علوم تغذیه

رژیم غذایی برای پولیپ کیسه صفرا

رژیم غذایی برای پولیپ کیسه صفرا

پولیپ کیسه صفرا

شاید شما هم در رابطه با کیسه صفرا، طحال، روده بزرگ که جزء اندام های غیر ضروری بدن هستند شنیده باشید. ممکن است افراد زیادی با داشتن برخی بیماری ها بتوانند بدون این اندام زندگی کنند اما باید بدانید که این دستگاه ها بدن را از ایجاد برخی بیماری ها نجات می دهند. اما ما تصمیم داریم در رابطه با اینکه قرص پولیپ کیسه صفرا و رژیم غذایی برای درمان پولیپ کیسه صفرا چیست صحبت کنیم. همراه ما باشید و در صورت نیاز به مشاوره آنلاین اپلیکیشن ازپزشک را بر روی گوشی همراهتان نصب کنید.

 

کیسه صفرا چیست ؟

کیسه صفرا کیسه ‌ای کوچک است که صفرای تولید شده در کبد در آن نگهداری می‌ شود. این کیسه در زیر کبد و در محل تماس معده و کبد قرار دارد و نقش بسیار مهمی در هضم غذاهایی که می خوریم خصوصا غذاهای چرب دارد. کیسه صفرا زمانی خودش را نشان می دهد که دردهای شدید داشته باشد و تشخیص داده شود. معمولا افراد تا زمانی که کیسه صفرا کارش را انجام دهد متوجه حضورش نمی شوند و به آن اهمیت نمی دهند. می توان گفت این اندام داخلی نشانی ندارد و منجر به ناراحتی انسان ها نمی شود مگر زمانی که مشکل خاصی آزادسازی صفرا از آن را کاهش دهد و یا مجاری را مسدود کند. اما پلیپ کیسه صفرا چیست؟ بیشتر بخوانید

 

درباره پولیپ کیسه صفرا بدانید.

پولیپ کیسه صفرا ضایعات برآمده سطح مخاطی کیسه صفرا به حساب می آیند. بخش اعظمی از این مخاط ها خوش خیم هستند اما گاهی اوقات موارد بدخیم هم در افراد مشاهده می شوند. در رابطه با تشخیص باید بگوییم که معمولا در آزمایش های تصویری مثل سی تی اسکن، ام آر آی یا سونوگرافی می توان این ضایعات را به عنوان  پولیپ کیسه صفرا مشاهده کرد. در آزمایش ها معمولا پولیپ کیسه صفرا را می توان به شکل رشد پولیپوئیدی بدون حرکت و سایه بر روی لومن کیسه صفرا تشخیص داد. احتمال به وجود آمدن در افرادی که کلسترول و نمک زیادی در صفرای خود دارند بالا می رود.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

صفرا توسط کبد در بدن تولید شده و سپس به کیسه صفرا منتقل می شود و کارکرد اصلی این ماده کمک به هضم چربی در بدن است. پولیپ‌های کیسه صفرا ممکن است به دلیل شکل گیری سنگ های کیسه صفرا نیز در بدن ظاهر شوند. به همین دلیل بسیاری افراد هستند که به صورت همزمان در کیسه صفرای خود سنگ و پولیپ را دارا هستند.

 

درمان پولیپ کیسه صفرا

درمان پولیپ کیسه صفرا

 

انواع پولیپ کیسه صفرا را بشناسید

در مجموع سه نوع پولیپ سنگ صفرا در افراد وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

 

سودوپلیپ ها

این نوع از پلیپ همان پولیپ‌های کلسترول هستند به عنوان رایج ترین نوع از پولیپ‌های کیسه صفرا شناخته می شوند. لازم به ذکر است که سودوپلیپ ها غیر سرطانی بوده و درون آن ها پر از کلسترول است. این نوع از پولیپ‌ها مشکلات پیش زمینه ای در کیسه صفرا را نشان می دهند  که از جمله آن ها می توان به کولسیستیت اشاره کرد. کولسیستیت هم زمانی ایجاد می شود که کیسه صفرا نتواند به خوبی تخلیه شود.

 

پولیپ التهابی

پولیپ های التهابی از مشکلات کیسه صفرا شناسایی بوده و نشان دهنده وجود التهاب در دیواره کیسه صفرا هستند. پزشکان این پولیپ‌ها را در افرادی که بیش از یک بار تجربه کولسیستیت را داشته باشند شناسایی می کنند. از دیگر عواملی که منجر به پولیپ التهابی می شود می توان به مشکل کولیک حاد صفراوی که در آن سنگ های کیسه صفرا مسیر تخلیه را مسدود می کنند اشاره کرد. در چنین شرایطی فرد پس از خوردن غذا درد إحساس می کند که باید بدانید این نوع پلیپ هم هیچ ارتباطی به سرطان ندارد.

 

پولیپ کیسه صفرا واقعی

جزء نادر پلیپ ها، پولیپ کیسه صفرا واقعی بوده و احتمال سرطانی شدن آن ها وجود دارد. این پولیپ‌ها بین ۵ الی ۲۰ میلی متر ابعاد دارند و در مواردی می توانند منجر به سرطان شوند. در این حالت پزشک متخصص برداشتن کیسه صفرا را  به فرد مبتلا پیشنهاد می کند.

 

بیشتر بخوانید: سرطان لوزالمعده چیست و چگونه درمان می شود؟

 

علائم پولیپ کیسه صفرا

از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ناراحتی در سمت راست بالای شکم
  2. حالت تهوع
  3. نفخ
  4. عدم تحمل خوراکی و مواد غذایی

 

درمان پولیپ کیسه صفرا

معمولا نوع سودوپلیپ ها و پولیپ های التهابی که کمتر از ۱ سانتی متر ابعاد نیازی به درمان ندارند. اما پزشکان هر نوع پلیپ ها را با کمک سونوگرافی بررسی  می کنند. چنانچه اندازه یک پولیپ به نسبت معاینه قبلی به دو میلی متر یا بیشتر برسد پزشک معالج برداشتن کیسه صفرا به صورت عمل جراحی را پیشنهاد می کند. در روش جراحی از نوع کوله سیسکتومی باز پزشک جراح برشی در سمت راست و زیر دنده ها ایجاد کرده و کیسه صفرا را از بدن خارج می کند.

در روش کوله سیسکتومی لاپاروسکوپی جراح کیسه صفرا را به کمک برش هایی که در ناحیه معده انجام می دهد از بدن خارج می کند. طبق نتایج تحقیقات پژوهشگران، ضریب مرگ و میر مرتبط با کوله سیستکتومی لاپاروسکوپی کمتر از نوع باز است. البته این روش جراحی برخی عوارض به همراه دارد مانند:

  1. صدمات مجرای صفراوی
  2. خونریزی داخلی یا خارجی
  3. آبسه های زیر کبد

 

قرص پولیپ کیسه صفرا

قرص پولیپ کیسه صفرا

 

رژیم غذایی برای پولیپ کیسه صفرا

از آنجا یی که حدود ۹۰ درصد  از که عوامل ایجاد کننده  سنگ‌ های صفراوی، کلسترول هستند مصرف مواد غذایی که سبب کاهش چربی و کلسترول و حاوی مواد مغذی و فیبر لازم باشد، توصیه می‌شود. از این رو بهتر است از چربی‌ های گیاهی و غیراشباع به ویژه روغن زیتون استفاده کنید. بسیار مهم است تا غذاهای گیاهی و سبزیجات تازه را به میزان بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین مصرف سبزیجات فراوان و میوه‌ها به دلیل فیبر بالای آن‌ها برای تمام این افراد مستعد یا مبتلا به مشکلات کیسه صفرا توصیه می‌شود. غلات کامل، سبوس و نان‌های سبوس‌دار را فراموش نکنید. بهترین راه تامین چربی برای افراد مبتلا به این بیماری استفاده از چربی‌های گیاهی، گوشت لخم، شیر کم‌چرب و گوشت ماهی است.

پروتئین به اندازه کافی و درست دریافت کنید. مصرف گوشت بدون چربی مثل ماهی و یا مرغ برای دریافت پروتئین و همچنین ویتامین B12 ضروری است. دور غذاهای چرب و قندی را خط بکشید و به جای خوراکی های چرب و شیرین روغن  آفتابگردان، زیتون، آووکادو، آجیل و بذرهای گیاهی ‌استفاده کنید.

 

قرص پولیپ کیسه صفرا

در رابطه با قرص پولیپ کیسه صفرا باید بگوییم که داروی اورسودیول (اورسودوکسی کولیک) می تواند افراد را از جراحی بی نیاز کند. اورسودیول مختص قرص پولیپ کیسه صفرا بوده و  یکی از اسیدهای صفراوی که به صورت طبیعی در بدن انسان تولید می شود را دارد. وظیفه اصلی این ماده، کاهش جذب مقدار کلسترول تولید شده توسط کبد و کاهش کلسترول صفرا است. از مورد مصرف دیگر این دارو می توان به درمان سیروز اولیه صفرا اشاره کرد. این دارو در اشکال قرص و یا کپسول در دو دوز؛ ۲۵۰ و ۳۰۰ گرمی تولید و با نام تجاری آکتیگال(آستیگال) و اورسودکس عرضه می شود.

قرص پولیپ کیسه صفرا در زمان مصرف ممکن است هیچ عوارضی ایجاد نکند. برخی عوارض هم پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از بین می روند. اما چنانچه عوارض قرص پولیپ کیسه صفرا در شما ثابت ماند و نرفت نیاز به مراجعه به پزشک دارید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.