا، نوعی مخمراست که معمولاً در نواحی مرطوب و تاریک بدن رشد می کند و باعث عفونت قارچی به نام کاندیدیازیس به خصوص در چین های پوستی، مانند ناحیه کشاله ران و زیر بازوها می شود. مخمر همچنین می تواند در ناف آلوده و مرطوب ساکن شود.

کاندیدیازیس در ناف باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش دار می شود و همچنین می تواند ترشح غلیظ و سفید نیزایجاد کند. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع عفونت ها قرار دارند.

عمل جراحی

گاهی به دنبال جراحی شکم ، از جمله ترمیم فتق، ممکن است تخلیه چرک از ناف اتفاق بیفتد که می تواند نشانه عفونتی باشد که باید درمان شود.

کیست اوراکال

در دوران جنینی، مثانه توسط یک لوله کوچک به نام اوراکوس به بند ناف متصل است. به این ترتیب ادرار از بدن جنین تخلیه می شود.

معمولاً اوراکوس قبل از تولد بسته می شود، اما گاهی اوقات این اتفاق به درستی نمی افتد و یک توده پر از مایع به نام کیست روی اوراکوس ایجاد شده و عفونی می شود. یکی از علائم این عفونت نشت مایع کدر یا خونی از ناف است.

سایر علائم کیست اوراکال عبارتند از:

  • درد شکم
  • تب
  • توده در شکم
  • درد هنگام ادرار کردن

 

عکس عفونت ناف در بزرگسالان

عکس عفونت ناف در بزرگسالان

 

پیشنهاد مقاله: ۷ راهکار خانگی برای درمان تب

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

کیست اپیدرموئید

طبق نظر پزشکان، کیست اپیدرموئید برآمدگی است که می تواند در ناف و همچنین در سایر قسمت های بدن ایجاد شود. کیست های اپیدرموئید شایع ترین نوع کیست هایی هستند که روی پوست یافت می شوند.

دیواره های کیست شبیه به سطح پوست یا بخش بالایی فولیکول مو هستند. حفره کیست با کراتین، نوعی پروتئین که به طور معمول در ناخن، مو و پوست یافت می شود، پر شده است.

کیست های اپیدرموئید گاهی به اشتباه به عنوان کیست های چربی شناخته می شوند. با این حال، این تفکر نادرست است، زیرا کیست های اپیدرموئید غدد چربی را درگیر نمی کنند. ممکن است یک جوش سرسیاه نیز در مرکز کیست وجود داشته باشد. اگر کیست عفونی شود، ترشح غلیظ، زرد رنگ و بدبو از آن خارج می شود. کیست همچنین ممکن است قرمز و متورم باشد.

 

علت عفونت ناف در زنان چیست؟

عفونت ناف در زنان پس از دوران نوزادی، شایع نمی باشد و کمتر دیده می شود. زنان به دلیل موهای کمتر بدن کمتر به عفونت ناف دچار می شوند. مهم ترین علائم عفونت  که باید درمان عفونت ناف زنان سریعا مدنظر قرار داده شود، عبارتند از:

  • چاقی و اضافه وزن
  • تعریق زیاد و مرطوب نگه داشتن ناف
  • بهداشت ضعیف
  • پیرسینگ
  • پرمویی ناحیه ناف
  • مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند کورتون و داروهای شیمی درمانی
  • بیماری های همراه با نقص سیستم ایمنی بدن مانند ایدز
  • دیابت
  • جراحی لاپاراسکوپیک اطراف ناف
  • دستکاری مداوم ناف مانند خاراندن آن با ناخن
  • فرو کردن جسم تیز در ناف
  • پوشیدن لباس های تنگ و چسبان
  • عدم تعویض منظم لباس ها
  • آب و هوای گرم و مرطوب
  • ابتلا به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس
  • بارداری

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان عفونت ناف

انتخاب درمان مناسب عفونت ناف، به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد. هر گونه تورم، رشد، حساسیت یا ترشح از ناف باید توسط متخصص عفونی ارزیابی شود زیرا می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی باشد. برای عفونت های قارچی مانند کاندیدیاز، ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. برای لایه برداری ملایم پوست مرده با استفاده از یک لیف شستشوی ظریف به جلوگیری از رشد مخمر کمک  کنید.

می توانید از کرم ها و پودرهای ضد قارچ نیز استفاده نمایید. عفونت باکتریایی مانند سلولیت یا کیست سباسه عفونی، ممکن است به یک دوره آنتی بیوتیک با تجویز دکتر نیاز داشته باشد. کیست سباسه ممکن است پس از درمان عفونت، تخلیه و با جراحی برداشته شود.

 

درمان خانگی عفونت ناف

در کنار درمان های پیشنهادی برای عفونت ناف، برخی درمان های خانگی عفونت ناف نیز می تواند به بهبود شرایط کمک کند.

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی عالی از خود نشان می دهد. این خواص نه تنها با میکروب های عامل عفونت مبارزه می کند، بلکه به بهبود التهاب و تورم ناف هم کمک می نماید. کمی روغن نارگیل را روی انگشتان خود گذاشته و مستقیماً روی ناف خود بمالید. بگذارید روی آن بماند و اجازه دهید پوستتان روغن را جذب کند. این کار را روزی چند بار تکرار نمایید.

  1. آب نمک

یک محلول نمکی به کاهش رطوبت داخل ناف کمک کرده و از عفونت بیشتر جلوگیری می کند. نمک دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و می تواند برای مبارزه با عفونت موجود و همچنین خارش و التهاب در ناف استفاده شود. یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. چند قطره از این محلول نمکی را در ناف خود بریزید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا زمانی که ناف تسکین پیدا کند.

  1. کمپرس گرم

کمپرس گرم کاربردهای زیادی دارد. از مبارزه با عفونت های میکروبی گرفته تا تسکین درد و التهاب. از این رو، می توان از کمپرس گرم برای خلاص شدن از شر عفونت ناف استفاده کرد. یک دستمال تمیز بردارید و آن را در آب گرم غوطه ور کنید. آب اضافی را بگیرید و کمپرس گرم را مستقیماً روی ناف خود قرار دهید. بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. در صورت نیاز این کار را دو تا سه مرتبه در روز تکرار کنید.

  1. . روغن نعنا

خواص تسکین دهنده اسانس نعنا می تواند التهاب را کاهش دهد و همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به از بین بردن میکروب های ایجاد کننده عفونت در ناف کمک کند.

2-3 قطره روغن نعنا را با 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را روی ناف خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس آن را با دستمال پاک نمایید. این کار را دو تا سه مرتبه در روز انجام دهید.

 

درمان خانگی عفونت ناف

درمان خانگی عفونت ناف

 

  1. آب اکسیژنه

خواص ضد عفونی کننده آب اکسیژنه می تواند با عفونت مبارزه کند در حالی که خواص خشک کنندگی آن می تواند سبب تسریع بهبود کیست شود.1 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن 3٪ را با 1-2 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. یک پد پنبه ای را در آن خیس کرده و آن را روی ناف خود بمالید. بگذارید پد روی ناف بماند و به طور طبیعی خشک شود. این کار را فقط یک بار در روز انجام دهید.

  1. سرکه سفید

وجود اسید استیک در سرکه خاصیت ضد عفونی کنندگی به آن می دهد و در نتیجه به مبارزه با میکروب های عامل عفونت کمک می کند. سرکه همچنین دارای خواص ضدعفونی کننده طبیعی است که می تواند به درمان عفونت ناف کمک نماید. یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و دو قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کنید. یک پد پنبه ای را در این مخلوط خیس کرده و آن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آن را با آب بشویید. این کار را روزانه دو تا سه بار تا زمان بهبود عفونت تکرار نمایید.

پیشنهاد ویژه: همه چیز درباره عفونت کودکان و نحوه درمان آن ها

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

پماد برای عفونت ناف بزرگسالان

درمان عفونت ناف در بزرگسالان به نوع عفونت، شدت آن و شرایط سلامتی فرد بستگی دارد. گاهی در عفونت های خفیف که فقط با قرمزی مختصری همراه می باشند، استفاده از پماد برای درمان عفونت ناف کفایت می کند، اما اغلب نیاز به درمان های آنتی بیوتیکی خوراکی و گاهی آنتی بیوتیک تزریقی نیز می باشد. پماد تتراسیکلین، کلوتریمازول و … از جمله پمادهای آنتی بیوتیک و ضد قارچی می باشند که ممکن است برای این منظور مورد استفاده قرار داده شوند.

درصورت استفاده از پماد به تنهایی برای درمان عفونت ناف، باید علائم عفونت مانند میزان ترشحات، عمق عفونت و … به طور مداوم پایش شوند تا در صورت تشدید علائم، درمان با داورهای خوراکی و تزریقی به سرعت آغاز گردد. گاهی نیز از پماد آنتی بیوتیک یا ضد قارچ در کنار  آن استفاده می گردد.

 

برای درمان عفونت ناف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

انتخاب دکتر مناسب برای درمان عفونت ناف، به شدت عفونت، نوع آن و شرایط سلامتی زمینه ای فرد بستگی دارد. پزشک عمومی، متخصص جراحی، متخصص داخلی، متخصص اطفال و متخصص عفونی همگی می توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند. اگرچه که پزشک عمومی نیز برای درمان عفونت های خفیف می تواند به شما کمک کند، اما به طور کلی بهترین و خبره ترین فرد، متخصص جراحی می باشد.

باتوجه به این که ممکن است عفونت نیاز به درناژ و تخلیه نیز داشته باشد، مراجعه به جراح عمومی، اغلب اولین قدم انتخابی می باشد. البته به یاد داشته باشید که همیشه یک تیم درمانی مجرب، بهتر از یک نفر به تنهایی می توانند به شما کمک کنند.

 

چگونه از بروز عفونت ناف جلوگیری کنیم؟

رعایت نکات زیر بسیار مهم است:

  • قبل از لمس کردن پیرسینگ ناف دستان خود را بشویید.
  • روی شکم نخوابید.
  • لباس های گشاد از پارچه های دارای الیاف طبیعی بپوشید.
  • روزانه دوش بگیرید.
  • بدن خود را کاملاً بشویید و مطمئن شوید که هیچ آثاری از صابون در ناف شما باقی نمانده است.
  • اگر مستعد ابتلا به عفونت قارچی هستید، مصرف غذاهای فرآوری شده خود را کاهش دهید.
  • پس از سوراخ کردن ناف، مانند پیرسینگ، مدتی از رفتن به استخرهای عمومی اجتناب کنید.
  • از غذاهای ناسالم دوری کرده و میوه ها و سبزیجات خام بیشتری مصرف کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/belly-button-discharge
  2. https://www.stylecraze.com/articles/effective-home-remedies-to-treat-belly-button-infection/
  3. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/features/things-that-can-go-wrong-bellybutton

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.