پوست و مو

علائم زگیل تناسلی مردان | پیشگیری و درمان

علائم زگیل تناسلی مردان | پیشگیری و درمان

علائم زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی مردان یا وارت تناسلی (Genital Warts) نوعی بیماری مسری است که از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل بروز این بیماری است و ممکن است تا مدت‌ها بدون هیچ نشانه‌ مشهودی در بدن وجود داشته باشد و از طریق تماس جنسی به فرد سالم منتقل شود. در ادامه این مطلب، توضیحات جامعی در مورد علائم، عوارض و نحوه درمان زگیل تناسلی ارائه شده است.

 

زگیل تناسلی مردان چگونه منتقل می‌شود و چه نشانه‌هایی دارد؟

ویروس اچ پی وی عامل زگیل تناسلی سویه‌های گوناگونی دارد که تمام آن‌ها ممکن است بدون هیچ علامتی در بدن فرد وجود داشته باشند. نوع ۶ و ۱۱ ویروس، عامل بروز زگیل آلت تناسلی هستند و باعث بروز برآمدگی‌هایی شبیه گل کلم با سطح رویی زبر و تیره روی آلت تناسلی، مقعد، کشاله ران می‌شوند. این زائده‌ها در صورت تماس جنسی از راه دهان، حتی در گلو و حلق فرد نیز ممکن است به وجود بیایند. معمولاً بعد از گذشت ۳ ماه از آلودگی با ویروس، علائم خود را نشان می‌دهند.

 

علائم زگیل تناسلی مردان

وارت تناسلی از دو نوع کم‌خطر ویروس اچ پی وی ایجاد می‌شود و علائم زیر را به همراه دارد:

  • بروز برجستگی‌هایی شبیه به گل کلم با سطح زبر روی آلت تناسلی، مقعد، گلو یا کشاله ران
  • ایجاد توده‌های کوچک روی اندام تناسلی و بیضه‌ها
  • احساس درد حین برقراری رابطه جنسی
  • ایجاد تغییر رنگ در اندام تناسلی به رنگ‌های صورتی، گوشتی یا قهوه‌ای
  • خونریزی حین برقراری رابطه جنسی

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

علائم زگیل تناسلی مردان ممکن است تا سال‌ها خود را نشان ندهند. تایپ‌های پرخطر ویروس HPV بیشتر به درمان مقاوم هستند و هیچ علامت ظاهری از خود نشان نمی‌دهند. تشخیص این مدل ویروس تنها توسط پزشک و انجام آزمایشات مربوطه قابل انجام است. هرچند آزمایشات مربوط به تشخیص اچ پی وی در مردان دقت چندانی ندارد.

زگیل آلت تناسلی

زگیل آلت تناسلی

 

تفاوت جوش و زگیل تناسلی در مردان

بافت زگیل تناسلی سفت و زبر است و ظاهری مانند گل کلم دارد. هیچ ترشحی از این زایده خارج نمی‌شود و از این نظر تفاوت شاخصی با جوش‌های چرکی دارد. بنابراین در صورت مشکوک بودن عارضه‌های روی پوست بدن خود، حتماً به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 

برای درمان زگیل تناسلی مردان باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان زگیل آلت تناسلی بهتر است به دکتر پوست، دکتر عفونی یا دکتر اورولوژی مراجعه کنید. پزشکان با بررسی شرایط بیمار، علائم زگیل تناسلی مردان را تشخیص داده و بهترین روش درمان را پیشنهاد می‌کنند. ممکن است مشکل شما با چند داروی ساده و بدون نیاز به جراحی برطرف شود. یا اینکه بنا به صلاح‌دید پزشک، از زایده‌های پوستی شما نمونه‌برداری شده و برای از بین بردن زگیل تناسلی به مراکز و کلینیک‌های مجهز ارجاع داده شوید.

 

پیشنهاد مقاله: زگیل تناسلی یا جوش؟فرق زگیل تناسلی با جوش

درمان زگیل تناسلی مردان

بیشتر موارد زگیل تناسلی بدون نیاز به درمان پس از مدت زمان کمی از بین می‌روند. اما در مواردی با توجه به صلاح‌دید پزشک و شدید بودن علائم زگیل تناسلی مردان، نیاز به جراحی وجود دارد. در این شرایط پزشک معمولاً روش‌های زیر را تجویز می‌کند:

 

درمان زگیل تناسلی با دارو

درمان دارویی زگیل تناسلی در مردان به نوع و اندازه زگیل ها و همچنین نظر پزشک معالج بستگی دارد. شایع ترین داروهای موضعی مورد استفاده عبارتند از:

  • ایمیکیمود (Imiquimod): این دارو سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا زگیل ها را از بین ببرد. به صورت کرم یا پماد موضعی استفاده می شود.
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس: این داروها زگیل ها را از بین می برند و به صورت محلول موضعی استفاده می شوند.
  • تری‌کلرواستیک‌اسید: این دارو زگیل ها را سوزانده و از بین می برد. به صورت محلول موضعی استفاده می شود.
  • پماد سینکاتچینز: این دارو ویروس را از بین نمی برد و فقط در برطرف شدن زگیل ها موثر می باشد.

 

نکاتی در مورد استفاده از داروهای موضعی:

  • داروها را دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید.
  • از تماس دارو با چشم، دهان و بینی خودداری کنید.
  • در صورت بروز تحریک پوستی، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

 

داروهای خوراکی:

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به بدن در مبارزه با زگیل تناسلی تجویز کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان زگیل تناسلی با جراحی

در شرایطی که زگیل آلت تناسلی با دارو از بین نرود، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد. روش‌های جراحی زیر بسته به شرایط بیمار برای از بین بردن زگیل تناسلی پیشنهاد می‌شود:

  • کرایوتراپی: این روش درمان تحت عنوان فریز کردن با نیتروژن مایع یا گاز آرگون نیز شناخته می‌شود و روش درمانی است که در آن از سرمای شدید برای منجمد کردن بافت‌های غیرطبیعی بدن استفاده می‌شود.
  • الکتروکوتر: دستگاهی است که به وسیله آن، بافت‌های زائد و زگیل تناسلی را می‌سوزانند. این کار باید در اتاق عمل و یا کلینیک‌های مجهز انجام شود.
  • لیزر درمانی: در این روش، زگیل تناسلی توسط اشعه لیزر سوزانده می‌شود.

 

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

متاسفانه نمی‌توانیم درمان خانگی خاصی را برای از بین بردن علائم زگیل تناسلی مردان ارائه دهیم. اما دقت کنید که در بیشتر موارد، این عارضه بدون نیاز به درمان از بین می‌رود. تقویت سیستم ایمنی، تنها راهی است که برای تسریع روند درمان پیشنهاد می‌شود. در ادامه راهکارهایی را برای درمان سریع و پاک شدن ویروس اچ پی وی از بدن ارائه داده‌ایم.

 

وارت تناسلی

وارت تناسلی

 

رژیم غذایی سالم

وعده‌های روزانه شما باید سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های لازم باشد. مصرف ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که مواد غذایی زیر را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید:

  • انواع مرکبات
  • انار
  • فلفل دلمه‌ای
  • فلفل قرمز
  • کلم بروکلی
  • طالبی
  • گوجه فرنگی
  • گل کلم
  • کلم بروکسل
  • سیب زمینی
  • گریپ فروت
  • پاپایا
  • توت فرنگی
  • جعفری خام و تازه

مصرف انواع مغزیجات و دانه‌ها نیز به تقویت بنیه و سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند و برای درمان زگیل تناسلی مردان لازم است؛ همچنین لازم است بدن شما به میزان کافی اسیدهای چرب ضروری را تامین کند. این اسیدهای چرب در دانه‌هایی مانند گردو و تخم کتان پیدا می‌شود. در ماهی و غذاهای دریایی نیز میزان زیادی از این چربی‌ها وجود دارد. روغن زیتون نیز منبع مناسبی برای دریافت چربی‌های ضروری برای بدن است و برای از بین بردن علائم زگیل تناسلی مردان، گزینه خوبی است؛ اما مصرف بیش از حد این مواد غذایی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

 

ورزش مرتب

ورزش مرتب راهکاری مفید و عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. پیاده‌روی، دویدن، تمارین قدرتی و کششی از جمله مفیدترین ورزش‌ها برای حفظ سلامت بدن هستند. پیشنهاد ما این است که حداقل سه روز در هفته را به‌صورت جدی ورزش کنید و مصرف آب کافی را فراموش نکنید.

 

دور کردن عوامل استرس‌زا

استرس عامل اصلی تضعیف سیستم ایمنی بدن است. بنابراین برای تسریع روند درمان زگیل تناسلی ، باید شرایط آسایش روان خود را فراهم کنید. انجام ورزش‌های کششی و آرام‌بخش مانند یوگا و مدیتیشن به این موضوع کمک می‌کند.
الگوی خواب منظمی داشته باشید

 

خواب کافی شبانه

رمز اصلی سلامت بدن و بهبود علائم زگیل تناسلی مردان است. اگر مشکل کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دلایل زمینه‌ای آن بررسی شود. داشتن فعالیت جسمانی در طی روز و دور کردن عوامل استرس‌زا، باعث می‌شود که خواب راحت‌تری را تجربه کنید.

 

پیشنهاد ویژه: درمان قطعی زگیل تناسلی

راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی

برای پیشگیری از بروز زگیل تناسلی مردان، باید سبک زندگی سالم را در نظر داشته باشید. رعایت نکات زیر برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس بسیار کمک‌کننده است:

  • پرهیز از روابط جنسی محافظت‌نشده و پرخطر
  • پرهیز از تعدد روابط جنسی با افراد مختلف
  • استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم و کاندوم دهانی برای جلوگیری از انتقال ویروس به دهان، حلق و گلو
  • دریافت دو الی سه دوز واکسن گارداسیل

 

واکسن گارداسیل برای چه سنینی مناسب است؟

واکسن گارداسیل در سه نوع دوگانه، چهارگانه و ۹گانه در داروخانه‌های معتبر عرضه می‌شود. واکسن دوگانه تنها دو نوع پرخطر ویروس اچ پی وی (۱۸ و ۱۶) را پوشش می‌دهد. اما واکسن چهارگانه علاوه بر این دو نوع، انواع کم‌خطر (۶ و ۱۱) عامل زگیل تناسلی را نیز پوشش می‌دهد. بدیهی است که واکسن ۹گانه بسیار مطمئن‌تر است و رنج بیشتری از انواع ویروس را پوشش می‌دهد. بهترین سن برای دریافت واکسن گارداسیل در سنین ۱۱ تا ۲۶ سالگی است. اما از نظر پزشکان تا سن ۴۵ سالگی نیز این ویروس می‌تواند موثر باشد.

 

سخن پایانی

روابط جنسی پرخطر و محافظت‌نشده، عامل اصلی ابتلا به زگیل تناسلی مردان و زنان است. بنابراین توصیه ما این است که زندگی جنسی سالم و دارای چارچوبی داشته باشید تا از این عوارض در امان بمانید. در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی مردان، حتماً به پزشک مراجعه کنید و از مصرف داروهای شیمیایی یا گیاهی برای از بین بردن زگیل به صورت خودسرانه خودداری کنید. چرا که ممکن است عوارض این داروها سلامت شما را به خطر بیندازند. در سایت از پزشک، می‌توانید با پزشکان متخصص درمان زگیل تناسلی، مشاوره ویدیویی داشته باشید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.