روانشناسی

راه های تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان

راه های تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان

تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان

بچه ها از مراحل اولیه زندگی شروع به برقراری ارتباط می کنند. برخی از مهارت های ارتباطی معمولی وجود دارد که کودکان عادی با توجه به سن خود با آنها بزرگ می شوند. پرورش مهارت ارتباطی کودکان یک مهارت کلیدی است و هر چه در آن بهتر باشیم کیفیت زندگی ما بهتر خواهد بود. ما از لحظه تولد شروع به برقراری ارتباط می کنیم. به مادرانمان میفهمانیم که به اولین گریه خود رسیده ایم. همانطور که کودک رشد می کند مهم است که تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان را پرورش دهیم تا بتوانند خود را به وضوح و با اطمینان در تمام جنبه ها و زمینه های زندگی خود بیان کنند.

در ادامه میخواهیم به راه های تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان بپردازیم‌.

 

پرورش مهارت ارتباطی کودکان

پرورش مهارت ارتباطی کودکان

 

تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان

بچه‌ها در مقطع ابتدایی به تازگی یاد می‌گیرند که چگونه با همکلاسی‌ها و دوستان خود ارتباط برقرار کنند و دوست پیدا کنند. در این سن کودکان ممکن است برای  مکالمه و برقراری ارتباط با افکار و احساسات خود به کمک نیاز داشته باشند. از طریق گزینه های زیر میتوانید به تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان کمک کنید:

  1. به طور منظم با فرزندتان صحبت کنید.
  2. از کودکتان بخواهید روزش را توصیف کند.
  3. به آنچه فرزندتان می گوید گوش دهید و تکرار کنید.
  4. گفتگوهای سرگرم کننده را با فرزندتان شروع کنید.
  5. با فرزندتان کتاب بخوانید.
  6. نظر فرزندتان را بپرسید.
  7. فرزندتان را تشویق کنید که یک دفتر خاطرات داشته باشد.
  8. کودکتان را ترغیب به بازی های گروهی کنید.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

انواع مهارت‌های ارتباطی در کودکان

پنج مهارت ارتباطی ضروری وجود دارد که به موفقیت کودکان  کمک می کند:

  1. مهارت شنیداری: گوش دادن بخش مهمی از تمام ارتباطات موثر است. فرزندان خود را تشویق کنید تا قبل از پاسخ دادن با دقت گوش کنند.
  2. بیان کلامی: توانایی بیان ایده ها به صورت کلامی یک مهارت مهم برای کودکان در هر سنی است. با تمرین بیان کلامی از طریق ارائه، مناظره، داستان‌گویی و سایر فعالیت‌های سخنرانی عمومی، به فرزندان خود کمک کنید تا ارتباطات مؤثرتری داشته باشند.
  3. نشانه های غیرکلامی: نشانه‌های غیرکلامی به اندازه نشانه‌های کلامی هنگام برقراری ارتباط مهم هستند. به بچه های خود کمک کنید تا یاد بگیرند که چگونه نشانه‌های غیرکلامی مانند زبان بدن، حالات چهره، ژست‌ها، تماس چشمی، لحن صدا و غیره را بخوانند تا بتوانند افراد اطراف خود را بهتر درک کنند و در موقعیت‌های مختلف واکنش مناسب نشان دهند.
  4. حل تعارض: آموزش به کودکان چگونه تعارضات را به طور سازنده حل کنند یک مهارت ارتباطی ضروری است که در طول زندگی به آنها کمک خواهد کرد.
  5. قاطعیت: قاطعیت شامل بیان نظرات و احساسات با اطمینان و در عین حال احترام به نظرات و احساسات دیگران است.

 

پیشنهاد مقاله: تقویت هوش هیجانی در کودکان و تاثیر آن

بازی اجتماعی برای کودکان

برای تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان می توانید انواع مختلفی از بازی ها را با آنها انجام دهید. بیایید تعدادی از این فعالیت‌ها و بازی‌هایی را که می‌توانید با فرزندانتان انجام دهید ببینیم:

  1. بازی در جعبه چیست؟ این یک بازی سرگرم کننده برای بچه ها است. آنها می توانند قدرت توصیف را تمرین کنند. این به آنها کمک می کند تا قدرت تفکر خود را افزایش دهند زیرا باید فقط با لمس کردن یک شی در مغز خود تصویری از آن ایجاد کنند.
  2. بازی جهت نقطه: علاوه بر مهارت کلامی ارتباط غیرکلامی نیز برای فرزندان شما مهم است. از فرزندانتان بخواهید که مسیرهای رستوران یا پارک مورد علاقه خود را روی یک کاغذ بنویسند. بعد از اینکه نقشه‌برداری مکان را انجام دادند همراه با بچه‌هایتان سفری را آغاز کنید و دستورالعمل‌های نوشته شده را دنبال کنید تا به آن مکان برسید.
  3. اشتراک گذاری افکار: به طور کلی بچه ها دوست دارند افکار خود را به اشتراک بگذارند. وقت خود را برای به اشتراک گذاشتن چیزها به فرزندانتان اختصاص دهید. این یک راه عالی برای آنها برای تقویت مهارت های ارتباطی است. فعالانه به آنها گوش دهید و نشان ندهید که بی علاقه هستید. مهم نیست چقدر سرتان شلوغ است!
  4. تصویر گفتن: قصه گویی راهی عالی برای تمرین روایت و ارتباط است. بچه ها عاشق گوش دادن به داستان هستند. این بار آن را برعکس کنید. حالا نوبت آنهاست که یک داستان بگویند. داستان سرایی تصویری یک فعالیت جالب است. در این فعالیت فرزندان شما باید بر اساس تصاویری که به آنها می دهید داستانی را روایت کنند. این فعالیت برای تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان بسیار عالی و مفید است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بازی برای توسعه برقراری ارتباط کودک با همسالان

  • چرخ احساسات: بسیاری از کودکان به ویژه در سنین 4-8 سالگی در بیان احساسات مشکل دارند. این به این دلیل است که احساسات انتزاعی هستند بنابراین ممکن است ندانند چگونه آنها را تشخیص دهند و ابراز کنند. این بازی برای بازی در مدرسه مناسب است جایی که ممکن است چندین کودک در همان لحظه احساس متفاوتی داشته باشند. برای این منظور می توانید فضایی را برای ابراز این احساسات کودکان طراحی کنید. همچنین می‌توانید دایره‌ای ترتیب دهید که در آن چاپی از چرخ احساسات نمایش داده می‌شود.
  • جمله زمزمه کننده: این یک بازی محبوب و سرگرم کننده است. این می تواند به تقویت مهارت های گوش دادن در کودکان شما کمک کند. علاوه بر این می توان آن را توسط بچه ها در تمام گروه های سنی بازی کرد. می توانید از سایر اعضای خانواده نیز بخواهید که به آن ملحق شوند. پس از آن به همه بگویید که در یک دایره بنشینند، آنقدر نزدیک که به راحتی زمزمه کنندبا یک بچه شروع کنید او یک جمله را در گوش بچه دیگری که سمت راست نشسته است زمزمه می کند و سپس آن را در گوش بازیکنان بعدی زمزمه می کند. دور دایره بچرخید تا همه افراد دایره به نوبت بپیوندند. در آخر بچه آخر پیام را با صدای بلند می گوید.

 

بهبود مهارت ارتباطی کودکان

بهبود مهارت ارتباطی کودکان

 

آموزش مهارت گفتگو به کودکان

این چند نکته را برای تمرین مهارت های ارتباط کلامی و گفتگوی فرزند خود امتحان کنید:

  1. گوش دادن فعال: گوش دادن فعالانه به کودکان کمک می کند تا احساس کنند شنیده شده و درک می شوند.
  2. واضح صحبت کردن: از زبانی استفاده کنید که برای کودک شما قابل درک و متناسب با سن او باشد.
  3. اجتناب از رشوه: ارائه پاداش هایی مانند آب نبات برای رفتارهای اساسی ممکن است به نظر شما کنترل کوتاه مدت را به شما بدهد اما به شما اجازه نمی دهد که مرزهای واضحی ایجاد کنید و می تواند منجر به بی اعتمادی بین شما و فرزندتان شود. این عمل برای تقویت مهارت های ارتباطی در کودکان میتواند مشکل ساز باشد.
  4. کتاب: از کودکتان بخواهید برای شما کتاب بخواند یا قصه ای که برای او گفته اید را برای دیگران تعریف کند.
  5. خوش گذرانی با هم: همانطور که فرزندان شما رشد می کنند والدین می تواند کار جدی تری به نظر برسد. به همین دلیل است که لذت بردن با هم و لذت بردن از گفتگوی دلپذیر بسیار مهمتر است

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر بازی های آموزشی بر رشد ذهنی کودکان

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که در برقراری ارتباط اموزش برقراری ارتباط به فرزندتان همیشه راهبری با مهربانی و عشق است!

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهرداد ساسانی

مهرداد ساسانی

روانشناسی

تصویر دکتر علی صادقی

علی صادقی

روانشناسی

تصویر دکتر مرجان قاضی زاده

مرجان قاضی زاده

روانشناسی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر بهنوش ده آرا

بهنوش ده آرا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthychildren.org/English/family-life/family-dynamics/communication-discipline/Pages/Components-of-Good-Communication.aspx
  2. https://raisingchildren.net.au/toddlers/connecting-communicating/communicating/communicating-well-with-children
  3. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/young-children-and-communication

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.