زنان و زایمان

علت خونریزی واژینال بعد از رابطه و پیشگیری از آن

علت خونریزی واژینال بعد از رابطه و پیشگیری از آن

علت خونریزی واژینال

علت خونریزی واژینال هنوز به طور واضح مشخص نیست، مخصوصا اگر در پریود ماهانه خود نباشید، می تواند کمی نگران کننده باشد. اما علت خونریزی واژینال ممکن است متفاوت باشد – مثلا ممکن است پس از قرار دادن آلت تناسلی، اسباب بازی جنسی یا انگشت در واژن، دچار خونریزی بعد از رابطه جنسی شوید. این به عنوان خونریزی پس از مقاربت (PCB) شناخته می شود و ممکن است برای هر کسی که واژن دارد اتفاق بیفتد. این خونریزی می تواند از لکه بینی بسیار خفیف بعد از رابطه جنسی تا خونریزی شدید متغیر باشد و همچنین ممکن است رنگ آن از قرمز تا صورتی یا ترشحات قهوه ای متفاوت باشد.

اگر بعد از رابطه جنسی متوجه خونریزی واژن شدید، در صورت امکان با پزشک تماس بگیرید، به خصوص اگر درد هم دارید. با این حال سعی کنید نگران آن نباشید، اگر علتی پیدا شود، احتمالاً جدی نیست، و اغلب، در صورت نیاز به راحتی قابل درمان است.

 

علت خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی

اگر دچار خونریزی بعد از رابطه جنسی شده اید، یعنی خون از واژن یا از ورودی رحم در بالای واژن (دهانه رحم) می آید. خونریزی ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

  • آسیب به دیواره واژن – این معمولاً به دلیل خشکی واژن است
  • رابطه جنسی خشن
  • مشکل پوستی در ناحیه تناسلی خارجی (فرج)

در مورد دهانه رحم، علت خونریزی واژینال می تواند متفاوت باشد که در زیر به رایج ترین آنها می پردازیم.

 

خونریزی بعد از رابطه جنسی

خونریزی بعد از رابطه جنسی

 

اکتروپیون دهانه رحم

اکتروپیون دهانه رحم یکی از محتمل ترین علت لکه بینی بعد از رابطه در افراد جوان است، به خصوص اگر از قرص های ضد بارداری خوراکی ترکیبی استفاده می کنید، اگرچه ممکن است بدون هیچ دلیلی نیز اتفاق بیفتد. این پاسخ طبیعی بدن شما به هرگونه تغییر در سطح هورمون استروژن است. اکتروپیون دهانه رحم، که یک علت خونریزی واژینال است، زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌هایی که معمولاً در داخل دهانه رحم شما یافت می‌شوند در خارج از آن رشد کرده و در معرض واژن قرار می‌گیرند. این سلول ها حتی اگر اندکی تحریک شوند خیلی راحت خونریزی می کنند.

بنابراین وقتی در حین رابطه جنسی چیزی وارد واژن می شود، این ناحیه حساس ممکن است تحریک شده و خونریزی کند.

 

پیشنهاد مقاله: آندومتریوز رحم چیست و چه نشانه هایی دارد؟

پولیپ دهانه رحم

اینها توده های کوچکی هستند که می توانند در داخل رحم یا روی سطح دهانه رحم شما ایجاد شوند و یک علت خونریزی واژینال به شمار می روند. اگر پولیپ ها بزرگتر شوند، می توانند از دهانه رحم شما بیرون بیایند و به دلیل داشتن خون غنی، در صورت لمس یا تحریک در حین رابطه جنسی، به راحتی خونریزی می کنند. اما نگران نباشید، پولیپ های دهانه رحم سرطانی نیستند و به سرطان نیز تبدیل نمی شوند.

 

واژینیت و دهانه رحم

واژینیت درد و تورم (التهاب) واژن شما است. اغلب به دلیل برفک دهان (کاندیدیازیس) روی می دهد. یا نوع دیگری از عفونت برفک یک عفونت قارچی شایع است که می تواند علائمی مانند زیر داشته باشد:

  • ترشحات واژن
  • خون ریزی
  • خارش و ناراحتی

سایر انواع عفونت هایی که می توانند بعد از رابطه جنسی، علت خونریزی واژینال شوند عبارتند از عفونت های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا ، سوزاک یا تریکومونیازیس. اینها می توانند باعث التهاب در دهانه رحم (سرویکسیت) شوند و در برخی موارد ممکن است منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شوند. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض خونریژی واژن در اثر ابتلا به بیماری مقاربتی قرار گرفته باشید، یک قرار ملاقات با پزشک رزرو کنید تا کمک لازم را دریافت کنید.

 

خشکی واژن

اگر سطح هورمون استروژن شما کم باشد، به این معنی که مایع کمتری برای مرطوب نگه داشتن واژن خود دارید. اگر واژن شما خشک است و در حین مقاربت از لوبریکانت استفاده نمی کنید، اصطکاک ناشی از دخول می تواند باعث تحریک و پاره شدن پوشش شکننده آن شود که ممکن است بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی شوید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سکس خشن

رابطه جنسی خشن می تواند باعث خونریزی از دیواره های واژن شما نیز شود – به خصوص بدون استفاده از لوبریکانت. اگر از اسباب ‌بازی‌های جنسی بیش از حد به اجبار استفاده شود، یا اگر شریک جنسی شما از وسایل جنسی فلزی استفاده کند، ممکن است علت خونریزی واژینال شما سکس خشن باشد.

 

دلایل کمتر متداول برای علت خونریزی واژنال

  • اندومتریوز – یک وضعیت دردناک که در آن بافتی که رحم شما را می پوشاند در خارج از رحم شما رشد می کند، که می تواند باعث PCB شود.
  • سرطان دهانه رحم – یک علت نادر اما جدی برای خونریزی بعد از رابطه جنسی. پاپ اسمیر منظم به کاهش خطر ابتلا به آن کمک می کند، اما اگر نگران هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
  • سرطان رحم – در موارد نادر، خونریزی واژن غیرطبیعی می تواند نشانه سرطان رحم باشد (که سرطان آندومتر نیز نامیده می شود).

 

خونریزی واژن

خونریزی واژن

 

مراجعه به پزشک برای بررسی علت خونریزی واژینال

بیشتر علل خونریزی بعد از رابطه جنسی جای نگرانی ندارد، اما برای اطمینات باید ظرف چند روز به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، به خصوص اگر در مواقع زیر خونریزی دارید:

  • بعد از رابطه جنسی
  • بین دوره های قاعدگی
  • در دوران بارداری
  • بعد از یائسگی

فراموش نکنید که در ویزیت خود علائم دیگری مانند درد یا ترشحات واژن را نیز ذکر کنید. پزشک شما در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد، آیا تغییرات اخیر در شرکای جنسی شما ایجاد شده است، و از چه روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنید – اگر فکر می کنید که علت خونریزی واژینال شما به این دلایل است، حتماً آن را با پزشک در میان بگذارید. همچنین ممکن است پزشک آخرین باری که آزمایش پاپ اسمیر انجام داده اید را بررسی کند و ممکن است شما را از نظر علائم عفونت معاینه کند.

 

درمان خونریزی بعد از رابطه جنسی

درمان خونریزی واژن می تواند متفاوت باشد و به علت آن بستگی دارد.

 

اکتروپیون دهانه رحم

اکتروپیون دهانه رحم اگرچه می تواند علت خونریزی واژینال باشد، اما همیشه به درمان نیاز ندارد – اغلب هیچ مشکل یا علامتی ایجاد نمی کند، با سرطان دهانه رحم مرتبط نیست و گاهی اوقات خود به خود از بین می رود. اگر نیاز به درمان داشته باشد، متخصص احتمالا از کوتریزاسیون استفاده خواهد کرد. پنیاز است که تا 4 هفته از رابطه جنسی خودداری کنید.

 

پولیپ دهانه رحم

اگر پولیپ شما هیچ علامتی ایجاد نمی کند، نیازی به برداشتن آن نیست. اما اگر اما اگر علت خونریزی واژینال شما پولیپ باشد، باید حتما درمان شوید. پولیپ های کوچک را می توان خیلی ساده با چرخاندن آنها به آرامی از دهانه رحم برداشت. از آنجایی که آنها کوچک هستند، بدون درد هستند و نیازی به بی حسی موضعی ندارید. برای موارد بزرگتر، از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن دهانه رحم استفاده می شود تا چیزی احساس نکنید، و سپس آنها با یک حلقه سیم گرم برداشته می شوند.

 

پیشنهاد ویژه: انواع فیبروم میوم رحم و درمان آن

واژینیت

برای درمان واژینیت باید از شر عفونتی که باعث واژینیت شما می شود و علت خونریزی واژینال است، مانند برفک دهان، عفونت باکتریایی یا STI ، خلاص شوید. ممکن است به شما آنتی بیوتیک، ضد قارچ یا داروهای ضد ویروسی داده شود ، و مهم است که دوره مصرف را به پایان برسانید. به خاطر داشته باشید که اگر شما یک بیماری مقاربتی دارید، شریک زندگی شما نیز نیاز به درمان دارد تا مطمئن شود که هر دوی شما سالم هستید. پس از این، داشتن رابطه جنسی ایمن و استفاده از روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم، می تواند به پیشگیری از بیماری های مقاربتی که علت خونریزی واژینال هستند، کمک کند.

 

سکس خشن

هنگام رابطه جنسی، از روان کننده های زیادی مانند لوبریکانت های بر پایه آب یا سیلیکون استفاده کنید. این امر به جلوگیری از آسیب و هرگونه خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی کمک می کند. همچنین از شریک زندگی خود بخواهید که هرگونه دخول بیش از حد قوی یا خشن را متوقف کند.

 

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.livehealthily.com/sexual-health/is-vaginal-bleeding-after-sex-normal
  2. https://www.vinmec.com/en/news/health-news/why-do-you-bleed-after-sex/
  3. https://familydoctor.org/condition/abnormal-uterine-bleeding/
  4. https://www.narayanahealth.org/blog/bleeding-after-sex-is-it-cervical-cancer/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4086375/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.