پوست و مو

علت خارش کف دست چیست؟ پیشگیری و درمان

علت خارش کف دست چیست؟ پیشگیری و درمان

علت خارش کف دست

شاید از زبان برخی شنیده باشید که خارش کف دست میتواند نشانه پولدار شدن و شانس آوردن باشد… اما در واقعیت، خارش کف دست میتواند نشانه یک بیماری پوستی یا داخلی باشد که باعث خارش شده. در زیر به بررسی علت آن میپردازیم: خارش کف دست شایع است. علت خارش کف دست و انگشتان چیست؟

 

پوست خشک

خارش می تواند به دلیل خشکی پوست رخ دهد. ممکن است به اندازه کافی از کرم دست استفاده نشود، یا ممکن است فرد در شغلی مشغول باشد که به شستن مکرر دست‌ها نیاز دارد یا ممکن است دست ها زمان زیادی در آب قرار داشته باشند. مواد شیمیایی موجود در محصولات پاک کننده همچنین می توانند رطوبت را از دستان خارج کرده و باعث تحریک شوند که باعث خارش می شود.

در فصل های سرد و مناطق سردسیر خشکی دستها در افراد ساکن بیشتر است..

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

اگزما (درماتیت آتوپیک)

خارش یکی از نشانه های اگزما است، یک بیماری التهابی پوستی که همچنین می تواند باعث ایجاد ترک، خونریزی و خشکی تا حد پوسته ریزی و پوسته پوسته شدن دستها شود. اگزمای شدید دست حتی می تواند باعث تورم انگشتان شود.

اگزما را می‌توان با کرم های موضعی کورتیکواستروئیدی و ضد التهاب در مرحله حاد با تجویز پزشک، و آنتی هیستامین‌ها (اگر اگزما در اثر آلرژی ایجاد شده باشد) درمان کرد. موارد شدیدتر ممکن است با داروهای تزریقی یا داروهای خوراکی اصلاح کننده سیستم ایمنی مانند متوترکسات یا سیکلوسپورین درمان شوند. فتوتراپی (نور درمانی) گزینه دیگری است.

 

دلیل خارش کف دست

دلیل خارش کف دست

 

درماتیت تماسی

خارش، قرمزی، تورم و در موارد شدید، تاول های ریز پر از مایع همگی از علائم درماتیت تماسی آلرژیک هستند، آلرژی به چیزی که لمس میشود در دسته درماتیت تماسی قرار میگیرد. آلرژن های رایج عبارتند از پیچک سمی، لاتکس، عطرها، مواد نگهدارنده در شامپو و سایر محصولات، مواد تشکیل دهنده در محصولات پاک کننده و فلزات موجود در انگشترها و سایر جواهرات. این آلرژی های پوستی اغلب با گذشت زمان بدتر می شوند.

درماتیت تماسی اغلب با آنتی هیستامین های خوراکی و کرم های استروئیدی درمان می شود. اگر شدید باشد، ممکن است استروئید خوراکی هم تجویز شود. فتوتراپی همچنین می تواند برای آلرژی های مزمن و شدید مفید باشد.

 

پیشنهاد مقاله: بھترین دارو برای خارش بدن

پسوریازیس

پسوریازیس، یک بیماری ایمنولوژیک است، باعث رشد سریع سلول‌های پوست می‌شود که می‌تواند منجر به خارش و همچنین تکه‌هایی از پوست ضخیم و قرمز و فلس‌های نقره‌ای شود. این بیماری ممکن است هر ناحیه ای از پوست از جمله کف دست را درگیر کند. این بیماری به روش های مختلفی درمان می شود، از جمله با داروهای موضعی و خوراکی، فتوتراپی (نور درمانی) و داروهای تزریقی.

 

دیابت

دیابت و پوست خشک و خارش دار به دلایل زیادی دست به دست هم می دهند. به عنوان مثال، زمانی که قند در خون بیش از حد باشد، بدن مایع بیشتری را از سلول‌ها بیرون می‌کشد تا ادرار تولید کند که قند را از بدن خارج می‌کند. دیابت همچنین شما را در برابر بیماری های پوستی که می تواند باعث خارش شود، مانند عفونت های قارچی آسیب پذیرتر می کند.

دیابت اغلب با تزریق انسولین درمان می شود. تعدادی دیگر از داروهای تزریقی یا داروهای خوراکی نیز ممکن است تجویز شوند. کنترل قند خون می تواند به کاهش خارش کمک کند. اگر به دلیل ابتلا به عفونت قارچی کف دست دچار خارش شود، پزشک احتمالاً یک درمان ضد قارچی موضعی یا خوراکی را توصیه می‌کند.

 

علت خارش پوست

در کل خارش دستها می تواند ناشی از خشکی بیش از حد پوست و شرایط متفاوت پوستی یا زمینه ای مثل اگزما، واکنش های آلرژیک، پسوریازیس، دیابت و گال باشد. بعضی از علل نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک معالج دارد. خارش پوست یک احساس تحریک کننده است که فرد را به خاراندن وادار می کند. خارش پوست اغلب ناشی از خشکی پوست است و در افراد مسن شایع است، زیرا پوست با افزایش سن خشک‌تر می‌شود.

بسته به علت خارش، پوست ممکن است تفاوتی با حالت معمولی خود نداشته باشد یا ممکن است دارای التهاب، زبری یا دارای برجستگی بشود. خاراندن مکرر می تواند باعث برآمدگی مناطق ضخیم پوست شود که ممکن است خونریزی کند یا عفونی شود. بسیاری از افراد با شکایت خارش با اقدامات مراقبتی مانند مرطوب کننده ها، پاک کننده های ملایم و حمام های ولرم تسکین می یابند.

تسکین طولانی مدت نیاز به شناسایی و درمان علت خارش پوست دارد. درمان‌های رایج عبارتند از کرم‌های دارویی، پانسمان‌های مرطوب و داروهای ضد خارش که خوراکی مصرف می‌شوند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علائم همراه با خارش پوست

خارش پوست می تواند نواحی کوچکی مانند پوست سر، بازو یا پا را تحت تاثیر قرار دهد. یا می تواند تمام بدن را تحت تاثیر قرار دهد. خارش پوست می تواند بدون هیچ تغییر قابل توجه دیگری روی پوست رخ دهد. یا ممکن است همراه با:

  • پوست ملتهب
  • علائم خراش
  • برجستگی، لکه یا تاول
  • پوست خشک و ترک خورده
  • لکه های چرمی یا پوسته پوسته

گاهی اوقات خارش طولانی مدت طول می کشد و می تواند شدید باشد. با مالش یا خاراندن ناحیه، خارش بیشتر می شود. و هر چه بیشتر خارش می کند، بیشتر می خراشید. شکستن این چرخه خارش و خراش می تواند دشوار باشد.

 

علت خارش کف دست

علت خارش کف دست

 

درمان خارش کف دست

بسته به علت ایجاد خارش درمان ها متفاوت است اما در مواردی داروهایی جهت تسکین خارش مثل دارو های خوراکی و موضعی تجویز میشوند. مرطوب کردن، اجتناب از مواد آلرژی زا، استفاده از یک پارچه خنک و مرطوب و درمان بیماری زمینه ای ایجاد کننده خارش می تواند در بسیاری از موارد به کاهش خارش کف دست کمک کند.

بهتر است جهت بررسی خارش حتما به پزشک مراجعه شود تا بررسی های لازم شامل معاینه و آزمایشات و تصویر برداری انجام شود چون گاهی میتواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد.

 

خارش کف دست و کبد

بیماری کبد:  انواع مختلفی از بیماری های کبدی می توانند باعث خارش شوند. به عنوان مثال می توان به سیروز صفراوی اولیه اشاره کرد که تصور می شود یک بیماری خود ایمنی است و عمدتاً زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. خارش دست و پا ممکن است اولین علامت آن باشد. خستگی یکی دیگر از علائم اولیه است.

هپاتیت C مزمن، یک عفونت کبدی مادام العمر ناشی از ویروس است که، می تواند باعث خارش در هر نقطه از بدن شود. پزشک در صورت نیاز از آزمایش خون و آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص استفاده می کند. آزمایش خون می تواند هپاتیت C مزمن را تایید کند. علاوه بر درمان بیماری کبد، خارش را می توان با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی  و داروهای خوراکی کاهش داد.

البته تا علت برطرف نشود مشکل خارش وجود خواهد داشت و از شدتش ممکن است کم شود.

 

علت خارش کف دست در شب

مواردی مثل فقر آهن و موارد همراه با آلرژی و حساسیت میتواند در شب تشدید گردند. تغییرات دمایی در بدن و همچنین تغییرات ریتم شبانه روزی و هورمونی میتواند خارش را در شب تشدید کند.

 

علت خارش کف دست راست

تفاوتی در خارش کف دست چپ و راست وجود ندارد. ممکن است افراد راست دست به علت تماس مکرر این دست با اشیا و آب و … دچار خشکی و خارش و همچنین اگزما یا آلرژی در دست راست شوند. ولی در کل علل خارش کف دست ذکر شد. دلیل خارش کف دست در طب سنتی در بالاتر ذکر شد.

 

پیشنهاد ویژه: روش های درمان خارش گوش

خارش دست چپ

تفاوتی بین علل خارش دست راست و چپ وجود ندارد.

 

جمع بندی

خارش کف دستها علل مختلفی دارد مثل آلرژی و درماتیت تا خشکی و بیماری های داخلی در زمینه کبد یا کیسه صفرا و حتی در مواردی نشانه ای از بیماری جدی است. پس بهتر است جهت ارزیابی به خصوص در موارد طول کشیده و همراه با سایر علایم مثل کاهش وزن و اشتها یا کم خونی و غلظت خون و … حتما جهت تایید تشخیص به پزشک مراجعه شود.

در مواردی جهت تسکین میشود از داروهای خوراکی یا موضعی استفاده شود و حتما جهت بررسی اقدام گردد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.verywellhealth.com/itchy-hands-and-feet-5216714
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/itchy-skin/symptoms-causes/syc-20355006
  3. https://www.wederm.com/2022/08/22/what-causes-itchy-palms/
  4. https://www.verywellhealth.com/itchy-skin-at-night-5212394#:~:text=Several%20key%20parts%20of%20your,all%20contribute%20to%20nighttime%20itching.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.