گوش و حلق و بینی

روش های درمان خارش گوش

روش های درمان خارش گوش

درمان خارش گوش

خارش گوش یک مشکل بسیار شایع است. برای برخی افراد این مشکل به قدری سخت است که اشیاء مختلف را به داخل گوش خود میکنند و باعث آسیب به کانال گوش می شوند. علل شایع خارش گوش عبارتند از عفونت، انسداد و شرایط پوستی. درمان خارش گوش می تواند به علت زمینه ای بستگی داشته باشد اما درمان خانگی خارش گوش ممکن است در برخی موارد کمک کننده باشد. درمان های احتمالی ممکن است شامل قطره گوش، آنتی بیوتیک یا سرنگ باشد. در این مقاله با علل خارش گوش، روش های درمان خارش گوش و درمان‌های خانگی می‌توانید آشنا شوید.

 

علل خارش گوش

  • عفونت گوش
  • آلرژی
  • گوش های خشک
  • انسداد جرم
  • سمعک
  • گوش شناگر( اگر آب در گوش گیر کند)
  • بیماری های پوستی

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

خارش لاله گوش

خارش لبه گوش و خارش گوش خارجی هر دو از علائم آلرژی هستند. به ویژه آلرژی تماس ناشی از فلزات یا کرم های ضد آفتاب یا اگزمای پوستی. خارش ناشی از عفونت های گوش غیر آلرژیک یا تجمع جرم گوش کمتر باعث خارش در لاله گوش یا گوش خارجی می شود.

 

درمان خانگی خارش گوش

درمان خانگی خارش گوش

 

خارش گوش و گلو

خارش گوش و گلو می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. در بیشتر موارد ممکن است چیزی جزئی مانند سرماخوردگی یا آلرژی باشد که جای نگرانی نیست. با این حال این علائم می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد بنابراین ممکن است لازم باشد با یک پزشک گوش و حلق و بینی مشورت کنید. موارد زیر برخی از علل بالقوه خارش گوش و گلو هستند:

  • حساسیت غذایی: آلرژی غذایی یکی دیگر از علل شایع مشکلات سلامت گلو است و همچنین در برخی موارد می تواند باعث خارش گوش شود.
  • آلرژی دارویی: اگر داروی جدیدی مصرف می کنید و متوجه خارش گوش یا خارش گلو شدید، احتمال واکنش آلرژیک به دارو وجود دارد.
  • رینیت آلرژیک: رینیت آلرژیک که بیشتر به عنوان تب یونجه شناخته می شود می تواند باعث خارش در گوش شود و همچنین بر سلامت گلو شما تأثیر بگذارد.

 

پیشنهاد مقاله: پاره شدن پرده گوش و ترمیم آن

درمان خانگی خارش گوش

افراد ممکن است بتوانند درمان خارش گوش را در خانه انجام دهند.

  • اگر خشکی پوست باعث خارش گوش تان شده است سعی کنید چند قطره روغن زیتون یا روغن بچه را روی قسمتهای پوست خشک شده بریزید. یک قطره از همین روغن ها می تواند به تسکین خارش ناشی از استفاده سمعک کمک کند. روغن نباید با سمعک تماس داشته باشد بنابراین بهتر است قبل از رفتن به رختخواب استفاده شود.
  • افراد همچنین باید اطمینان حاصل کنند که سمعک خود را به درستی در گوش خود نصب می کنند زیرا سمعک نامناسب می تواند باعث تحریک گوش شما شود. پزشک همچنین می تواند به تشخیص اینکه آیا یک فرد واکنش آلرژیک به سمعک دارد یا خیر کمک کند.
  • افراد می توانند گوش بیرونی خود را با استفاده از گوش پاکن تمیز کنند اما نباید چیزی را وارد مجرای گوش کنند. اگر جرم گوش باعث مسدود شدن گوش می شود چند قطره روغن بچه یا قطره گوش (OTC) می تواند جرم را شل کند. اگر این کار موثر نباشد پزشک ممکن است محلول نمکی را به داخل گوش با سرنگ بریزد تا جرم گوش اضافی را خارج کند.
  • اگر یک بیماری پوستی، مانند پسوریازیس باعث خارش گوش شود ممکن است افراد نیاز به استفاده از داروهای موضعی برای درمان این عارضه داشته باشند.
  • افراد مبتلا به گوش شناگر ممکن است بتوانند با استفاده از قطره‌هایی از محلول اسیدی ملایم متشکل از نصف الکل و نصف سرکه خارش را تسکین دهند. این می تواند به خشک شدن آب اضافی گوش کمک کند. اگر این درمان جواب نداد یا اگر افراد به نوع دیگری از عفونت گوش مبتلا باشند قطره های گوش تجویزی یا آنتی بیوتیک ها می توانند کمک کنند.
  • افراد مبتلا به خارش گوش به دلیل رینیت آلرژیک ممکن است برای مدیریت بیماری خود به آنتی هیستامین نیاز داشته باشند. اگر آلرژی غذایی باعث خارش گوش شود افراد می توانند رژیم غذایی و علائم خود را پیگیری کنند تا تشخیص دهند کدام غذاها باعث ایجاد علائم می شوند.

اگر درمان‌های خانگی هیچ فایده ای نداشتند یا اگر افراد علائم شدیدتری مانند درد یا از دست دادن شنوایی را تجربه می‌کنند باید به پزشک خود مراجعه کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قطره برای خارش گوش

قطره های درمان خارش گوش داروهای مایعی هستند که داخل کانال گوش خود می ریزید. می توانید برخی از انواع قطره گوش را بدون نسخه بخرید. برخی دیگر نیاز به نسخه از یک پزشک دارند. بهتر است قبل از استفاده از قطره گوش باید با یک پزشک مشورت کنید. مناسب ترین قطره ها برای درمان خارش گوش شامل:

  1. قطره بتامتازون
  2. قطره گوش کلوتریمازول
  3. قطره سیپروفلوکساسین
  4. قطره اوتیسپت

 

درمان خانگی خارش گوش

درمان خانگی خارش گوش

 

بهترین پماد برای خارش گوش

گاهی اوقات درمان های خانگی برای رهایی از خارش گوش بی فایده است، پس بهترین گزینه در این شرایط مراجعه به پزشک و دریافت قطره و یا پماد برای درمان خارش گوش می‌باشد. پمادهای کمک کننده در این موارد شامل:

  • پماد بتامتازون
  • پماد تریامسینولون

 

پیشنهاد ویژه: علت جرم گوش و درمان آن

سخن پایانی

خارش در گوش می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و نادیده گرفتن آن غیرممکن است اما بسیاری از افراد با فرو کردن اجسام نوک تیز مانند سنجاق قفلی و خلال دندان برای کم کردن خارش گوش اقدام میکنند اما این اقدامات وضعیت را بدتر می کند. از آنجایی که مقاومت در برابر میل به خاراندن گوش دشوار است اما باید بدانید که حفره گوش بسیار حساس است و داخل کردن اجسام درون گوش می‌تواند آسیب‌های شدیدی را به همراه داشته باشد.

علاوه بر این فرو کردن این اجسام می تواند به پرده گوش آسیب برساند یا آن را سوراخ کند. بنابراین هنگام دست زدن به داخل گوش خود باید بسیار ملایم و محتاط باشید. اگر درمان خارش گوش به صورت خانگی بی فایده بود و این خارش مداوم بود با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید تا علت اصلی آن مشخص شود و سپس به دنبال درمان مناسب باشید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/ciprofloxacin-and-fluocinolone-acetonide-otic-route/proper-use/drg-20425892?p=1
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279353/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1575666/
  4. https://www.healthline.com/health/itchy-throat-and-ears

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.