عمومی

علائم سویه جدید کرونا را جدی بگیرید!

علائم سویه جدید کرونا را جدی بگیرید!

علائم سویه جدید کرونا

حدودا چهار سال از اولین دفعه‌ای که کووید 19 شناسایی شد می‌گذرد. با تلاش‌های صورت‌گرفته در عرصه پزشکی، داروهایی در اختیار ما قرار گرفته است که در بهبود و درمان آن نقش موثری دارند. همچنین به واکسن‌هایی دست پیدا کرده‌ایم که تا حد زیادی مانع انتقال ویروس به بدن افراد می‌شوند. با همه این‌ها، کارشناسان بهداشت می‌گویند علی‌رغم این دستاوردها، کوید 19 هنوز با ما است؛ چراکه ویروس‌ها دائما در حال تغییر و ارتقا هستند. در این مطلب به بررسی علائم سویه جدید کرونا می پردازیم.

 

علائم سویه جدید کرونا | کرونای دلتا

ماه‌های سرد سال مساوی است با افزایش ویروس های تنفسی؛ اما ابتلا به کرونا برخلاف بسیاری از ویروس‌ها که در پاییز و زمستان افزایش می‌یابند و در بهار و تابستان کمتر می‌شوند، فصل مشخصی ندارد. در هر زمانی از سال، امکان ابتلا به کوید 19 وجود دارد. یکی از سویه‌های ویروس کرونا که از اوایل سال 1400 1402 وارد کشور شد، سویه دلتا بود. دلتا در مقایسه با دیگر سویه‌ها، علائم چندان متفاوت و جدیدی نداشت. وجه تمایز اصلی این سویه، قدرت انتقال نسبتا بالا و شدت علائم آن در هنگام بروز بود. به‌طورکلی می‌توان علائم کرونا دلتا را این‌گونه دسته‌بندی کرد.

  • سردردهای طولانی مدت
  • تنگی نفس، گلودرد و سرفه‌های ممتد
  • آبریزش بینی
  • خستگی
  • ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی
  • احساس درد در بینی و سینوس‌ها
  • مشکلات گوارشی از قبیل اسهال و استفراغ
  • بدن درد و احساس خستگی

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

انواع غالب COVID-19 در سال 2024 کدام‌اند؟

در آزمایش‌های ژانویه 2024، اغلب ویروس‌های شناسایی‌شده کرونا، از خانواده امیکرون هستند. از زمان ظهور کرونا، نوع Omicron به‌طور مداوم خواص ژنتیکی و آنتی ژنی خود را تغییر داده است و در برابر واکسن‌های تولیدشده، مقاومت بیشتری نشان داده است؛ به این معنی که علی‌رغم پیشگیری و مصونیت نسبی، همچنان امکان آلوده‌شدن به ویروس وجود دارد. در حال حاضر، در اوایل سال 2024، سویه های غالب کرونا در جهان عبارتند از:

  • سویه XBB1.5 (Kraken): سویه ای با قابلیت انتقال بسیار بالا از خانواده امیکرون است.
  • سویه BQ.1.1 (Cerberus): نوعی دیگر از خانواده امیکرون با قابلیت انتقال بسیار بالا می باشد.
  • سویه BA.5 : شیوع آن نسبت به قبل کاهش یافته ولی قدرت ایجاد بیماری شدید دارد.
  • سویه EG.5 (Eris): قدرت انتقال بالایی دارد.

 

علائم کرونا دلتا

علائم کرونا دلتا

 

علائم کرونای جدید (1402)

شایع ترین علائم سویه جدید کرونا شامل آبریزش خفیف بینی، سردرد، سرفه و گلودرد است و بعضا با تب و لرز نیز همراه می‌شود. بااین‌حال، علائم این سویه اخیر نیز مانند سویه‌های پیشین، باتوجه‌ به وضعیت جسمانی فرد ممکن است با شدت بیشتری خودش را نشان دهد. از دست دادن حس چشایی و بویایی که پیش از این به‌عنوان شاخصه‌های اصلی ابتلا به کرونا شناخته می‌شدند، در سویه‌های جدید چندان جایگاهی ندارند و فرد اغلب نشانه‌های آنفولانزا و سرماخوردگی را در بدن خود احساس می‌کند. در موارد حادتر، این علائم ممکن است در فرد بیمار بروز پیدا کند:

  • تب یا لرز
  • سرفه
  • مشکلات تنفسی
  • خستگی
  • دردهای عضلانی در بدن
  • سردرد
  • ازدست‌دادن حس چشایی یا بویایی
  • گلودرد
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

بررسی‌ها نشان داده است که افراد آلوده به XBB.1.16 ، بیشتر احتمال دارد که به‌عنوان یکی از نخستین نشانه‌های کووید، به التهاب و سرخی چشم دچار شوند.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر لیمو شیرین بر سرماخوردگی

درمان کرونای جدید

این روزها که از دوران پیک ابتلا به کرونا فاصله گرفته‌ایم، خیلی اوقات تشخیص کرونا از سرماخوردگی و آنفولانزاهای فصلی کار ساده‌ای نیست. در صورت مشاهده علائمی که ذکر شد، با مرجعه به پزشک می‌‌توانید از نوع بیماری خود اطمینان حاصل کنید. با اجرای طرح واکسیسناسیون گسترده در سال‌های گذشته و ضعیف‌شدن سویه‌های جدید کووید 19، این ویروس دیگر مانند گذشته خطرآفرین و پردردسر نیست. در صورت مشاهده علائم سویه جدید کرونا می‌توانید از چند راه به بازیابی سلامت خود کمک کنید:

  • ماندن در خانه
  • استراحت کردن و حفظ فاصله از اطرافیان
  • پرهیز از غذاهای ناسالم و مصرف مایعات
  • استفاده از داروهای تجویزی

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عمومی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علائم ویروس جدید گوارشی چگونه است؟

به‌طورکلی، ویروس کرونا می‌تواند با علائمی مثل بیرون‌روی، استفراغ، دل‌پیچه، معده‌درد و بعضا اسهال خونی همراه باشد. در علائم سویه‌ جدید کرونا هرچند این موارد آنقدر شایع و پررنگ نیستند؛ اما احتمال بروز آن‌ها هنوز به‌طور کامل از بین نرفته است. بسته به شرایط جسمانی و گروه سنی، افراد ممکن است با علائم گوارشی نیز مواجه شوند. این احتمال برای کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای گوارشی دارند نیز صدق می‌کند. عموما با رعایت توصیه‌های پزشکی و استفاده از داروهای تجویزشده، این علائم بعد از گذشت 3 الی 4 روز تا حد زیادی بهبود پبدا می‌کنند؛ اما این مسئله نیز بسته به شرایط جسمی بیمار متغیر است.

 

سویه کرونا

سویه کرونا

 

چه گروه‌هایی با انواع جدید COVID-19 در معرض خطر هستند؟

در سال 2024 نیز مانند سال‌های قبل، گروه‌های پرخطر شامل افراد مسن، دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین کسانی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. بااین‌حال، افراد جوان‌تر نیز ممکن است در معرض خطر باشند. احتمال بروز علائم سویه جدید کرونا در کسانی که واکسیناسیون نداشته اند یا طی سال‌های گذشنه از ابتلا به این ویروس مصون بوده‌اند نیز بیشتر است.

 

علائم کرونا بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟

یکی از مشکلات بزرگ کووید 19 در سال‌های گذشته، تاخیر ظهور علائم بود. به‌طوری‌که فرد ممکن بود بعد از گذشت دو هفته، این علائم را در خودش احساس کند. با گذر زمان و تغییر نوع ویروس، این فاصله زمانی کمتر شد و درحال‌حاضر علائم سویه کرونا به‌طور تقریبی و میانگین بعد از پنج روز ظاهر می‌شوند. مراجعه به پزشک متخصص عمومی و انجام آزمایش‌های لازم برای افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند ضروریت دارد و به‌هیچ‌عنوان نباید آن را به تعویق انداخت.

 

ویروس جدید سرماخوردگی

همان‌طور که پیشتر هم گفته شد، علائم سویه جدید کرونا، شباهت‌های زیادی به ویروس سرماخوردگی دارد. این ویروس جدید با علائمی مثل تنگی نفس، سرفه، اسهال و استفراغ، معده درد و مشکلاتی از این دست همراه است که بعضا ممکن است با ویروس سرماخوردگی اشتباه گرفته شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره شود، تاثیر ویروس سرماخوردگی روی بیماران مبتلا به کرونا است. افرادی که با فاصله زمانی کمی با این دو ویروس درگیر می‌شوند، به احتمال زیاد کوید سخت‌تری را تجربه‌ خواهند کرد. در این شرایط، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های لازم ضرورت دارد.

 

پیشنهاد ویژه: از دست دادن حس بویایی در سرماخوردگی و درمان آن

در پایان

ویروس کرونا که در چند سال اخیر سبک زندگی همه مردم جهان را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد، همچنان بین ما باقی است و در قالب سویه‌های جدید نمود پیدا می‌کند. با فرایند واکسیناسیون جهانی و ضعیف‌شدن تدریجی این ویروس در سویه‌های جدید، مهار آن به‌شکل راحت‌تری صورت می‌گیرد. بااین‌حال، ضروری است نکات لازم را برای پیش‌گیری از بروز آن رعایت کنیم و در صورت ابتلا به سویه جدید کرونا، با مراجعه به پزشک و رعایت نکات درمانی، سلامت خود را بازیابیم. سویه اخیر که به سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا شباهت زیادی دارد، بیشتر روی قسمت فوقانی تنفسی تاثیر می‌گذارد و عدم تشخیص و درمان به‌موقع آن، برای گروه‌های پرخطر می‌تواند مشکل‌آفرین واقع شود.

 

تصویر دکتر الهه میرزایی

الهه میرزایی

عمومی

تصویر دکتر زهرا پور امان اللهی

زهرا پور امان اللهی

عمومی

تصویر دکتر میلاد دودانگه

میلاد دودانگه

عمومی

تصویر دکتر روشان بیرگانی

روشان بیرگانی

عمومی

تصویر دکتر رامین داداللهی ساراب

رامین داداللهی ساراب

عمومی

تصویر دکتر صبا صادقی

صبا صادقی

عمومی

تصویر دکتر ازاده محمدی هرستانی

ازاده محمدی هرستانی

عمومی

تصویر دکتر میترا دیهیمی

میترا دیهیمی

عمومی

تصویر دکتر مهدی جهاندار

مهدی جهاندار

عمومی

تصویر دکتر قائد یوسفی

قائد یوسفی

عمومی

تصویر دکتر فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

عمومی

تصویر دکتر الهام عباسی

الهام عباسی

عمومی

تصویر دکتر شقایق محمدی

شقایق محمدی

عمومی

تصویر دکتر زهرا زارع

زهرا زارع

عمومی

تصویر دکتر محمد حسین یوسف زاده مولائی

محمد حسین یوسف زاده مولائی

عمومی

تصویر دکتر سجاد علیزاده نیاز ابادی

سجاد علیزاده نیاز ابادی

عمومی

تصویر دکتر زهرا میری

زهرا میری

عمومی

تصویر دکتر معصومه مهنی

معصومه مهنی

عمومی

تصویر دکتر هاله شادروان

هاله شادروان

عمومی

تصویر دکتر علیرضا اسعدی

علیرضا اسعدی

عمومی

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.