روانشناسی

علت فراموشی کوتاه مدت چیست؟

علت فراموشی کوتاه مدت چیست؟

علت فراموشی کوتاه مدت

این چیزهایی است که در فیلم‌ها حتما دیده اید: پس از ضربه‌ای به سر، شخصی بی‌هدف سرگردان است و نمی‌تواند به خاطر بیاورد که کیست یا از کجا آمده است. در حالی که چنین از صحنه هایی در فیلم ها رایج است.فراموشی کوتاه مدت مشکلی است که بیشتر افراد را تا حدی تحت تاثیر قرار می دهد. این طبیعی است که یک کلمه را فراموش کنید، کلیدهای خود را اشتباه قرار دهید، یا هر چند وقت یکبار در به خاطر سپردن مسیرها مشکل داشته باشید. این نوع از لغزش های حافظه با افزایش سن رایج تر می شوند. حال سوالی که مطرح میشود این است علت فراموشی کوتاه مدت چیست؟

خواه فراموشی گاه به گاه یا ضعف حافظه کوتاه مدت است که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند، دلایل زیادی میتواند علت فراموشی کوتاه مدت باشد. در ادامه به علل فراموشی های کوتاه مدت میپردازیم. لطفاً ما را همراهی کنید.

 

علائم فراموشی کوتاه مدت

فراموشی کوتاه مدت زمانی اتفاق می افتد که چیزها در 30 ثانیه پس از وقوع فراموش شوند. این ممکن است شامل مکالمات، رویدادها یا چیزهایی باشد که اخیراً اتفاق افتاده است، دیده شده، شنیده شده یا فکر شده است. علل احتمالی زیادی برای از دست دادن حافظه کوتاه مدت وجود دارد. مانند نداشتن خواب کافی با کیفیت یا تجربه چالش های عاطفی.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پرسیدن مکرر سوالات مشابه
  • فراموش کردن کلمات رایج هنگام صحبت کردن
  • استفاده اشتباه کلمات به جای یکدیگر مثلا به جای تخت خواب گفته شود میز
  • برای تکمیل کارهای آشنا، مانند پیروی از یک دستور غذا، زمان بیشتری صرف می شود
  • قرار دادن وسایل در مکان های نادرست مانند قرار دادن کیف پول در یخچال
  • ایجاد تغییرات در خلق و خو یا رفتار بدون دلیل مشخص

 

فراموشی لحظه ای

فراموشی لحظه ای

 

علت فراموشی کوتاه مدت در جوانی

در اینجا برخی از رایج‌ترین چیزهایی که می‌توانند باعث فراموشی کوتاه مدت در جوانی شوند آورده شده است:

  1. مصرف الکل، تنباکو یا مواد مخدر. مصرف بیش از حد الکل مدت هاست که به عنوان یکی از دلایل از دست دادن حافظه شناخته شده است.
  2. سیگار کشیدن با کاهش میزان اکسیژنی که به مغز می رسد به حافظه آسیب می زند. مطالعات نشان داده است که افرادی که سیگار می کشند نام بردن از چهره برای افراد غیرسیگاری دشوارتر است. داروهای بدون تجویز پزشک می توانند مواد شیمیایی در مغز را تغییر دهند و عملکرد حافظه را مختل کند.
  3. کم خوابی. خواب کافی برای سلامت حافظه مهم هستند. نداشتن خواب مناسب در شب می تواند منجر به خستگی در روز شود که در قدرت جمع آوری و بازیابی اطلاعات مشکل ایجاد می کند.
  4. افسردگی و استرس. افسرده بودن می تواند توجه و تمرکز را دشوار کند که می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد. استرس و اضطراب نیز می تواند مانع تمرکز شود. هنگامی که شما پرتنش هستید و ذهن شما بیش از حد تحریک شده یا حواس پرت است، توانایی شما در به خاطر سپردن ممکن است آسیب ببیند. استرس به وجود آمده از یک ضربه عاطفی می تواند باعث مشکل در حافظه شود.

 

پیشنهاد مقاله: اسکیزوفرنی پارانوئید چیست؟

دلیل فراموشی در سن چهل سالگی؟

عواملی که باعث فراموشی کوتاه مدت در سن چهل سال به بعد میشود میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمبود تغذیه خوب: از جمله پروتئین ها و چربی های با کیفیت بالا – برای عملکرد صحیح مغز مهم است . کمبود ویتامین B1 و B12 به طور خاص می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد.
  • سکته: سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به مغز به دلیل انسداد یک رگ خونی به مغز یا نشت یک رگ به مغز متوقف شود. سکته مغزی اغلب باعث اختلا حافظه می شود. فردی که سکته کرده است ممکن است خاطرات  دوران کودکی خود را به یاد داشته باشد اما نتواند آنچه را امروز بر او گذشته است را به خاطر بیاورد.
  • داروها: بعضی از داروهای با نسخه و یا بدون نسخه می توانند کار کرد حافظه را با مشکل مواجه کنند یا باعث آسیب به حافظه شوند. مقصران احتمالی عبارتند از: داروهای ضد افسردگی ، آنتی هیستامین ها ، داروهای ضد شل کننده های عضلانی، آرام بخش ها ، قرص های خواب آور و داروهای مسکن .
  • زوال عقل: به از دست دادن تدریجی حافظه و عملکرد های تفکر گفته میشود که به قدری شدید هستند که توانایی فعالیت های روزانه را مختل کنند. اگرچه علل زیادی برای زوال عقل وجود دارد – از جمله بیماری عروق خونی، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل ، یا سایر علل آسیب به مغز – شایع ترین و آشناترین آنها بیماری آلزایمر است . بیماری آلزایمر با از دست دادن تدریجی حافظه، دقت، توجه و تمرکزمشخص می شود.
  • علل دیگر: سایر علل احتمالی از دست دادن حافظه عبارتند از کار کرد نامنظمغده تیروئید، مصرف مواد مخدر و بیماری های عفوهی مانند HIV ، سل و سیفلیس که بر مغز تأثیر می گذارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان خانگی فراموشی کوتاه مدت

  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید: سوخت رسانی مناسب به بدن از جمله حافظه و عملکرد صحیح مغز کمک میکند.
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن منظم می تواند بر حافظه تأثیر منفی بگذارد.
  • خواب را در اولویت قرار دهید: خواب با کیفیتکافی به حمایت از عملکرد صحیح مغز از جمله حافظه کمک می کند.
  • پایبندی به یک برنامه ورزشی منظم: فعالیت بدنی از پردازش فکر سالم پشتیبانی می کند و خطر از دست دادن حافظه را کاهش می دهد.
  • از استرس دوری کنید.
  • مصرف الکل را کم کنید.

 

ضعف حافظه کوتاه مدت

ضعف حافظه کوتاه مدت

 

برای درمان فراموشی چه بخوریم؟

خوردن سبزیجات و میوه های تازه و همچنین غذاهای غنی شده با مواد مغذی و پرهیز از قند ها و فست فودها میتواند به بهبود عملکرد حافظه کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: درمان افسردگی ماژور

بهترین دارو برای درمان حافظه کوتاه مدت؟

درمان از دست دادن حافظه کوتاه به علت آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد ممکن است با درمان قابل حل باشد. به عنوان مثال از دست دادن حافظه ناشی از داروها ممکن است با تغییر دارو برطرف شود. بعضی از مکمل های غذایی می توانند به تقویت حافظه کمک کنند و همچنین در افرادی که دچار بیماری افسردگی هستند درمان این بیماری برای  تقویت حافظه مفید است. یعنی با درمان می‌توانند از فراموشی های کوتاه مدت رهایی یابند.زمانی که افسردگی یک عامل باشد.

در برخی موارد مانند بعد از سکته مغزی درمان میتواند به افراد کمک کند تا کارهایی را که فراموش میکنند به یاد بیاورند و همین درمان های دارویی میتواند در بهبود عملکرد حافظه کمک کننده باشد. در برخی دیگر کند شدن حافظه ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد. درمان ها همچنین ممکن است مختص شرایط مربوط به از دست دادن حافظه باشد. برای مثال داروهایی برای درمان مشکلات حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر در دسترس هستند و داروهایی برای کمک به کاهش فشار خون می‌توانند به کاهش خطر آسیب بیشتر مغزی ناشی از زوال عقل مرتبط با فشار خون بالا کمک کنند.

 

فراموشی کوتاه مدت در اثر ضربه

ضربه یا آسیب جزئی به سر: آسیب سر ناشی از سقوط یا تصادف حتی اگر هوشیاری خود را از دست ندهید می تواند باعث مشکلات حافظه شود و علت فراموشی کوتاه مدت شود. صدمات سر که باعث ضربه مغزی می شود چه در اثر تصادف اتومبیل یا ورزش، می تواند منجر به سردرگمی و مشکلات به خاطر سپردن اطلاعات جدید شود. این ویژگی مخصوصا در مراحل ابتدایی بهبودی مشاهده می‌شود. آسیب های خفیف سر معمولاً باعث فراموشی پایدار نمی شود اما آسیب های شدید سر ممکن است باعث فراموشی دائمی شود.

 

از دست دادن حافظه کوتاه مدت در اثر تصادف

ضربه شدید به سر برای مثال در اثر سقوط یا تصادف اتومبیل می تواند به مغز آسیب برساند و میتواند علت فراموشی کوتاه مدت و بلند مدت شود. این نوع فراموشی در حافظه با گذشت زمان میتواند بهبود یابد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/alzheimers-disease/in-depth/memory-loss/art-20046326
  2. https://www.nia.nih.gov/health/memory-loss-and-forgetfulness/memory-problems-forgetfulness-and-aging
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK545136/
  4. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/amnesia/symptoms-causes/syc-20353360

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.