هماتولوژی (سرطان ها)

علائم سرطان در بارداری

علائم سرطان در بارداری

علائم سرطان

تشخیص سرطان در بارداری معمول نیست، اما ممکن است رخ دهد. بسیاری از علائم سرطان، از جمله تهوع و استفراغ، درد شکم، کم خونی و خستگی شبیه علائم بارداری است. تغییرات سینه اغلب می تواند به عنوان یک اتفاق طبیعی در دوران بارداری رخ دهد. با این حال، می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد. زمانی که سرطان در این دوران تشخیص داده می‌شود، معمولاً به این دلیل است که فرد توده‌ای جدید را احساس می‌کند، درد جدیدی دارد یا متوجه تغییرات بدنی دیگری می‌شود که منجر به مراجعه به پزشک می‌گردد. در برخی موارد، معاینات و آزمایش‌هایی که به عنوان بخشی از مراقبت‌های معمول در دوران بارداری انجام می‌شوند، ممکن است چیزی غیرطبیعی را نشان دهند که نشانگر سرطان باشد.

شایع ترین انواع سرطان که در دوران بارداری یافت می شوند، مشابه شایع ترین سرطان ها در زنان جوان هستند که شامل سرطان سینه، دهانه رحم، تیروئید، کولون، تخمدان و همچنین ملانوم، لنفوم و لوسمی می‌باشند. این احتمال وجود دارد که فردی در حین درمان سرطان باردار شود، اما این رویداد شایع نیست. اگر این اتفاق بیفتد، رویکرد درمان مانند زمانی است که سرطان در دوران بارداری مشخص می شود.

 

شیوع سرطان در دوران بارداری

به طور کلی، سرطان در این دوران یک اتفاق غیر معمول است. آمارها نشان می دهد که از هر 1000 زن باردار، سرطان در 1 نفر تشخیص داده می شود. با این حال، کارشناسان انتظار دارند تعداد زنان باردار مبتلا به سرطان افزایش یابد. این به این دلیل است که سن تمایل به باردار شدن به وضوح افزایش یافته – و خطر ابتلا به اکثر سرطان ها با بالا رفتن سن افزایش می یابد. سرطان سینه یکی از شایع ترین انواع سرطان در دوران بارداری است و در حدود 1 نفر از هر 3000 زن باردار تشخیص داده می‌شود.

 

سرطان در بارداری

سرطان در بارداری

 

علائمی که تشخیص سرطان در بارداری را سخت می‌کند

در دوران بارداری، گاهی اوقات تشخیص اینکه تغییرات در بدن ناشی از بارداری است یا علائم سرطان، دشوار است. مثلا:

  • تغییرات سطح هورمونها در دوران بارداری می‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن، برآمدگی و یا حساس شدن سینه‌ها شود. این می تواند تشخیص توده ناشی از سرطان را تا زمانی که کاملاً بزرگ شود سخت‌تر کند.
  • خونریزی از رکتوم می تواند یا ناشی از هموروئید خوش خیم باشد که در دوران بارداری شایع است، یا از سرطان روده بزرگ یا رکتوم.
  • احساس خستگی می تواند ناشی از افزایش وزن ناشی از بارداری یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی) باشد که هم در دوران بارداری و هم در سرطان هایی مانند لوسمی و لنفوم دیده می شود.
  • رشد جنین و رحم می تواند تشخیص تومورهای تخمدان را دشوار کند.
  • زنان ممکن است در دوران بارداری مقداری خونریزی واژینال داشته باشند که می‌تواند از علائم سرطان دهانه رحم باشد.
  • گاهی در دوران بارداری خال های جدیدی ایجاد می‌شود یا خال های موجود ممکن است بزرگتر شوند. این تغییرات همچنین می تواند علائم سرطان پوست به نام ملانوم باشد.

به دلیل این چالش ها، زمانی که سرطان در دوران بارداری ایجاد می شود، اغلب در مراحل پیشرفته تری نسبت به موارد دیگر تشخیص داده می شود.

گروه نادری از بیماری‌ها در بارداری به نام بیماری‌های تروفوبلاستیک حاملگی وجود دارد که در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌ها در رحم ایجاد می‌شوند، از اوایل بارداری شروع شده و مربوط به بارداری هستند. برخی از اشکال آن می‌توانند متاستاز بدهند (به قسمت‌های دیگر گسترش پیدا کنند) و در موارد نادر باعث مرگ شوند. با این حال، اکثر موارد خوش خیم هستند.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیرات واژینیسموس در بارداری و درمان آن

تشخیص

اگر پزشک در دوران بارداری به علائم سرطان مشکوک باشد، ممکن است بخواهد برای دستیابی به تشخیص دقیق‌تر بررسی‌های خاصی را انجام دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

اشعه ایکس

اشعه ایکس از امواج ضعیف برای ایجاد تصاویری از داخل بدن استفاده می کند. کارشناسان دریافته‌اند که سطح تشعشع مورد استفاده در اشعه ایکس به اندازه‌ای نیست که به جنین آسیب برساند. گفته می شود، افراد باردار باید در صورت امکان از محافظ سربی برای پوشاندن شکم خود در هنگام عکسبرداری با اشعه ایکس استفاده کنند.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

CT  اسکن

سی تی اسکن سر یا قفسه سینه معمولاً در دوران بارداری بی خطر است اما باید فقط در صورت لزوم مثلا” شک به علائم سرطان انجام شود. همچنین باید در طول سی تی اسکن از محافظ سربی استفاده کرد.

 

MRI

MRI به طور کلی یک آزمایش بی خطر برای افراد باردار در نظر گرفته می شود زیرا از اشعه یونیزان استفاده نمی کند.

 

سونوگرافی

سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از مناطق خاصی در بدن استفاده می کند. این یک تست تشخیصی بی خطر در دوران بارداری می‌باشد.

 

سرطان در بارداری

سرطان در بارداری

 

بیوپسی

در صورت وجود علائم سرطان، پزشکان با بیوپسی، نمونه‌ای از بافت را برای آزمایش سرطان در آزمایشگاه برمی‌دارند. تصور می شود که بیوپسی روشی بی خطر برای افراد باردار باشد.

 

سایر آزمایش‌ها و معاینات

گاهی اوقات، بدون وجود علائم سرطان، آزمایش‌های معمولی که در این دوران انجام می‌شوند، می‌توانند سرطان را زودتر کشف کنند. به عنوان مثال، تست پاپ اسمیر می‌تواند سرطان دهانه رحم را شناسایی کرده و سونوگرافی نیز می‌تواند سرطان تخمدان را در مراحل اولیه آن آشکار نماید.

 

تأثیر سرطان بر بارداری

با بررسی کامل علائم سرطان و درمان آگاهانه و دقیق، به ندرت جنین در این دوران تحت تاثیر قرار می‌گیرد. شیمی درمانی در صورت تجویز در سه ماهه اول، ممکن است باعث نقص مادرزادی یا از دست دادن جنین شود. انجام شیمی درمانی بعد از سه ماهه اول خطرات بسیار کمتری دارد که مهمترین آنها زایمان زودرس احتمالی و احتمال کوچک بودن نوزادان برای سن بارداری است. اگرچه اینها خطرات مهمی هستند که باید از آنها آگاه بود، اما لزوماً رایج نیستند. پس از تولد نوزاد، مادر می تواند به درمان ادامه دهد. با این حال، در صورت دریافت شیمی درمانی، نوزاد نباید از شیر مادر تغذیه کند زیرا داروها می توانند از طریق شیر مادر منتقل شوند.

 

پیشنهاد ویژه: روش های درمان سرطان رحم و پیشگیری از آن

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نشانه‌هایی دارید که ممکن است با علائم سرطان یا سایر مسایل پزشکی مرتبط باشد، حتما” آنها را به پزشک خود اطلاع دهید؛ ازجمله:

  • درد قفسه سینه
  • احساس تنگی نفس
  • تغییر در ضربان قلب

هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان موفقیت آمیزتر است. بنابراین مهم است که در صورت داشتن  موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • هر شرایط پیش سرطانی
  • ابتلا به سرطان در گذشته
  • هر گونه سابقه خانوادگی سرطان

بررسی های معمول بارداری می تواند نشان دهد که آیا آزمایش دیگری نیاز است یا خیر. مثلا” آزمایش خون در این دوران می تواند به تشخیص سرطان خون کمک کند.

همیشه در مورد علائم جدید با پزشک خود صحبت نمایید تا در صورت لزوم، بررسی علائم سرطان انجام گیرد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/cancer-in-pregnancy#diagnosis
  2. https://www.cancer.org/cancer/managing-cancer/making-treatment-decisions/cancer-during-pregnancy.html
  3. https://www.webmd.com/baby/cancer-during-pregnancy
  4. https://www.macmillan.org.uk/cancer-information-and-support/treatment/your-treatment-options/pregnancy/cancer-symptoms
  5. https://www.nfcr.org/blog/5-things-you-need-to-know-about-cancer-during-pregnancy/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.