گوش و حلق و بینی

علت جرم گوش و درمان آن

علت جرم گوش و درمان آن

علت جرم گوش

جرم گوش یا وکس گوش در داخل گوش تولید می شود تا آنها را تمیز و عاری از میکروب نگه دارد. معمولاً به طور بی ضرر از گوش خارج می شود، اما گاهی اوقات بیش از حد می تواند باعث تجمع و انسداد گوش شود. تجمع جرم گوش یک مشکل رایج است که اغلب با استفاده از قطره گوش مناسب قابل درمان است. اگر درمان دارویی جواب نداد، به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.

ممکن است نیاز به ساکشن گوش (بیرون کشیدن جرمهای نرم شده گوش توسط مکش دستگاه) داشته باشید. (بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید)
چه چیزی می تواند باعث تجمع جرم گوش شود؟ برخی از افراد به طور مرتب گوش هایشان مسدود می شود زیرا به طور طبیعی جرم گوش زیادی تولید می کنند.

 

علت جرم گوش زیاد و عوامل آن

عوامل دیگری که می توانند باعث جرم گوش بیش از حد شوند عبارتند از:

  • تولید جرم گوش به طور طبیعی که سخت یا خشک میشود
  • داشتن مجرای گوش باریک یا مودار (لوله بین ورودی گوش و پرده گوش)
  • سالخوردگی، زیرا جرم گوش با افزایش سن خشک تر می شود
  • رشد استخوان در قسمت بیرونی کانال گوش
    جرم گوش همچنین می‌تواند گوش شما را مسدود کند اگر مرتباً اشیایی مانند گوش‌ پاکن یا سمعک را وارد کانال گوش خود کنید.

 

علت جرم گوش و علائم تجمع آن

تجمع جرم گوش می تواند باعث ایجاد علایم زیر شود:

  • درد گوش
  • از دست دادن شنوایی یا کاهش شنوایی
  • وزوز گوش
  • خارش در گوش یا اطراف آن
  • سرگیجه (احساس چرخش)
  • عفونت های گوش
    این مشکلات معمولا پس از برداشتن جرم اضافی گوش بهبود می یابند.

اگر فکر می کنید جرم گوش باعث مسدود شدن مجرای گوش شده است چه باید کرد؟

هرگز سعی نکنید تجمع جرم گوش را با انگشتان، پنبه یا هر چیز دیگری پاک کنید. این می تواند به گوش شما آسیب برساند و وکس گوش را بیشتر به سمت داخل فشار دهد. اگر جرم گوش باعث ایجاد مشکلات جزئی مثل کاهش شنوایی و احساس کیپی در گوش، می‌توانید با قطره گوش مناسب که حالت روغنی دارد و به نرم شدن وکس گوش میشود.

 

علت جرم گوش زیاد

علت جرم گوش زیاد

 

استفاده از قطره ممکن است در ابتدا قبل از بهبود، شنوایی یا علائم شما را کمی بدتر کند. اینها می توانند به نرم شدن جرم گوش کمک کنند تا به طور طبیعی از بین برود.
چندین نوع مختلف از قطره گوش وجود دارد که می توانید استفاده کنید، از جمله قطره های حاوی بی کربنات سدیم، روغن زیتون یا روغن بادام.

با این حال، قطره های گوش برای همه مناسب نیستند و برخی می توانند پوست را تحریک کنند. به عنوان مثال، اگر پرده گوش شما سوراخ شده است (یک سوراخ یا پارگی در پرده گوش) نباید از قطره گوش استفاده کرد. با داروساز در مورد مناسب ترین محصول برای خود صحبت کنید و بروشور همراه آن را مطالعه کنید. چندین روش مختلف برای حذف جرم گوش وجود دارد.

 

درمان های اصلی جرم گوش

درمان های اصلی عبارتند از:

 

قطره گوش

قطره هایی که چندین بار در روز به مدت چند روز استفاده می شود تا جرم گوش را نرم کند تا خود به خود از بین برود.

 

درخواست آزمایش دهید!
درخواست نوشتن آزمایش ازپزشک داری؟ آزمایش میخوای بدی و میخوای پزشک برات نسخه اش رو بنویسه؟
قبل ازاینکه ازپزشک ویزیت بگیری، درخواست آزمایش از اینجا با قیمت خیلی ارزان ثبت کن. بعد با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

شستشوی گوش

روش قدیمی که هنوز هم انجام میشود ولی توصیه میشود به جای آن از روش ساکشن که توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام میشود استفاده شود چون با شست و شو خطر پارگی پرده تیمپان بیشتر است. (پرده گوش)

 

میکرو ساکشن

یک روش سریع و بدون درد که در آن از یک دستگاه کوچک برای مکیدن جرم گوش از گوش استفاده می شود.

همه این درمان ها برای همه مناسب نیستند. داروساز یا پزشک شما می تواند به شما اطلاع دهد که چه درمان هایی ممکن است برای شما موثر باشد و آنها می توانند در مورد خطرات یا عوارض جانبی مرتبط به شما اطلاع دهند.

 

پیشنهاد مقاله: علت سوت کشیدن گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

جلوگیری از تجمع جرم گوش

برخی از افراد به طور طبیعی مستعد تجمع جرم گوش در گوش خود هستند و ممکن است به درمان مکرر برای از بین بردن آن در زمانی که مشکل ساز می شود نیاز داشته باشند. مشخص نیست که آیا کاری برای جلوگیری از مسدود شدن جرم گوش وجود دارد یا خیر، اگرچه برخی از پزشکان توصیه می کنند که به طور مرتب از قطره گوش استفاده کنید تا جرم گوش خود را نرم نگه دارید.

سعی نکنید جرم گوش را با انگشت یا جسمی که در گوش خود قرار داده اید خارج کنید، زیرا این کار می تواند مشکل را بدتر کند. اگر جرم گوش به طور مرتب در گوش شما جمع می شود، برای مشاوره با پزشک خود صحبت کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان خانگی جرم گوش:

جرم گوش بخشی مفید و طبیعی از دفاع بدن شما است. با به دام انداختن کثیفی ها و کند کردن رشد باکتری ها، کانال گوش را تمیز، روان و محافظت می کند.
انسداد جرم گوش معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که افراد سعی می‌کنند به تنهایی گوش‌های خود را با قرار دادن سواب‌های پنبه‌ای یا موارد دیگر در گوش‌های خود تمیز کنند.

این اغلب فقط موم را به عمق گوش فشار می دهد، که می تواند به پوشش کانال گوش یا پرده گوش آسیب برساند. هرگز سعی نکنید جرم گوش بیش از حد یا سفت شده را با وسایل موجود مانند گیره کاغذ، سواب پنبه یا سنجاق سر بیرون بیاورید. این اقدامات خودمراقبتی ممکن است به شما در حذف جرم گوش اضافی که مجرای گوش شما را مسدود می کند، کمک کند:

  • موم را نرم کنید.
  • از قطره مناسب که معمولا روغنی هستند طبق تجویز پزشک برای ریختن چند قطره در کانال گوش خود استفاده کنید و در نهایت به پزشک مراجعه کنید.

روشهای خانگی با توجه عدم وجود تخصص و امکان خطر پارگی پرده گوش و آسیب به آن توصیه نمیشوند.

 

شست و شوی جرم گوش:

روش قدیمی است که اگر به ویژه توسط فرد غیر متخصص انجام شود خطر پارگی پرده گوش(تیمپان) را دارد و توصیه میشود که ساکشن جایگزین آن شود.

 

جرم گوش سیاه رنگ

جرم گوش سیاه رنگ

 

عوارض خوردن جرم گوش:

خطرات احتمالی جرم گوش به صورت دقیق مورد بررسی قرار نگرفته. این احتمالاً به این دلیل است که کار رایجی نیست. اگر متوجه شدید که هوس جرم گوش دارید، ممکن است از بیماری به نام پیکا رنج ببرید.

انجمن ملی اختلالات خوردن پیکا را به عنوان هر نمونه ای توصیف می کند که در آن فرد بخواهد موادی را بخورد که معمولاً به عنوان غذا در نظر گرفته نمی شود. این ولع باید بیش از یک ماه طول بکشد، صرف نظر از اینکه فرد واقعاً این ماده را می خورد یا نه.

این اختلال گاهی اوقات یک عارضه جانبی از شرایط سلامت روان است، اما می تواند ناشی از کم خونی یا سوء تغذیه نیز باشد. در موارد فیزیکی، پیکا روشی است که بدن در تلاش برای پر کردن شکاف غذایی بزرگ است.

 

جرم گوش سیاه رنگ:

جرم گوش سیاه ممکن است نشانه ای از تجمع موم باشد. گوش های شما ممکن است به طور طبیعی خود را آنطور که باید تمیز نکنند. جرم گوش سیاه ممکن است نتیجه کاری باشد که انجام می‌دهید، مانند استفاده از اجسام خارجی برای تمیز کردن گوش.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش شستشوی گوش در خانه

علایم جرم گوش:

طیف علایم مختلفی وجود دارد که شامل:

  • کاهش شنوایی
  • وز وز گوش
  • سرگیجه
  • احساس کیپی و گرفتگی گوش
  • عفونت گوش
  • خارش و درد گوش
  • سرفه

اگر علائم شما پس از درمان بهبود نیافت، مجدد به پزشک خود مراجعه کنید. داشتن گوش درد یا کاهش شنوایی، لزوماً به این معنی نیست که موم دارید. این امکان وجود دارد که شما یک بیماری پزشکی دیگر در گوش خود داشته باشید که ممکن است نیاز به توجه داشته باشد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/ears-nose-and-throat/earwax-build-up/
  2. https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/home-remedies-effective-earwax-removal/
  3. https://www.healthdigest.com/371186/how-bad-is-it-to-eat-earwax/
  4. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-blisters

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.