گوارش و کبد

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان و کودکان

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان و کودکان

عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز یک نوع شکر موجود در شیر و محصولات لبنی است. برخی افراد ناتوانی در هضم و تجزیه‌ی لاکتوز دارند، که به عنوان “ناتوانی در تحمل لاکتوز” یا “افتقار به لاکتاز” شناخته می‌شود. این مشکل می‌تواند به عوارضی مانند مشکلات گوارشی (مثل اسهال یا مشکلات معده) منتج شود. افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف محصولات لبنی یا مصرف مکمل‌های آنزیم لاکتاز داشته باشند تا عوارض را کاهش دهند.

 

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان نادر است، اما ممکن است رخ دهد. این موضوع ممکن است به عوامل متعددی مرتبط با پرخوری نوزادان و مشکلات گوارشی آن‌ها برگردد. علائم عدم تحمل لاکتوز در نوزادان ممکن است شامل اسهال، تب، تجشم، نفخ، گلوکز در مدفوعات و تغییرات در وزن باشد.

در صورتی که شمکهایتان مشکوک به عدم تحمل لاکتوز در نوزاد خود باشد، بهترین راه ارتباط با پزشک کودکان خود و یا متخصص گوارش می‌باشد. آنها می‌توانند تشخیص دقیق را بگذارند و توصیه‌هایی برای مدیریت و درمان این مسئله ارائه کنند. در بعضی موارد، این مشکل ممکن است موقتی باشد و در دوران رشد نوزاد بپرورش بیابد.

 

لاکتوز

لاکتوز

 

عدم تحمل لاکتوز در کودکان

عدم تحمل لاکتوز در کودکان نسبتاً متداول است و معمولاً به عوامل ژنتیکی یا مشکلات گوارشی مرتبط با توسعه جهاز گوارش کودکان برمی‌گردد. عدم تحمل لاکتوز در کودکان معمولاً با علائمی همچون اسهال، نفخ، تب، تجشم، درد شکم و اختلالات در وزن و رشد مرتبط است.

در صورتی که شک به وجود عدم تحمل لاکتوز در کودک خود دارید، بهتر است با پزشک کودکان یا متخصص گوارش مشورت کنید. آنها می‌توانند با انجام تست‌های تشخیصی مناسب، میزان تحمل لاکتوز کودک شما را ارزیابی کرده و راهکارهای مدیریتی مناسب را تعیین کنند. این می‌تواند شامل محدودیت مصرف محصولات لبنی، مصرف مکمل‌های آنزیم لاکتاز، و تغذیه مناسب باشد.

 

چه میوه هایی لاکتوز دارند؟

میوه‌ها معمولاً لاکتوز ندارند. لاکتوز یک نوع شکر موجود در محصولات لبنی (مثل شیر و ماست) است و در میوه‌ها یا سبزیجات نمی‌یابید. بنابراین، اکثر میوه‌ها می‌توانند به آسانی توسط افرادی که عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به لاکتوز دارند، مصرف شوند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اگر شما یا کسی دیگر عدم تحمل لاکتوز دارید، میوه‌ها یک گزینه خوب برای تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز هستند. برخی از میوه‌های غنی از ویتامین C و فیبر شامل پرتقال، توت، توت‌فرنگی، اناناس، و موز هستند و می‌توانند به عنوان یک بخش مهم از رژیم غذایی شما باشند.

 

عوارض لاکتوز چیست؟

بدون شک عدم تحمل و حساسیت به لاکتوز ممکن است به عوارض مختلفی منجر شود. برخی از عوارض شایع عدم تحمل لاکتوز شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مشکلات گوارشی: افراد مبتلا به حساسیت به لاکتوز ممکن است دچار مشکلاتی مانند اسهال، یبوست، نفخ، درد شکم، و تجشم شوند.
  • نفخ و گاز معده: مصرف این شیرینی توسط افرادی که ناتوانی در تحمل آن دارند، می‌تواند منجر به تولید اضافی گاز در معده شود، که باعث نفخ و درد شکم می‌شود.
  • اسهال: مصرف لاکتوز بیش از حد می‌تواند منجر به اسهال شود، زیرا لاکتوز ناتوانی در تحمل آن توسط جسم می‌تواند مایعی را به روده‌ها جذب نکند.
  • کاهش وزن و ضعف: در موارد شدید عدم تحمل و عدم مصرف مناسب مواد مغذی، افراد ممکن است وزن بدهند و ضعف عمومی تجربه کنند.
  • نقص ویتامین D و کلسیم: افرادی که محصولات لبنی را از رژیم خود حذف می‌کنند به خطر نقص ویتامین D و کلسیم معرض هستند که می‌تواند به مشکلات استخوانی (مانند کاهش چگالی استخوان) منجر شود.

مهم است که در صورت تشخیص حساسیت به لاکتوز ، مصرف محدود محصولات لبنی یا استفاده از مکمل‌های آنزیم لاکتاز تحت نظر پزشک گوارش یا متخصص تغذیه انجام شود تا از عوارض جلوگیری شود.

 

حساسیت به لاکتوز

حساسیت به لاکتوز

 

قرص لاکتوز چیست؟

قرص لاکتوز یک نوع مکمل غذایی است که به افرادی که عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به لاکتوز دارند کمک می‌کند تا محصولات لبنی را بهتر هضم کنند. این قرص‌ها حاوی آنزیم لاکتاز هستند که در افراد عدم تحمل کمتر تولید می‌شود. این آنزیم به تجزیه لاکتوز به اجزای ساده‌تر (گلوکز و گالاکتوز) کمک می‌کند، که سپس بدن می‌تواند آنها را به راحتی هضم کند.

افرادی که عدم تحمل دارند و مصرف محصولات لبنی به آنها مشکل می‌سازد، می‌توانند قرص لاکتوز را در هنگام مصرف محصولات لبنی مصرف کنند تا عوارض مرتبط با عدم تحمل را کاهش دهند. این قرص‌ها معمولاً بدون نسخه پزشکی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مکمل‌های غذایی موجود هستند.

قبل از استفاده از هر نوع مکمل یا دارو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مناسب و بدون عوارض جانبی برای شماست.

 

بیشتر بخوانید: درمان فوری اسهال کودکان + لیست پزشکان فوق تخصص گوارش

 

عوارض شیر بدون لاکتوز

شیر بدون لاکتوز معمولاً به عنوان یک جایگزین مناسب برای شیر معمولی برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، توصیه می‌شود. این نوع شیر حاوی لاکتوز کمتر یا در بعضی موارد هیچ لاکتوزی ندارد و می‌تواند به آسانی توسط افراد با حساسیت به لاکتوز مصرف شود. برخی از مزایای شیر بدون لاکتوز شامل:

  1. کاهش عوارض حساسیت به لاکتوز: مصرف شیر بدون لاکتوز توسط افراد عدم تحمل لاکتوز می‌تواند از عوارضی مانند اسهال، نفخ، و درد شکم جلوگیری کند.
  2. تأمین مواد مغذی: شیر بدون لاکتوز همچنان می‌تواند مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، پروتئین، و ویتامین D را تأمین کند.
  3. مناسب برای کودکان و بزرگترها: شیر بدون لاکتوز مناسب برای افرادی از انواع سنی، از جمله کودکان و بزرگترها است.

هر چند شیر بدون قند در اکثر موارد برای افراد با حساسیت به لاکتوز ایمن و مفید است، اما ممکن است افراد با حساسیت به شیر یا مشکلات دیگر گوارشی نیاز داشته باشند تا با متخصص یا پزشک خود مشورت کنند تا مناسب‌ترین گزینه برای رژیم غذایی خود را تعیین کنند.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.