روانشناسی

سکس تراپی چیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

سکس تراپی چیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

مشاوره تصویری

فعالیت جنسی عادی به چهار مرحله متمایز تقسیم می‌شود که اختلالات جنسی و بیماری‌های جنسی می‌تواند در هر یک از آنها روی دهد. اختلال در عملکرد هر یک از این موارد با مراجعه به سکس تراپی و گرفتن راه های درمانی می‌تواند راهی برای رفع آن اختلالات باشد. این چهار مرحله عبارتند از: اول: برانگیختگی ابتدایی (initial arousal) برانگیختگی اولیه مرحله ای است است که میل جنسی آغاز به فعالیت می کند و فرد تحریک میشود. دوم برانگیختگی کامل (plateau phase) زمان است که فرد کاملاً تحریک یا برانگیخته شده اما هنوز به ارگاسم رسیده است. سوم ارگاسم (orgasm) مرحله اوج لذت جنسی است که چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد. چهارم فروکش، فرونشینی یا بازگشت (resolution phase) عضلات بدن ریمکس می شوند و حالت سرخوشی روی می دهد.

 

 

نقش سکس تراپی در بهبود روابط

sex therapy شاخه‌ای از درمان روانشناختی است که به افراد و زوج ها کمک می کند عواملی را که بر رابطه و رضایت جنسی آنها تاثیر گذاشته شناسایی و درمان کنند.

 

سکس تراپی

سکس تراپی

 

هدف از مشاوره تصویری به کمک اپلیکیشن ازپزشک و استفاده از راهنمایی های سکس تراپی،کمک به مراجعین در راستای رفع چالش های جسمی و عاطفی ناشی از مشکلات جنسی و داشتن روابط رضایت بخش زناشویی است. سکس تراپی نیازمند به ارزیابی دقیق است که شامل معاینه جسمی و روانی کامل است. دلیل این امر این است که اختلال عملکرد جنسی ممکن است به دلیل جسمانی پایه یا یک استرس روانی باشد. برای مثال: علت اختلال در نعوظ می تواند مشکل در گردش خون یا اضطراب باشد. نکته حائز اهمیت در مورد اختلال های جنسی آن است که در زوج ها مشکل زن یا  مرد یک مشکل دو جانبه بوده و در واقع مشکل مشترک زوج محسوب می شود، بنابراین اصل مهم و اثربخش در درمان سکس تراپی همکاری زوجین و حذف فشار بر یکدیگر است.

اگر روند درمان همراه با علاقه و صمیمیت میان زوج و بدون سرزنش یک دیگر طی شود نتیجه درمان رضایت بخش خواهد بود. با مراجعه به اپلیکیشن ازپزشک و کمک گرفتن از طریق مشاوره و صحبت با یک متخصص در این زمینه، متوجه خواهید شد در سکس تراپی مدرن از ادغام روش های روان درمانی و دارو درمانی استفاده میشود. درمانگران جنسی به کسانی که دچار مشکلات جنسی هستند کمک می‌کند تا به یک زندگی جنسی فعال دست یابند.

پیشنهاد مقاله: اعتیاد به رابطه جنسی و درمان آن

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با  متخصص روانشناسی را داشته و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تاثیر بیماری های جنسی بر روابط

ویژگی اصلی بیماری‌های جنسی یا اختلالات جنسی اختلال در فرایند هایی است که جز مراحل عادی آموزش جنسی به حساب می آیند یا دردیست که به هنگام آمیزش جنسی روی می دهد.بیماری‌های جنسی زمان اختلال در نظر گرفته می‌شود که باعث رنج و ناراحتی فرد شود و بر روابط او با همسرش تاثیر بگذارد و مستمر یا مکرر باشد و عملکرد روزانه او را مختل سازد و باعث بروز مشکل در روابط میان فردی شود در بسیاری موارد ناراحتی و استرس مشکلات جنسی به این دلیل به وجود می آید که با اختلالات خلقی و اضطرابی ارتباط دارد و مشکلات جنسی می توانند آنها را تشدید کند. اختلالات و بیماری های جنسی می تواند نتیجه عوامل روانی و بیولوژیک باشد. علت‌های اصلی بسیاری از این مشکلات در اثر ترکیب با عوامل روانی باعث مزمن شدن این اختلالات می‌شود.

 

بیماری های جنسی

بیماری های جنسی

 

علت های بیولوژیک را به سه طبقه مهم می توان تقسیم کرد:

  1. اختلال و بیماری به علت عارضه پزشکی
  2. اختلال به علت عدم تعادل هورمونی
  3. تغییر در واکنش جنسی به علت بالا رفتن سن

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نسخه آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

نقش بیماری های جسمی در عملکرد جنسی

برای مثال، مشکلات نعوظ و ارگاسم مردانه، با فشار خون بالا، دیابت، مشکل قلبی، استعمار دخانیات و الکلیسم ارتباط دارد. انواع داروها، مثل داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب و نیز داروهای فشار خون و بیماری‌های کلیوی، با اختلالات و بیماری‌های جنسی همراه است. یکی از متغیرهای مهم که بر عملکرد جنسی تاثیر می گذارد سن است. شیوع اختلالات و بیماری های جنسی هم در زنان و هم در مردان با افزایش سن بیشتر میشود. بیماری و اختلالات جنسی را میتوان از طریق دارو درمانی، سکس تراپی و درمان های هورمونی درمان کرد. بعضی از بیماریهای جنسی از طریق روش های مستقیم جنسی مانند: آمیزش جنسی، آمیزش جنسی دهانی ومقعدی منتقل می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها از روش‌های غیرجنسی نیز منتقل می شوند، از طریق سوزن مشترک معتادان به مواد مخدر تزریقی یا در شیردهی.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سکس، بھترین روش سکس کدام است؟

علائم بیماری های جسمی

برخی از این بیماری ها نشانه و علائم دارند و برخی نشانه ای نداشته و مدتی نهفته می مانند اما به دیگران منتقل می‌شوند. این نوع از بیماریها جنسی از طریق دارو درمانی عمدتاً درمان می شوند. یکی از اختلالات جنسی که توسط سکس تراپی درمان میشود کاهش میل جنسی است. از علل کاهش میل جنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس
  • اضطراب
  • اعتماد به نفس پایین
  • خواب کم
  • تغذیه نامناسب
  • مصرف الکل و مواد مخدر

با رفع هر یک از موارد گفته شده و مراجعه به درمانگر جنسی متخصص و استفاده از روش‌های درمانی از جمله سکس تراپی

می توانید بر مشکل خود غلبه کنید و آن را در کوتاهترین زمان ممکن درمان کنید.

 

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر ناهید زرگرانی

ناهید زرگرانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مرجان معاونی

مرجان معاونی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. کتاب آسیب‌شناسی روانی بر اساسDsm-5 نویسنده مهدی گنجی فصل دوازدهم صفحات ۱۶۹ تا ۱۹۹
  2. Wikipediaکامش‌درمانی» [علوم سلامت] هم‌ارزِ «sex therapy»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر سیزدهم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی(ذیل سر واژه کامش‌درمانی)
  3. ترجمه مبانی طب داخلی سیسیل، ویرایش ششم ۲۰۰۴، انتشارات تیمورزاده، فصل ۱۰۶ (صفحات ۱۳۲۶ تا ۱۳۴۰)

6 دیدگاه در “سکس تراپی چیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

  1. علی جابری گفت:

    سلام من چند وقته که حس میکنم یک زگیل تناسلی در ناحیه رویی آلت تناسلی ام ایجاد شده و دقیقا نمیدونم زگیل یا چیز دیگه ای حقیقت روم نمیشه جایی یا پیش دکتری مطرح کنم ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      هر زگیل یا برآمدگی در ناحیه تناسلی hpv یا زگیل تناسلی نیست، حتماً احتیاج به معاینه دارید که باید برای این موضوع به پزشک متخصص اورولوژی یا کلیه و مجاری ادرار و تناسلی مراجعه نمایید.
      .
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص اورولوژی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  2. مریم مرادی گفت:

    سلام من دختری هستم که با پسرا بهتر و بیشتر می تونم ارتباط بگیرم ولی خب این موضوع صدمه های زیادی به من وارد کرده است چون اکثر پسرا به دنبال منافع خودشون هستن تا خوشحال کردن ما یا راضی نگه داشتن ما من خیلی تو رابطه هام جدیداً دچار استرس میشم و دلیلشم نمیدونم میخواستم بدونم امکان داره این روابطم خطرساز بشه یا نه؟!

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      از روابط متعدد مخصوصاً ارتباطات جنسی متعدد خودداری نمایید. این موارد میتونه آسیب روحی و جسمی زیادی رو برای شما بهمراه داشته باشد.
      اگر استرس شما هنگام برقراری رابطه جنسی یا سکس اتفاق می افتد حتماً می بایست با سکس تراپ یا سکستراپیست مشورت نمایید، اما اگر در امورات روزمره خود به مشکل خوردید و درگیر استرس شدید حتماً با متخصصین مشاور و روانشناس مشورت نمایید.

  3. صادق سعیدی گفت:

    لطفاً کمکم کنید اگر امکانش هست من چند وقته متوجه شدم که درگیر بیماری HiV هستم و همه اطرافیانم به خاطر این موضوع از من دوری می کنند واقعاً دیگه به ته خط رسیدم حس میکنم حس میکنم چیزی دیگه قرار نیست درست بشه کاش قبل از اتفاق افتادن این موضوع حواس جمع تر بودم در همه مراحل زندگیم رابطه ها، روابط اجتماعی و …

    1. ازپزشک گفت:

      نظر تیم پزشکی ما:
      گرفتن ویروس ایدز یا HIV انتهای زندگی نیست این ویروس هم درمان دارد و باید مراحل درمان رو سپری کنید.
      پیشنهاد میکنیم مراحل درمان رو که قطعاً در حال سپری کردن هستید به یک مشاور هم برای بهبود روحیه تون مراجعه کنید.

      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص مشاوره و روانشناسی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

نظرات بسته شده است.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.