داخلی

آزمایش خون rbc چیست + تفسیر آزمایش خون

آزمایش خون rbc چیست + تفسیر آزمایش خون

آزمایش خون

آزمایش خون، یکی از تست های آزمایشگاهی می باشد که به وسیله آن می توان به بسیاری از بیماری ها و هینطور وضعیت سلامتی فرد پی برد. این تست معمولا در مراکزآزمایشگاهی  با کمترین امکانات هم  موجود است و آزمایش گران و غیرقابل دسترسی نیست در مقابل اطاعات زیادی میدهد ماننداطلاعاتی از قبیل کم خونی ،عفونت و برخی بدخیمی ها.جواب آزمایش خون میبایست توسط پزشک تفسیر شود و درصورت نیاز تصمیمات درمانی گرفته شود.

چرا باید آزمایش خون بدهید

  • بررسی وضعیت سلامتی:

شما در جهت چک وضعیت کلی سلامتی خود میتوانید از آزمایش خون در جهت آگاهی از وضعیت کلی سلامتی خود باخبر شوید.

  • تشخیص بیماری:

این تست آزمایشگاهی میتواند در بسیاری از موارد علت خستگی ،ضعف و تب طولانی مدت را مشخص کند.همچنین علت التهاب درد کبودی و خونریزی ها را میتوان با این تست به درصدی از تشخیص رسید.

  • بررسی وضعیت درمان یک بیماری مشخص:

در برخی موارد در پروسه درمان یک بیماری ،این تست به صورت سریال گرفته می شود و تغییرات ایجاد شده بررسی می گردد.

انجام این تست نیاز به آمادگی و ناشتایی از روز قبل نداشته و شما میتوانید بدون نگرانی این تست را انجام دهید.

 

چه جزئیاتی در آزمایش کامل خون مشخص می شود

 

آزمایش خون کامل

آزمایش خون کامل

 

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

RBC در آزمایش خون چیست؟

گلبول های قرمز خون یا اریتروسیت ها وظیفه انتقال اکسیژن را در سلول های بدن برعهده دارند که نقش بسیار مهمی است.چرا که سلول ها برای رشد ،تقسیم نیاز به اکسیژن دارند.از جمله علائمی که ممکن است در افراد به هنگام کاهش rbc نشان داده شود عبارت است از ضعف،خستگی،رنگ پریدگی و ضربان قلب بالا و…

در مقابل از جمله علائم به هنگام افزایش غیر معمول RBC عبارت است از سردرد، سرگیجه و مشکلات بینایی.

نتایج حاصل CBC می تواند طیف وسیعی از بیماری ها و شرایط بدنی فرد را نشان دهد.

 

پیشنهاد ویژه: تست قلب در منزل

 

برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آنمی یا کم خونی به حالتی گفته ی شود که در آزمایش خون میزان گلبول های قرمز خون کاهش می یابد. انتقال اکسیژن دچار مشکل خواهد شد.
  2. بیماری های مغز استخوان مانند سندروم های میلودیسپلاستیک
  3. بیماری هایی از قبیل تالاسمی و آنمی سلول داسی شکل
  4. عفونت ها که به دنبال آن تعداد گلبول های سفید خون یا Wbcها افزایش می یابد.
  5. انواع مختلفی از سرطان ها همانند لوسمی و لنفوم
  6. تاثیرات شیمی درمانی و تصمیم گیری جهت بهبود وضعیت بیمار
  7. کمبود ویتامین ها و برخی مواد معدنی بدن

 

آزمایش خون در بارداری

آزمایش خون در بارداری

 

شاید برایتان سوال باشد که چرا زوج ها قبل از ازدواج لازم است آزمایش خون دهند و اهمیت این مسئله در کجاست .علاوه بر پی بردن به شدت کم خونی در دو فرد و تصمیم درمان در برخی موارد آزمایش خون در جهت تشخیص تالاسمی ودیگر بیماری های خونی مانند هپاتیت نیز می باشد و می تواند از بروز برخی بیماری های ژنتیکی در فرزند آینده متولد شده از این زوج جلوگیری نماید .چرا که اگر هر دو نفر زن و مرد مبتلا به تالاسمی مینور باشند احتمال تولد فرزند با تلاسمی ماژور زیاد است.

انجام آزمایش خون در ازدواج های فامیلی اهمیت دوچندان پیدا می کند و همیشه انجام پیگیری ها و پیشگیری قبل از وقوع یک بیماری با اهمیت تر است چراکه هزینه های وارده بسیار کاهش می یابد و از نظر سلامت روان نیز فرد کمتر دچار اختلال می شود.

آزمایش TSH

این تست جهت بررسی عملکرد تیرویید و کم کار یا پر کار بودن آن است .در صورت وجود مشکل معمولا مجدد تکرار می شود و اگر در هر دو سری آزمایش مشکل مشاهده شود تست های تشخیصی تکمیلی برای بیمار درخواست می شود و دارو طبق صلاحدید پزشک معالج تجویز می گردد.

پیشنهاد مقاله: آزمایش بارداری بتا چیست و چگونه انجام می شود؟

آزمایش خون در بارداری

در دوران بارداری متناسب با شرایط مادر ،بیماری های زمینه ای ،بارداری های قبلی و مشکلات موجود،آزمایش خون طبق برنامه مشخصی در خواست می شود .در ماه های مشخصی از بارداری ممکن است میزان HBخون پایین تر نشان بدهد که نباید تحت عنوان کم خونی تشخیص بدهیم . گاهی علائم کبودی ،خستگی و ضعف ممکن است در مادر باردار ببینیم که انجام این آزمایش اهمیت جدی پیدا می کند.

بنابراین با توجه به مطالب احتمالا از اهمیت این تست ساده ولی پرکاربرد آگاه شدید .تفسیر آزمایش خون نیز حتما توسط پزشک میبایست صورت گیرد به این دلیل که تفسیر این آزمایش در کنار معاینات و شرح حال اهمیت بیشتری می یابد تا پزشک به تشخیص درست تری دست پیدا کند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://medlineplus.gov/lab-tests/red-blood-cell-rbc-count/
  2. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/complete-blood-count/about/pac-20384919
  3. https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/4053-complete-blood-count

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.