پوست و مو

کبودی زیر چشم چه دلایلی دارد و چگونه درمان می شود؟

کبودی زیر چشم چه دلایلی دارد و چگونه درمان می شود؟

کبودی زیر چشم

لکه های تیره زیر چشم که اغلب به صورت سایه های آبی، بنفش، قهوه ای یا سیاه ظاهر می شود، معمولاً نشانه ای از یک مشکل پزشکی نیست. این سیاهی زیر چشم با کبودی اطراف چشم به دلیل جراحت یا قرمزی و تورم چشم ناشی از عفونت متفاوت است. کبودی زیر چشم معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما ممکن است بخواهید به دلایل زیبایی ظاهر حلقه های زیر چشم خود را روشن تر کنید. برای این منظور، ابتدا باید دلیل اصلی ایجاد آن را پیدا کنید و سپس به دنبال روش مناسب درمان سیاهی زیر چشم خود باشید.

 

کبودی زیر چشم نشانه چیست

سن

یکی از علت کبودی زیر چشم سن است، با بالا رفتن سن، پوست شما متمایل به افتادگی و نازک شدن می شود. ممکن است کاهش چربی و کلاژن را که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک می کنند، تجربه کنید. در واقع کبودی رگ زیر چشم زیر پوست شما بیشتر نمایان می شوند و باعث کبودی زیر چشم می شوند. همچنین بالا رفتن سن نیز ممکن است باعث شود که حفره های اشکی توخالی تر به نظر برسند. و ظاهری خسته و مسن به شما بدهد.

خستگی و ضعف

پرخوابی یا کم خوابی ممکن است باعث تیرگی یا رنگ پریدگی پوست شما شود. در نتیجه، رگ‌ های خونی و بافت‌ های تیره زیر پوست شما ممکن است بیشتر نمایان شوند. کم خوابی همچنین ممکن است منجر به تجمع مایع در زیر چشمان شما شود و باعث شود که آنها پف کرده به نظر برسند.

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم

هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین آزاد می کند که ممکن است باعث خارش، قرمزی و پف چشم شود. خاراندن پوست نیز ممکن است باعث التهاب، تورم و شکستگی عروق خونی شود که منجر به تغییر رنگدانه های پوست پس از التهاب و در نتیجه سیاهی زیر چشم می شود.

 

سیاهی زیر چشم

سیاهی زیر چشم

 

داروهای کاهنده فشار چشم

برخی از داروهای محلول چشمی که برای کمک به درمان گلوکوم استفاده می شوند، مانند لاتانوپروست و بیماتوپروست، ممکن است باعث ایجاد کبودی زیر چشم شوند. این موارد به احتمال زیاد بین 3 تا 6 ماه پس از شروع درمان با بیماتوپروست ایجاد می شوند. گاهی اوقات، تغییرات ممکن است دائمی باشند، بنابراین اگر متوجه تغییر رنگ شدید، مهم است که با پزشک صحبت کنید.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر برای مدت طولانی ممکن است چشمان شما را تحت فشار قرار دهد. این رویه می تواند رگ های خونی اطراف چشم شما را بزرگ کند و به طور بالقوه باعث سیاهی دور چشم شود.

کم آبی بدن

هنگامی که بدن شما به خوبی هیدراته نمی شود، پوست زیر چشم شما شروع به کدر شدن می کند و چشمان شما گود رفته به نظر می رسد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

آفتاب بیش از حد ملانین (رنگدانه ای است که به پوست شما رنگ می دهد) اضافی در پوست تولید می کند که بدن شما ممکن است این ملانین اضافی را در زیر چشمان شما رسوب کند و در نتیجه هیپرپیگمانتاسیون ایجاد شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین  توسط متخصص پوست و مو آنلاین است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ژنتیک

مطالعات نشان می دهد که ژنتیک ممکن است در ایجاد کبودی زیر چشم نقش داشته باشد. یک مطالعه در سال 2014 ارتباط قوی بین سیاهی زیر چشم و سابقه خانوادگی برای 63٪ شرکت کنندگان را نشان داد. با افزایش سن، حلقه های تیره ممکن است روشن تر یا تیره تر شوند.

کبودی زیر چشم و کم خونی

زمانی پیش می آید که سطح گلبول های قرمز خون شما کمتر از حد طبیعی باشد. کم خونی می تواند باعث عوامل زیر شود:

  • سرگیجه
  • ضعف
  • سبک مغز
  • تنگی نفس
  • خستگی

اگر کم خونی دارید، ممکن است پوستتان روشن تر از حالت طبیعی باشد در حالیکه زیر چشمانتان حلقه های تیره داشته باشد. با یک پزشک در مورد انجام آزمایش خون برای بررسی سطح آهن خود و درمان سیاهی زیر چشم صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: آزمایش خون rbc چیست + تفسیر آزمایش خون

تشخیص کبودی زیر چشم

برای ارزیابی نوع سیاهی زیر چشم، پزشک معمولاً چند آزمایش را انجام می دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه فیزیکی و تاریخچه پزشکی
  • تست کشش پلک یا معاینه لامپ شکاف
  • معاینه لامپ چوب، که معمولاً برای تعیین عفونت های باکتریایی یا قارچی، اختلالات رنگدانه پوست یا خراشیدگی قرنیه استفاده می شود
  • آزمایش خون و عملکرد کبد

سپس پزشک از نتایج ارزیابی برای کمک به طبقه بندی ظاهر و علل کبودی زیر چشم شما استفاده می کند.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

درمان های خانگی کبودی زیر چشم

  • بیشتر بخوابید: سعی کنید هر شب حداقل هفت ساعت بخوابید تا از ایجاد سایه در اطراف چشم جلوگیری کنید.
  • از بالش های بیشتری استفاده کنید: برای جلوگیری از جمع شدن مایعات زیر چشم در شب، سر خود را با چند بالش اضافی بالا ببرید. این ممکن است به کاهش پف کردگی و درمان سیاهی زیر چشم کمک کند.
  • کمپرس سرد: برای کمک به کوچک شدن رگ های خونی گشاد شده، قاشق های سرد را روی چشمان خود قرار دهید. این کار می تواند پف پلک و ظاهر سیاهی زیر چشم را کاهش دهد.
  • خیار: برش های خیار را روی چشمان خود قرار دهید. این کار می تواند به پف کردگی کمک کند زیرا خیار سرشار از آب و ویتامین C است.
  • چای کیسه ای: چای کیسه ای سرد را زیر چشم خود قرار دهید. این کار می تواند گردش خون را افزایش دهد زیرا چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است.
  • فیشیال: ماساژ صورت شامل ماساژ دور چشم می تواند به بهبود گردش خون و کاهش کبودی زیر چشم کمک کند.
  • آرایش: از کانسیلر زیر چشم و زیر چشم استفاده کنید تا رنگ پوستتان را با هم ترکیب کنید تا حلقه های تیره شما را بپوشاند.
  • آب بیشتر بنوشید: مصرف آب فراوان از دهیدراته شدن و سیاهی پوست جلوگیری می کند.

 

سیاهی زیر چشم

سیاهی زیر چشم

 

درمان های کلینیکی کبودی زیر چشم

  • کرم های موضعی و مواد روشن کننده: کرم های موضعی مانند ویتامین C و مواد روشن کننده مانند هیدروکینون می توانند به برطرف شدن سیاهی زیر چشم کمک کنند.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی یا پیلینگ از اسیدهای آلفا هیدروکسی برای کاهش رنگدانه زیر چشم استفاده می کند.
  • لیزر درمانی: روش‌ های لیزر می‌ توانند به جوانسازی و سفت شدن پوست شما کمک کنند. گزینه های لیزر غیرتهاجمی شامل لیزرهای رنگی پالسی و دایود است.
  • فیلر: فیلرهای تزریقی مانند ژل هیالورونیک اسید می‌ توانند حجم زیر چشم را افزایش داده و به صاف شدن و بهبود کبودی زیر چشم کمک کنند.
  • جراحی پلک: در روشی به نام بلفاروپلاستی، چربی و پوست اضافی از ناحیه چشم شما برداشته می شود.
  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت : (PRP) این تزریق می تواند پوست اطراف چشم شما را ترمیم کند و سرعت رشد رگ های خونی و کلاژن و پوست شما را تقویت کند که یکی از متداولترین روش های درمان سیاهی زیر چشم است.
  • میکرودرم ابریژن: در این روش که به عنوان درمان پولیش پوست نیز شناخته می شود. از یک پروب نوک زبر (نوک الماس) به همراه وکیوم استفاده می شود تا لایه بالایی پوست را به آرامی لایه برداری کرده و ظاهری صاف تر به آن ببخشد.

بیشتر بخوانید: لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش

 

منابع علمی این مطلب

  1. What Causes Dark Circles Under Your Eyes?
  2. Dark Circles Under Eyes

  3. Dark circles under eyes
  4. Meningitis
  5. Meningitis: Everything You Need to Know

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.