پوست و مو

علت شکستن ناخن و راه های پیشگیری از آن

علت شکستن ناخن و راه های پیشگیری از آن

علت شکستن ناخن

ناخن‌ها از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند و به عنوان محافظ برای انگشتان دست و پا عمل می‌کنند. کراتین، که در سلول های لایه سطحی پوست و ناخن وجود دارد از ناخن ها در برابر آسیب محافظت می کند. شکنندگی، پوسته شدن یا شکستن ناخن ها غیرمعمول نیست. در واقع، بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد، 27 درصد از خانمها ناخن های شکننده ای دارند که به آن اونیکوشزیا می گویند. که می تواند نتیجه یک بیماری زمینه ای یا عامل خارجی باشد.

 

علت شکستن ناخن ها چیست؟

ناخن های شکننده به دو دسته تقسیم می شوند: خشک و شکننده یا نرم و شکننده ناخن های خشک و شکننده نتیجه رطوبت کم هستند. علت ایجادش بیشتر به دلیل شستن و خشک کردن تکرارشونده ناخن هاست. ناخن‌های نرم و شکننده در اثر رطوبت بیش از حد ایجاد می‌شوند که اکثر اوقات به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد پاک کننده خانگی ، شوینده ها و پاک‌کننده‌های ناخن هست. موارد زیر می تواند علت نازک شدن ناخن ها نیز باشد.

سایر علت های شکنندگی ناخن:

  • سن: معمولاً با افزایش سن تغییراتی در ناخن ها ایجاد می شوند و اغلب کدر و شکننده می شوند. در حالی که ناخن‌های پا معمولاً ضخیم‌تر و سفت‌تر می‌شوند، ناخن‌های دست اغلب نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند.
  • کمبود آهن: در نتیجه عدم دریافت آهن کافی در بدن است، که منجر به کاهش گلبول های قرمز خون می شود. معمولا در طی آزمایشی سطح فریتین اندازه گیری میشود و در صورت پایین بودن سطح فریتین که شاخص ذخیره آهن در بدن است مکمل تجویز میشود.
  • کم کاری تیروئید: در کنار ناخن های شکننده، علائم کم کاری تیروئید میتواند شامل ریزش مو، خستگی، افزایش وزن، یبوست و افسردگی باشد. پزشک معمولا کم کاری تیروئید را با هورمون درمانی با دارویی به نام لووتیروکسین با دوز مناسب درمان میکند که  به فرم خوراکی تجویز میشود.
  • سندرم رینود که با مشکلات گردش خون در اندام ها مشخص می شود: می تواند بر سلامت ناخنها هم تأثیر بگذارد. پزشک داروهایی شامل مسدود کننده های کانال کلسیم مانند آملودیپین یا نیفدیپین یا جایگزین هایی مانند لوزارتان، فلوکستین یا سیلدنافیل را تجویز میکند.

اگر ناخن‌های دست شکننده هستند، اما ناخن‌های پا نرمال هستند، یک عامل خارجی علت آن است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

علت شکنندگی ناخن ها کمبود کدام ویتامین است؟

کمبود یک سری از ویتامین ها و مواد مغذی در بدن میتواند باعث ایجاد ناخن های شکننده بشود. ویتامین های B به خصوص ویتامین بی 7 یا بیوتین باعث ایجاد برآمدگی هایی در بستر ناخن ها می شود. کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث ایجاد ناخن‌های کاملاً آبی، رنگدانه‌های آبی مایل به سیاه با رگه‌های تیره طولی مواج و رنگدانه‌های قهوه‌ای شود. کمبود فولات منجر به تغییر رنگدانه ناخن ها می شود و آنها را سفت و شکننده میکند.

 

علت شکنندگی ناخن

علت شکنندگی ناخن

 

اسید فولیک و ویتامین C در صورت کمبود می توانند باعث خراشیده شدن ناخن ها شوند. کمبود آهن میتواند منجر به ایجاد ناخن های قاشقی شکل بشود. کمبود یک سری ریز مغذی هایی در بدن مثل امگا 3 میتواند منجر به ایجاد ترک در ناخنها بشود. خشکی و شکنندگی ناخن ها در رژیم های غذایی بدون کلسیم به وفور دیده میشود.ناخن های پوسته پوسته شده و شکننده ممکن است به علت کمبود ویتامین D باشد. یکی از بهترین منابع آن، نور خورشید است.

 

قرص برای جلوگیری از شکستن ناخن

دریافت این ریز مغذی ها مانند ویتامین B، کلسیم، ویتامین C و اسید فولیک از رژیم غذایی روتین ساده است، ولی اکثر افراد مصرف کافی امگا 3 را ندارند. ممکن است به میزان مناسب امگا سه را از رژیم غذایی خود دریافت نکنید، نیاز است که از مکمل های مناسب با مشورت پزشک متخصص پوست و مو استفاده کنید.

  • منابع ویتامین بی: گوشت جگر و کلیه ها و همچنین ماهی، پنیر، ماست، شیر، تخم مرغ، قارچ، لوبیا (به ویژه نخود)، آووکادو، موز، آجیل، دانه ها و غلات کامل .
  • منابع غنی از کلسیم: تمام غذاهای لبنی مانند ماست، سبزیجات با برگ سبز تیره، بادام، لوبیا
  • منابع ویتامین سی: مرکبات، فلفل قرمز، کلم بروکلی، سبزیجات تیره، کیوی و توت فرنگی.
  • منابع اسیدهای چرب ضروری بدن: در گوشت ماهی مانند ماهی تن، سالمون، قزل آلا، همچنین دانه های کتان، آجیل.

 

پیشنهاد مقاله: قرص فیتو و تاثیر آن بر رشد مو و ناخن

درمان شکستن ناخن دست از وسط

معمولا نمیتوان اقدامی برای تغییرات ناخن های مرتبط با افزایش سن انجام داد، ولی می شود احتمال شکنندگی، ترک خوردگی و شکنندگی ناخن ها را کاهش داد. جهت حفظ سلامت و استحکام ناخن ها، رعایت یک سری موارد کمک کننده است:

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره پزشک آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

استفاده از مرطوب کننده

به دنبال لوسیون و کرم های مرطوب کننده دست  که حاوی لانولین یا آلفا هیدروکسی اسید هستند. بعد از شست و شوی دست ها استفاده از مرطوب کننده میتواند به حفظ رطوبت پوست و ناخن کمک کند. لوسیون یا کرم  را به اطراف و مستقیماً روی ناخن ها بزنید. اگر قبل از خواب، دست‌ها، پاها و ناخن‌ها را از طریق مرطوب کننده و لوسیون مرطوب شوند تا در هنگام خواب آبرسانی کنند.

 

حفاظت از دست و ناخن ها

هنگام انجام کارهای منزل، دستکش استفاده کنید تا دست ها و ناخن ها در معرض مستقیم آب و شوینده ها به طور مرتب قرار نگیرد و خشک بماند. دستکش ها می توانند از دست ها و ناخن ها محافظت کنند. از قرار گرفتن طولانی مدت در هوای سرد و خشک جلوگیری کنید. اگر در روزهای سرد سال بیرون می روید، حتماً دستکش استفاده کنید.

 

علت ترک خوردن ناخن

علت ترک خوردن ناخن

 

مراقبت از ناخن ها

ناخن ها را کوتاه نگه دارید تا سطح بیرونی ناخن را به کمترین حد برسانید، تا آب و مواد شیمیایی کمتر جذب شوند. برای سوهان کشیدن ناخن های خود از یک سنباده مناسب استفاده کنید. برای از بین بردن بی نظمی ها و جلوگیری از شکستگی و شکافتن ناخن ها، ایده خوبی است که هر روز ناخن های خود را سوهان بزنید.. کوتیکول ناخن خود را نچینید یا نجوید. می توان از ابزار فلزی برای عقب دادن کوتیکول استفاده کنید، اما از استفاده مستقیم آن روی ناخن خودداری کنید.

ناخن ها را در جهتی که ناخن رشد می کند صاف کنید. از حرکت های رفت و برگشتی که می تواند باعث ترک و شکنندگی شود جلوگیری کنید. یک پاک کننده لاک ناخن را انتخاب کنید که حاوی استون نباشد و سعی کنید از استفاده مکرر از پاک کننده بر روی ناخن جلوگیری کنید.

 

علت شکستن ناخن از وسط در کودکان

Onychoschizia یا ناخن های شکننده در کودکان هم ممکن است به دلیل جویدن ناخن، رطوبت بیش از حد، عفونت یا آسیب یا پسوریازیس اتفاق بیفتد.

 

پیشنهاد ویژه: ۱۰ بیماری که با کاشت ناخن به آن مبتلا می شوید

علت ترک خوردن ناخن پا از وسط

شکستن ناخن پا هم مانند ناخن دست ممکن است به دلیل جویدن، مرطوب شدن بیش از اندازه، عفونتها یا آسیب یا پسوریازیس رخ بدهد. ناخن های پا به دلیل آسیب مکرر، قرار گرفتن در معرض رطوبت یا استفاده ازمحلول های پاک کننده دارای استون شکننده میشوند. ناخن های شکسته پا را با استفاده از روش های مشابه برای ناخن های ترک خورده تاحدی قابل ترمیم هستند. میتوان با استفاده از مرطوب کننده ها و محصولات تقویت کننده ناخن تا حدی از این شکنندگی جلوگیری کرد. البته ترک های ناخن شایع هستند و معمولاً با رشد ناخن ها برطرف میشوند.

 

قرص ویتامین برای ناخن

علت مشکلات ناخن و تغییر شکل آن باید بررسی شود و مشکل زمینه ای طی شرح حال و آزمایشات مشخص گردد. گاهی عدم رعایت رژیم غذایی درست و عدم مصرف ریز مغذی های و ویتامین واسید های چرب ضروری است که منجر به ایجاد اختلالات ناخن میشود. در این صورت با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی میتوان تا حدی به بهبودی ناخن ها کمک کرد. در غیر این صورت و در صورت دم جبران آن ریزمغذی در رژیم غذایی پزشک ممکن است مکمل هایی تجویز کنند. مانند مکمل های ویتامین بی- سی – دی و کلسیم  فولیک اسید و آهن وهمچنین امگا سه و … بسته به نیاز فرد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/brittle-nails
  2. https://www.everydayhealth.com/skin-beauty/fingernail-health-nutrition-dry-brittle-nails/#:~:text=%2D%20A%20deficiency%20in%20B%2Dcomplex,omega%2D3%2C%20cause%20cracking.
  3. https://www.healthline.com/nutrition/vitamins-for-nails#TOC_TITLE_HDR_4
  4. https://www.takecareof.com/articles/vertical-ridges-in-nails-is-it-a-vitamin-deficiency#:~:text=If%20your%20nails%20are%20peeling,%2C%20orange%20juice%2C%20and%20cereals.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.