روانشناسی

تاثیر بازی های آموزشی بر رشد ذهنی کودکان

تاثیر بازی های آموزشی بر رشد ذهنی کودکان

رشد ذهنی کودکان

بازی‌های برای قرن‌ها یک شکل محبوب سرگرمی بوده و ساعت‌ها سرگرمی و تعامل اجتماعی را فراهم می‌کنند. اما آیا می دانستید که این بازی ها می توانند تأثیر عمیقی بر رشد ذهنی کودکان نیز داشته باشند؟ تاثیر بازی بر کودک بسیار زیاد است، او را درگیر انواع فرآیندهای شناختی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و تصمیم گیری می کند. در این مقاله مزایای متعدد و تاثیر بازی های آموزشی بر رشد ذهنی کودکان را بررسی خواهیم کرد.

 

نقش بازی در رشد کودکان

بازی‌ها فواید بی‌شماری برای رشد ذهنی کودکان دارند. آنها مهارت های تفکر انتقادی را تقویت می کنند، توانایی های حل مسئله را بهبود می بخشند و حافظه و مهارت های شناختی را تقویت می کنند. بازی‌ها همچنین به رشد مهارت‌های اجتماعی، هوش هیجانی و ارائه ارزش آموزشی کمک می‌کنند.

 

تاثیر بازی بر کودک

تاثیر بازی بر کودک

 

علاوه بر این آنها زمان پیوند خانواده را افزایش می دهند و از بار بیش از حد تکنولوژیکی تسکین می دهند. بنابراین چرا نباید بازی های رومیزی را در برنامه زندگی کودک خود وارد کنید و فواید شناختی و اجتماعی آن را مشاهده نکنید؟

 

اهمیت بازی برای کودکان

کودکان طول توجه بسیار کوتاهی دارند و در عرض چند دقیقه علاقه خود را به چیزی کمتر از جذابیت از دست می دهند. به همین دلیل است که روش های آموزشی مرسوم با بچه های کوچک خوب کار نمی کند. آنها به خوبی پاسخ نمی دهند که بی وقفه با آنها صحبت شود و از آنها خواسته شود که کاری انجام دهند.

به همین دلیل است که بازی ها برای کودکان یکی از بهترین راه ها برای آموزش دانش آموزان خردسال است. آنها یک راه عالی برای سرگرم کننده و جالب نگه داشتن درس ها هستند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آنها نه تنها راهی عالی برای درگیر نگه داشتن فرزندانتان با درس هایشان هستند  بلکه دارای مزایای دیگری برای کودکان خردسال نیز هستند. آنها به توسعه مهارت های لازم برای سال آینده در مدرسه کمک می کنند و در عین حال منبع شگفت انگیزی از هیجان و سرگرمی را فراهم می کنند. رشد ذهنی کودکان یکی از اهمیت های بارز بازی برای کودکان است.

 

پیشنهاد مقاله: مراحل رشد کودک از بدو تولد تا بزرگسالی

مراحل رشد بازی در کودکان

در هر سنی بازی های مناسب آن سن برای رشد ذهنی کودکان موثر است:

 

رشد جسمانی و مهارت های حرکتی

یکی از بهترین چیزها در مورد بازی ها این است که اغلب از بچه ها می خواهد که به نوعی با دست یا بدن خود کار کنند. این امر به ویژه برای کودکان نوپا یا کودکان مهدکودکی که مهارت های حرکتی خود را توسعه می دهند بسیار مهم است.

 

حفظ حافظه و رشد ذهنی کودکان

با رسیدن سن کودکانه به سن ورود به مدرسه بازی‌های رومیزی و سایر بازی‌های تعاملی برای کودکان آغاز میشود، این بازی ها اغلب ذهن آن‌ها را به چالش می‌کشند و آنها را وادار می‌کنند که فعالانه درباره اینکه چگونه می‌توانند به سطح بعدی پیشرفت کنند فکر کنند. این به رشد ذهنی آنها کمک می کند و همچنین می تواند برای کودکانی که مشکلات توجه دارند مفید باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تقویت رشد اجتماعی

مهارت‌های اجتماعی نقطه عطف رشدی مهمی است که به فرزندان شما در طول زندگی کمک می‌کند و بازی‌های تعاملی از سنین کودکی و نوجوانی می‌تواند به آنها پایه‌ای عالی برای ساختن در حین رشد بدهد.

 

نقش بازی در رشد عاطفی کودکان

بازی ها نیز می تواند به رشد عاطفی کودک کمک کند. همانطور که آنها برد و باخت را تجربه می کنند، یاد می گیرند که احساسات خود را مدیریت کنند، با ناامیدی کنار بیایند و اخلاق ورزشی خوب را تمرین کنند. بازی‌ها به کودکان انعطاف‌پذیری و توانایی کنار آمدن با شکست‌ها را آموزش می‌دهند که درس‌های ارزشمند زندگی هستند.

 

تاثیر بازی های کودک

تاثیر بازی های کودک

 

تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

بازی ها فرصتی عالی برای کودکان فراهم می کند تا با همسالان، خواهر و برادرها یا والدین خود ارتباط برقرار کنند. در طول بازی کودکان یاد می گیرند که به نوبت، منابع را به اشتراک بگذارند، مذاکره کنند و تعارضات را حل کنند. این تعاملات اجتماعی به آنها کمک می کند تا مهارت های اجتماعی مهمی مانند:

  • ارتباط
  • همکاری
  • همدلی
  • اخلاق ورزشی را توسعه دهند.

علاوه بر این، بازی‌ها اغلب به بازیکنان نیاز دارند که دستورالعمل‌ها را بخوانند، درباره استراتژی‌ها بحث کنند و قوانین را توضیح دهند، که این امر مهارت‌های زبانی و ارتباطی را بیشتر می‌کند. بازی ها علاوه بر رشد ذهنی کودکان به رشد اجتماعی آنان کمک شایانی میکنند.

 

نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان

بازی‌ها و قصه‌گویی های گروهی کودکان را تشویق می‌کند تا با هم همکاری کنند و با هم داستان‌های تخیلی خلق کنند. هر کودک بخشی از داستان را به اشتراک می گذارد و داستان به طور جمعی باز می شود. این فعالیت ها خلاقیت، مهارت های زبانی و توانایی گوش دادن و ایجاد ایده های دیگران را افزایش می دهد.

بازی ها به کودکان کمک میکنند تا از خلاقیت خود استفاده کنند و فضای بازی را برای خود تغییر بدهند. پرورش خلاقیت در حین بازی ها امکان پذیر خواهد بود.

 

پیشنهاد ویژه: سلامت روان در کودکان

نقش بازی درافزایش همدلی و توانایی مدیریت احساسات

بازی تعاملی به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند که با طیف وسیعی از احساسات از شادی، هیجان، عصبانیت، ترس گرفته تا پرخاشگری و دیگران مقابله کنند. همچنین به آنها کمک می کند تا همدلی و درک دیگران را توسعه دهند و همچنین با احساسات و ناامیدی های خود کنار بیایند به عنوان مثال زمانی که بازی آنطور که آنها انتظار داشتند پیش نمی رود همه اینها به کاهش استرس، افزایش شادی و ایجاد یک زندگی هماهنگ تر کمک می کند.

 

نقش درمانی بازی ها

نشان داده شده است که بازی های مشارکتی در موقعیت های درمانی برای تقویت مهارت های ارتباطی کودکان اوتیستیک و منزوی اجتماعی مفید هستند.
فعالیت های بدنی باعث افزایش تناسب اندام و سلامتی می شود. بازی‌های فیزیکی فقط بچه‌ها را به حرکت وا نمی‌دارند بلکه می‌توانند به کودکان کمک کنند تا ویژگی‌های مهمی مانند چابکی، قدرت، تعادل و انعطاف‌پذیری را توسعه دهند.

در طول بازی، مغز تحریکات متعددی، هم بصری و هم شنیداری دریافت می کند. طبق تحقیقات افرادی که به طور مکرر بازی های تعاملی انجام می دهند می توانند این محرک ها را سریعتر از دیگران پردازش کنند.

بازی های تعاملی ثابت کرده اند که می توانند توجه بازیکن را در تمام مدت بازی به خود جلب کنند. این به دلیل نیاز بازیکن به دستیابی به اهداف خاصی در بازی و توانایی پیشرفت به سطح بعدی است.

 

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیمین رضاوند زایری

سیمین رضاوند زایری

روانشناسی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه ضیافر

فاطمه ضیافر

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعید موسوی

سعید موسوی

روانشناسی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

نقش بازی در رشد کودکان چیست؟

بازی ها تاثیر بسیار زیادی در رشد ذهنی، عاطفی،جسمانی، اجتماعی و... کودکان دارند.

نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان چیست؟

بازی ها باعث پرورش خلاقیت کودکان میشوند بازی ها وقصه گویی های گروهی یکی از بهترین روش های رشد خلاقیت کودکان می‌باشد.

نقش بازی بر رشد اجتماعی کودکان چگونه است؟

بازی ها باعث تعامل کودکان با دوستان، خواهر و برادر والدین میشوند. در همین تعاملات کودکان با بسیاری از مباحث اجتماعی شدن آشنا میشوند.

منابع علمی این مطلب

  1. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10226465/
  2. https://psycnet.apa.org/record/2013-01006-028
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7928788/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9590021/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.