جنسی

اعتیاد به رابطه جنسی و درمان آن

اعتیاد به رابطه جنسی و درمان آن

جنسی

اعتیاد یک بیماری درگیر کننده خانوادگی است. یک نفر مصرف کننده است اما همه خانواده رنج می‌برند. هر اعتیادی ناشی از آن است که فرد از رویارویی با درد و گذر از آن امتناع می‌کند. هر اعتیادی با لذت آغاز می شود ولی با درد پایان می یابد. به هر چیزی که اعتیاد داشته باشید خواه سیگار، غذا، مواد مخدر و یا رابطه، شما در عمل از چیزی یا شخصی استفاده می‌کنید تا درد خود را تسکین دهید. در این مطلب تلاش بر این است که به اعتیاد به رابطه جنسی و درمان آن بپردازیم.

 

رابطه جنسی

در زندگی اکثر مردم رابطه عاطفی نقش اساسی دارد. رابطه جنسی یک موضوع کاملا شخصی و خصوصی است. افراد به ندرت این رابطه های خود را با دیگران در میان می گذارند. رشد جنسی نیز بخش مهمی از زندگی انسان ها است. به هنگام رشد جنسی مردم درباره ماهیت رفتارهای جنسی مطالبی یاد میگیرند و درباره این فعالیت خواسته و ناخواسته های خود را تعیین می‌کند. علاوه بر این در طول نو جوانی و اوایل بزرگسالی عملکرد رابطه جنسی اغلب با عزت نفس همراه است و در رشد روانی نقش مهمی دارد. روابط زناشویی سالم در بهداشت روانی و کیفیت زندگی نقش مهمی دارد. درباره اینکه چه چیز از لحاظ جنسی هنجار به حساب می آید هیچ تعریفی وجود ندارد.اما روانشناسان بالینی زمانی درگیر مسائل افراد می‌شوند آنها به علت سکشوآلیتی یا فعالیت جنسی خود رنج می‌برند یا در روابط میان فردی به مشکلات دچار می شوند.

بیشتر بخوانید: سکس تراپی چیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند+ مشاوره تصویری

 

بیش فعالی جنسی

بیش فعالی

اعتیاد رابطه جنسی

وقتی با فردی که اعتیاد رابطه جنسی دارد زندگی می کنید معمولاً متوجه این موضوع نیستید که درمان و بهبود این اختلال زمان طولانی ۳ تا ۵ ساله نیاز دارد. اما بهبودی در مراحل مشاوره کاملا مشخص است و معمولا همسران رضایت دارند. معمولاً همسران افراد مبتلا به اعتیاد رابطه جنسی در آغاز آشنایی متوجه این اختلال نمی شوند. و مدتی طول میکشد تا این حقیقت را در یابند. در افرادی که این اعتیاد را دارند این رفتارها مشاهده میشود:

  • به تدریج رفتارهای مشکوک و پنهان کاری آنها مشاهده می شود.
  • فردا سرنخ‌هایی از روابط متعدد همسرش کشف می کند.
  • وقتی به آنها ثابت میکنید متوجه روابط نامشروع آنها شده اید گاهی حرف های شما را می پذیرند و می‌گویند اشتباه کرده اند و همین یکبار دچار خطا شده اند قول می‌دهند دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد.

پس از این ماجرا ممکن است همه چیز به روال طبیعی برگردد و شما احساس کنید همه چیز تمام شده است. اما اگر همسر شما این اعتیاد را داشته باشد به احتمال زیاد همچنان به روابطه مخفیانه خود با دیگران ادامه می‌دهد و دیر یا زود دوباره متوجه سرنخ هایی از روابط نامشروع او خواهید داشت. معمولا افرادی که اعتیاد دارند نه فقط در یک زمینه بلکه در چند مورد دچار وابستگی هستند.  افراد مبتلا به این اعتیاد یک زندگی کاملاً جدا مخفیانه و خصوصی برای خود دارد. دقت داشته باشید که هر تغییر رفتار مثل کاهش اشتیاق فرد برای فعالیت هایی که قبلاً برایش لذت بخش بوده است یا احساس افسردگی و بی حوصلگی نمی‌تواند دلیلی بر این اعتیاد فرد باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

اعتیاد جنسی می تواند در موارد زیر تاثیر گذار باشد:

  1. روابط عاطفی
  2. اعتماد به نفس
  3. آینده فرزندان

این افراد علائم و رفتارهای وسواس گونه خاصی در این نوع رفتارهای خود دارند چه مشکلاتی را برای آنها آشکار می کند شاید زمان زیادی را صرف تماشای فیلم های تحریک آمیز، دنبال کردن مطالب اینگونه در فضای مجازی، ولخرجی های زیاد و نوعی زندگی دوم پنهانی برای خود داشته باشند، دروغگویی و رازهای زیادی درزندگی این افراد است. اگر با همسر خود مشکل پیدا کرده اید بهتر است با هم به روانشناس مراجعه کنید و یادتان باشد هر مشکلی نشان دهنده اعتیاد به این موضوع نیست.

 

اعتیاد رابطه

اعتیاد رابطه

 

پیشنهاد ویژه: حقایقی درباره افسردگی فصلی و راهکارهای آن + مشاوره روانشناسی آنلاین

 

بیش فعالی جنسی

هایپرسکسولیته به افزایش ناگهانی میل و تکرر فعالیت جنسی گفته می شود. این تغییرات می‌تواند در پس تغییرات بیوشیمیایی یا فیزیولوژیکی باشد. به وجود آمدن این اختلال امکان دارد به علت مصرف برخی از داروها نیز باشد. بیش فعالی جنسی در زمره اختلالات روانی و عصبی دسته بندی می شود از علائم این اختلال می توان به:

  • اغواگری
  • بی بند و باری جنسی
  • وسواس‌های جنسی
  • فعالیت جنسی بیش از حد

اشاره کرد. بیش فعالی جنسی می تواند در زندگی فرد اختلال ایجاد کند. از راه های درمانی این اختلال می توان به دارو درمانی، روان درمانی، رفتار درمانی اشاره کرد.

پیشنهاد مقاله: راهنمای اصول رابطه جنسی موفق

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مرجان معاونی

مرجان معاونی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا سیاوشی

زهرا سیاوشی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. کتاب اعتیاد جنسی (زندگی با یک معتاد جنسی)/نویسنده دکتر لیندا هاچ/فصول ۱ تا ۴ صفحات ۱ تا ۳۰
  2. Wikipediaتمایلات و رفتارهای جنسی انسان؛ دکتر بهنام اوحدی (کتاب)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.