رژیم و تغذیه سالم

علت جوشاندن تن ماهی چیست؟

علت جوشاندن تن ماهی چیست؟

علت جوشاندن تن ماهی

رعایت نکات ساده در خرید و پخت غذا می تواند بروز بیماری ها را به صفر برساند. بوتولیسم یک بیماری کشنده است که نوعی مسمومیت غذایی است، اما خطرناکتر از آن است و تنها در یک شبانه روز می تواند منجر به مرگ شود. کنسرو ماهی تن در صورتی که در شرایط نامناسب نگهداری شود یا منقضی شود به سرعت فاسد می شود و باعث مسمومیت بسیار جدی به نام مسمومیت بوتولیسم می شود که می تواند باعث مرگ شود. در این مقاله به بررسی علت جوشاندن تن ماهی می پردازیم.

طبق توصیه کارشناسان جوشاندن کنسرو مواد غذایی باید قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه در آب جوش باشد و سپس مصرف شوند تا احتمال مسمومیت به حداقل برسد. اگر کنسرو ماهی تن متورم شده باشد، نباید از آن استفاده کرد. همچنین دانشمندان معتقدند که مصرف بیش از حد ماهی تن می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و تن ماهی جیوه بیشتری نسبت به اسیدهای چرب امگا مفید دارد. از سوی دیگر حدود 12 درصد از کنسروهای ماهی موجود در بازار از نظر میزان سم هیستامینی در وضعیت خطرناکی قرار دارند که مصرف کننده را با مشکلاتی مانند ایست قلبی و حتی مرگ مواجه می کند.

اگر کنسرو ماهی پوسیده باشد، درب آن باز شده باشد و در هوای آزاد بماند، ممکن است فاسد شود. در اثر این فساد باکتری ها در آن تکثیر می شوند و در نهایت باعث ایجاد بیماری می شوند که مسمومیت غذایی و حتی مرگ را در پی خواهد داشت.

 

جوشاندن کنسرو مواد غذایی

جوشاندن کنسرو مواد غذایی

 

علت جوشاندن تن ماهی

‌در بسیاری از موارد گرم نکردن تن ماهی عارضه خاصی ایجاد نمی کند اما اگر تن ماهی آلوده به سم بوتولیسم باشد می تواند باعث عوارض زیر شود :

سموم بوتولینوم نوروتوکسیک هستند و بنابراین سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند. بوتولیسم ناشی از غذا با فلج نزولی و شل مشخص می شود که می تواند باعث نارسایی تنفسی شود. علائم اولیه شامل خستگی مشخص، ضعف و سرگیجه است که معمولاً با تاری دید، خشکی دهان و مشکل در بلع و صحبت همراه است. استفراغ، اسهال، یبوست و تورم شکم نیز ممکن است رخ دهد. این بیماری می تواند به ضعف در گردن و بازوها تبدیل شود و پس از آن عضلات تنفسی و عضلات پایین تنه تحت تأثیر قرار می گیرند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

علائم توسط خود باکتری ایجاد نمی شود، بلکه توسط سم تولید شده توسط باکتری ایجاد می شود. علائم معمولاً در عرض 12 تا 36 ساعت پس از مواجهه ظاهر می شوند. بروز بوتولیسم کم است، اما اگر تشخیص سریع و درمان مناسب و فوری انجام نشود، میزان مرگ و میر بالاست. این بیماری در 5 تا 10 درصد موارد می تواند کشنده باشد.

 

جوشاندن تن ماهی و گذاشتن در یخچال

جوشاندن تعداد قوطی های مورد نظر و مصرف در زمان آن بهترین گزینه است. اما پس از جوشاندن یا باز کردن قوطی‌ها، می‌توان آن‌ها را در این شرایط مصرف کرد:

  • اگر در قوطی باز است می توانید باقیمانده ماهی تن را در ظرف درب دار قرار دهید و داخل یخچال نگهداری کنید تا بعدا مصرف شود. البته ماهی تن باید دوباره حرارت داده شود زیرا امکان تکثیر میکروارگانیسم ها و باکتری ها وجود دارد.
  • اگر قوطی تن ماهی چند روز پیش جوشانده شده اما باز نشده است، باید دوباره آن را بجوشانید. زیرا اگر فرآیند استریلیزاسیون کامل نشود و اسپور بوتولینوم در داخل محصول باقی بماند، در این صورت هاگ ها ممکن است رشد کنند و در نهایت سموم تولید کرده و منجر به مسمومیت شوند. جوشاندن قوطی یک بار دیگر یک اقدام پیشگیرانه خواهد بود.

 

پیشنهاد مقاله: عوارض روغن ماهی در بارداری چیست؟

اگر تن ماهی بعد از جوشاندن باد کند نشانه چیست؟

اگر قوطی خریداری شده آسیبی ندیده باشد و تاریخ انقضا نرسیده باشد، دلیل باد کردن تن ماهی می تواند فشار بخار ایجاد شده در داخل قوطی در هنگام جوشیدن محصول باشد یا به دلیل فاسد شدن و تجمع گاز و سم بوتولیسم داخل کنسرو این اتفاق بیفتد. بنابراین در صورت باد کردن تن ماهی از خوردن آن اجتناب کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مدت زمان نگهداری کنسرو جوشانده شده؟

پس از باز شدن ، غذای کنسرو شده به طور کلی می تواند به مدت 1-2 روز در دمای اتاق ذخیره شود. مهم است که هرگونه غذای باقیمانده را به یک ظرف تمیز و تمیز منتقل کنید و سریعاً آن را یخچال و فریزر کنید تا از ایمنی و کیفیت آن اطمینان حاصل شود. همیشه دستورالعمل های خاص ذخیره سازی ارائه شده در بسته بندی مواد غذایی کنسرو شده را دنبال کنید.

 

گرم نکردن تن ماهی

گرم نکردن تن ماهی

 

جوشاندن تن ماهی قبل از مصرف چند دقیقه باید باشد؟

طبق توصیه کارشناسان کنسرو مواد غذایی باید قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه در آب جوشانده شوند و سپس مصرف شوند تا احتمال مسمومیت به حداقل برسد.

 

پیشنهاد ویژه: علت و درمان کلسترول بالا

تفت دادن تن ماهی بدون جوشاندن

تفت دادن ماهی تن بدون جوشاندن آن صحیح نیست زیرا فرآیند تفت دادن کنسرو تن ماهی نهایتا ۵ دقیقه طول می کشد و تا ۲۰ دقیقه فاصله زیادی وارد . همچنین درجه حرارت تفت دادن کمتر از جوشاندن است و گرمای کافی به خود تن نمی رسد.

 

فواید تن ماهی برای سلامتی:

ماهی تن یک ماهی آب شور است و سرشار از خوبی است. در حقیقت، مشخصات تغذیه‌ای ماهی تن شامل این موارد است:

  • یک منبع پروتئین عالی است.
  • ماهی تن همچنین کالری بسیار کمی دارد و آن را به یک غذای ایده آل برای کسانی تبدیل می کند که به دنبال حفظ وزن سالم و در عین حال سطح انرژی خود هستند.
  • حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای بدن عالی هستند و تصور می شود به کاهش کلسترول، تقویت عملکرد مغز و بهبود سلامت چشم کمک می کنند.
  • ماهی تن منبع عالی ویتامین B12 است که مسئول کمک به بدن در تشکیل گلبول های قرمز جدید است.

فواید ماهی تن تازه و کنسرو شده معمولاً یکسان است. با این حال، تصور می شود که ماهی تن تازه حاوی پروتئین کمی بیشتر است. با این وجود، ماهی تن کنسرو شده مقرون به صرفه تر است و ماندگاری بسیار بیشتری دارد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://nahaleno.com/en/boiling-tuna/
  2. https://tohfefood.com/rumors-and-facts-about-canned-tuna-fish/?lang=en
  3. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/botulism

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.